Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo teksti kuolinilmoituksessa

Vierailija
03.02.2013 |

"Saattajille on varattu kukka arkulle laskemista varten".

Eli omaiset ovat varanneet jokaiselle saattajalle oman kukan? Vai onko siellä vain yksi kukka, jota kaikki saattajat käyttävät?

Yleensä saattajat tuovat kukat itse.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On järjetöntä laittaa kukkalaitteisiin isot summat rahaa. Ne on hetken esillä ja sitten sekajätettä.

Lähiomaisten kukkalaitteet maksetaan kuolinpesän varoista, joten perintöhän siinä pienenee, jos jättää isän haudalle kukkia.

Eipä ole käynyt mielessäkään kuolinpesällä kukkiani maksattaa. Ihan itse omilla rahoilla olen ne ostanut. Ja niin ovat tehneet muutkin meidän suvussa. 

Vierailija
42/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkakaupat eivät tykkää tästä yhden kukan tavasta, toivottavasti yleistyy.

Turha niitä satasen puskia on sinne pakkaseen viedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä, miksi arkulle pitäisi tuoda joku hehtaarilaitos. Tai voi kai sitä niinkin oman pröystäilyntarpeensa esiin tuoda. 

No eipä ole tullut koskaan mieleen, että kukkien laskijat pröystäilisivät kukkalaitteillaan. Kyllä tällainen ruma ajatusmalli kertoo enemmän sinusta kuin heistä.

Miksi sitten pitää tuoda hehtaarilaitos, kun yksi kukka ajaisi saman asian? Ei suru ainakaan yhtään vähene, vaikka kukkia olisi vähemmän. 

Eikä se yhden kukan tuominen tarkoita, että minä suren enemmän ja aidommin kuin se, joka tuo kukkalaitteen.

Ihan samalla tavalla häälahjaksi maljakon tuova haluaa ilahduttaa hääparia kuin se, joka laittaa häämatkatilille 300 e.

Vierailija
44/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On järjetöntä laittaa kukkalaitteisiin isot summat rahaa. Ne on hetken esillä ja sitten sekajätettä.

Lähiomaisten kukkalaitteet maksetaan kuolinpesän varoista, joten perintöhän siinä pienenee, jos jättää isän haudalle kukkia.

Eipä ole käynyt mielessäkään kuolinpesällä kukkiani maksattaa. Ihan itse omilla rahoilla olen ne ostanut. Ja niin ovat tehneet muutkin meidän suvussa. 

Jätätte siis kuolinpesän varat jakamatta, koska käytät vain omia rahoja? Perunkirjoituksessa asiansa osaava uskottu mies ymmärtää muistuttaa, että perintöveroa ei kannata maksaa silloin, kun sen maksaminen ei ole tarpeellista.

Maksoitte itse hautajaiskahvitkin?

Vierailija
45/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä, miksi arkulle pitäisi tuoda joku hehtaarilaitos. Tai voi kai sitä niinkin oman pröystäilyntarpeensa esiin tuoda. 

No eipä ole tullut koskaan mieleen, että kukkien laskijat pröystäilisivät kukkalaitteillaan. Kyllä tällainen ruma ajatusmalli kertoo enemmän sinusta kuin heistä.

Miksi sitten pitää tuoda hehtaarilaitos, kun yksi kukka ajaisi saman asian? Ei suru ainakaan yhtään vähene, vaikka kukkia olisi vähemmän. 

Eikä se yhden kukan tuominen tarkoita, että minä suren enemmän ja aidommin kuin se, joka tuo kukkalaitteen.

Ihan samalla tavalla häälahjaksi maljakon tuova haluaa ilahduttaa hääparia kuin se, joka laittaa häämatkatilille 300 e.

Ontuva vertaus, koska häälahja jää useimmiten käyttöön (varsinkin jos on rahaa), mutta kukkalaite menee roskiin. Eikä edes ilahduta ketään, koska vainaja ei enää tunne iloa tai mitään muutakaan. 

Vierailija
46/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätätte siis kuolinpesän varat jakamatta, koska käytät vain omia rahoja? Perunkirjoituksessa asiansa osaava uskottu mies ymmärtää muistuttaa, että perintöveroa ei kannata maksaa silloin, kun sen maksaminen ei ole tarpeellista.

Emme tietenkään jätä jakamatta. Miksi sinä nyt tähän perunkirjoitukset sotket? Puhehan oli vain hautajaiskukista. Perunkirjoitukset ovat yleensä hautajaisten jälkeen. 

Vierailija
47/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo monissa hautajaisissa, joissa vainaja siunaustilaisuuden jälkeen viedään tuhkattavaksi.  Aina heille on ollut myös jo hautapaikka valmiina.  Eli se paikka, mihin uurna lasketaan sitten myöhemmin.  Ja joka kerta olemme siunauksen jälkeen vieneet ne kukat tai kukkalaitteet sinne hautapaikalle, vaikka vainaja ei siellä vielä olekaan.

Sitä en tiedä, mitä tapahtuu silloin, kun vainajan tuhkat aiotaan sirotella johonkin, että onko sitten hautausmaalla mitään paikkaa, mihin olisi kirjoitettu hänen nimensä jne. ja mihin läheiset sitten voivat viedä kynttilöitä tai kukkia myöhemmin.  Muistolehtoihin haudataan se uurna tuhkineen ja yleensä siellä on kapeahko hautakivi myös.  Olen nähnyt sellaisia isoja muistomerkkejä, mihin voi toimittaa pienen nimilaatan vainajasta, eli useita nimilaattoja samassa paadesssa.  Onko nämä sitten niitä tuhkattuja ja siroteltuja vainajia, en tiedä.  Mutta sen juurella olen sitten nähnyt kukkia ja kynttilöitä.  Eli en tarkoita niitä muualle haudattujen muistomerkkejä, niissähän ei ole nimiä.

Yhden kukan vieminen arkulle on näköjään yleistymässä.  Eihän ne niin kauniisti tule esille, kun ne vain lojuvat sitten siinä arkulla tai sen vieressä, kukkalaitteet näyttää paremmilta.  Mutta samapa tuo. 

Ei se kukkakimppu tai -laite niin kauheasti maksa, ellei ihan valtavia seppeleitä ja vastaavia halua.  Viimeksi ostin ihan kauniin kukkakimpun, jonka hinnaksi tuli 35 euroa, ja se oli kuitenkin ihan sidottu nauhoineen päivineen.  

Yhden sukulaisen haudalle toivottiin nimenomaan niitä yksittäisiä kallankukkia, jotka ei näyttäneet miltään, kun kukat ei olleet edes auenneet, ne oli pelkkiä varsia siinä arkun päällä.

Muuttakaa nuoret hautajaismenonnekin sellaisiksi kuin tahdotte.  Dannykin toivoi vain halpaa arkkua, mutta sentään hyvää kuvaa tummissa raameissa ja mustaa mersua.  Eikö sekin ole jo vähän pönöttämistä sekin, mersu?  Kyllä sen vainajan voisi laittaa ihan sähköfirmasta lainattuun pakuun ja valokuvan voi laittaa vaan siihen pöydälle ilman raameja, tai sitten sen voi lähettää vain kaikkien kännykkään, sitähän  ne nykynuoret siellä hautajaisissakin vain katsovat.

Vierailija
48/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa, miten hautajaiskutsussa esitetään toive yhdestä kukasta vain pienestä kukkalaitteesta?

Ajatus katkeaa kohtaan "papan vaatimattoman luonteen mukaisesti ---"

"Tuothan vain yhden kukan" Ei ole vaikeaa eikä tarvitse pappaa asiaan sotkea mitenkään. 

Kai papan voi papan hautajaisiin sotkea?

Hautajaisiin kyllä, kukkien määrään ei. Papalle on tuossa vaiheessa ihan sama tuodaanko kukkia vai ei. 

Todellakin papalle oli ylimääräiset krumeluurit ihan sama eläessäänkin. Sanoisi varmaan että "kunhan vain pääset paikalle".  Vähän aikaa sitten hän itse oli sisaruksensa hautajaisissa, ilman kukkalaitetta. Tosin tämä saattoi johtua siitäkin että kukaan ei ollut tajunnut olla avuksi kukkien hommaamisessa.

Vierailija
49/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

!Tuo yhden kukan käytäntö vie kokonaan pois

Vierailija - 03.02.13 11:02 (ID 16388312)

sen kauniin näyn, kun arkku on alttarilla kukkavihkojen ympäröimänä. Minä en ainakaan halua menettää sitä, se tekee hautajaisista kauniin, tunnelmallisen ja arvokkaan."

Olen pitänyt tästä kevyemmästä vaihtoehdosta joka on yleistymään päin.

Muistetaan eläviä niillä hienoilla kukkamerillä, jos he niistä pitävät. Hautajaisissaan vainaja ei enää ole läsnä.

Minä en ole, tai olisi, tai olisi ollut siitä aivan varma. Äärettömässä ikuisessa kaikki on mahdollista.

Vierailija
50/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne yksittäiset kukatkin voivat olla kauniisti esillä. Meillä oli arkun vieressä telineessä iso, vihreällä koristeltu maljakko, johon kukin saattaja asetti oman ison valkoisen ruusunsa. Tuli todella kaunis kimppu. Tämä oli mielestäni kauniimpi ja tyylikkäämpi, kuin mitä olisi ollut muutama kirjavan värinen kukkalaite lattialla arkkuun nojaamassa. Kyseessä olivat pienet hautajaiset, joissa oli läsnä vain muutama perhekunta. Yleensähän perhe tuo vain yhden kukkalaitteen, mutta kun jokainen perheenjäsen toi oman kukan, niin kimpusta tuli tosi muhkea. Eikä kyse ollut kukkien hinnasta.

Niin, ja muuten olen 70 v ja yhden kukan ehdotus oli minun.

Vierailija
51/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan kukittaminen on muinaisegytiläinen tapa. 

Juutalaiset eivät minusta kukittaneet.....

Noin vertailun vuoksi.

Vierailija
52/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä aikoina hautajaiset on pidettävä pienesti. Pappaa tulee saattamaan alle kymmenen henkilöä. Kantajat srk:n puolesta, tämän vuoksi siunaus haudalla. Arkku lasketaan hautaan valmiiksi siunauspäivän aamuna. Itselläni hieman nieleskelemistä tässä, voi tuntua että jotain olennaista jää puuttumaan. Ap.

Vierailija
53/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka isäni polttohaudattiin vietiin kukkalaitteet suku haudalle jonne hänen tuhkansa sitten myöhemmin laitettiin.

Vierailija
54/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisi määrätä pakkolain, että ruumis pitää antaa lääketieteelle. Kalmo heitettäisiin sitten kun on hommat hoidettu, niin uuniin, ja tuhkat kipattaisiin jätteisiin. Tuhkan perään kyselynkin voisi kieltää, vaikka sitä noissa tapauksissa nykyään vielä joskus tapahtuu 

Vierailija
55/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta voisi määrätä pakkolain, että ruumis pitää antaa lääketieteelle. Kalmo heitettäisiin sitten kun on hommat hoidettu, niin uuniin, ja tuhkat kipattaisiin jätteisiin. Tuhkan perään kyselynkin voisi kieltää, vaikka sitä noissa tapauksissa nykyään vielä joskus tapahtuu 

Nimen omaan näin, ja tätään on nyt koronan suhteen ulkomailla noudatettukkin, tai sitten niin, että arkut spreijjataan ja ja tiedeasuihin pukeutuneet tulevat siniset hanskat kädessä ja saappaat jalassa hoitamaan hautauksen. Johon on pakkolaki.

Vierailija
56/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sen kauniin näyn, kun arkku on alttarilla kukkavihkojen ympäröimänä. Minä en ainakaan halua menettää sitä, se tekee hautajaisista kauniin, tunnelmallisen ja arvokkaan.

Arkkua ympäröimään tarvitaan hyvästi toistakymmentä kukkalaitetta. Mistä ne kukkalaitteet tulevat, jos saattajina on vaikkapa 3-4 perhettä?

Vierailija
57/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno tapa se on, kunhan kaikki kutsutut ovat tietoisia asiasta. Olen ollut ystävän hautajaisissa (ennen koronaa eli porukkaa oli paljon) melkein ainoana jolla oli perinteinen kukkavihko. Leski ei vain ollut muistanut mainita.

Ulkona voi muuten olla kaikkien kannalta helpompaa sen yhden kukan kanssa.

Vierailija
58/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme tietenkään jätä jakamatta. Miksi sinä nyt tähän perunkirjoitukset sotket? Puhehan oli vain hautajaiskukista. Perunkirjoitukset ovat yleensä hautajaisten jälkeen. 

Perunkirjoituksissa kirjataan menoiksi hautajaisjärjestelyt ja niihin kuuluvat myös lähiomaisten arkulle laskemat kukat tai vaikka muistotilaisuuspaikan koristelu. Tämä on ollut ihan normijärjestely niissä kaikissa 9 kuolinpesässä, joissa olen ollut mukana. Ja näin jopa verottaja ohjeistaa tekemään.

Vierailija
59/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinä aikoina hautajaiset on pidettävä pienesti. Pappaa tulee saattamaan alle kymmenen henkilöä. Kantajat srk:n puolesta, tämän vuoksi siunaus haudalla. Arkku lasketaan hautaan valmiiksi siunauspäivän aamuna. Itselläni hieman nieleskelemistä tässä, voi tuntua että jotain olennaista jää puuttumaan. Ap.

Miksi arkku lasketaan hautaan siunauspäivän aamuna? Meillä oli paikalla ensin kantajat, jotka toivat arkun haudalle ja poistuivat sivummalle (autoihinsa), haudalle saapui 10 lähiomaista, jotka siunauksen ja saattovirren jälkeen palasivat autoihinsa ja sen jälkeen kantajat palasi paikalle laskemaan arkun hautaan. Jonka jälkeen tulimme kukkien kanssa haudalle.

Paikalla oli koko ajan max 10 henkeä eikä papilla ollut mitään sitä vastaan, että siinä oli aina välillä lyhyt tauko.

Vierailija
60/82 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tämän kaiken maksaa, omaisetko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä