Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet tupakoivasta äidistä joka polttaa ollessaan raskaana?

Vierailija
22.06.2008 |

Olen totaalisen mykistynyt. Tapasin tänään äidin joka polttaa tupakkaa estottomasti siitä huolimatta, että hän on raskaana. Myöskään vanhempien lasten ongelmat (syntyneet huomattavan pienikokoisina, oppimisvaikeuksia, eivät pärjää koulussa, tarkkaavaisuushäiriöitä, ylivilkkautta jne.) eivät saa äitiä tajuamaan että tupakointi todellakin on vaarallista. Tämä nainen avoimesti itsekin toteaa, että monet tai kaikki näistä ongelmista johtuvat juuri tupakoinnista, mutta silti jatkaa samaa rataa ja naureskellen toteaa että ei ole pystynyt tai jaksanut lopettaa!!

Olen suorastaan sokissa. En usein mene sanattomaksi mutta tämä oli yksi sellainen tilanne. Oksettavaa miten vähän tämä nainen välittää lapsiensa elämästä! Onko mitään mitä sivullinen voi tällaisessa tilanteessa tehdä???

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt käyttömääriä muista jne. mutta espanjalainen tutkimus aiheesta on, ei ole bs:tiä.

Ja raskausaikana kun ei voi edes käyttää nikotiini valmisteita millä pääsisi helpommin eroon tupakasta.

Ei kai ne mitenkään voi olla TUPAKOINTIA vaarallisempaa? Outo ajattelutapa, jos voi polttaa tupakkaa mutta ei voi käyttää korvaushoitoa? Onhan siinä tupakassakin nikotiinia.

Ja tupakka-askissakin sanotaan, että tupakointi raskausaikana vaarantaa sikiön terveyden. Mikset sitä sitten usko?

Vierailija
22/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua ihmetyttää näitten tupakoivien äitien ns. MIEHET!

Millasia hiiriä ne on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jostain löytyy sellainen tutkimus, niin sillä saa kyllä pyyhkiä perseensä, tuskin mikään arvostettu lääketieteellinen julkaisu sellaista koskaan julkaisisi. Ja kaikkea mitä netistä löytyy ei todellakaan kannata "tutkimuksina" pitää.

Nikotiinillakin tietenkin on rajansa, mutta normaalikäyttö on vuorenvarmasti tupakointia parempi vaihtoehto.

Vierailija
24/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä pojilla aikuisina vähemmän siittiöitä spermassa kuin muilla! Tupakoivat äidit ovat siis itsekkäitä - huonontavat lastensa mahdollisuuksia saada itse lapsia.

Vierailija
25/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuttavapiiri myös (ap)

tupakointi ei aiheuta tuollaisia ongelmia lapsilla. Ajattelen, että akupunktiota tai suggestopedagogista vieroitusta voisi ehdottaa, sillä eihän tupakointi ole lapsen eikä äidin etu (huomattavan korkea veritulppariski)

Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa. lähteenä http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=3…

ja tässä teille jotka sanotte että polttaminen parempi kuin korvaushoidot.

Raskaus on hyvä syy lopettaa tupakointi. Yli puolet tupakoivista äideistä pystyy lopettamaan tupakoinnin ennen raskautta tai viimeistään raskauden alkuvaiheessa. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina. Lopettaminen ei raskauden loppuvaiheessakaan ole liian myöhäistä. Myös pelkästä tupakoinnin vähentämisestä on hyötyä.

Osalle äidestä tupakoinnin lopettaminen on hyvin vaikeaa. Terveydenhuollon ammattilaisten tehtävänä on tarjota kaikki mahdollinen tuki tupakoinnin lopettamista harkitseville vanhemmille. Lopettamista helpottaa olennaisesti, jos toisetkaan eivät tupakoi perheessä. Äidin ja isän tulisi siis lopettaa samanaikaisesti.

Markkinoilla olevat nikotiinikorvaushoitovalmisteet soveltuvat hyvin lopettamisen tueksi. Niitä käytettäessä veren nikotiinipitoisuudet eivät nouse yhtä korkeiksi kuin savukkeita polttaessa. Nikotiinivalmisteita käytettäessä vältytään veren hiilimonoksidipitoisuuden nousulta. Valmisteita voidaan käyttää myös raskauden aikana:

"Tupakoitsijoiden synnyttämien lasten pienet syntymäpainot on liitetty nikotiinin verisuonia supistavaan vaikutukseen istukassa. Kuitenkin nikotiinikorvaushoito haittaa sikiön kehitystä vähemmän kuin tupakoinnin jatkaminen. Nikotiinihoidon katsotaan olevan aiheellista raskauden aikana, jollei 10-15 savuketta päivittäin polttavan naisen tupakoinnin lopettaminen muuten onnistu. Tällöin korvaushoito tulisi toteuttaa raskauden alkuaikana, jolloin sikiön kasvun on osoitettu hidastuvan vähemmän." (Kirsi Pietilä - Pekka Puska, Nikotiinikorvaushoidon turvallisuus, Suomen Lääkärilehti 1-2/2000)

Jos tupakoinnin lopettaminen osoittautuu mahdottomaksi, tupakoinnin vähentämisestäkin on hyötyä. Sama koskee tupakointia raskauden jälkeen. Tupakoinnista tulisi pidättyä ainakin 2-3 tuntia ennen imetystä.

EN VOI SIETÄÄ IHMISIÄ JOTKA POLTTAA RASKAUSAIKANA, HÄVETKÄÄ!!!!

Vierailija
26/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siinä on niin idiootti valopää,että sille täytyy sanoa suorat sanat

Vierailija
27/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen tupakoivasta raskaana olevasta, että hän on tyhmä! Yksinkertaisesti niin.

Tupakka on myrkkyä! Oli sitten raskaana tai ei. Hirveä aine. Varmasti vaarallisin laillisesti kaupassa oleva aine.

Vierailija
28/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa on polttaneet aiemminkin äidit ja lisääntynyt tieto on todennut sen haitalliseksi. Mutta toisaalta maailmassa on myrkkyjä, epäkohtia, vaaroja niin paljon, etten tajua, kuinka te jaksatte vaahdota tästä samasta asiasta jatkuvasti uudelleen. Itse kun en ole nähnyt yhtään tupakoivaa odottajaa vuosiin. Liikun ihan normaalisti kaupoilla, lähiöissä jne. Ja missään parvekkeella, parkkipaikalla tai takapihalla ei ole sellaista naista näkynyt, jolla olisi tupakka suupielessä ja maha pystyssä. Kai niitäkin on, mutta nuo harvat havainnot tukevat sitä, että ne tupakoivatkin odottajat tekevät sitä harvalleen. (vähemmän tupakointia -> vähemmän haittoja)

Vierailija
29/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin äidin koko juahnnuksen joka veteli SÄTKIÄ ku korsteeni! Minua se inhotti!

Vauvat jotka syntyvät ovat jo valmiiksi nikotiiniriippuvaisia ja sama sitten äidinmaidon kautta. Kun imetys loppuu äidit taivastelee vauvan käytöstä kun se ei nuku tms. Ei kai vieroitusoireinen vauva nukukaan! Herneidien syönti kyllä jätetään imetyksen aikana pois jos vauva saa oireita mahaan, mutta tupakkaa ei tietenkään, silloin vain ihmetellään.

Mä en siedä ja enkä halua edes ymmärtää.

Vierailija
30/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin korsteeni odottaessaan minua, ihan normaalina itseäni pidän, en ole sairastellut yhtään enempää kuin muut, kasvanut olen hyvin(syntyessänikin olin aika normaalikokoinen vauva 3340g), liiankin hyvin, koulussa ei ollut oppimisvaikeuksia tms.

Mutta todensanoakseni niin kyllä minusta aika karkealle näytti sekin äiti jonka vasta näin kun viimesillään käveli neuvolan ovesta ulos ja pani tupakaksi..

Mutta kukin tavallaan, itse en voisi kuvitella polttavani kun varma ei voi olla, etteikö siitä haittaa olisi, eipä tarvitsisi ainakaan sen takia itseään syytellä tai vikaa etsiä jos vauvalla jotain ongelmaa olisi.

Mitä tuleehitaaseen puheenoppimiseen ja tupakointiin niin paskapuhetta, että jotain tekemistä olisi keskenään, omat lapseni ovat kaikki olleet hitaita oppimaan puhumaan ja meillä ei polta edes mies. kaverini joka poltti koko raskaus ja imetysajan lapset ovat ihan kaikessa kehityksessä omiani reilusti edellä.

Vierailija
31/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun kohdalle moinen "äiti" osuu, kuulee kyllä kaikki mitä ajattelen hänestä.

Vierailija
32/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun kohdalle moinen "äiti" osuu, kuulee kyllä kaikki mitä ajattelen hänestä.

Vierailija
33/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietämätön, white trash-tyyppi, joka ei tiedä tai usko tutkimustuloksiin. Tai sitten täydellisen itsekäs ja välinpitämätön keskenkasvuinen tai piittaamaton aikuinen, tai kaikkea näitä.

Vierailija
34/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yhtä typerinä vähä-älyisyyden huipentumina niitä, jotka puolustelevat raskaudenaikaista tupakanpolttoa. Tai oikeastaan tupakointia ikinä ylipäätään.

Vierailija
35/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yhtä typerinä vähä-älyisyyden huipentumina niitä, jotka puolustelevat raskaudenaikaista tupakanpolttoa. Tai oikeastaan tupakointia ikinä ylipäätään.

Vierailija
36/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti yksi luuseritupakoitsija pillastui, ja yrittää puolustautua! :D

Vierailija
37/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti yksi luuseritupakoitsija pillastui, ja yrittää puolustautua! :D

Vierailija
38/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömään niksalaastarisi, hus, ja sitten nukkumaan. Hyvää yötä, reppana. :)

Vierailija
39/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki nämä tutkimustulokset on nyt kumottava kun SULLA ei ole mitään tullut ja kun kerran kaverisikin poltti ja lapset oppinut aikaisin puhumaan.

TIEDÄTKÖ yleensäkään miten tutkimuksia tehdään ja miten niitä luetaan??? ja kyllä puheenoppimisella ja sen viivästymiseen on YHTÄLÄISYYKSIÄ siihen polttaako äiti raskaana ollessaan vai ei.

MIKSI AINA joku tulee "pätemään" tiedoillaan vaikkei ymmärrä tutkimusta ja sen tulostenluentaa... aarghhh

kuin korsteeni odottaessaan minua, ihan normaalina itseäni pidän, en ole sairastellut yhtään enempää kuin muut, kasvanut olen hyvin(syntyessänikin olin aika normaalikokoinen vauva 3340g), liiankin hyvin, koulussa ei ollut oppimisvaikeuksia tms.

Mutta todensanoakseni niin kyllä minusta aika karkealle näytti sekin äiti jonka vasta näin kun viimesillään käveli neuvolan ovesta ulos ja pani tupakaksi..

Mutta kukin tavallaan, itse en voisi kuvitella polttavani kun varma ei voi olla, etteikö siitä haittaa olisi, eipä tarvitsisi ainakaan sen takia itseään syytellä tai vikaa etsiä jos vauvalla jotain ongelmaa olisi.

Mitä tuleehitaaseen puheenoppimiseen ja tupakointiin niin paskapuhetta, että jotain tekemistä olisi keskenään, omat lapseni ovat kaikki olleet hitaita oppimaan puhumaan ja meillä ei polta edes mies. kaverini joka poltti koko raskaus ja imetysajan lapset ovat ihan kaikessa kehityksessä omiani reilusti edellä.

Vierailija
40/44 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömään niksalaastarisi, hus, ja sitten nukkumaan. Hyvää yötä, reppana. :)