Onko ketään muuta joka ei haluaisi asua Suomessa mutta on pakko?
ihan mahdoton on poiskaan muuttaa käytännön syistä. Mä vihaan asua Suomessa sään takia ja ihmisten jotka on niin jäykkiä. Onko kohtalotovereita ja mihin muuttaisitte jos saisitte?
Kommentit (48)
Itse asun ulkomailla ja voin kyllä useamman vuoden kokemuksella sanoa, että vaikka Suomessa moni asia onkin ehkä vähän vinksallaan, niin ei se oikeasti kovin paha paikka ole asua.
Ja yllätys yllätys. Suomen talvi on se ensimmäinen asia mitä sekä minä, että useimmat suomalaisystäväni ovat ensimmäisenä alkaneet kaipaamaan. Niin, jopa sitä pimeyttä, mutta varsinkin niitä lumivuoria ja pakkasta. Siis oikeaa pakkasta (-20C).
Ja kyyliä ei tosiaan kannata pakoo pyrkiä. Niitä löytyy kyllä ihan joka maailman kolkasta. Monessa maassa ovat jopa paljon röyhkeämpiä kuin Suomessa. Esim. edellisessä asuinmaassani oli ihan tavallista, että vuokranantaja kävi aina välillä tarkastamassa asunnon omilla avaimillaan sisään mennen... Meillä onneksi on iso koira, joten meillä ei tätä ongelmaa ollut ;).
Jonoissa töreä etuilu, oman edun tavoittelu muiden kustannuksella, kaikenlainen huojaaminen ja kusetus, lakien kiertäminen jne. on myös monessa kulttuurissa ihan itsestään selvyys. On siinä suomalaisella moraalilla varustetulla ihmisellä totuttelemista ja opettelemeista.
Mutta muuttakaa vaan maailmalle jos mieli tekee :). Kyllä tänne mahtuu Suomen rajojen ulkopuolellekin! Mutta kun joku totesi, että maailmalla maksetaan paljon parempaa palkkaa ja Suomessa asunnot on palkkaan nähden kalliita, niin voisinpa sanoa, että kannattaa ottaa asioista vähän selvää... Monessa maassa palkka on ehkä korkeampi kuin Suomessa, mutta työntekijä voi joutua maksamaa siitä palkasta kaikki ne kulut jotka Suomessa maksaa työnantaja! Ja esim. se, että eläke pitää säästää itse ja kustantaa oma sairasvakuutus ei ole mikään halpa nakki. Asuntojen hintoja kannattaa myös vertailla. Esim. Englannissa ja Tanskassa ovat kyllä ihan eri hintaluokkaa kuin Suomessa, eivätkä todella halvempia! Ja niissä maissa, joissa asuminen on halpaa, on palkkatasokin sitten sen mukainen...
voin sanoo ettei tulis ikävä. Samanlailla suomalaiset ikävöi aurinkoa ja ravaa kanarialla. Nää suomirakastajat on niitä kerrostalos keskuslämmityksen piiris eläviä jeesustelijoita. ei suomi mikään paratiisi oo niinkuin ei mikään maa. Tää on vaan niin turhauttavaa käyttää suurimman osan vuodesta aikansa siihen että tupa on lämmin ja ei jäädy kuoliaaks. Ja odottaa kesää joka kestää liian vähän aikaa ja sillonkin on mahdollista että sataa koko 2 kk. Onhan se AIVAN IHANA luonto täällä kun jotain mahdollisesti kasvaa, kukkii ja vihertää pari kuukautta vuodessa ja sitten kuolee. ja se ihanan koskematon luonto on synkkää umpimettää jota UPM kaataa ahkeraan. On luontoa kuulkaa muuallaki.
Mä haluan lämpöä, valoa ja vihreetä ympärilleni muulloinki kun vaan hetkellisesti.
Ja vittumaisia ihmisiä löytyy kaikkialta, samoin kun ystävällisiä.
Ja voin sanoa että vaikka kummassakin maassa hyvät puolensa on, niin mitä pitempään olen poissa Suomesta, sitä enemmän kaipaan sinne takaisin. UK erityisesti on niin vaikea maa välillä, kun mikään ei toimi, lämmitys takkuaa, nurkissa on hometta, vuokraisäntä ei suostu maksamaan takaisin takuuvuokraa eikä perustele sitä mitenkään, metro ei kulje, ja kuntosalille liittyessäkin pitää olla viittä eri lippusta ja lappusta. Ruotsi on Suomen kaltainen ja helpompi paikka elää, mutta ei Suomea kyllä loppujen lopuksi voita mikään. Lähes kaikki ystäväni ovat asuneet ulkomailla, ja vain yksi on eri mieltä kanssani, loput ovat joko tyytyväisiä asuessaan Suomessa tai asuvat vielä muualla mutta kaipaavat takaisin. :)
Inhoan meidän ilmastoa ja palkkatasoon nähden sikakallista asumista. Ei vaan ole löytynyt töitä ulkomailta, lähtisin heti jos voisin.
Jos nyt 4-5 vuotta tällä, sitten taas jossain muualla!
t ap ja kolme asuinmaata
Itse olen asunut kolmessa muussa maassa ja mansikkaan aina palaan.
Täällä toinen joka on niin Fennomaani että! En tiedä suomea parempaa paikkaa, liekö sellaista olekaan?
Rakastan neljää vuoden aikaa, valoisia kesäöitä, suomalaista suoruutta ja juroisuutta, suomalaista ruokaa.
Tämä on paras maa :)
kun on pimee.
T: ap (3 ei ollut ap)
Siitä vaan muuttamaan jonnekin muualle pois Suomesta, jos arvelet muualla olevan elämän helpompaa. En keksi yhtään käytännön syytä, miksi pitäisi jäädä, jos TODELLA haluat muuttaa.
T. paluumuuttaja
Ilmasto ja tympeät, epäkohteliaat kyylät syynä!
Kyllä minä vielä toteutan tämän haaveeni, opiskelen ja lähden ulkoimaille.
Yes!
se on oikeesti vaikeeta koska:
- ei ole rahaa sellaiseen
- mies ei saisi nykyisellä ammatillaan töitä kyseisestä maasta
- lapset eivät halua muuttaa
- mies ehkä haluaisi mutta ei niin kovaa kuin minä
ap
Vierailija:
se on oikeesti vaikeeta koska:
- ei ole rahaa sellaiseen
- mies ei saisi nykyisellä ammatillaan töitä kyseisestä maasta
- lapset eivät halua muuttaa
- mies ehkä haluaisi mutta ei niin kovaa kuin minä
ap
Kaikki mainitsemasi ovat tekosyitä, jos TODELLA haluat muuttaa.
-Säästä matkarahat.
-Töitä tekevälle löytyy, jos ei heti omalta alalta, niin muuta hanttihommaa on aina tarjolla.
-Riippuu tietysti, minkä ikäisiä lapsenne ovat, mutta suostuttelu, uhkaus, kiristys ja pakottaminen toimii jossakin vaiheessa. Jos lapsenne ovat kohta täysi-ikäisiä, heidät voisi ehkä jättää Suomeen sukulaisten hoiviin.
-Jos mieskin on jo puoleksi muuttamassa, niin pieni suostuttelu ja unelmointi ulkomaista voisi saada miehesikin täysin myötämieliseksi muutolle.
Tee unelmastasi totta äläkä jää märisemään Suomeen. Oikeasti et voi edes tietää miten ihanaa/surkeaa ulkomailla on asua, jos et sitä kokeile. Minne haluaisit muuttaa?
t. 10
ehkä sinun ap pitäisi mennä ulkomaille huomaamaan, että mikään maa ei ole täydellinen. Kaikessa on puutteensa.
Minä olen piakkoin muuttamassa takaisin Suomeen Belgiasta, ja odotan tuota muuttoa innollani. Syyt:
- jatkuva harmaa taivas
- kostea talvi, joka menee luihin ja ytimiin
- talot kylmiä ja homeisia
- lapsen sairauden takia saa olla poissa töistä 3 pv/vuodessa
- lapsen sairauden takia saa pitää palkatonta vapaata 10 pv /vuodessa
- kaikilla yli 3-vuotialla on koulussa 24 lasta ja vain yksi ainoa aikuinen
- aikataulut eivät koskaan pidä; kun tavara luvataan kolmessa viikossa, pitää varautua kolmeen kuukauteen
- jne.
Onhan täällä hyviäkin puolia, kuten hyvät alennusmyynnit ja se, ettei täällä nipoteta turhasta. Jos pitää pysähtyä keskelle lliikenneympäryrää, niin kaikki ymmärtää, että man' s gotta do what man' s gotta do. Kyllä ne muut jaksavat yhden kymmenen minuuttia odottaa...
Tietysti voisi muuttaa Australiaan, niin ainakin sää olisi parempi. Mutta sitten murehtisi melanoman vaaraa summuuta. Onni kun ei ole asuinpaikasta kiinni!
valittajat!
Aina valitetaan vaikka mistä asioista, ei kuitenkaan tehdä mitään että ne olisi toisin!
SUOMESSA EI KENENKÄÄN OLE PAKKO ASUA! ihan vaan tiedoksi
Jos täällä olisi hienot uimarannat, palmuja ja ihana lämmin ilmasto ympäri vuoden en näkisi syytä muuttaa. Suomessa on muihin maihin nähden asiat todella hyvin alkaen vaikkapa ilmaisesta hyvälaatuisesta koulutuksesta ja siitä, että täällä köyhäksi syntyvän ei välttämättä tarvitse olla aikusena köyhä, toisin kuin joissain muissa maissa, joissa köyhän mahdollisuudet esim. koulutukseen ym. ovat oleellisesti huonommat.
Olen kuitenkin muuttmassa mieheni kotimaahan muutaman vuoden päästä ja syy minulle oli ilmasto, toki voi olla, että sieltä muutan vielä takaisin joskus jos en siellä viihdy.
Vihaan SDP-puoluetta, Halosta, homokirkoksi muuttuvaa luterilaista kirkkoa ja sitä, että Putinin Venäjä on tuossa vieressä kiristämässä ja uhkailemassa Suomea.
Maana Suomi on kaunis ja tällä maalla on upea historia (siis ennen sotia) mutta nuo sosialistit pilasivat kaiken! Sosialismi on minulle kirosana!
Haluaisin muuttaa Yhdysvaltoihin, Australiaan, Iso-Britanniaan, Uuteen Seelantiin tai Irlantiin.
Iso-Britannian sosialistit eivät ole näitä Suomen Putinin kanssa veljeileviä tulipunaisia änkyräkommunistija nähneetkään.
Iso-Britannian sosialistipuolue edustaa SDPn rinnalla äärioikeistoa.
" Tympeät, epäkohteliaat kyylät" , siis pahinta Suomessa on suomalaiset. Moukkamainen metsäläiskansa jonka elämän tarkoitus on kurjistelu ja kärsimys.
" demokratian" pariin.. Saa vaan itse hävetä olla suomalainen, kun tuollaisia suomalaisia liikkuu ulkomailla ns. maailmankansalaisina..