Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsi kuntosalille?

Vierailija
03.02.2013 |

Minkä ikäisenä olette päästäneet lapsenne kuntosalille? Poikani on vasta 8 vuotias ja mieheni tahtoo ostaa hänelle jo kuntosalikortin. Hänen mielestään poikamme on aika jo miehistyä ja alkaa nostamaan penkkiä. Mieheni haukkuu poikaani tuontuosta naruranteeksi ja tikuksi. Pojallamme on kuulema pieni "tumppu" jota on syytä alkaa kasvattamaan. Häntä voidaan kuulema alkaa kiusaamaan koulussa, mikäli ei hauis tuosta kasva. Mieheni osti pojallemme jo muovisen penkin 5vuotis lahjaksi, jotta lapseni voisi harjoitella nostoja. Nyt poikamme sai isältään joululahjaksi lisäravinteita, mm. Proteiinia ja kasan erilaisia purnukoita joista en ymmärrä mitään.

Onko tervettä päästää lapsi noin nuorena kuntoilemaan?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite alotin käymää salil 13v mut tein tosi pienil painoil ja tosi pitkii sarjoi kunnes vast 14.5 vuotiaan aloin enemmän miettii ruokavaliota ja lihas kasvua. 8 vuotias on ihan liian nuori käymään kunto salilla. Hankkikaa pojalle vaikka jumppa matto leuanvetotanko ja todella pienet käsi painot niin sillä pääsee hyvin alkuun. Ja eikös kamppailulajit olisi hyvä vaihto ehto aloittaa urheilu ja kuntoileminen. Itse aloitin kuntoilun potkunyrkkeilyllä 12v

Vierailija
22/41 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinun kuntosali on ja missä paikkakunnalla se o?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 11:37"]Kannattaisiko poikaa sitten valistaa rasvaprosentista ja lihaksen kasvusta? Ja mikä on hyvä rasvaprosentti tuon ikäiselle lapselle? Olen kyllä samaa mieltä, ettei tuon ikäisellä ole asiaa kuntosaleille ja hyvä homma nuo ikärajat. Isän mielestä ne rajoitteet voi kuulema kieltää väärentämällä henkilöllisyystodistuksen, mutta tuohon en kyllä suostu.

Isä on käyttänyt juuri tuota perustelunakin, että meidän poika joutuu naimisiin jonkun ruman ja lihavan heitukan kanssa jos ei lihaksia ole. Mielestäni tämä ei kyllä kuulosta yhtään järkevältä, koska eihän kaikki naiset pelkästään lihaksia katso? Isän mielestä nykyinen fitness trendi on muuttanut vartaloihannetta sen verran, että pärjätäkseen naisrintamalla on lihakset aivan pakollisia..

Minua itseäni pelottaa myös yläaste, koska lapset osaavat olla tosi ilkeitä toisilleen. Kuulema poika välttää pahimmat pullamössökiusaajat jos on muskeleita mitä näytellä, voi kuulema napata näistä vaikka niskalenkin johon loppuu sitten kiusaaminen. En tietenkään haluaisi, että poika joutuu kiusauksen kohteeksi jos on kovin laiha ja lihakseton, mutta ei sekään kuulosta hyvältä jos joutuu tappelemaan tai käy muuten väkivaltaiseksi.
[/quote]
No laita kuule ennemmin vaikka karateen se poika...

Vierailija
24/41 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas taas iso kasa aivopieruja, lasta tulee kannustaa urheilemaan, mutta lihasten kasvatus koskee vasta yli 15 vuotiaita nuoria jotka itse ovat siitä kiinostuneita. Rasvaprosentti ja sun muut fittnes ihanteet ovat epäolennaisia kun lapsi kasvaa.

Vierailija
25/41 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2013 klo 21:54"]

Onko tervettä päästää lapsi noin nuorena kuntoilemaan?

[/quote]

Tervettä olisi olla tekemättä näin paskoja provoja.

Vierailija
26/41 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo kohta 13, käynyt salilla jo aika monta kertaa, mutta vain aikuisen ja sitten pari kertaa kavereiden. Käsittääkseni ei käsipainot pituuskasvuun vaikuta, sen sijaan penkkipunnerrus, puntit jne vaikuttavat siihen.

Vierailija
27/41 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jo kohta 13, käynyt salilla jo aika monta kertaa, mutta vain aikuisen ja sitten pari kertaa kavereiden. Käsittääkseni ei käsipainot pituuskasvuun vaikuta, sen sijaan penkkipunnerrus, puntit jne vaikuttavat siihen.

Missä salilla sitten käyt?

Vierailija
28/41 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella salilla ei sallita alle 15- tai alle 16-v ollenkaan. Lastenjumppia on erikseen, niissä ei revitä älyttömiä painoja. Tuossa iässä on tärkeämpää liikkua monipuolisesti, mutta painojen nostossa särkee helposti itsensä, kun kasvu on kesken. Eikä niitä laitteita ole edes mitoitettu lapsille. Mullakin on pienikokoisena vaikeaa joissain laitteissa saada järkevää asentoa. 

Vierailija
29/41 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin nuorta salille ei ole terveellistä. Kotona punnerruksia, leukoja, vatsoja, pystypunnerruksia seinää vasten. 16v on hyvä ikä aloittaa nostaminen ja niitä tuloksia tulee ihan hullusti jo 6kk jos syö terveellisesti ja omaa hyvät geenit.

Vierailija
30/41 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian aikaista antamaan Lapselle lisäravinteita mutta puntti sali homma on ihan Ookoo mutta ei saa noin nuoren lapsen nostella painoja,pituus kasvun pysähtyminen on pelkkää huhua mutta pituus kasvun hidastuminen on mahdollista noin nuorena,jos itteläni olisi lapsi en päästäisi häntä salille ennen kun on täyttänyt 11vuotta

Vierailija
31/41 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kommentoisin näin, että isällä taitaa nyt olla omia ongelmia kiusaamisen suhteen. Kannattais selvittää pois omat pelot. Onko joskus itse ollut kiusaaja/kiusattu. Nyt isä yrittää itselleen ja pojalleen kasvattaa isoa kuorta. Johan sitä poikaa aletaan kiusaamaan jo sen takia, jos siitä yhtäkkiä pikkupoikana on toisista lapsista poikkeavan vahva.

Ei tarvita isoa kuorta, kun on vahva itsetunto. Eli etsimään tietoa vain, miten itsetuntoa voi kehittää. Pojan itsetunnon se vie kyllä täysin tuolla haukkumisella ja arvostelulla. Antakaa pojan olla rauhassa Lapsi ja kehittyä ajallaan!

Vierailija
32/41 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, mutta en treenauttaisi häntä kuin omalla kehollaan. Etunojapunneruksia jne. Ei MISSÄÄN nimessä jalkakyykkyä. Poika jää silloin kääpiöksi

mies50v

Vierailija
33/41 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei älkää nyt jaksako vastailla monta vuotta vanhaan provoon.

Vierailija
34/41 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä kannattaisi harjoitella motoriikkaa ja nopeutta.

Liian usein aikuiset ovat sellaisia ettei kärrynpyörä tai voltti onnistu.

Voimistelu olisi tuossa iässä paljon parempi ja kasvattavampi. Salilihaksetkin kasvaa myöhemmin paremmin, kun lihaksisa on monipuolisuutta.

Vierailija
35/41 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä jäin kääpiöksi kun kävin salilla nuorena.

Suvussa kaikki on yli 180cm

minusta tuli tumppi 162cm

Halusin olla voimakas ja lihaksikas. Nyt olen ja hakkaan kaikki, mutta ei siitä iloa ole lyhyenä.

Vierailija
36/41 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leuanveto, punnerrukset, vatsalihasliikkeet ja kyykkyhypyt on hyviä liikkeitä lapselle. Sitten 14-15 vuotiaana voi mennä punttisalille harjoittelemaan.

Vierailija
37/41 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi mennä kuntosalille siinä vaiheessa kun hän osaa ottaa neuvoja vastaan. Eikä edes vaikuta pituuskasvuun vaikka monet tässäkin ketjussa niin uskovat.

https://www.is.fi/urheilu/art-2000009911501.html

Vierailija
38/41 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihan siltä varalta että joku toisaan ajattelee noin: liian aikaisin aloitettu voimaharjoittelu raskailla painoilla voi haitata pituuskasvua. Nuorelle on suositeltavaa tehdä liikkeitä, joissa oma paino on vastuksena (esim. etunojapunnerrukset, istumaannousut ym).

Ei, voimharjoittelulla ei ole yhdenkään tutkimuksen mukaan vaikutusta pituuskasvuun.

Vierailija
39/41 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-vuotias voi aloittaa kuntosaliharjoittelun. Tosin ei kannata kauheasti mitään puntteja tuolloin vielä nostella, koska 16-vuotiaat pojat saattavat kasvaa vielä pituutta. Hauiksia ehtii hankkia myöhemmin, pituutta voi kasvaa vain lapsena ja nuorena.

Tuossa vaiheessa paras vaihe voiman kehittämiseen on jo useimmilla ohi. Kasvuhormoni ja testosteroni tasot ovat pojilla korkeimmillaan kasvupyrähdyksen huippuvaiheen (PHV) jälkeen eli keskimäärin 14-vuotiaana. Nimen omaan silloin se voi tarttuu parhaiten ja lihas kasvaa parhaiten.

Vierailija
40/41 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa iässä pitäisi harrastaa liikuntaa mahdollisimman monipuolisesti ja lapsen itse löytää se oma laji?

Oksettavaa, kuinka kenenkään vanhempi kehtaa pojallensa/pojastansa noin puhua! Tämän on oltava provo.

Kyllä, on hyvä harrastaa liikuntaa monipuolisesti niin, että se kehittää sekä voimaa, nopeutta että kestävyyttä. Monissa lajeissa voima on kuitenkin tarpeellinen ominaisuus, joten sitäkin tulee harjoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi