Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo teksti kuolinilmoituksessa

Vierailija
03.02.2013 |

"Saattajille on varattu kukka arkulle laskemista varten".

Eli omaiset ovat varanneet jokaiselle saattajalle oman kukan? Vai onko siellä vain yksi kukka, jota kaikki saattajat käyttävät?

Yleensä saattajat tuovat kukat itse.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajan kukittaminen on muinaisegytiläinen tapa. 

Juutalaiset eivät minusta kukittaneet.....

Noin vertailun vuoksi.

Se on ollut hieno tai upea tapa. Voisi minusta miettiä sitä kulkuetta tilanteeseen kukitukseen, jossa vainajaa kuljettavassa autossa on ikkunat sivulla, ja arkku kukitettu. Minun mielestä jenkeissä on toisinaan ollut niin?

Paitsi että autoa tietysti ei silloin ennen ollut, mutta oli katettu alusta jossa arkku kukitettuna, jota kulkueessa, seurattiin. Juutalaiset taas vain kietoivat ruumiin kankaisiin, ja se oli minusta siinä. Mistään kukista en kyllä ollenkaan raamatussa muista mainintaa.

Vierailija
62/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on vain tapa.

Läheiset päättää miten ne vietetään.

Olen niin täynnä noita "on tapana" kommentteja. Ei muilla ole mitään sanomista asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinä aikoina hautajaiset on pidettävä pienesti. Pappaa tulee saattamaan alle kymmenen henkilöä. Kantajat srk:n puolesta, tämän vuoksi siunaus haudalla. Arkku lasketaan hautaan valmiiksi siunauspäivän aamuna. Itselläni hieman nieleskelemistä tässä, voi tuntua että jotain olennaista jää puuttumaan. Ap.

Miksi arkku lasketaan hautaan siunauspäivän aamuna? Meillä oli paikalla ensin kantajat, jotka toivat arkun haudalle ja poistuivat sivummalle (autoihinsa), haudalle saapui 10 lähiomaista, jotka siunauksen ja saattovirren jälkeen palasivat autoihinsa ja sen jälkeen kantajat palasi paikalle laskemaan arkun hautaan. Jonka jälkeen tulimme kukkien kanssa haudalle.

Paikalla oli koko ajan max 10 henkeä eikä papilla ollut mitään sitä vastaan, että siinä oli aina välillä lyhyt tauko.

Kantajat on pidettävä erillään saattoväestä, kuten varmaan teidänkin tilaisuudessa. Nopeasti ajatellen jotenkin hassulta tuokin tuntuisi, että omaiset käy välillä autoissaan. Luulisi riittävän jos hautaanlaskun ajan oltaisi vain kauempana. Ap

Vierailija
64/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo monissa hautajaisissa, joissa vainaja siunaustilaisuuden jälkeen viedään tuhkattavaksi.  Aina heille on ollut myös jo hautapaikka valmiina.  Eli se paikka, mihin uurna lasketaan sitten myöhemmin.  Ja joka kerta olemme siunauksen jälkeen vieneet ne kukat tai kukkalaitteet sinne hautapaikalle, vaikka vainaja ei siellä vielä olekaan.

Sitä en tiedä, mitä tapahtuu silloin, kun vainajan tuhkat aiotaan sirotella johonkin, että onko sitten hautausmaalla mitään paikkaa, mihin olisi kirjoitettu hänen nimensä jne. ja mihin läheiset sitten voivat viedä kynttilöitä tai kukkia myöhemmin.  Muistolehtoihin haudataan se uurna tuhkineen ja yleensä siellä on kapeahko hautakivi myös.  Olen nähnyt sellaisia isoja muistomerkkejä, mihin voi toimittaa pienen nimilaatan vainajasta, eli useita nimilaattoja samassa paadesssa.  Onko nämä sitten niitä tuhkattuja ja siroteltuja vainajia, en tiedä.  Mutta sen juurella olen sitten nähnyt kukkia ja kynttilöitä.  Eli en tarkoita niitä muualle haudattujen muistomerkkejä, niissähän ei ole nimiä.

Yhden kukan vieminen arkulle on näköjään yleistymässä.  Eihän ne niin kauniisti tule esille, kun ne vain lojuvat sitten siinä arkulla tai sen vieressä, kukkalaitteet näyttää paremmilta.  Mutta samapa tuo. 

Ei se kukkakimppu tai -laite niin kauheasti maksa, ellei ihan valtavia seppeleitä ja vastaavia halua.  Viimeksi ostin ihan kauniin kukkakimpun, jonka hinnaksi tuli 35 euroa, ja se oli kuitenkin ihan sidottu nauhoineen päivineen.  

Yhden sukulaisen haudalle toivottiin nimenomaan niitä yksittäisiä kallankukkia, jotka ei näyttäneet miltään, kun kukat ei olleet edes auenneet, ne oli pelkkiä varsia siinä arkun päällä.

Muuttakaa nuoret hautajaismenonnekin sellaisiksi kuin tahdotte.  Dannykin toivoi vain halpaa arkkua, mutta sentään hyvää kuvaa tummissa raameissa ja mustaa mersua.  Eikö sekin ole jo vähän pönöttämistä sekin, mersu?  Kyllä sen vainajan voisi laittaa ihan sähköfirmasta lainattuun pakuun ja valokuvan voi laittaa vaan siihen pöydälle ilman raameja, tai sitten sen voi lähettää vain kaikkien kännykkään, sitähän  ne nykynuoret siellä hautajaisissakin vain katsovat.

Ei ne ole mitkään hautajaiset, joissa vainaja lähtee siunauksen jälkeen tuhkaukseen. Se on pelkkä siunaustilaisuus.

Vierailija
65/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On järjetöntä laittaa kukkalaitteisiin isot summat rahaa. Ne on hetken esillä ja sitten sekajätettä.

Lähiomaisten kukkalaitteet maksetaan kuolinpesän varoista, joten perintöhän siinä pienenee, jos jättää isän haudalle kukkia.

Eipä ole käynyt mielessäkään kuolinpesällä kukkiani maksattaa. Ihan itse omilla rahoilla olen ne ostanut. Ja niin ovat tehneet muutkin meidän suvussa. 

Jätätte siis kuolinpesän varat jakamatta, koska käytät vain omia rahoja? Perunkirjoituksessa asiansa osaava uskottu mies ymmärtää muistuttaa, että perintöveroa ei kannata maksaa silloin, kun sen maksaminen ei ole tarpeellista.

Maksoitte itse hautajaiskahvitkin?

Emme tietenkään jätä jakamatta. Miksi sinä nyt tähän perunkirjoitukset sotket? Puhehan oli vain hautajaiskukista. Perunkirjoitukset ovat yleensä hautajaisten jälkeen. 

Perunkirjoituksissa kirjataan menoiksi hautajaisjärjestelyt ja niihin kuuluvat myös lähiomaisten arkulle laskemat kukat tai vaikka muistotilaisuuspaikan koristelu. Tämä on ollut ihan normijärjestely niissä kaikissa 9 kuolinpesässä, joissa olen ollut mukana. Ja näin jopa verottaja ohjeistaa tekemään.

En ole kyllä ikinä kuullut että lähiomaisten kukkalaitteet olisi kuitattu vainajan varoista. Kappelissa/kirkossa olleet koristekukat alttarilla ja arkun päällä kyllä, samoin arkku, muut hautauskulut ja muistotilaisuudesta syntyvät kulut. Lähimmät omaiset ovat sitten ottaneet nuo koristeina käytetyt kukat itselleen muistotilaisuuden jälkeen etteivät mene hukkaan.

Aina, ihan aina lähiomaiset ovat maksaneet muistokukkansa itse. Tuntuu ihan käsittämättömältä että rahat johonkin mummon haudan kukkalaitteeseen otettaisiin mummon omista varoista, kyllä omassa suvussa se kukkalaite mielletään viimeiseksi lahjaksi ja muistamiseksi sille vainajalle, kukat valitaan vainajan lempikukkia ym. Ja totta kai maksetaan itse, ihan kuten silloinkin jos vietiin mummolle kukkia kun hän oli elossa. Tuo tuntuu ihan vainajan häpäisylle että otetaan vainajan rahat, ja niillä sitten ostetaan vainajan muiston kunnioittamista varten kukkia o.O sehän vie sen koko idean siitä kukkienlaskusta.

Vierailija
66/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On järjetöntä laittaa kukkalaitteisiin isot summat rahaa. Ne on hetken esillä ja sitten sekajätettä.

Lähiomaisten kukkalaitteet maksetaan kuolinpesän varoista, joten perintöhän siinä pienenee, jos jättää isän haudalle kukkia.

Eipä ole käynyt mielessäkään kuolinpesällä kukkiani maksattaa. Ihan itse omilla rahoilla olen ne ostanut. Ja niin ovat tehneet muutkin meidän suvussa. 

Minä näen tuon alkuperäisen toivomuksen siten, että omaiset haluavat helpottaa saattajien asemaa.

Kyse ei ole rahasta edes omaisten puolelta, vaan vaikka siitä että hankkivat tiettyä yhtä kukkaa, vaikka valkoisia ruusuja leikkokukkina. Ne eivät maksa paljon. Jokainen saattaja ottaa yhden oksan ja laskee arkulle.

Siunauksen jälkeen vainaja lähtee kohti krematoriota ja leikkokukat viedään muistotilaisuuteen.

Se on voinut olla edesmenneen toive. On esimerkiksi minun toive jälkeläisille, ettei mitään kukkalaitetta tarvita vain suosikkikukkia yksittäin, jos joku haluaa.

Kukkakaupat eivät tietenkään ole ilahtuneet yhden leikkokukan siunaustilaisuuksista, mutta monet ovat siihen tykästyneet. Juuri noin oli ollut ja mennyt tuttavani hautajaiset.

Vierailija
67/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tuo tapa, että vainaja lähtee muistotilaisuudesta tuhkaukseen eikä saada hautaan asti.

Meillä on suvussa ollut tapana, että vainaja on ensin tuhkattu, ja sitten kokoonnutaan siunaukseen, hautaukseen ja muistotilaisuuteen.

Vierailija
68/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se sitten toimisi polttohautauksen kanssa että ensin laitetaan seppelet arkulle, sitten se arkku kuskataan autoon joka kaahaa tiehensä? Jääkö ne kukat sitten sinne kappeliin vai miten niiden kanssa toimitaan? Tai miten tää toimii?

Olen ollut viimeksi hautajaisissa hyvin kauan sitten ja silloin oli arkkuhautaus joten ei tullut tuo prosessi selville. 

Vierailija
69/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se sitten toimisi polttohautauksen kanssa että ensin laitetaan seppelet arkulle, sitten se arkku kuskataan autoon joka kaahaa tiehensä? Jääkö ne kukat sitten sinne kappeliin vai miten niiden kanssa toimitaan? Tai miten tää toimii?

Olen ollut viimeksi hautajaisissa hyvin kauan sitten ja silloin oli arkkuhautaus joten ei tullut tuo prosessi selville. 

No meillä on mennyt niin, että vainajan tuhkat siunataan, haudataan ja kukat jää haudalle ihan kuten tavallisestikin.

En oikein tajua sitä ideaa, että vainaja lähtee muistotilaisuudesta tuhkattavaksi ja koko homma jää kesken.

Vierailija
70/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset on vain tapa.

Läheiset päättää miten ne vietetään.

Olen niin täynnä noita "on tapana" kommentteja. Ei muilla ole mitään sanomista asiaan.

Taitaa olla nykyään niin, että vainaja on eläessään päättänyt millaiset hautajaiset hänelle tulee pitää.

Tiedän lukuisia jo edesmenneitä, joissa on menty vainajan tahdon mukaan.

Vierailija
71/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä tuo tapa, että vainaja lähtee muistotilaisuudesta tuhkaukseen eikä saada hautaan asti.

Meillä on suvussa ollut tapana, että vainaja on ensin tuhkattu, ja sitten kokoonnutaan siunaukseen, hautaukseen ja muistotilaisuuteen.

Kerro tarkemmin? Eli kirkossa onkin tuhkauurna eikä arkku?

Vierailija
72/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätätte siis kuolinpesän varat jakamatta, koska käytät vain omia rahoja? Perunkirjoituksessa asiansa osaava uskottu mies ymmärtää muistuttaa, että perintöveroa ei kannata maksaa silloin, kun sen maksaminen ei ole tarpeellista.

Maksoitte itse hautajaiskahvitkin?

Emme tietenkään jätä jakamatta. Miksi sinä nyt tähän perunkirjoitukset sotket? Puhehan oli vain hautajaiskukista. Perunkirjoitukset ovat yleensä hautajaisten jälkeen. 

Perunkirjoituksissa kirjataan menoiksi hautajaisjärjestelyt ja niihin kuuluvat myös lähiomaisten arkulle laskemat kukat tai vaikka muistotilaisuuspaikan koristelu. Tämä on ollut ihan normijärjestely niissä kaikissa 9 kuolinpesässä, joissa olen ollut mukana. Ja näin jopa verottaja ohjeistaa tekemään.

En ole kyllä ikinä kuullut että lähiomaisten kukkalaitteet olisi kuitattu vainajan varoista. Kappelissa/kirkossa olleet koristekukat alttarilla ja arkun päällä kyllä, samoin arkku, muut hautauskulut ja muistotilaisuudesta syntyvät kulut. Lähimmät omaiset ovat sitten ottaneet nuo koristeina käytetyt kukat itselleen muistotilaisuuden jälkeen etteivät mene hukkaan.

Aina, ihan aina lähiomaiset ovat maksaneet muistokukkansa itse. Tuntuu ihan käsittämättömältä että rahat johonkin mummon haudan kukkalaitteeseen otettaisiin mummon omista varoista, kyllä omassa suvussa se kukkalaite mielletään viimeiseksi lahjaksi ja muistamiseksi sille vainajalle, kukat valitaan vainajan lempikukkia ym. Ja totta kai maksetaan itse, ihan kuten silloinkin jos vietiin mummolle kukkia kun hän oli elossa. Tuo tuntuu ihan vainajan häpäisylle että otetaan vainajan rahat, ja niillä sitten ostetaan vainajan muiston kunnioittamista varten kukkia o.O sehän vie sen koko idean siitä kukkienlaskusta.

Meillä taas aina, siis ihan aina, on lähiomaisten kukat maksanut kuolinpesä. Koska meillä ei mummo ota rahoja mukaansa hautaan, varat jää perillisille ja on ihan se ja sama, maksaako kuolinpesä meidän perheen 40 euron kukkalaitteen vai maksanko itse ja kuolinpesän varoista minulle tulee 40 e enemmän perintöä kuin olisi tullut, jos kuolinpesä olisi maksanut kukat.

Vierailija
73/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisissa kukat ovat se viimeinen henkilökohtainen tervehdys vainajalle, siksi jokaisen tulee itse saada päättää, mitä sinne vie, oli se sitten yksi kukka tai sadan euron hautavihko.

Minun mielestäni tämä uusi tapa, jossa on vainajan lähiomaiset jo etukäteen päättävät, että vain yksi kukka sallitaan, on äärettömän epäkohtelias. Sen tulisi olla kaikkien henkilökohtainen valinta.

Eri asia tietysti, jos se on vainajan toive, jolloin sitä on syytä kunnioittaa.

Vierailija
74/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Floristeille tämä tietää ansionmenetystä entisestään, kun leikkokut muutenkin ostetaan ruokakaupasta nippuna.

Sekö tässä on päällimmäisenä, eikä vainajan ja/tai omaisten toiveet? 

Ei kai omaiset ole siitä vastuussa, että joku floristi saa rahat käärittyä. 

Vierailija
75/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa kukat ovat se viimeinen henkilökohtainen tervehdys vainajalle, siksi jokaisen tulee itse saada päättää, mitä sinne vie, oli se sitten yksi kukka tai sadan euron hautavihko.

Minun mielestäni tämä uusi tapa, jossa on vainajan lähiomaiset jo etukäteen päättävät, että vain yksi kukka sallitaan, on äärettömän epäkohtelias. Sen tulisi olla kaikkien henkilökohtainen valinta.

Eri asia tietysti, jos se on vainajan toive, jolloin sitä on syytä kunnioittaa.

Mutta mitä omaisten pitäisi niillä kukkavihkoilla tehdä, jos arkku pistetään suoraan polttouuniin? 

Antaa niiden palaa vaan vainajan mukana? Viedä kotiin? 

Vierailija
76/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä, miksi arkulle pitäisi tuoda joku hehtaarilaitos. Tai voi kai sitä niinkin oman pröystäilyntarpeensa esiin tuoda. 

No eipä ole tullut koskaan mieleen, että kukkien laskijat pröystäilisivät kukkalaitteillaan. Kyllä tällainen ruma ajatusmalli kertoo enemmän sinusta kuin heistä.

Miksi sitten pitää tuoda hehtaarilaitos, kun yksi kukka ajaisi saman asian? Ei suru ainakaan yhtään vähene, vaikka kukkia olisi vähemmän. 

Eiköhän tämä ole ihan henkilökohtainen valinta. Törkeää arvostella ja haukkua surevia. Kertoo edelleen paljon sinusta, ettet keksi ihmisten toiminnalle muuta kuin negatiivisia motiiveja.

Vierailija
77/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut kovin yleinen käytäntö. Mutta ajat ja tavat muuttuu.

https://yle.fi/uutiset/3-9584711

Vierailija
78/82 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin haluaisin. Turha tuhlata rahaa mihinkään seppeleisiin, yksi kukka per vieras riittää

Vierailija
79/82 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätätte siis kuolinpesän varat jakamatta, koska käytät vain omia rahoja? Perunkirjoituksessa asiansa osaava uskottu mies ymmärtää

Paitsi että sisaruksesi osti molemmat satkun kukkalaitteet jotka sinä maksat perintöosuudestasti vaikka itsellesi olisi riittänyt 40€. 

Vierailija
80/82 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun sitä yhtä kukkaa edestakaisin roudattaisiin...

Kyseessä on melko varmasti polttohautaus ja siksi kukkalaitteita ei haluta. Tämä on tietysti synkkä pettymys heille, jotka ovat vuosikausia tottuneet siihen, että koko perheenä marssitaan pönöttämään arkun ympärille, ja äiti vielä tarkistaa lasten rivien suoruuden ennen kuin ääni sopivasti vapisten lukee mairean värssyn ääneen kirkkokansalle.

Hyvä tapa - tervetuloa Suomeen!

Kyllähän siinä arkun ympärillä ollaan koko perhe, riippumatta kukkien määrästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme