Päiväkotilaisten vanhemmat- käykää vaan ruokakaupassa ennen kuin haette lapset
Päivähoito tekee yhteistyötä perheiden kanssa ja tukee lapsiperheitä kasvatustyössä. On lasten etu, ettei heitä ei raahata klo 17 kauppaan v'äsyneinä ja nälkäisinä...
t. lto, joka on erimieltä tästä asiasta kuin yleisönosastokirjoittaja- ammattikasvattaja
ps. ammattikasvattajan työaika loppuu silloin kun työvuorolistassa lukee, ei sillä ole merkitystä mihin aikaan lapset haetaan ammattilaisen näkökulmasta, kunhan lasten hakuaika on hoitosopimuksen sisällä
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:38"]
Mutta ammattikasvattaja saa kuitenkin varmaan antaa näkemyksen siitä, mikä on mahdollista ja kenties pelastaa jonkun perheen illan. Eikä se tarkoita, että lapsi on viimeinen, vaikka huoltaja käy kaupassa, voihan vanhempi päästä töistä vaikka 15.00.
[/quote]
Tämä on kyllä kiinni lapsesta. Meillä 3 ja 5v on päiväkodissa kuuden tunnin päiviä, mutta ovat päivän jälkeen niin väsyneitä, että itsekkin sanovat haluavansa kotiin levähtämään. Kaupassa käyn sitten viikonloppuisisn ja illalla, kun mies on tullut kotiin. Kauppa on meillä ainakin yhdeksään asti auki.. Tämä siis kommentti tuohon alempaan kirjoitukseen.
Jep, ja kolmelta kukaan lapsi ei ole niin väsynyt, etteikö jaksaisi äidin kanssa kauppaan. Juurihan siinä on päiväunilta herätty.
[/quote]
Kyllä, lasten päiväkotipäiviä ei saisi venyttää kaupassa käymisen vuoksi.
JOS varaat hoitoajan 8-16 ja pääset kolmelta töistä, painut kauppaan ja olet sitten viis vaille neljä hakemassa lasta. Ei ole hoitajalla nokan koputtamista!
Käykööt vaikka kuussa sen tunnin aikana!
En tajua miksi lapsiperheet eivät tilaa ruokia kotiin. Varmasti on sen muutaman kuljetusmaksuihin menevän euron arvoista, kun säästyy rahaa ja monet känkkäränkkäkohtaukset, ja arki muuttuu paljon sujuvammaksi, jää aikaa yhteiselle kivalle tekemisellekin ja harrastuksille. Itse yksin asuvana olen tilannut jo monta vuotta ruoat kotiin, kahden viikon isommat ostokset kerralla ja sitten kerran viikossa käyn ostamassa lisää kasviksia ja maitoa. Netissä voi budjetoida helposti, kun pääsee vertailemaan hintoja suoraan siinä näytöllä, säästyy aikaa kun sinne ostohistoriaan tallentuu edelliset ostokset ja voi valita, että käyttää aina samaa ostoslistapohjaa ja sitten vaan napsii sinne kaikki erikoistuotteet aina kun niitä tarvitsee. Mitä järkeä siinä on, että kaikki lähtee väsyneinä ja nälkäisinä kauppaan pyörimään, ja usein omalla autolla, kun voi olla vaan yksi kuljetusauto, joka toimittaa ruoat useammalle perheelle? Toimitusajankin voi valita itse.
Minä kuulun näihin kerran viikossa kaupassa käyviin, jolloin lapset ovat päiväkodissa.
Syy:
- haen vain muutamaa tuotetta esim. maitoa, leipää ja jotain puuttuvaa, jonka olen unohtanut
- kauppa on työmatkani varrella. Päiväkodin ja työpaikan välillä on 28 km ja kauppoja löytyy työpaikkani vierestä sekä työmatkan varrelta noin 15 km päässä päiväkodista. On ehdottomasti nopeinta piipahtaa sen pari tuotetta hakemassa työmatkalla kuin marssia päiväkotiin, laittaa lapsi talvikamoissaan istumaan autoon sen 15 km ja sitten kauppaan niissä tamineissa, ja taas autoon sen 15 km ja vasta sitten kotiin.
- lapsen kanssa kauppareissut venyvät
- mies on töissä iltaisin, joten vuorottelua emme tässä voi tehdä arkisin. Isot ostokset ostamme viikonloppuisin joko koko perheen voimin tai minä yksin. Arkisin mies ei käy kaupassa, koska nukkuu myöhään, ei ennen töitä lähde ajelemaan huvikseen kauppaan (40 km edestakaisin) eikä voi säilyttää työpaikallaan mitään kylmätuotteita.
- kaupassakäynti pidentää lapsen hoitopäivää max 10 minuuttia. Kerran viikossa. Hänet haetaan klo 15.30-16.00, joten tuo sama 10 minuuttia voi mennä siinä, että jään suustani kiinni työpaikalla tai joku asiakas soittaa viime hetkellä ennen lähtöä