Sattuuko mammografia?
Menossa huomenna ekaa kertaa ja jännittää, kun olen aika kipuherkkä.
Kommentit (95)
Periaate on että kuvaan otetaan kaikki mitä saadaan. Implantit eivät ole kuvaukselle este mutta toki kuva on tällöin erilainen.. parhain näkyvyys on luomurintoihin ja niitähän me kuvaajat toivomme mutta asiaan voi valitettavan vähän vaikuttaa :D
Usein kuvattavatkin höpöttävät siitä rintojen koosta mikä taas on hyvin pieni tekijä siinä tutkimuksen onnistumisessa. Kaikista rinnoista pyritään saamaan hyvät kuvat riippumatta siitä paljonko kuvausmateriaalia on! Sitä rintaa kun joka tapauksessa otetaan kunnolla kiinni ja litistetään, ihan sama onko rintaa vähän vai paljon. Rintalihakseen saakka pyritään kuvausala ulottamaan. Muistattehan että mammografiatutkimusta tehdään myös miehille tietyissä tapauksissa. Ihan siis "tavallisille" miehille, en tarkoita mitään ladyboyta.
Ihan sama, millaiset rinnat sulla on, kaikki pystytään kuvaamaan, tekniikkalaji, miehiä kuvataan myös, sillä rintasyöpää myös miehillä. Silikonirinnoissa on oma tekniikkansa, miten saa "lypsettyä" sitä optimaalista rintarauhasta kuvaan, sillä on tärkeää saada rintakehän lähellä oleva kudos myös kuvaan. Jos pelkäät kipua, kokeile ottaa särkylääkettä ennen kuvausta, joku on kertonut sen auttavan, mutta älä jätä kuvausta väliin, sillä se on naisten yleisin syöpä ja valitettavasti joillakin se on päässy liian pitkälle, sisäänvetäytynyt nänni, appelsiini-iho, kuopalla oleva iho rinnassa, kyhmy, kipeä tai kivuton, epämääräinen vuoto rinnasta tai patti kainalossa, kivuton tai kivulias, kaikkien noiden takia kannattaa heti mennä lääkäriin, sillä rintasyövässä on kuitenkin hyvä ennuste.
Sitten, saako pyytää, peskää itsenne naiset, sheivatkaa kainalot, peskää myös ne rinnan aluset, sillä sieltä tarttuu joiltakin jotain ihme töhnää ikään kuin olisi huonosti pesty, kuiva dödö ei haittaa, sillä pidän itse ainakin hanskoja kuvaustilanteessa, muutenkin hyvä hygienia on plussaa(ei kaikille itsestäänselvyys).
Ja valitettavasti on pakko puristaa "riittävästi", että kuvasta tulee riittävän laadukas ja diagnostinen.
Käytä seulontammo-oikeuttasi ja sitä nuoremmat voitte käydä omalla kustannuksella mammossa(yksityisellä kuuluu myös rintojen uä), lähete lekurilta.Jos et saa kutsua seulontamammoon sinä vuonna, kun täytät 50v, soita omalle ta.llesi ja kysy asiasta.
Rintasyöpää voi olla myös alle 30 vuotiailla.
Älkää ihan oikeesti tunkeko niitä implantteja rintoihinne -> ei mitään järkeä !!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:48"]
Älkää ihan oikeesti tunkeko niitä implantteja rintoihinne -> ei mitään järkeä !!
[/quote]
Kysyttiinkö sinulta jotain mielipidettä tähän asiaan?
Ei se välttämättä satu ollenkaan. Ainakaan itselläni ei ole kertaakaan sattunut, vähän vain puristanut, mutta tunne ei ole lähelläkään kipua.
Mua ei sattunut yhtään, vaikka oli menkat just alkamassa ja olen pienirintainen urheilija. Olin ihan varma, että sattuisi mutta ei se tuntunut missään.
Ei minuakaan sattunut, vaikka rinnat onkin pienet ja hyvin herkät. Epämiellyttävää se oli, mutta ei kivuliasta.
Menen sata kertaa mieluummin mammografiaan kuin hammaslääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:35"]
Periaate on että kuvaan otetaan kaikki mitä saadaan. Implantit eivät ole kuvaukselle este mutta toki kuva on tällöin erilainen.. parhain näkyvyys on luomurintoihin ja niitähän me kuvaajat toivomme mutta asiaan voi valitettavan vähän vaikuttaa :D[/quote]
Tämä on totta, mutta yhden kainon toivomuksen voimme kuitenkin esittää: ei voimakkaan hajuista deodoranttia kainaloihin! Viistokuvaa aseteltaessa kainalosta joutuu ottamaan kiinni, jotta imusolmukealueet varmasti tulisivat mukaan kuvaan. Optimaalisessa tapauksessa sormet osuvat kuivaan kainaloon, pahimmassa märkään, voimakkaan hajuisen deodorantin kostuttamaan kainaloon. Tapaan pestä käteni heti kun olen saanut työnnettyä kasetit kuvanlukijaan, mutta niihin saattaa silti pinttyä dödönhaju loppupäiväksi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:48"]
[/quote]
Kysyttiinkö sinulta jotain mielipidettä tähän asiaan?
[/quote]
Kyllä tässä palstalla on aika lailla juttua tällä hetkellä naisten rinnoista, niiden kuvantamistutkimuksista ja implanteista eli voisin kyllä vastata että joo kysyttiin mielipidettä. Tässäkin ketjussa kysytään ilmeiseltä röntgenhoitajalta mielipidettä implanttirinnan kuvauksesta ja muita rintaketjuja pinnalla useita. Lääketieteelliseltä -ja luultavimmin myös maalaisjärkiseltä- näkökulmalta katsottuna rintaimplanttien hankkiminen on täyttä tyhmyyttä ja hullutusta.
Tänään eka kertaa mammografiassa käyneenä voin sanoa että SATTUU! Kipukynnykseni on mielestäni korkea (en halua hammaslääkärissäkään koskaan puudutusta). Täytyi tulla oikein tänne keskustelupalstalle katsomaan jälkikäteen kuuluuko toimenpiteen sattua niin, että joutuu haukkomaan hengitystään puristuksen ajan vai onko laite säädetty puristamaan liikaa.
Ei sattunut. Eihän se mukavaakaan ollut mutta ei mitenkään kivuliastakaan. Minulla on pienet rinnat, en tiedä onko sillä merkitystä.
Olen 40v normaalirintainen nainen.
Ei kyllä millään tavalla ollut kivuliasta!! Rentous ja avoimuus siinä tilanteessa tärkeää, jännittyneisyys ja "vastaanlaittaminen" saattaa tehdä tilanteesta ja kuvauksesta epämiellyttävää.
Dextra Koskiklininalle täydet pisteet!
Tampereen rintaklinikalla oli kyllä joku sadistinen hoitaja, koska sattui aivan sairaasti ja näki, että käytti liian kovia otteita ja tahallaan laittoi tarpettoman kovat puristukset laitteeseen. Nyt olisi toinen kerta edessä mennä sinne ja mietinkin ajan peruuttamista, koska arvelen, että tekee pahaa rinnoille, voi itsessään aiheuttaa jopa sitä, mitä sillä kuvauksella yritetään ajoissa havaita. Kumpi sitten on riskimpi antautua kovakouraisen runnomisen ja suoranaisen väkivallan kohteeksi, vai olla menemättä kuvaukseen ?
Pääsekö tilanteesta pois jos ei kestä kipua?
Voi jumalauta nyt. Elämä sattuu ja terveyden tutkiminen ja ylläpitäminen sattuu. Mammografia sattuu, verikokeiden otto sattuu, papa-kokeen ottaminen sattuu, fysioterapia sattuu, synnyttäminen sattuu. Nää on vaan niitä asioita, joita on pakko tehdä pysyäkseen terveenä ja toteuttaakseen sitä, mihin meidät on luotu. Elämään ja elämän luomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta nyt. Elämä sattuu ja terveyden tutkiminen ja ylläpitäminen sattuu. Mammografia sattuu, verikokeiden otto sattuu, papa-kokeen ottaminen sattuu, fysioterapia sattuu, synnyttäminen sattuu. Nää on vaan niitä asioita, joita on pakko tehdä pysyäkseen terveenä ja toteuttaakseen sitä, mihin meidät on luotu. Elämään ja elämän luomiseen.
Verikokeiden otto ei satu, papa-koe ei satu, fys.terapia ei satu. Mammografia sattuu joka kerta, vaikka ottaisi kipulääkkeen. Kipu jatkuu monta päivää. Olen isorintainen ja minulla on kiinteät ja tiiviit rinnat eli rinnat ovat mastopaattiset. Joka kerta se grafia on yhtä tuskaa. Kun iso ja tiivis rinta litataan kahden "tiiliskiven" väliin, itku tulee joka kerta. Minä olen jo lähes 60-vuotias ja tiedän tämän tuskan. Olen käynyt tässä grafiassa monta kymmentä vuotta. Ei pidä väheksyä toisen kipua.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastata?
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt mammografiassa ja mulla on pienet (B-kuppi), tiiviit (mastopaattiset) rinnat.
Aluksi rintoja ei meinattu saada laitteeseen, mutta kun kohotin rintoja veilä lähemmäs niin kaikki sujui. Edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että terveenä pysyäkseen on siedettävä pientä kipua. Omaa ikäluokkaa oleva kuoli juuri hetki sitten (30-vuotias) rintasyöpään ja mielestäni mammografia on vähintä mitä voi tehdä, jos on jokin kyhmy rinnassa. Mielestäni ei edes sattunut paljoa. On kuitenkin sen verran lyhytaikaista. Suosittelen siis todella lämpimästi.
Mä en oo uskaltanut mennä! Oon pienirintainen urheilija, rinnat tiukasti kiinni rintalihaksessa ja rintakudos aika tiukkaa, ja rinta on sillä tavalla "laajasti kiinnittynyt" rintalihakseen. Kyllä joutuisi todella repimään jos tuon haluaisi jonnekin levyn väliin litistää. Toisaalta sormin on kyllä helppo tunnustella, kun rintakudosta on niin vähän.
Kai sitä pitäis uskaltautua :-/
n41