Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko mammografia?

Vierailija
09.04.2013 |

Menossa huomenna ekaa kertaa ja jännittää, kun olen aika kipuherkkä.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja kokemuksia kirjoitti:

Tampereen rintaklinikalla oli kyllä joku sadistinen hoitaja, koska sattui aivan sairaasti ja näki, että käytti liian kovia otteita ja tahallaan laittoi tarpettoman kovat puristukset laitteeseen. Nyt olisi toinen kerta edessä mennä sinne ja mietinkin ajan peruuttamista, koska arvelen, että tekee pahaa rinnoille, voi itsessään aiheuttaa jopa sitä, mitä sillä kuvauksella yritetään ajoissa havaita. Kumpi sitten on riskimpi antautua kovakouraisen runnomisen ja suoranaisen väkivallan kohteeksi, vai olla menemättä kuvaukseen ?

No ihan samat kokemukset Tampereelta, monta kertaa aiemmin tehty mammografia Helsingissä, ei mitään ongelmaa tai kipuja. Viimeisimmässä hoitsu repi nännin varmaan 10-15 senttiä ulospäin, isot rinnat, F-kuppi, todella tuskainen tutkimus. Yli puolen vuoden jälkeenkin kipuja ja arkuutta. Sitä itsekin mietin voiko liian kovakourainen tutkimus aiheuttaa syöpää ja parantuuko rinta koskaan ennalleen.. 

Vierailija
82/95 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin käynnit kun rintoja runnottiin niin pahasti. Tuskallista oli. Rinnat olivat kipeinä pitkään. Sanoinkin, että ellei minulla ole ennen ollut mitään vikaa rinnoissa, niin kyllä tuollaisen käsittelyn jälkeen on. Ihan kuin olisi jotain mennyt rikki sisältä, ei se voi olla terveellistä. Rinnan koostumus on herkkää muutenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeää tekee. Mutta ei juuri mitään verrattuna suolitähystykseen.

Vierailija
84/95 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeää tekee. Mutta ei juuri mitään verrattuna suolitähystykseen.

Sekin muuten tampereella. Huusin kivusta, lääkäri käski volyymiä pienemmälle. Sanoin et lääkäri vois olla vähä empaattisempi ja et kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Prkl että pisti vihaksi.

Vierailija
85/95 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu ihan v*tusti, jos mammografian suorittaja on epäempaattinen tapaus. Eli paljon riippuu siitä, kuka tekee.

Vierailija
86/95 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kannattaa silti mennä. Viimeksi otin jo etukäteen särkylääkettä ja rauhoittavan, jolloin meni ihan ok. Suorittajakin oli mukava ja empaattinen tällä kertaa.

Vierailija
87/95 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mammografian kaltainen tutkimus tehtäisiin miesten kiveksille -- miehet olisivat keksineet jo aikaa sitten toisenlaiset laitteet.

Ja kyllä, se sattuu. Paljon

Vierailija
88/95 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkaan miesten kiveksiä ei tutkittaessa puristeta minkään väliin, vaan tutkitaan ultraäänellä, koska se on tarkempi. Miksei naisten rintoja tutkita ultraäänellä?

Ehkä siksi, että naisen rintakudos ei voi vaurioitua litistämisestä kun taas miehen kives voi..

Millä perusteella rinta ei muka voi vaurioitua? Onko asiaa tutkittu? On aika todennäköistä, että silloin kun kipu on voimakasta, myös vaurioitumisen mahdollisuus on olemassa. 

Vierailija
89/95 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin käynnit kun rintoja runnottiin niin pahasti. Tuskallista oli. Rinnat olivat kipeinä pitkään. Sanoinkin, että ellei minulla ole ennen ollut mitään vikaa rinnoissa, niin kyllä tuollaisen käsittelyn jälkeen on. Ihan kuin olisi jotain mennyt rikki sisältä, ei se voi olla terveellistä. Rinnan koostumus on herkkää muutenkin. 

Sama täällä. Kävin ensimmäisen ja viimeisen kerran. Kipu oli voimakasta, tuntui siltä, että rinta murskattiin. Tutkimus keskeytettiin eikä kuvia saatu. Kaduttaa, että menin. 

Vierailija
90/95 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu yhtään, voisin mennä vaikka kerran viikossa...

Vierailija
91/95 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas kives-syöpää seulotaan?

Vierailija
92/95 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi tehdään , jos on tosi pienet rinnat?

Vierailija
93/95 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei satu, Tampereella myös käynyt. Hetkellinen nipistys, älkää nyt jättäkö näitä ilmaisia tutkimuksia väliin, näiden pelottelulein takia.

Vierailija
94/95 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui lujaa. Ei niinkään se tissin litistäminen, vaan ihoon. Kun oli laitteessa kiinni, niin kone liikkui ja tuntui, että iho repeää. Hoitaja raivosi, ettei saa liikkua enää asettelun jälkeen, vaikka taju lähtisi. En mene enää mammografiaan.

Vierailija
95/95 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä. Itselläni tuntuu hieman, muttei varsinaisesti satu. Itse suhtaudun kaikkiin tarpeellisiin tutkimuksiin siten, että olen valmis kestämään hetkellisen kovankin kivun, jos lopputulos on hyödyllinen. Esim. mahdollisen syövän esiasteen hoito heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi