Sattuuko mammografia?
Menossa huomenna ekaa kertaa ja jännittää, kun olen aika kipuherkkä.
Kommentit (95)
Olne menossa mammografiaan toisen kerran ensi maanantaina (eka kerta pari vuotta sitten, nyt ikä melkein 52). Viimeksi olo oli vähän epämukava, mutta ei kivulias, ja äkkiähän se oli ohi. Ihan samanlaista odotan maanantaillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... erikoislääkärin tekemä ultraääni, jonka usein vanhempi lääkäri vielä tarkistaa, on tietysti hinnakkaampi. Yksityisellä 70-150e
Kysyin juuri äskettäin lääkäriltä tätä mammografia- ja ultraäänitutkimusten suhdetta, koska itselläni on kivuliaat, niin sanotut mastopaattiset, rinnat. Ajattelin, että mammografian voisi korvata ultraäänellä. Ei kuulemma voi. Mammografia- ja ultraäänitutkimus valottavat eri asioita. Lääkäri jopa totesi, että mikäli tehdään vain mammografia, rintojen tutkiminen jää vähän kuin puolitiehen.
Minulla ihan päinvastainen kokemus Tampereen rintaklinikasta, kuin joku toinen täällä kirjoitti. Olin käynyt pari vuotta sitten omakustanteisesti Treen terveystalossa mammografiassa ja ultrassa ja siellä yllätyin yksityisen puolen töykeää kohtelua. No sain sitten lähetteen "rintsikkaan" ja jännitin jo etukäteen, mitenkähän töykeästi siellä tissejäni tungettaisiin levyjen väliin (mastopaattiset, kuppikoko 75 e), mutta rintsikan röntgenhoitaja oli superystävällinen, lempeä mutta nopea, tosi taitava työssään. Jäi hyvämieli vaikka se pakostakin vähän sattui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... erikoislääkärin tekemä ultraääni, jonka usein vanhempi lääkäri vielä tarkistaa, on tietysti hinnakkaampi. Yksityisellä 70-150e
Kysyin juuri äskettäin lääkäriltä tätä mammografia- ja ultraäänitutkimusten suhdetta, koska itselläni on kivuliaat, niin sanotut mastopaattiset, rinnat. Ajattelin, että mammografian voisi korvata ultraäänellä. Ei kuulemma voi. Mammografia- ja ultraäänitutkimus valottavat eri asioita. Lääkäri jopa totesi, että mikäli tehdään vain mammografia, rintojen tutkiminen jää vähän kuin puolitiehen.
Tarkoititko vain ultraääni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta nyt. Elämä sattuu ja terveyden tutkiminen ja ylläpitäminen sattuu. Mammografia sattuu, verikokeiden otto sattuu, papa-kokeen ottaminen sattuu, fysioterapia sattuu, synnyttäminen sattuu. Nää on vaan niitä asioita, joita on pakko tehdä pysyäkseen terveenä ja toteuttaakseen sitä, mihin meidät on luotu. Elämään ja elämän luomiseen.
Kuitenkaan miesten kiveksiä ei tutkittaessa puristeta minkään väliin, vaan tutkitaan ultraäänellä, koska se on tarkempi. Miksei naisten rintoja tutkita ultraäänellä?
Ehkä siksi, että naisen rintakudos ei voi vaurioitua litistämisestä kun taas miehen kives voi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsekö tilanteesta pois jos ei kestä kipua?
Voisiko joku vastata?
Eli maksat ensin käynnistä mammografiassa ja sitten et menekään? Anteeksi, mutta koen tämän ristiriitaisena. Tuskin syöpäpotilas pohtii, että mitä jos koskee. Siinä vaiheessa jos onkin syöpä etkä jaksa nousta sängystä kun sattuu niin paljon niin ajattelet ehkä toisin. Kipu on siis suhteellista ja ne mammografialäpykät ei paljoa rintoja paina.
Ei siitä makseta jos käy seulonnassa. Seulontaan mennessä ei olla "syöpäpotilaita". Mielestäni on ihan normaalia, että asiaa kokematon kyselee ja pelkää kipua ja haluaa tietää, voidaanko tutkimus keskeyttää jos kipu on sietämätöntä. Ihmisillä on erilaiset kipukynnykset. Ja rinnat.
Tässä ketjussa on muutama tosi epäselvä vastaus. Alan epäillä osaa kirjoittajista jo boteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
T. Röntgenhoitaja
Tulin juuri mammografiasta Hämeenlinnan Terveystalosta. Olin ensimmäistä kertaa seulonnassa. Ei sattunut yhtään eikä puristuskaan tuntunut miltään. Kaikenkaikkiaan aikaa meni ehkä 5 minuuttia, jos sitäkään
Itselläni on kaksi erittäin kivuliasta kokemusta mammografiasta. Luulen, etteivät hoitajat ole ymmärtäneet pituuttani, tai sitten koneen säädöt ei riitä.
Laitetaan seisomaan jalanjälkien kohdalle, jolloin olen käytännössä vinossa asennossa nojaamassa konetta vasten. Käytännössä en siis voi "seistä rentona" kuten hoitaja kehoittaa, vaan joudun roikkumaan käsivoimillani koneessa. Onneksi se on suht nopeaa. Mutta kyllä se sattuu ihan saatanasti.
Olin 42- vuotiaana eikä jäänyt mieleen mitenkään erityisen kivuliaanan kokemuksena. Minulla on e- kupin rinnat ja kuulemma tiivis kudos. Hetken se kuitenkin vaan kestää. Sen jälkeen vielä ultrasivat.
Ei satu,itse kävin myös äsken ensimmäistä kertaa, ja oli vielä mies! röntgenhoitaja,se kyllä vähän yllätti,odotin automaattisesti naista.
Rintaimplantteja käyttävät on nolojahoroja.
Ilmeisesti vähän yksilöllistä, mutta kyllä se voi TODELLA sattua. Kivun kuitenkin kestää lähinnä siksi, että se kestää vain pienen hetken. Levyt kiristetään ensin melko kireälle, sitten röntgenhoitaja painaa jotain nappia ja poistuu huoneesta, laite puristuu pieneksi hetkeksi kireämmälle ja sitten hellittää. Molemmat rinnat kuvataan kahdesti, laite ensin vaaka- ja sitten pystysuunnassa. Minulla oli aika kivulias kokemus ja jotkut tutut ovat sanoneet samaa. Missään nimessä ei kannata mennä esimerkiksi juuri ennen kuukautisia. Joskus on juteltu porukalla näistä kokemuksista ja miesten oli vaikea uskoa, ettei mammografialle olisi kehitetty vaihtoehtoja, jos se olisi niin kivulias kuin mitä väitimme. Mutta kun niin se vain taitaa olla, se taisi tässä ketjussa jo tullakin että ainoa toinen menetelmä taitaa tällä hetkellä olla tuo ultraääni.
Vähän nippasee. Eli dissit litistetään.
Kävin ekan kerran viime vuonna. Pelkäsin tosi paljon, että sattuu koska rinnat on suht pienet ja "tiukat", kiinteät. Hoitaja oli tosi taitava ja selitti mitä tekee. Eikä sattunut!
Jotkut hoitajat osaavat toimia niin, että ei satu kovin paljon. Viimeksi kun kävin, oli vähän vanhempi hoitaja ja mainitsin hänelle lopuksi, että nyt ei sattunutkaan juuri ollenkaan. Hän selitti asiaa niin, että hän tarkoituksella laskee ne levyt hitaasti paikoilleen juuri sen takia, että olisi vähän vähemmän kivuliasta. Minullakin pienet rinnat, jotka väkisin revitään sinne puristuksiin.
Olin yllättynyt ettei sattunut, kun asttumisesta olin lulkenut paljon etukäteen. Olen ollut useamman kerran, tuntuu lähinnä epämiellyttävältä eikä kestä kauaa
Ei satu kipeästi, vaan tuntuu puristusta. Hoitaja selittää koko ajan, mitä tapahtuu. Kokeile puristaa rintaasi kämmenten väliin, niin tiedät vähän, mitä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:48"]
Älkää ihan oikeesti tunkeko niitä implantteja rintoihinne -> ei mitään järkeä !!
Kysyttiinkö sinulta jotain mielipidettä tähän asiaan?
Ei tarvitse kysyä.
Vain höhlät laittaa muovia kehoonsa.
On kyllä tietysti. Valtio maksaa edullisen hoitajan ottaman röntgenkuvan, erikoislääkärin tekemä ultraääni, jonka usein vanhempi lääkäri vielä tarkistaa, on tietysti hinnakkaampi. Yksityisellä 70-150e