Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko kellaan sellaisen (hapan?)ruisleivan ohjetta, jossa ei ole lainkaan vehna- tai hiivaleipajauhoja ja jossa ei ois hiivaa?

17.01.2006 |

Kiinnostaisi opetella leipomaan aitoa ruisleipää..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarviit juurta elikäs vanhaa tiinuun kuivanutta taikinaa joka sitten herätellään käyttämään uusi taikina..tietääkseni ei onnistu kovin helpolla siten että taikina on pelkkää ruista ..hiivatta onnistuu siis kyllä kun on kunnon juuri..

meillä on ainakin laitettu jatkeeksi hiukan spelttiä..rukiin laadullakin on väliä..jotkut rukiit ei kypsy lainkaan (saatiin yhdeltä tutulta viljelijältä, ei sopinut lainkaan leivottavaksi..viljeli tosin rehuksi..)vaan jää löysäksi vaikka paistaisi kuinka kauan..

t.anni

Vierailija
2/6 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen ruisleipä on helppo tehdä. Juuri pitää hommata jostakin tai tehdä itse (löytyy ainakin kotiruoka-kirjasta, joka on minulla, mutta tällä hetkellä hukassa:(). Kun hapattaa sen ja antaa leipien nousta ajan kanssa (itse annan nousta 6 tuntia tai joskus kauemmankin), niin tulee hyviä leipiä.

Taikinan voi tehdä kokonaan ruisjauhoista, mutta siinä voi käydä kuten edellinen vastaaja varoitteli. Siksi jauhan itse yleensä sekaan hiukan vehnää, joka antaa sitkoa.

Vihjeenä muuten, jos leivot sähköuunissa, että mielestäni ruisleivästä tulee parempaa, kun tekee sen vuoassa. Pyöreistä leivistä tulee helposti paksukuorisia ja kuivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista ohjetta olen käyttänyt. Peräisin Kotilieden " Parhaat kasvis- ja sieniherkut" -kirjasta.

1. Hapanjuuri

1-2 rkl jugurttia

1,5 dl ruisjauhoja

2 dl vettä

Aineet sekoitetaan ja annetaan olla liinalla peitettynä huoneenlämmössä 2-3 vrk. Sekoitetaan välillä. On valmista kun kuplii itsekseen.

2. Taikinajuuri

Hapanjuurta

1 l kädenlämpöistä vettä

0.6 kg ruisjauhoja

Sekoitetaan vispilällä. Annetaan seistä huoneenlämmössä liinalla peitettynä 1/2-1 vrk.

3. Taikina

5-7 dl vettä

2 rkl merisuolaa

1,2-1,4 kg ruisjauhoja

Lisätään taikinajuureen lämmin suolavesi ja alustetaan ruisjauhoilla. Taikinaa vaivataan voimakkaasti. Taikina peitetään liinalla ja annetaan kohota 10-24 tuntia.

Tämän jälkeen taikina leivotaan leiviksi (4 limppua). Nyrkinkokoinen pala taikinaa otetaan talteen hapanjuureksi, jolloin seuraavalla kerralla voidaan aloittaa kohdasta 2. Leipiä nostatetaan liinan alla 2 tuntia. Limput pistellään haarukalla ja paistetaan ensin 225 asteessa 45 minuuttia ja sitten 175 asteessa 50 minuuttia.

Yleensä annan taikinajuuren hapantua reilut puoli vrk ja taikinan kohota saman verran. Leivät saa mun mielestä kohota kauemmin kuin tuon 2 tuntia. Nykyisessä uunissani riittää vähän matalampi lämpötila ja lyhyempi paistoaika. Hyvää on ollut, mutta mm. kuoren kovuus on aina vähän arvoitus. Toisaalta myös hapanjuuressa saattaa olla eroja, itse olen joutunut tekemään sitä useamminkin, koska turhan usein se juuren talteenotto unohtuu siinä vaiheessa kun limppuja leipoo.

Vierailija
4/6 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion (kunhan kerkiän) kokeilla tuota Enen ohjetta :0

Vierailija
5/6 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi tosiaan kokeilla ruisleivän paistoa vuokaankin.. Pitäiskö olla mielellään teflonpintaa silloin vai voiteletteko vuoan?

Onko kukaan muuten tehnyt tai tietääkö ohjetta sellaiseen terveysleipään, jossa oli ainakin auringonkukansiemeniä ja ihana hapan maku? Jos tiedät jonkun ns. terveysleivän reseptin, niin voisitko laittaa tänne? En oo varma oliko siinä hiivaa, ehkä ei..

Kiitos jos joku jaksaa vielä auttaa!

Vierailija
6/6 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on teflonvuoat, joihin teen leivät. Ei tarvitse voidella.

Minä muuten paistan leipiä pidempään vuoissa kuin tuossa Enen ohjeessa oli. Eli laitan 175 asteeseen puoleksitoista tunniksi. Sitten kippaan leivät vuoista pellille ja annan olla vielä noin puoli tuntia. Leivän kypsyyttä voi kokeilla koputtamalla pohjaa. Jos kopisee onton oloisesti, niin on (toivottavasti :) kypsää.

Nyt löysin sen kotiruoka-kirjankin ja siinä on seuraava juuren ohje:

3viipaletta hapanta leipää

1l vettä

1l ruisjauhoja

Liota kuoritut leipäviipaleet haaleaan veteen ja lisää siihen jauhot vatkaten. Juuren annetaan hapantua 1-2vuorokautta välillä sekoittaen.

Juuri on valmista, kun se kuplii ja tuoksuu happamalta.

Taikinaan laitetaan sitten suola ja jauhoja (itse laitan muuten suolan jo juureen).

Terveysleipääkin olen tehnyt. Käytän siihen ihan tuota samaa taikinajuurta, jota pakastan kahteen pieneen rasiaan aina leipoessani (Jos ja kun sen ottaminen unohtuu usein).

Terveysleivän ohje on seuraava (2kpl vuokaleipiä):

Juurta 1,25dl

7,5 dl kylmää vettä

4dl ruisjauhoja

1dl auringonkukansiemeniä

0,75dl pellavansiemeniä

1,5dl rikottuja ohraryynejä

0,5-1rkl suolaa

6,25dl vehnäjauhoja

Sekoita juuri veteen ja lisää kaikki muut aineet. Anna hapantua liinan alla 12h, vaikka yön yli.

Lisää

2,5dl vettä

8dl ruisjauhoja

Ota uusi juuri erilleen.

Laita taikina vuokiin ja kohota 4-6tuntia (lämpimässä ja vedottomassa paikassa) liinan alla.

Paista 1h45min 175 asteessa, kumoa pellille ja paista vielä 30minuuttia.

(Tästä peräisin oma ruisleipienkin paistotapa.)

Mukavia leipomishetkiä!