Mikä teillä on syynä siihen ettet mieluusti ota vieraita kylään?
Kommentit (141)
että tarjoilut eivät ole hyviä. Ja pelkään, että ei keksitä mitään tekemistä. Ja ajattelen, että kukaan ei jaksa tulla meille.
Itse käyn mielelläni kylässä, mutta harvoin kutsun ketään meille.
Kodin pitää olla siisti ja sen kolmatta sorttia tarjottavaa pöydässä. Vihaan yllätysvieraita vaikka he monesti ovatkin niitä parhaita kun ei ehdi stressata =D
lasten harrastuksiin kuljettamiset vievät viikolla ison osan ajastani. Viikonloppuisin nautin hiljaisuudesta ja siitä, että saan aikaa itselle.
Ei ole muuta kuin pieni ruokapöytä keittiössä. Siinä ei ole kiva syödä minusta vieraiden kanssa.
varmaan maailman epäsosiaalisimmat henkilöt. Ei vain tykätä kyläilystä.
mutta hyvin harvoin yökylässä. Ohikulkumatkalla ollessaan tarjoan kyllä keittoa ja kahvia .
Vieraiden takia pitää siivota ja leipoa. Ei saa rentoutua ja vaan olla, vaan pitää käyttää vapaa-aikaansa vieraiden kanssa seurusteluun.
Jos vieraita ramppaa jäävät monet kotihommat tekemättä ja niitä sitten tehdään seuraavalla viikolla yöllä.
Pääsyy kuitenkin se, että olen niin fiksoitunut omiin tapoihini että en etenkään viikonloppuisin millään jaksa poiketa niitä vieraiden takia.
Mutta jos vieraat kutsuvat itse itsensä, se on mulle ihan ok. Tosin se aiheuttaa hiukan duunia, kun pitää tarjottavat laittaa ja katsoa, että kämppä on siisti. Tosin ei meillä koskaan mitään kaaosta ole, eli yllätysvieraat ei sinänsä haittaa. Ne on ehkä parhaita, kun ei tarvitse edes tarjottavia funtsia, kaivaa vaan pakastimesta jotain.
Mutta siksi en kutsu ketään, kun en voi etukäteen tietää kuinka rankka työviikko on ja yleensä kutsu täytyy esittää hyvissä ajoin etukäteen. Sellaiset pikakutsut ja yllätysvieraat on mulle parhaita.
Kuka teillä siivoaa?
Oikeastiko te asutte täällä?
Paljonko lämmitys maksaa?
En tiennytkään, että te olette kamalan rikkaita?
Voidaanko me katsoa koko talo läpi?
Sukulaiset on asia erikseen, heille tämä on arkea. Kavereita näen mieluummin kaupungilala kuin kotona.
Minusta on kauheeta mennä johonkin vaikka sukulaisiin kylään kun jo sisälle mennessä huomaa, ettei meidän tuloon ole mitenkään varuduttu vaikka olemme sopineet ajan koska tulemme.Jonkinlainen vieraanvaraisuus puutuu.
Tiskipöytä on täynnä tiskejä, käärimätömät pyykit olkkarin sohvalla eli yleisilme on sellainen, että alanko minä nyt tässä tiskaamaan ja silittämään vaatteita.
Jokainen talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan ei näissä pidä paikkaansa.
ei anna kutsua ketään, ja jos joku tulee ns.yllätyskäynnille, hän ei laske sisään, vaan seurustelee aikansa ulkona, kunnes vieraat poistuvat... =(
en tykkää...
Mikset kutsu vain kysymättä mieheltä? Tuskin se vieraiden aikana viitsii kiukutella?
ei anna kutsua ketään, ja jos joku tulee ns.yllätyskäynnille, hän ei laske sisään, vaan seurustelee aikansa ulkona, kunnes vieraat poistuvat... =(
en tykkää...
jäi kiinnostamaan mitkä tavat on niin erikoisia että niistä pitää poiketa vieraiden takia.
mulla oli aiemmin syy se että koti oli aina sotkuinen ja ei ollut aikaa eikä intoa siivota, mutta viime aikoina olen huomannut että en edes nauti enää siitä että meillä käy vieraita.
lisäksi jotkut vieraat eivät osaa olla kylässä. mua ärsyttää sellaiset vieraat jotka tuovat omat ruokansa itselleen. esim omalle lapselle limpparia, mut ei meidän lapsille. sit oli tänä kesänä yks vieras joka ilmoitti että hän haluais käydä nyt saunassa. meillä olis ollut saunailta seuraavana iltana, no ei se mitään, mut enpä itse kyl tekis noin. sama vieras lähti lenkille ja pesettämään autonsa ja jätti siks ajaks lapsensa mun hoidettavaks. taisi tullakin siks kylään ettei tarvii itse hoitaa lastaan koko ajan.
olen myös lakannut kutsumasta meille sellaisia ihmisiä jotka eivät koskaan kutsu meitä mihinkään. ja olen alkanut rohkeasti kertoa ihmisille jotka yrittävät kutsua itsensä meille että nyt ei sovi. mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän valikoin kenen kanssa haluan viettää aikaa. oman seurani eli yksinolon rankkaan melko korkealle, samoin kuin perheenkeskeisen ajan.
enkä tykkää laittaa ruokaa. Ennen kavi enemmän vieraita kun pelkkä kahvi ja pari leivonnaista riitti. Nykyään pitää olla ruokaa joka jo itsessään on rasite ja siihen päälle vielä vegaanit, karppaajat, vegetaristit, laktoosi ja muut allergiat.
Neljässä lapsessa on jo töitä kyllikseen
jäi kiinnostamaan mitkä tavat on niin erikoisia että niistä pitää poiketa vieraiden takia.
mulla oli aiemmin syy se että koti oli aina sotkuinen ja ei ollut aikaa eikä intoa siivota, mutta viime aikoina olen huomannut että en edes nauti enää siitä että meillä käy vieraita.
lisäksi jotkut vieraat eivät osaa olla kylässä. mua ärsyttää sellaiset vieraat jotka tuovat omat ruokansa itselleen. esim omalle lapselle limpparia, mut ei meidän lapsille. sit oli tänä kesänä yks vieras joka ilmoitti että hän haluais käydä nyt saunassa. meillä olis ollut saunailta seuraavana iltana, no ei se mitään, mut enpä itse kyl tekis noin. sama vieras lähti lenkille ja pesettämään autonsa ja jätti siks ajaks lapsensa mun hoidettavaks. taisi tullakin siks kylään ettei tarvii itse hoitaa lastaan koko ajan.
olen myös lakannut kutsumasta meille sellaisia ihmisiä jotka eivät koskaan kutsu meitä mihinkään. ja olen alkanut rohkeasti kertoa ihmisille jotka yrittävät kutsua itsensä meille että nyt ei sovi. mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän valikoin kenen kanssa haluan viettää aikaa. oman seurani eli yksinolon rankkaan melko korkealle, samoin kuin perheenkeskeisen ajan.
Minun veli erosi muutama vuosi sitten ja se oli kuin saletti, että niinä viikkoina kun oli hänen vuoronsa hoitaa lapsia hän vietti viikonloput meillä 2 lapsensa kanssa, hän siis kutsui itsensä meille.
Meillä oli miehen kanssa karseet riidat siitä, mutta kumpikaan ei sanonut että tämä ei käy laatuun. Vesilasku ja ruokalasku nousi eikä hänellä ollut tarkoitustakaan maksaa mitään.
Ja minä olin ilmainen kokki, pyykkäri,lastenhoitaja ja kaikkea muuta . Itselläni oli samanikäiset lapset kuin veljelläni.
Kutsun siis kyllä mielelläni ihmisiä meille kylään, mutta minulle on tärkeää että pystyn kontrolloimaan olosuhteita paljon. On aivan kamalaa jos joku tunkee kylään lyhyellä varoitusajalla, silloin tuntuu kuin se olisi lähinnä vihamileinen hyökkäys mun kotipesääni. Jos taas saan itse kutsua ja määritellä ajan, niin voi olla todella ihanaa kestitä samoja ihmisiä 10 tuntia.
On kyllä myös sanottava että en tykkää yövieraista. Vielä hirveämpää on joutua itse olemaan yökylässä, se on musta oikeasti todella ahdistavaa. Ahistavinta tietysti vihamielisessä tilanteessa, esim. anoppilassa, mutta ei kovin mukavaa myöskään ystävällisen ystäväperheen vieraana. Toivon voivani lähteä kotiin illan loputtua.
Ihan kiva, että vieraita käy joskus, mutta ei liian usein. Lisäksi ärsyttää vieraat ketkä ovat tulleet vaikka kahville eivätkä tajua sitten lähteä pois parin tunnin jälkeen ja keskustelu alkaa olla vaivaantunutta.
varmaan maailman epäsosiaalisimmat henkilöt. Ei vain tykätä kyläilystä.