Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hei mun verenpaine on 142/96 niin..

Vierailija
17.01.2006 |

sehän on aika korkeä. pe on uus mittaus. No nyt rupes mietityttää (kun en noista paineista mitään ymmärrä) että mitä haittaa on korkeasta verenpaineesta? Mitä se aiheuttaa? mulle vauvalle?

rv39

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos muuten voit huonosti, niin sitten kyllä tilannetta tarkkaillaan.

Itse korkeasta verenpaineesta ei ole juuri haittaa, mutta koska korkea/kohoava verenpaine usein on merkki alkavasta raskausmyrkytyksestä, niin sen takia asiaan nyt kiinnitetään huomiota. Jos muita raskausmyrkytyksen merkkejä (turvotusta, päänsärkyä, tähtiä silmissä, valkuaista virtsassa) ilmestyy, niin todennäköisesti käynnistävät synnytyksen pian.

Vierailija
2/38 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahaaoloa on mutta se on ollut ihan 5 viikolta lähtien, eli ei varmaan siihen liity. samoin tähtiänäkyy, mutta nekin oksennuksen yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine voi olla merkki alkavasta raskausmyrkytyksestä, joten se on aina otettava vakavasti. Itsellesi siitä voi olla mm. kohonnut veritulpanriski.

Vierailija
4/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain tiedoksi että ihan se itse korkea verenpainekin on haitallista ja jopa vaarallista!!! Se rasittaa sydäntä ja verisuonia ja siitä voi seurata kaikenlaista kuten kohonnutta riskiä veritukppiin, sydänkohtaukseen, aivoverenvuotoon jne.

Ja ap, mitkä on normlukemasi? raskauden aikana varsinkin raja-arvoina pidetään esim lääkityksen suhteen n.140/100 ja alapaine on se merkittävämpi eli tuo mikä sulla nyt 96.

Jos lukemat toistuvasti nuo niin sinulla joko alkaa lääkitys tai synnytystä käynnistellään, todnäk jälkimmäinen vaihtoehto koska olet jo noinkin pitkällä raskausviikoissasi.

Ja jos sulle ilmaantuu proteiinia=valkuaista virtsaan, tulee näköhäiriöitä, puristavaa tunnetta ylävatsalle, turvotusta, veriarvoissa asat-ja alat näyttää kohonnutta tms niin kyseessä alkava/päällä oleva raskausmyrkytys ja sitten synnytys jo käynnistetäänkin.

Raskausmyrkytys on yksi yleisimpiä syitä äidin/vauvan menehtymiselle raskausaikana täällä länsimaissa.

Terv.krooninen verenpainetautinen

Vierailija
5/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä sitten käynnistystä vonkumaan.

Vierailija
6/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, niin sitten otat yhteyttä neuvolaan heti aamusta huomenna, mahdollisesti myös synnärille elleivät neuvolassa ota asiaa vakavasti.

t. 2

Vierailija
7/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtt neuvolassa ne ei mitään ole sanonut vaikka valittelen. No perjantaina sen näkee mikä on tilanne.

-ap

Vierailija
8/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oksennellut oon kyllä ihan koko raskauden ajan.

Vierailija
9/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika tietämätön olet

Vierailija
10/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa raskauksissa kävin erikoisseurannassa synnytyksen ja naistentautien erikoislääkärillä, joten aiheeseen on valitettavasti tullut perehdyttyä vähän liikaakin.

Lyhytaikainen verenpaine (=raskauden viimeiset viikot) ei välttämättä todellakaan ole vaarallista, jos siihen ei liity raskausmyrkytystä. Korkea verenpaine ei välttämättä tarkoita aina raskausmyrkytystä, vaan voi olla vain elimistön reaktio raskauteen.

t. 2

Vierailija
11/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on pompannut lukemat normaalisti aivan liikaa!! Max mitä sais pompata on 15 yskiskköä ja sulla se täyttyy moninkertaisesti.

Seuraile vointiasi hyvin tarkkaan ja varsinkin vauvan liikkeitä!!!

En tod halua hysterisoida vaan puhun sekä omasta kokemuksesta vaikkei myrkytys lievää kummemmaksi ehtinytkään mennä eikä sitä toisella kertaa tullut lainkaan että ystäväni kokemuksesta kun hän jokin aika sitten synnytti hätäsektiolla vauvansa rv24+3 raskausmyrkytyken vuoksi. Ja edell päivänä hänen olonsa oli ollut vielä aivan ok. Verenpainejutuissa ja rmyrkytyksessä onkin juuri sekin ikävä puoli että hetkessä voi muuttua tilanne hyvinkin pahasti.

-5-

Vierailija
12/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin olen minäkin ja molemmissa raskauksissa ravasin rv14 alkaen äitipolilla ultrissa, käyrissä, sisätautiläöäkärillä, verikokeissa jne.

Ja ekasta tuli lievä myrkytys, toisesta ei. Lisäksi olen itsekin ns alalla joten perehtymistä on ollut riittämiin.

Verenpaine ei aivan ilman syytä yhtäkkiä nouse enää loppuraskaudessa, ei varsinkaan noin lähellä laskettua aikaa kuin ap on eikä noin montaa yksikköä.

-5-

Vierailija
13/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkupaineesi ovat nuo, niin sitten on tosiaankin syytä olla jo vähän huolissaan, ja ihmettelen etteivät ole ottaneet sen vakavammin asiaa neuvolassa. Kuten tuli jo ilmi, seuraile vointiasi ja äläkä epäröi ottaa yhteyttä vaikka suoraan synnärille jos olotila huononee yhtään. Raskausmyrkytys voi tulla vaikka yhden päivän aikana jos on tullakseen, joten et välttämättä voi odotella perjantaihin.

t. 2

Vierailija
14/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ne ottaneet tosissaan tuon ystävänikään tilannetta vaan vielä rv21 passitettiin vaan kotiin vaikka lukemat koholla ja hänen esikoisensakin oli sektiolla syntynyt rv35 myrkytyksen vuoksi.

Ja lopputulos siis se että sai nyt toisen lapsensa vasta rv24+3.

-5-

Vierailija
15/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana. ei siis yhdenäkin. neljä edellistä kertaa 134/84 141/84 16/89 144/87 ja nyt siis tänään tuo korkein 142/96

-ap

Vierailija
16/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisessa raskaudessa mulla vielä korkeammat paineet kuin ensimmäisessä (alapaineet yli satkun koko loppuraskauden vaikka lääkitys päällä), silti kaikki meni aivan täysin normaalisti eikä tilanne ollut edes mitenkään epävarma missään vaiheessa (tosi tiukka seuranta). Korkea verenpaine lyhytaikaisena ei todellakaan ole mitenkään vaarallinen, vaarallista on äkkiä nouseva verenpaine ja raskausmyrkytyksen muut oireet. Korkea verenpaine on tietenkin pitkäaikaisena vaarallista, kuten 5 varmasti " kollegana" tietää :-)

Vierailija:

No niin olen minäkin ja molemmissa raskauksissa ravasin rv14 alkaen äitipolilla ultrissa, käyrissä, sisätautiläöäkärillä, verikokeissa jne.

Ja ekasta tuli lievä myrkytys, toisesta ei. Lisäksi olen itsekin ns alalla joten perehtymistä on ollut riittämiin.

Verenpaine ei aivan ilman syytä yhtäkkiä nouse enää loppuraskaudessa, ei varsinkaan noin lähellä laskettua aikaa kuin ap on eikä noin montaa yksikköä.

-5-

Vierailija
17/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä taas saan lisävahvistusta siihen että neuvolat sucks!

Neuvoni on edelleen tuo mitä sanoin, tuskin sinulla pahaa myrkytystä on päällä mutta lievä saattaa hyvinkin olla ja tosiaan tilanne huonontua jo vaikka yön/huomisen aikana paljonkin.

Katso oloasi ja vauvan liikkumista huomenna ja toimi sen mukaan, minä en odottaisi enää perjantaihin, huomenna on vasta ke kuitenkin.

-5-

Vierailija
18/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tuo 144/87 on mitattu? Miten mitattiin viimeisellä kerralla, otettiinko paine useaan kertaan vai mittasiko vain yhden kerran? Miten painosi on noussut, ja onko turvotus lisääntynyt tuntuvasti?

2

Vierailija:

raskauden aikana. ei siis yhdenäkin. neljä edellistä kertaa 134/84 141/84 16/89 144/87 ja nyt siis tänään tuo korkein 142/96

-ap

Vierailija
19/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän senkin kuten varmaan sinäkin että se pelkkä korkea verenpainekin voi yksinäänkin olla oire ja merkki alkavasta/päällä olevasta rmyrkytyksestä. Sitä on ehkä vaikea uskoa jos amatööri on (enkä tarkoita sinua:)) koska verenpainetauti on juuri sellainen vaiva ettei se pahemmin vaivaa ihmistä vaikka onkin haitallinen elimistölle.

-5- joka painuu kohta nukkumaan:-)

Vierailija
20/38 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitattiin tuoedellinen 144/87. painoa on tullut noin 22kg (että paljon on) ja turvotusta ollut muutaman viikon ajan. Olo on ollut samanlainen jo pitkään, mutta nyt on aamusta asti tuntunut painetta päässä. Jos soitan synnärille, tuntuu että siellä vaan joku äkäinen vastaa ja sanoo että ei huolta.. joten turhauttavaa soitella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi