Suonikohjuihin aesculus-homeopaattista valmistetta??
Onko joku kokeillut homeopatiaa suonikohjuihin? Kuulin että aesculus voisi olla hyvä, luontaistuoteliikkeessä sanoi ettei missään nimessä raskaus aikana? Niin olen raskaana rv 21. Tukisukkahousut käytössä, mut kohjut pahenee koko ajan ja nyt tosiaan vasta puolivälissä!!! Muitakin vinkkejä kaivataan. Hirudod fortea olen käyttänyt jos en jonain päivänä ole sukkahousuja jalkaan vetänyt. Toinen raskaus nyt, kohjut tuli jo ensimmäisessä raskaudessa, onneks aika hyvin hävisi synnytyksen jälkeen, pelottaa vaan et miten nyt käy kun kuiteskin jo paljon pahemmat. Haaruksia pakottaa :(.
Kommentit (22)
Tässä on taas yksi hyvä esimerkki, jossa menee homeopatiat ja muut käsittee sekaisin. Mitähän tekemistä kyseisellä tuotteella on homeopatian kanssa (ok tiedetään, että homeopaatit markkinoivat tätä homeopaattisena tuotteena!!), sillä kyseessähän on jo vuosisatojen ellei tuhansien ajan tunnettu rohdoskasvi hevoskanstanja. Hevoskastanja (Aesculus hippocastanum L.) sisältää monien yhdisteiden lisäksi aeskiini nimistä esterisaponiiniseosta (kyllä tässä on kyseessä ihan kemikaali vakuttavana aineena, kuten missä tahansa koululääketieteen lääkkeessä), jolla on juuri kyseisiin ongelmiin (säärihaavat, suonikohjut, peräpukamat jne.) vaikutusta. Aeskiini kohottaa verisuoni-seinämän resistenssiä ja palauttaa normaaliksi sairaalloisesti lisääntynyttä verisuonten läpäisevyyttä ja siitä johtuvaa turvotusta sekä normalisoi laskimopainetta. Hevoskastanja on mainittu myös lääkelaitoksen ylläpitämässä lääkeluettelon kasvit ja rohdokset listassa, niitä koskee pääsääntöisesti siis sama lainsäädäntö kuin lääkkeitäkin.
Tässä kannattaa huomioida, että suuri osa käytössä olevista koululääketieteen lääkkeistä on luonnosta peräisin (vaikka homeopaatit täällä toisin kuvittelevatkin ilmeisesti) eli monet rohdokset sisältävät useita aktiivisia yhdisteitä: kipulääkkeet (aspiriini, morfiini ja johdokset), syöpälääkkeitä, antibiootit, ...
Ja sitten se tärkein asia eli vastaus kysyjälle: MITÄÄN ROHDOSVALMISTEITA EI SUOSITELLA RASKAANA OLEVILLE, myös hevoskastanjaa pidetään kirjallisuudessa sellaisena, jota ei suositella raskaana olevalle, siis luontaistuotekaupassa sait aivan oikeaa infoa. Juuri tämä homeopatiassa ja muissa vaihtoehtohoidon kysymyksissä on ongelma, nimittäin vastuu, yleensä neuvot ovat täysin perustelemattomia tyyliin " joo kyl määkin käytin on se ihan ookoo.." ja suurin osa homeopaateista on myös koulutukseltaankin sellaisia, että heiltä puuttuu asioiden syvempi ymmärtämys, jos vahinko käy, niin vastuunkantajaakaan ei näy, ei korvauksia...ja mikä pahinta lapsi joutuu kärsimään jonkun ihmisen tietämättömyydestä kovan hinnan.
oli kirjassaan ainakin maininnut tuon aesculuksen nimenomaan raskausaikana käytettäväksi suonikohjuihin. Se tosiaan on hevoskastanjasta ja homeopaattiseksi sen tekee varmaan se pieni määrä. Olen itse käyttänyt homeopaattisista esim. sepiaa, joka on mustekalasta, mutta ei ne pillerit kovin mustekaloilta näyttäneet!
Kannattaa silti kysyä ja käydä homeopaatilla, pieniä potensseja voi käyttää raskausaikana. Homeopaateilla on kyllä pitkä koulutus ja varmaan asiansa osaavat ja jos eivät heti suoralta kädeltä osaa sanoa, niin ottavat selvää!
Mulla onneksi varsinkin " haarujen" pakotus ja kohjut hävisivät synnytyksen ja jälkivuodon loppumisen jälkeen. Yritä nostaa jalkoja monta kertaa päivässä kohti kattoa. Mitäs jotkut jalkakylvyt? Viileässä vedessä....? Yritähän jaksaa!!
..älä puhu mitään ennenkö tiedät!!!! tajuatko että siinä homeopaattisessa aineessa on niin vähän sitä itse hevoskastanjaa että vaikka olisit todella allerginen sille, et saa mitään oireita! selittikö tämä mitään?? d6 ja d 12 vahvuuksilla ei tapahdu mitään vaikka lapsi söisi vahingossa purkillisen, elimistö hyödyntää kerralla vain tietyn annoksen. Vahvemmissa aineissa juttu on jo toinen! Toki ei sitä nyt voi suositella syömään puolta purkkia kerrallaan.. Mutta mene sinä roope-ankka muualle antamaan mielipiteitäsi kun et kertakaikkiaan tunnu tietävän näistä jutuista mitään!!
ok, lääkkeissä on samoja rohdoksia, ja myöskin lääkkeet haittavaikutuksettomia ?? ?? oikeesti rasittava toi sun tyylis, menee viel asian vierestä..
Mirri ! Kuten itsekin totesit " d6- ja d12-vahvuuksilla ei tapahdu mitään, vaikka lapsi söisi koko purkin" . No ehkä purkkiin tukehtuisi, mutta sisältö ei vaikuttaisi mitenkään.
..tajuatko että jo 2 pillerissä on se määrä vaikuttavaa ainetta jonka tehtävä on antaa ärsyke elimistölle! ei auta vaikka söisi 50 kun saman asian ajaa jo 2 pilleriä,,et taida ymmärtää koko homeopatian ideaa??
Mitä korkeampi potenssi, sen voimakkaampi teho, esim. C 200 on potensoitu paljon laimeammaksi kuin C 30, mutta tehoaa paljon voimakkaammin.
C 30 on hyvä potenssi kotihoitoon, sen laimeampia ei kannata ottaa konsultoimatta homeopaattia tai ellei asiasta ole aikaisempaa kokemusta.
Kroonisia, syvempiä vaivoja hoidetaan usein korkeilla potensseilla, LM potenssista sanotaan sen olevan Samuel Hahnemannin läpimurto.
Esim. Saksassa on homeopaattikätilöitä, jotka hoitavat loistavin tuloksin koko raskaudenajan vaivat sekä synnytyksen ja sen jälkeenkin. On siis aivan älytöntä väittää, että homeopatiaa ei saisi käyttää raskauden aikana ja joka niin väittää, ei tiedä mistä puhuu. Homeopatia on päin vastoin erinoimainen tapa helpottaa raskauden aikaisia mahdollisia vaivoja, synnytystä ja siitä toipumista.
Arnica on erinomaista kaikenlaisiin traumoihin - esim. isoihin haavoihin,
lihasvenähdyksiin, nivelvaivoihin jne. Mutta on monia muitakin, menkää ihmeessä homeopaatille.
Usein suonikohjut ilmaantuvat ensi kertaa raskauden aikana. Homeopaattisesti suonikohjut hoidetaan parhaiten rakenteellisella hoidolla.
Myös ruokavalio vaikuttaa suonikohjujen hoitoon. Lievitystä tuovat seuraavat lääkkeet:
ARNICA
Jalkojen verisuonten lisäksi sukuelimet ovat raskauden aiakna rasituksessa. Arnica auttaa, jos vaivat aiheuttavat ns. hakatun olon, jolloin jopa vuode tuntuu kovalta. Potilas haluaa vain olla rauhassa. Arnica auttaa myös sukuelinten suonikohjuihin.
HAMAMELIS
Jos suonikohjut särkevät ja ovat kosketusarat. Suonikohjuja myös kutittaa ja polttaa. Lievitystä tuovat myös Hamamelis-uutekääreet.
PULSATILLA
Jos suonikohjut ja suonet ovat voimakkaasti näkyvissä ja ne ovat siniset. Iltaa kohti kipu yltyy ja jalat turpoavat. Lämmin huoneilma pahentaa, raitis ulkoilma helpottaa oloa. Erinomainen lääke Pulsatilla-naiselle.
Tämä siis Lauraeuksen kirjasta Homeopatiaa koko perheelle.
moi, en varmaan nyt kyllä ymmärtänyt aivan kaikkea, mutta mitä ainetta on arnica d 12, jonka pitäisi helpottaa synnytyksessä? Se ilmeiseti lievittää kipuja? Täsmennättekö vielä vähän, että
- mitä ko. aine on?
- miten se vaikuttaa?
Kiitos. =)
aha, taitaa kellonaika tehdä tepposet. Kyseinen aine on siis yhtä kuin hevoskastanja, josta jo keskustelittekin... (?)
vaan se aesculus. Arnicasta synnytyksessä esim tässä:
/www.babyidea.fi/aidille/homeopatiasta.html
Käytöstä ei kyllä ole mulla kokemusta!
Apteekista ja/tai luontaistuotekaupasta, joten homeopaatin puheille ei välttämättä tarvitse mennä. Tuoteselosteista ja myyjilltä varmasti selviää sopivuus raskaana oleville.
moi, käytitkö synnytyksessä muita kivunlievittäjiä kuin arnicaa? mistä tuotetta saa, jos paikkakunnalla ei ole homeopaattia? Saako luontaistuotekaupasta/ tilattua netistä? - pazzepartout
Monille on varmaan homeopaattisten valmisteiden toimintaperiaate hieman epäselvä. Toisia se ei edes kiinnosta, pääasia että tepsii :)
Itse en ole homeopaatti, enkä ole itseasiassa käynyt ikinä edes homeopaatin vastaanottokäynnillä, mutta olen silti kiinnostunut aiheesta ja hieman mielenkiinnosta tutkinut asiaa ja kysellyt homeopaateilta ym.
Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin valmisteiden teho ei perustu vaikuttavan aineen fyysiseen määrään, määrät vaikuttavaa ainetta ovat todellakin olemattomia, kuten mirri sanoi. Sen sijaan vaikutus perustuu vaikuttavan aineen i n f o r m a a t i o n siirtymiseen laimentamalla ja taas laimentamalla. Tällä tavalla vesi toimii siis informaation
v ä l i t t ä j ä n ä ja laimentamalla valmistetta enemmän, potenssi kasvaa.
Homeopatiaa ja länskäri-lääkkeitä ei siinä mielessä oikein pysty vertailemaan,(vaikka RoopeA kovasti yrittääkin ;) ) ja " tavallisten" lääkkeiden ja homeopaattisten valmisteiden samanaikaisella käytöllä ei ole esteitä.
homeopatia on henkisempää kuin koululääketiede, mutta kuitenkaan sen teho ei perustu uskomukseen tms.
Suosittelen lämpimästi homeopatiaan tutustumista ja etenkin sen käyttöä synnytyksessä :)
Kyllähän se fakta menee niin, että jos joku aine todella vaikuttaa, se voi vaikuttaa sekä toivotusti että haitallisesti. Jos raskaana olevilla ei tehdä tutkimuksia systemaattisesti, ainut keino tietää jonkun aineen haittavaikutuksista sikiölle tai odottavalle äidille on todella pitkän ajan laaja seurantarekisteri aineen raskauden aikaisista käyttäjistä ja syntyvistä lapsista. Ei riitä tieto että sitä on jo käytetty esim 100 vuoden ajan, jos ei tiedä kuinka moni, millä annoksella, millä viikoilla jne. En usko että yhdelläkään apteekkarilla, proviisorilla tai homeopaatilla on tarjota tällaista todellista faktatietoa. Eli mutu-pelillä eletään.
..mutta jos yhtään tiedät homeopatiasta niin siinä vahvuudet d6 ja d12 ovat niin mietoja, että vaikka sille kyseiselle aineelle mitä siinä on äärimmäisen vähän olisi allerginen pahastikkin, se ei aiheuta oireita. vaikka lapsi söisi puoli purkillista tälläisiä mietoja, ei tapahdu mitään, meilläkin käynyt. 2-3 raetta antaa ärsykkeen elimistölle, jolloin elimistön omat korjaavat prosessit käynnistyy.. esim arnica d12:ssa voisi sanoa olevan hajun verran sitä ite ainetta, mutta valmistusmenetelmä takaa toimivuuden. Tiedän monta tyyppiä joilla tosi hyvät kokemukset arnicasta synnytyksessä. Eräällekkin sektioäidille sanottiin että oletpa toipunut poikkeuksellisen hyvin synnytyksestä ja haava parani tosi hyvin, juuri noihinkin arnica vaikuttaa.. Kukaan ei voi kiistää sen toimivuutta, koska kaikki jotka tiedän että kokeillut niin niillä auttanut..jälkivuotokin on tosi vähästä kun käyttää arnicaa, kun limakalvot paranee nopeammin..
jos jollain on tähän " vastaansanomista" niin ok, antaa tulla mutta se ei muuta asioita mihinkään :) ja ottakoon he epiduraalin ja kaikki muut turvalliset ;) puudutteet.. ite oon onnellinen että sain kuullla arnicasta ja oon sitä käyttäny 2ssa synnytyksessä, 3 raetta 20 min välein .. lisäksi mulla oli käytössä Tri Reckewegin homeopaattiset tipat jotka tarkotettu synnytykseen, saa luontaistuotekaupasta niinkuin arnicaakin!
viime synnytyksessä olin jo 6cm auki ja kätilö katto suu auki että sulla on jo 6cm auki ja supistukset tosi tehokkaita ja hymyilet siellä vaan ..että tuskin ne ihan tehottomia oli :)
Eli jos mirri80 sanoo:
--------------------------------------------------------------------
Kukaan ei voi kiistää sen toimivuutta, koska kaikki jotka tiedän että kokeillut niin niillä auttanut..jälkivuotokin on tosi vähästä kun käyttää arnicaa, kun limakalvot paranee nopeammin..
viime synnytyksessä olin jo 6cm auki ja kätilö katto suu auki että sulla on jo 6cm auki ja supistukset tosi tehokkaita ja hymyilet siellä vaan ..että tuskin ne ihan tehottomia oli :)
[/quote]
---------------------------------------------------------------
Niin minulla ei ollut mitään kipulääkkeitä synnytyksessä. Olin 10cm auki, kun alkoi tuntua, että jotain vois tehdä ja vasta silloin sain hetken suppareiden aikana ilokaasua. Ja toivuin synnytyksestä mainoisti ilman minkäänlaista lääkitystä. Eli jos olisin ottanut jotain ja olettaen, että se ei olisi haitannut synnytystä tai hidastanut toipumistani, niin luokiteltaisiinko kaikki lääkkeen ansioksi?
..kyseisillä ihmisillä ollu vaikeita synnytyksiä aiemmat, myöskin toinen synnytys, ei vain ensimmäinen.. esim jälkivuodon aikana huomaa kun jätti arnican, vuoto lisääntyi huomattavasti ja taas väheni kun käytti sitä.. mut ei oo pakko uskoa :) pääasia kun ite saanu selvää apua ja moni tuttu :)
Lääkinnälliset tukisukat (stayupit vaikkapa) ovat olleet todella tehokkaat. Nuo perustukisukkikset eivät ole olleet riittävät omassa raskaudessani, joten vaihdoin lääkinnällisiin.
Ovat kyllä kalliimmat kuin tavalliset, mutta kestävät huomattavasti paremmin käyttöä ja tulevat ajan mittaan ehdottomasti edullisimmiksi. Suosittelen. Luulisin, että yksillä sukilla pärjäisi koko raskauden.
Instrussa saa niistä tietoa ja mittaavat jalat siellä sukkia varten.
..kannattaa soittaa homeopaatille ja kysyä, varmasti neuvovat mielellään vaikket aikaa varaisikaan! Itse käytin aesculusta peräpukamiin ja hyvin auttoi, muutama pvä ennen laskettua aikaa ja vauvan syntymän jälkeen. Luulisin että luontaistuotekaupassa siksi eivät suositelleet koska se lisää laskimoverenkiertoa ja sitä kautta voi vuotaa paljon synnytyksessä! en ole varma, kysy homeopaatilta! Mutta synnytykseen kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan arnica d 12, huippu aine, sitä 20 min välein 3 raetta kielen alle, ja kylläpäs menee mukavasti! :) erään hyvän homeopaatin ohje..