Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasarvot normaalit, silti oireita?

Vierailija
23.04.2013 |

Kokemuksia kenelläkään? Arvot minulla siis normaalit, mutta oirelista on loputon: uupumus, väsymys, mielialanvaihtelut, kuukautishäiriöt, epämääräiset lihas-ja nivelsäryt, etenkin aamuisin jalkojen jäykkyys, yöhikoilu, muistihäiriöt, seksuaalinen haluttomuus, yleinen mielenkiinnottomuus kaikkeen ja aloitekyvyttömyys, painonnousu, verenpaineen nousu, ihon kuivuminen jne.... tarjotaan masennusta selitykseksi, mutta vuosia sitten masennuksesta kärsineenä oli kyllä olotila ihan erilainen. Itsekin joskus ajattelen, että sekoanko päästäni. Ihan järkyttävä olotila, suorastaan sietämätön.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Kannattaa. 

Mulla lievä ja auttoi oireisiin lääkitys. Sain elämän takaisinkin. 

Vierailija
2/32 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös rt3 dominanssi, googletappa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhastulehdus. Alkava vajaatoiminta. Voi mennä yli 10 vuottakin, ennen kuin arvot ihan pielessä. Ovat arvot tulehdusvaiheessa "ylihyvät".  Kokenusta on. Lääkitys ollut nyt 3 vuotta. Pääsi vaan niin pahaksi, että olotila ei juuri lääkityksellä enään parantunut.

Vierailija
4/32 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli paljon kilpirauhasen vajikseen sopivia oireita, ja kun yksityislääkärille diagnoosiepäilyksestäni avauduin niin hän oli samaa mieltä että labratesteihin mars. Arvot olivat normaalien rajoissa (muistaakseni T4 oli 13 ja TSH 4,5), mutta kokeiluluontoisesti päätimme aloittaa Thyroxin-lääkityksen.

Noh, niinhän siinä sitten kävi että elämänlaatuni parani kuukausien mittaan valtavasti, kun  lukemattomat terveysongelmani alkoivat yksi kerrallaan kadota. Nyt kun olen jo pari vuotta Thyroxinia syönyt niin en ikimaailmassa suostuisi enää olemaan ilman, niin paljon terveempi olo ja onnellisempi mieli minulla tänä päivänä on. Eli vielä rautalangasta: ihminen voi myöskin kärsiä hypotyreoosista kilpirauhashormoniarvojen ollessa ns. normaalit . Lekuriin vaan, jospa yksityisellä suostuttaisiin herkemmin lääkityksen kokeilemiseen.

Vierailija
5/32 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä sun arvot on? Mä sain lääkityksen vaikka arvot oli ok koska niiden suhde oli "pielessä". 

Vierailija
6/32 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätodennäköistä ehkä mutta ethän karppaa? Jos karppaat niin kannattaa kiireesti lopettaa.

Vierailija
7/32 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri maissa eri käytännöt. Suomessa käsittääkseni tuijotellaan niihin viitearvoihin ja aika nihkeästi halutaan edes kokeilla lääkitystä. Pitäisi kyllä enemmän kuunnella potilasta oireineen.

Minulla todettiin vajaatoiminta jokin aika sitten ja aloitettiin pienimmällä mahdollisella annoksella. No, enpä ole huomannut juuri minkään muuttuneen. Nyt kontrollikokeet tulossa parin viikon päästä ja vaikka tulokset näyttäisivät samaa tai jopa laskennallisesti parantuneita arvoja, niin aion kyllä pyytää annoksen nostoa! Oireet eivät kuitenkaan ole kadonneet mihinkään: palelen edelleen, paino nousee vaikka mitä tekisi, energiaa puuttuu, ummetus vaivaa sekä iho on niin kuiva, että dermatologi jo totesi ihosairauden :(

Yksityisellä lääkärit ottavat sinut oireinesi enemmän tosissaan, näin se vaan on.

Vierailija
8/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viimeisen puolen vuoden aikana päänahka ollut niin kuiva, että siihen tulee rupia. Voiko tämä liittyö vajaatoimintaan. Väsymystä, palelua ja painonnousuakin on. Vuosi sitten T4 oli 9 ja TSH hyvä, joten lääkitystä ei aloitettu.

Vierailija
9/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olipas hyvä lukea tuo ketju, ,kun samat oireet ap:n kanssa ja en osaa ajatella muuta kun ei ne arvot nyt vaan ole kohdalla vaikka labra mitä näyttäisi, nyt olen raskaana ja katsotaan sitten jos ei rupee olo parantumaan yövalvomisen jälkeen, otan lekurissa uudestaan puheeksi...

Vierailija
10/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 01:08"]

Oho, olipas hyvä lukea tuo ketju, ,kun samat oireet ap:n kanssa ja en osaa ajatella muuta kun ei ne arvot nyt vaan ole kohdalla vaikka labra mitä näyttäisi, nyt olen raskaana ja katsotaan sitten jos ei rupee olo parantumaan yövalvomisen jälkeen, otan lekurissa uudestaan puheeksi...

[/quote]

Lisään vielä, että hemoglobiini on aina vähän matala ollut, mutta ei se rautapillerikään tunnu auttavan, vaikka arvot nousee, silti törkeä väsymys jne jne (ennen raskautta)

Vierailija
11/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samat oireet kuin ap:llä, mutta lääkäri ei ottanut tosissaan arvojen oltua normaalit. Paino nousi alle vuodessa 15 kg, mutta lääkäri epäili sen johtuvan alkoholinkäytöstä tai napostelusta. Painoa en ole saanut laskemaan. Ehkä vielä yritän kesällä uutta dieettiä.

Vierailija
12/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ruokavalio? Liikutko? Juotko kahvia, alkoholia? Poltatko tupakkaa? 

Tyroksiini kyllä virkistää vaikka vajaatoimintaa ei olisikaan. Harvemmin takana on todellinen sairaus noilla oireilla ja vielä jos hb on matala niin kyllä ne elämäntavat kannattaa tarkistaa eikä vain odottaa että joku pilleri parantaa kaiken.

Vierailija
13/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 19:59"]

Kilpirauhastulehdus. Alkava vajaatoiminta. Voi mennä yli 10 vuottakin, ennen kuin arvot ihan pielessä. Ovat arvot tulehdusvaiheessa "ylihyvät".  Kokenusta on. Lääkitys ollut nyt 3 vuotta. Pääsi vaan niin pahaksi, että olotila ei juuri lääkityksellä enään parantunut.

[/quote]

Aivan samanlainen tapaus minulla! Terveyskeskuksessa rääkättiin monta vuotta, kun arvot eivät olleet "tarpeeksi" korkella, viiterajojen yli kuitenkin. Vihdoin ja viimein sain itseni puhuttua sisätautipolille ja siellä lääkäri teki heti diagnoosin autoimmuunityreoidiitista ja klpirauhasen vajaatoiminnasta. Olin ja olen yhä edelleen raivoissani tuolle taidottomalle terveyskeskuslääkärille.

Minulla on ollut lääkitys nyt yli 10 vuotta, mutta ei tosiaan ole olo enää entisellään kuin ennen sairautta.

Vierailija
14/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 07:28"]

Mites ruokavalio? Liikutko? Juotko kahvia, alkoholia? Poltatko tupakkaa? 

Tyroksiini kyllä virkistää vaikka vajaatoimintaa ei olisikaan. Harvemmin takana on todellinen sairaus noilla oireilla ja vielä jos hb on matala niin kyllä ne elämäntavat kannattaa tarkistaa eikä vain odottaa että joku pilleri parantaa kaiken.

[/quote]

en polta en juo, liikun ja syön hyvin, en kai muuten ihmettelisi... huoh!!!

Vierailija
15/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas paikalla. Tsh-arvo on 2,9 ja S-T4-V 14,6. Viitearvoissa siis ovat molemmat arvot. On tää vaan niin hämmentävää kun olotila on hitaasti muuttunut tähän suuntaan eikä helpotusta näy missään muodossa. En ole mikään pillerifanaatikko enkä ajattele niin, että joka vaivaan on pilleri joka auttaa. Olotila on vaan kertakaikkiaan niin surkea ettei tätä jaksa.

Vierailija
16/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon voisi auttaa luontaistuote nyt ensiapuna. minulla auttoi oireisiin "yrtti-vitamiini-hömpötykset", tosin kesti muutamia kuukausia että helpotti. (tuli sitten uusi oire eli sydämen vajaatoiminta mutta se liittyy verenpainetautiini)

eli tiamiinia(b1), jodia, niasiini (b2), kivennäisistä magnesium kalium sinkki ja ehkä L-tyrosiinia.

sinänsä ei mitään hömppää vaan ihan ruuasta saatavia aineita :) kokeile, ei ole ainakaan haittaa

Vierailija
17/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laiskuuden aiheuttamia oireita! ei taida johtu kilpirauhasesta ollenkaan.

Vierailija
19/32 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö e-pillereitä? Ne voivat lisätä tyroksiinin tarvetta. En tiedä vaikuttaako terveillä mitenkään olotilaan, jos kilpirauhanen tuottaa sitten vain enemmän sitä hormonia, mutta jos taipumusta on vajaatoimintaanpäin, voisi kuvitella että vaikuttaa heillä olotilaan.

Vierailija
20/32 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani kilpirauhasen vajaatoiminta tuli ilmi vasta 8 vuoden oireilun jälkeen! Ensinnäkin Suomen viitearvojen "haitari" on liian lavea ja TSH:n viitearvonarvon ylärajaa ollaankin tietääkseni lähitulevaisuudessa laskemassa, onneksi!

Oikeasti, jos TSH on yli kaksi ja puoli, se on jo hälytysmerkki, varsinkin, jos on vajaatoiminnan oireita. Näin monessa muussa maassa.

Itse sain thyroksiinin vasta sitten, kun TSH oli yli 5.

Jo kahdeksan vuotta sitten, kun vastaava tulos lähenteli neljää, sanottiin labrakokeiden olevan normaalit! Silloin kiltisti uskoin Terveyskeskuksen "asiantuntijoita", valitettavasti, sillä hoitamaton vajaatoimintani on mm. kalkkeuttanut verisuoniani.

Kannattaakin tilata aika yksityiselle, jos epäilee kilpparin vajaatoimintaa ja jos on käynyt Terveyskeskuksen kautta laprassa, kannattaa pyytää tulokset itselle, eikä vain tyytyä puhelimetsi saatuun kommenttiin: "Tulokset ovat ihan normaalit".

Olo parani thyroksiinilla ja siirryin kuin ajassa 10 vuotta taaksepäin, niin pirteäksi olo palasi!