Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasarvot normaalit, silti oireita?

Vierailija
23.04.2013 |

Kokemuksia kenelläkään? Arvot minulla siis normaalit, mutta oirelista on loputon: uupumus, väsymys, mielialanvaihtelut, kuukautishäiriöt, epämääräiset lihas-ja nivelsäryt, etenkin aamuisin jalkojen jäykkyys, yöhikoilu, muistihäiriöt, seksuaalinen haluttomuus, yleinen mielenkiinnottomuus kaikkeen ja aloitekyvyttömyys, painonnousu, verenpaineen nousu, ihon kuivuminen jne.... tarjotaan masennusta selitykseksi, mutta vuosia sitten masennuksesta kärsineenä oli kyllä olotila ihan erilainen. Itsekin joskus ajattelen, että sekoanko päästäni. Ihan järkyttävä olotila, suorastaan sietämätön.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi ymmärtää tätä suomalaista kilpparinihkeyttä! Itselläni oli myös pahoja oireita, ja hänelle, joka tuolla ehdotteli liikuntaa, sanon, että varmasti ihan hyvä ehdotus, mutta joka nivel särkee ja 14 tunnin yöunet ei riitä levoksi, niin tuollainen hyvää tarkoittava neuvo (sitähän se tietysti oli?) on paitsi aika turha, niin melkoisen huono.

Minä olisin saanut masennus- ja unilääkkeet heti. Kun sanoin, että ei, en ole masentunut, lääkäri vastasi vain, että voi voi, se on niin yleistä nykyään, sitä voi olla masentunut, vaikka ei oireitaan tunnistakaan! Minä vastasin, että ei kai se masennus kuitenkaan mikään flunssa ole, joka kadulta tarttuu. Elämässäni ei ollut mitään huonoja muutoksia, töissä meni hyvin, kotona meni hyvin, mutta kun mitään ei jaksanut, niin ei. Mieheni sitten, kun iho alkoi suunnilleen naamasta kuoritua kokonaan irti, googletti kaikki oireet ja varasi yksityiselle ajan. Itse en olisi enää edes jaksanut tai viitsinyt - ajattelin, että kai minä sitten hullu ja masentunut ja laiska ja saamaton ja luulosairas olen.

Kuten edellä on sanottu, kilpparin toiminta vaikuttaa myös niin moneen muuhun seikkaan, että sen hoitamista ei todellakaan ei kannata aliarvioida.

En vaan kykene ymmmärtämään, miksi sen lääkityksen kokeileminen on niin helvetin hankalaa. Minulle lääkäri sanoi, että mitään riskiä ei kokeilussa ole, koska puhumme hormoonista, jota kehon itsensä pitäisi tuottaa, päinvastoin kuin esim. masennuslääkkeet. Jos lääkityksestä ei ole apua, tai menee ylikierroksille, sen voi sitten vain lopettaa. Mutta todellakin siitä oli apua!

Itse varoittaisin kuitenkin kaikista luonnontuotteista, sillä kokeilin jotain ph-juttua, mikä lie oli, joka pamautti yllättäen maksa-arvot huonoksi. Koska alkoholin käyttöni on vähäistä, osasi lääkäri heti epäillä lisäravinteita, ja lopettamalla noiden syönnin myös arvot palautuvat normaaliksi. Eli jos kilpparissa on häikkää, pitää tarkkaan tietää, mitä syö ja miten se kehoon vaikuttaa.

Vierailija
22/32 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättäköön vielä, että iho kuivuu vaikka kuinka rasvaisi ja päänahka ja jopa kesälläkin oli nukuttava pitkät housut ja pitkähihainen paita sekä pörrösukat jalassa.. Olo ei todellakaan ole kuin ennen ja en mihinkään muuhun osaa oireita yhdistää kuin vajaatoimintaan kun elämäntavat kuitenkin pysyneet samoina. Ikää alle 20.. Edelleen siis todellakin normaalipainoinen, mutta yhtäkkiä paino vaan ruvennut nousemaan ja kaikki muut vajaatoiminnan oireet pikkuhiljaa tulleet esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut samanlaiset kilpirauhasen vajaatoimintaa vastaavat oireet viimeiset 5-6kk. Veren seerumista otetut näytteet ovat (TSH=2.1, T4=15) eli molemmat kauniisti viitearvoissa. Päädyimme yksityisen puolen (yleis)lääkärin kanssa siihen, että kokeillaan 1x25 mikrogramman päivittäisannosta 1-2kk ja tutkitaan parantaako se asiaa ja olotilaani. No ei parantanut 1kk kokeilujaksolla vaan pisti pään aivan sekaisin. Kun lopetin tyroksiinilääkityksen, pääsin jollain tavalla työkuntoiseksi. Oireet sen kun jatkuvat. Nyt sitten on ihmetelty, miten tästä eteenpäin.

Itse olen löytänyt kaksi mahdollista selitystä:

1) Blastocystis Hominis -alkueläin

- parasiitti- ja amebatestit otettiin, ja löydöksissä todettiin runsaasti B. Hominista (BH). Tosin länsimainen lääketiede yrittää vielä pitää kynsin hampain kiinni siitä, että ko. alkueläin olisi apatogeeni eli ei terveydelle haitallinen. Väitteelle ei ole tieteellistä perustetta, koska B. Hominista ei ole tutkittu riittävästi että voitaisiin EHDOTTOMASTI VÄITTÄÄ sen olevan apatogeeni. Kun infektiotaudeista väitöskirjan tehneet, dosentuuritason lääkärit sanovat vanhasta opiskeluajan muistista, että ei BH mitään haittaa aiheuta, niin se on sama kuin uskoisi henkilöä, joka olisi sanonut 1000 vuotta sitten, että maa on pannukakku. Ensinnäkään Suomessa ei tutkita muuta kuin BH:n löydösmäärät ulosteessa (+/++/+++) ilman, että tutkittaisiin mikä BH:n alatyyppi on kyseessä ja kaikkiaan on löydetty jo 356 eri alatyyppiä tälle alkueläinlajille joista 9 on todettu esiintyvän ihmisillä. Valitettavasti PCR-testejä (polymerase chain reaction) ei Suomessa välitetä tehdä juuri tämän 1960-luvulta periytyvän alkueläimen haitattomuus-käsityksen mukaan. PCR-testeillä voitaisiin määritellä alatyypppi tarkasti, jolloin antibioottikombinaatioita voitaisiin kohdentaa oikeille potilaille. Itse asiassa maailmalta löytyy tällä hetkellä yli 120 kansainvälistä tieteellisin kriteerein tehtyä tutkimusta, joiden mukaan ko. alkueläin VOI AIHEUTTAA juuri kilpirauhaspotilaille tyypillisiä oireita. Todettakoon vielä, että yhdessäkään tutkimuksessa EI OLE TODISTETTU B. Hominista (subtype 1-9) HAITATTOMAKSI ihmiselle, mutta lähes kaikissa tutkimuksissa on todettu: "Additional studies are required to determine pathogenicity and appropriate therapy."

Miksi sitten Blastocysti Hominis-alkueläin aiheuttaa oireita meille länsimaissa? Eittämättä syynä on ensinnäkin lisääntynyt matkailu ja kulttuurivaihto. Päiväntasaajalla ja tropiikissa tätä alkueläintä kantaa vähintään 2 miljardia ihmistä, mutta se ei heitä suuremmin haittaa. Varmaankin siksi, että osalle on syntynyt vastustuskyky ja mutta suurin osa ei edes ymmärrä tai välitä siitä, mikä on alkueläin. Tärkeämpää on selvityä tästä päivästä ja löytää ruokaa itselle ja perheelleen. Ja yleensä sitä ruokaa muuten maustetaan voimakkaasti muun muassa curryllä, mustapippurilla, chilillä, valkosipulilla jne, joilla kaikilla on todettu olevan merkittäviä loisia ja parasiitteja vähentäviä ja niiden aiheuttamia oireita lieventäviä vaikutuksia. Luulitteko, että Intiassa, Turkissa, Meksikossa tai Thaimassa käytetään mausteita ihan vaan ruoan mausteina? Kyllä näiden maiden köyhillä olisi sille mausteisiin menevälle rahalle muutakin käyttötarkoitusta, jos ruokakulttuuriin ei olisi vähitellen vuosituhansien aikana otettu terveyttä edistäviä maustekasveja mukaan...

http://web.stanford.edu/group/parasites/ParaSites2010/Delamon_Alfredo_Rego/paraSITEfinalweb.htm"In so much as it exists, the clinical presentation of B. hominis is known as Blastocystocis.  Again, there is controversy over whether or not Blastocystis Hominis is actually pathogenic or just part of the gut flora.  Blastocystis has been found in people who report no symptoms, and it is estimating that most cases may be asymptomatic.  Whether this is due to Blastocystis’ lack of pathogenicity or personal immunity of the host is unknown.  A third possibility is that Blastocystis Hominis is split in several demes, some of which are infectious and some of which are not.  Since most of the research on Blastocystis infection has been based on case reports, no conclusive evidence has emerged to answer these questions.[6]  Where symptoms have been attributed to the parasite, they have included diarrhea, nausea, abdominal cramps, bloating, excessive gas, and anal itching.[7]  The timescale of infection with the parasite can range from weeks to years.[8]"

BH:n subtype-tutkimuksia aiheesta löytyy mm.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3745667/

http://www.cdc.gov/dpdx/blastocystis/

http://www.blastocystis.net/2012/06/circular-problem-of-blastocystis.html

Hoitosuositus:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3745668/

HUOM! Älä ota vastaan pelkkää Flagyl-kuuria, koska BH on vastustuskykyinen >90% metronidazolille (Flagyl on yksi tuotenimi tälle aineelle).

Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/191787308377/

2) Piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta, jossa pelkät viitearvot eivät kerro välttämättä mitään. Oheinen vuonna 2010 sisätautioppiin keskittynyt konferenssin esitys avaa hyvin kilpirauhaspotilaan diagnosoinnin problematiikkaa. Ei näitä normaali yleislääkäri pysty ratkomaan siinä 20 minuutin potilastapaamisessa.

http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/@Bin/174809/laboratoriodiagnostiikan_karikkoja_osa1.pdf

Vierailija
24/32 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin testattu kilpirauhasarvot ja vaikka mitä, eikä selitystä löydy. Oireina väsymys ja uupumus, hengästyttää helposti, aivosumu, alakulo, voimaton olo ja tuntuu ettei kunto parane millään (voi johtua tietysti monesta asiasta). Anemiaa oli joskus, ei ole enää.

Vierailija
25/32 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 07:28"]

Mites ruokavalio? Liikutko? Juotko kahvia, alkoholia? Poltatko tupakkaa? 

Tyroksiini kyllä virkistää vaikka vajaatoimintaa ei olisikaan. Harvemmin takana on todellinen sairaus noilla oireilla ja vielä jos hb on matala niin kyllä ne elämäntavat kannattaa tarkistaa eikä vain odottaa että joku pilleri parantaa kaiken.

[/quote]

Olet väärässä. Tyroksiini aiheuttaa terveellä ihmisellä tai liika-annostuksella kilpirauhasen liikatoiminnan, jonka oireet ovat ehkä jopa hirveämmät kuin vajaatoiminnan. Se ei siis virkistä tai auta terveitä, niin kuin usein väitetään. Niinpä sitä voi aivan hyvin kokeilla piilevän vajaatoiminnan hoitona. Jos tyroksiinista on apua, on kilpirauhasessa vajaatoimintaa. 

Vierailija
26/32 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla TSH 1.74 ja T4 16.5, eli siis normaalit arvot. Paino on ruvennut nousemaan, ummetusta on ja hiukset lähtee, unettomuutta ja sen takia tietysti ainainen väsymys sekä palentaa, etenkin nenä, kädet ja jalat aina jäässä.. Mikähän mahtas olla?

Vierailija
27/32 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Epäilen itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa. Painoa on tullut noin puolessa vuodessa n.16kg, olen myös melkoisen väsynyt ja olo on sumuinen. Ahdistusoireilua on ollut aina, kuin myös ummetustaipumustakin. On myös monia muitakin vajiksen oireita. Olin labrassa ja TSH oli 3,2 ja T4v 15,1. (Viitteet tsh0,51-4,3 ja t4v 12,6-21) Lääkärin mielestä kaikki on kunnossa kun ovat viitearvoissa ja ehdotti psykologilla käymistä ahdistelujen vuoksi. Minusta arvot eivät ole ihan kohdillaan. Pitäisikö tässä heittäytyä endokrinologille vai olenko vain luulosairas?

Vierailija
28/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mittauttaa hemoglobiini ja ferritiini. Anemia aiheuttaa melko samanlaisia oireita kuin vajis. Rauta vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaan.

Vierailija
29/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli sama monta vuotta .Ajattelinkin, että pitää päästä lääkärille silloin, kun oireet on pahimmillaan ja tällöin huomattiin vajaa toiminta.

Vierailija
30/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös rt3 dominanssi, googletappa.

Minkälaisilla verikokeilla tämä todettaisiin?

Vierailija
31/32 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa Jodia lisä ravinteena. Jodin puutos hyydyttää kilpirauhasen toiminnan vaikka arvot olisivat vielä viiterajoissa. Jodin virallinen saantisuositus on 150 mikro grammaa vrk. No, tämä minimiraja keksittiin aikoinaan siitä , että Amerikassa ihmiset, joilla pitoisuus oli 150 mikrogrammaa, eivät sairastuneet struumaan, se oli se minimiraja. Mutta todellisuudessa, tuo määrä riittää nippa nappa struuman pitämään loitolla. Mutta normaaliin elintoimintoihin se ei riitä. Japanissa yms.ihmiset saa tuhat kertaisia annoksia koska syövät meri levää jossa sen pitoisuus on huima. Nämä ihmiset ovat huomattavasti terveempiä kuin suomalaiset joilla on koko ajan krooninen puutos jodista. Itse kokeilin jodia 300 mikroo vrk ja huima muutos ihan siis kaikkeen. Mieliala, energia, iho, vireys, ruuan imeytyminen jne jne. Tässä iso vinkki. PS. Kannattaa ottaa sitten aamulla! Muuten menee yöunet.

Vierailija
32/32 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodin riittävä saanti myös laihduttaa 😎