Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka on kuvauttanut oman synnytyksen??? ov

Vierailija
17.01.2006 |

Eli siis onko täällä ketään jonka synntyksen vaikka mies olis kuvannut videokameralla? Oletko katsonut synnytyksesi videolta ja mitä tunteita se sinussa herätti, siis tekikö pahaa katsoa vai tuliko sen katsomisesta hyvä mieli?

Mun mies ehdotti silloin kun odotin esikoista että kuvataan sit synnytys videokameralla ja mä olin jyrkästi sitä mieltä että ei todellakaan kuvata ja sitä ei sit kuvattu, mutta nyt jälkeen päin harmittaa kun ei tullutkaan kuvattua synnytystä. Synnytys " huipentui" imukuppisynnytykseen josta jäi aika pahat traumat ja muutenkaan ponnistusvaiheesta ei ole kovin selvää kuvaa ja kaikki on aika hämärän peitossa. Se harmittaa kun sitä ei kuvannut että nyt sitä olisi voinut katsoa ja matkata takaisin siihen hetkeen ja miettiä että mikä siinä oli niin rtaumaattista ja vois päästä synnytyspelosta eroon kun ollaan suunniteltu toista lasta mutta mua pelottaa kovasti se synnytys kun eka meni miten meni. Voi vitsi kun vois vääntää kelloa ajassa taakse päin. Seuraava synnytys me kyllä kuvataan jos nyt koskaan enään uskallan ryhtyä lasta " tekemään" . Suosittelen kyllä muillekin synnytyksen kuvaamista, siitä voi olla hyötyä ja eihän sit koskaan tarvii kellekään näyttää.

-Ana

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen jos olisin tiennyt olisin varmaan kieltänyt miestä kuvaamasta mutta jälkeenpäin niitä on ollut tosi mielenkiintoista katsoa, eli ei kaduta yhtään.

Vierailija
2/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan jälkeen harmitti kun en kuitenkaan niin tiennyt mitä " siellä" tapahtuu. En nähny istukkaa tai muutakaan, muistin vain sen vauvan!

Siks halusin seuraavan synnytyksen nauhalle.. ja kerta videointi piisas, ei sitte kolmatta enää tullu kuvattua.

Oon kattonu sen nauhan muistaakseni kahdesti. Viikko toisen synnytyksen jälkeen ja toisen kerran vähän enne kolmannen laskettua aikaa.

Ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvia kyllä on, istukasta ja muusta, mutta harmittaa kun ei enenmpää! Ensi synnytyksen haluan kuvattavan, mutta saa nähdä milloin se koittaa, ei ainakaan 5vuoteen. (pelottaa jo valmiiksi kun eka synnytys meni niiiin hyvin, että mitä jos toinen ei menekään) :)

Vierailija
4/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että synnytyksiäni kuvataan millään vehkeellä. Muutenkin joskus ärsyttää, kun ihmisillä menee ihan överiksi kuvaamisen kanssa. Häissä hypitään suunnilleen vihkiparin niskaan ja hautajaisissa arkulle että saadaan kivoja fotoja.

Vähän hienotunteisuutta ja käytöstapoja kehiin näissäkin asioissa, kiitos.

Vierailija
5/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö tuli vielä sanomaan, että jos jäi traumoja niin voin tulla puhumaan. Päätin, ettei mitään traumoja, kun lapsikin kerran terveenä saatiin maailmaan ja minäkin jäin eloon.

Purin kyllä synnytyksen tarkana tekstinä paperille ihan itseäni varten ja se on sitten muistona. Meillä ei siis kuvia kuin alkuvaiheen supisteluista, kun vielä hymyilin...

Rohkeasti vaan uutta lasta tekemään, ei se synnytys kuitekaan samanlainen ole. Itse ajattelen, että toinen on aina helpompi synnyttää ja toisesta unelmoin.

Vierailija
6/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin pari päivää synnytyksen jälkeen juttelemassa lääkärin kanssa mutta se ei ollut edes se lääkäri joka oli synnytyksessä, eli tämä lääkäri katsoi vain papereista että mitä oli tapahtunut ja mitä tehty. Sitten lääkäri kysyi että onko mulla jotain kysyttävää mutta eihän mulla vielä siinä vaihessa ollut mitään kysyttävää kun vauva vei kaikki ajatukset ja olin muutenkin niin väsynyt ettei edes ollut vielä jaksanut ajatella koko asiaa. Nyt olis paljonki kysyttävää ja osa vastauksista varmasti löytyis videosta jos sen synnytyksen olisi kuvannut. Harmittaa kyllä!

-Ana

Vierailija
7/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma synnytykseni oli pitkä ja ajoittain kadotin mm.ajan ja tapahtumien tajun. Siinä auttoi mieheni, joka sivusta seurasi touhua.

t.6

Vierailija
8/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä vaiheessa mukanaolevalla isällä on tuhat kertaa tärkeämpää hommaa kuin kuvaaminen. Äidin tukenahan hän siellä on eikä kameramiehenä.

Jos kätilö ei kehtaa sanoa koska kuvaaminen ei ole enää synnytyksessä sopivaa, lääkäri tekee sen kyllä

t: salikätilö

Vierailija
9/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 6

Vierailija
10/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä olis tullut just hyvää kuvaa, ja ei olis ollut lääkärin ja kätilöitten tiellä. Mut eihän sille mitään enään voi. Pitääpä tehdä tuo niin kuin yksi oli tässä tehnytkin ja kirjoittaa kaiken paperille mitä muistaa ja pyytää miestäkin muistamaan niin jos alkais vähän väistyä tämä pelko.

-Ana

Vierailija
11/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole pariskunnan oma asia päättää, milloin he haluavat kuvata ja milloin tehdä jotain muuta? Mitä ihmettä se kätilölle tai lääkärille kuuluu? Eri asia tietenkin on, jos äiti haluaisi isän kannattelemaan päätään tai jotain muuta, eikä isä tajua lopettaa kuvaamista. Mutta eivätköhän ihmiset osaa tällaiset asiat sopia keskenään.

t. ammattikuvaajan vaimo

Vierailija
12/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mistä pelko?

t.6

Vierailija
13/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei jäänyt traumoja, mutta olin aivan sekaisin koko synnytyksen ajan, enkä muista siitä mitään :-/ Mullakaan ei synnytys mennyt ihan oppikirjojen mukaan eikä sillä tavalla kuin normaalisynnytykset yleensä... Olisi kamalan ihana nähdä videolta, että mitä se homma silloin oli.

Nyt odotan toista, ja ihan varmasti mies saa kuvata ainakin pätkiä sieltä täältä, siis avautumisvaihetta, epiduraalin laittoa, ponnistusvaihetta, vauvan ulos tuloa ;)

Meillä on hyvä digikamera ja kortti, sinne mahtuu kuvaa ja ääntä yli puoli tuntia. Se meille varmasti riittääkin :) Sitten toinen pienempi kortti matkaan, johon voi ottaa vauvasta kuvia :)

Vierailija
14/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Äidin tukenahan hän siellä on eikä kameramiehenä.

t: salikätilö

Kameramiehen tehtävä on itse asiassa todella tärkeä, jos synnytyksestä haluaa jonkinlaisen pysyvän, konkreettisen muiston. " Äidin tukeminen" ei ole mitenkään yksiselitteinen käsite. Eivät kaikki synnyttäjät kaipaa miestä jatkuvasti häärimässä 10 sentin etäisyydellä naamastaan. En minä ainakaan koe että se on mitään minulta pois, jos mies kuvaa välillä!

Vierailija
15/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksemme synnytyksessä mies kuvasi ponnistuksen ja noin 10 minuuttia ennen sitä. Tai oikeammin pöydälle sijoitettu kamera kuvasi.

Kun katsoin videon noin viikko synnytyksen jälkeen, tunteet ja tuntemukset muistuivat tosi elävästi mieleen. Nyt myöhemmin ei samaa muistoa enää tavoita, mutta katsominen on ihan mielenkiintoista. Touhu näyttää paljon rauhallisemmalta kuin miltä se silloin tuntui! Kivuliaimmassa avautumisvaiheessakin vain makaan rauhassa synnytyspedillä ja hengitän ilokaasua. Näyttää helpolta! ;)

14

Vierailija
16/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän silti että joku siinä kameroineen kätilön ja lääkärin edessä heilumassa ei ole kovinkaan suotavaa. Etkä saa mennä kuvaamaan lääkäriä etkä kätilöä ilman heidän suostumustaan! Itse hoitoalalla ja en todellakaan halua olla ventovieraiden albumeissa tai videoilla.

Vierailija
17/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kuvasi, olin synnytyksessä niin taju kankaalla että en muistaisi siitä mitään ellei olisi videolla.kun vauva oli syntynyt, tukihenkilöni otti kameran ja kuvasi isää pesemässä vauvaa.välilihan leikkauksen katsominen teki pahaa.. muuten ok video!

Vierailija
18/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauhalla vielä kuuluu kun kätilöt sanoo miehelleni että tule tästä lähempää kuvaamaan niin saat paremman kuvakulman. eikä mies ollut heidän tiellään. t.22

Vierailija
19/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana oli tavallinen still-kamera, mutta yhtään kuvaa ei synnytyssalissa sitten lopulta otettu tai yleensäkään lapsesta ei otettu yhtä ainoaa kuvaa hänen syntymänsä päivänä. Lapseni oli kuolla synnytykseen ja joutui heti elvytettäväksi ja teholle. Siinä vaiheessa olisi ollut aika irvokasta lähteä zoomailemaan.

Lapsen syntymää edeltäviin tapahtumiin minulla taas ei ole niin paljoa mielenkiintoa, että viitsisin katsella itseäni videolta. Muistan tapahtumat ihan hyvin muutenkin.

Olen kuvannut todella paljon ja täytyy sanoa, että joissakin tilanteissa kameran takana heiluminen jotenkin " ulkopuolistaa" kuvaajan. Oman lapsen syntymä on aidompi, kun sen kokee " livenä" ilman kameraa välikappaleena. Toki voi olla sellaisiakin miehiä, joita tällainen tekniikan mukaantuonti synnytykseen jotenkin rauhoittaa (antaa heille " askarreltavaa" ), ja se heille suotakoon, jos se sopii äidillekin. Alapäätäni en kyllä antaisi kuvata.

Vierailija
20/23 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö vastaa 14:ta:

Perheellä on toki oikeus kuvaukseen ja avautumisvaiheessa äidin kuvaaminen on ihan ok. Mutta lääkäri tai kätilö harvoin haluavat tulla kuvatuksi mukaanlukien myös heidän äänensä, heillä on siihen oikeus. Ts isä voisi imukuppisynnytyksessäkin kuvata äitiä ilman ääntä...