Mikä teillä on syynä siihen ettet mieluusti ota vieraita kylään?
Kommentit (141)
Vierailukulttuuri on tosi kiva, jos se olisi sitä mitä se oli joskus maalla, kun itse olin lapsi. Ja sitä aiemmin maaseutukulttuurissa.
Poikettiin tuosta vain käymään ja jutusteltiin hetki, ei ollut pakko tarjota mitään, joskus vieras sai kahvikupin, no sunnuntaina ehkä pullaakin joskus.
Oli mahtavaa kuunnella lapsena aikuisten juttuja, politiikkaa. Väiteltiin välillä asioista mutta aina ymmärrettiin että asiat ja mielipiteet riitelevät.
Sitten vieras lähti ehkä noin puoli tuntia viivyttyään ja tuli poikkesi taas pian.
Nykyään ihmiset asuvat toisistaan kaukana ja kun he tulevat kaukaa, he ovat satsanneet omaa aikaa ja rahaa ja he odottavat paljon kyläilyltä. Se ei riitäkään että näkee toisen ja saa hetkeksi juttuseuraa. Pitäisi olla ruokaa, siivottu, sänky yöksi.
Kyllähän lapsiperheissä on ruoanlaittoa ja siivousta muutenkin, mutta jos on tulossa vieraita, noita ei saa tehdä silloin kun huvittaa ja sattuu tulemaan inspiraatio vaan kaupassa pitää käydä, siivota laittaa enemmän ruokaa, tiskata enemmän...
ja loppupeleissä nykyän kuitenkin saa valitukset vaivannäöstä palkaksi, kun joku asia menee pieleen, kuten eri kasvatus eri perheen lapsilla (ei saanutkaan kylässä vetää astioita kaapista) tai ruokapuoli.
Niin ja kun vieraat tulevat kaukaa he viipyvt kauan, jos kovin moni ihminen tykkäisi katsella kenen vaan naamaa pitkään, niin perheiden yhteisasumiset ym tällaisethan olisivat suosittuja kun rahaa säästyisi.
Vaan kun eivät ole suosittuja. Ihminen jaksaa katsella pitkään ehkä itse valittua puolisoa ja omia lapsia, kaikki eivät juuri näitäkään.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2011 klo 21:44"]
Ei saa rentoutua ja vaan olla, vaan pitää käyttää vapaa-aikaansa vieraiden kanssa seurusteluun.
[/quote]
Ei pidä käyttää aikaansa muiden ihmisten kanssa, vaan olla yksin. Mieluiten pimeässä niin ei tarvitse tehdä mitään minkään eteen. Silloin saa vaan olla. Se on parasta.
Mä haluaisin vieraita meille! Mies ei :( se haluaa aina olla rauhassa vaan. Musta elämä menee ohi jos vaan kotona möllöttää kirjaa lukiessa. Joskus sitäkin tarvii mutta enemmän ihmisiä...
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:19"]
Vieraita tykkää kutsua ne ihmiset, joista on kivaa esitellä kotiansa. Itsekin kutsuisin vieraita jatkuvasti kylään, jos olisi reilusti tilaa, esim. 150m2 ja varaa sisustaa oman maun mukaan.
[/quote]
Ei yhtään kuulosta kateellisen saamattoman puheelta, eihän?
Meillä vieraat käy tosiaan jo monetta vuotta ja kerran kuussa ja joka kerta ovat vain ja ainoastaan ihailemasa meidän 6 hengen ruokapöytää ja keittiön graniittitasoja. Harvemmin edes puhumme, kun heiltä joka kerta loksahtaa leuka auki kun näkee meidän hienon parketin.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:19"]
Vieraita tykkää kutsua ne ihmiset, joista on kivaa esitellä kotiansa. Itsekin kutsuisin vieraita jatkuvasti kylään, jos olisi reilusti tilaa, esim. 150m2 ja varaa sisustaa oman maun mukaan.
[/quote]
Ei yhtään kuulosta kateellisen saamattoman puheelta, eihän?
Meillä vieraat käy tosiaan jo monetta vuotta ja kerran kuussa ja joka kerta ovat vain ja ainoastaan ihailemasa meidän 6 hengen ruokapöytää ja keittiön graniittitasoja. Harvemmin edes puhumme, kun heiltä joka kerta loksahtaa leuka auki kun näkee meidän hienon parketin.
[/quote]
No tottakai 70 neliön asuntoon mahtuu kyläilevä perhe, jos on halua. Asunnon koko on tekosyy.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 00:26"]
Meillä on sotkuista ja lisäksi ärsyttää olla "viihdyttäjän" roolissa. Tulee heti epämukava olo kun kokee, että olen vastuussa toisen viihtymisestä. Pitää keittää kahvia, tarjota herkkuja, keskustella hienosti... Lisäksi pelkään että koiramme tekee jotain mistä vieras ei pidä. Outoa sinänsä, etten vaadi edellämainittuja keltään jonka vieraana olemme. Minua ei tarvitse viihdyttää, jos haluan juotavaa kysyn saako sitä ottaa (vesikin kelpaa), pidän koirista joten minua ei haittaa koirankarvat ja mahdollinen kuola, mun kanssa ei ole pakko keskustella vaan voidaan katsella telkkariakin...
[/quote]
Ymmärrän sen, että työssä käydessä ja siinä lisänä pienet lapset, vieraiden vastaanottaminen on vaikeaa.
Mutta tuota kysyisin, että miksikäs sellaisia vieraita pitäskään kutsua, joita pitää "viihdyttää"? Itse kutsun sellaisia ystäviä, kavereita ja sukulaisia, joiden kanssa yhdessäolo on luontevaa ja mutkatonta. Usein aika tuntuu loppuvan kesken liian nopeasti ja on tunne, että haluaisi tavata nopeasti uudestaan. Mutta niinhän se on, että tulee todellisuudessa kutsuttua ketään harvemmin, juuri työn ja arjen kiireiden takia.
Olen ollut aiemmin ahkera vieraiden kutsuja, kestittäjä ja vierailija. Nykyisin tuntuu, että useimmista vieraista jää tyhjä olo, ärtymys ja uupumus kaikesta siivoamisesta ja laittamisesta. Muutamien harvojen ystävien seurasta nautin ja näen mielelläni vaivaakin heidän eteensä. vanhemmiten tulee näköjään aina vain kriittisemmäksi ajankäytöstään.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2011 klo 21:50"]
Minusta on kauheeta mennä johonkin vaikka sukulaisiin kylään kun jo sisälle mennessä huomaa, ettei meidän tuloon ole mitenkään varuduttu vaikka olemme sopineet ajan koska tulemme.Jonkinlainen vieraanvaraisuus puutuu.
Tiskipöytä on täynnä tiskejä, käärimätömät pyykit olkkarin sohvalla eli yleisilme on sellainen, että alanko minä nyt tässä tiskaamaan ja silittämään vaatteita.
Jokainen talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan ei näissä pidä paikkaansa.
[/quote]
No just tämä.
Mies. Hän on juro ja urputttaa jälkeenpäin ja on hankala, kun joutuu sopeutumaan vieraisiin edes vähän.
Kutsuisin kylään jos olisi todellakin sellaisia tulijoita joille pelkkä kahvikuppi ja joku korppu ovat riittävät tarjottavat. En itsekkään odota mitään ihmeellistä kun menen kylään tai eniten kaipaan rentoa ja vilpitöntä ystävällisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2011 klo 22:08"]
Kutsun siis kyllä mielelläni ihmisiä meille kylään, mutta minulle on tärkeää että pystyn kontrolloimaan olosuhteita paljon. On aivan kamalaa jos joku tunkee kylään lyhyellä varoitusajalla, silloin tuntuu kuin se olisi lähinnä vihamileinen hyökkäys mun kotipesääni. Jos taas saan itse kutsua ja määritellä ajan, niin voi olla todella ihanaa kestitä samoja ihmisiä 10 tuntia.
On kyllä myös sanottava että en tykkää yövieraista. Vielä hirveämpää on joutua itse olemaan yökylässä, se on musta oikeasti todella ahdistavaa. Ahistavinta tietysti vihamielisessä tilanteessa, esim. anoppilassa, mutta ei kovin mukavaa myöskään ystävällisen ystäväperheen vieraana. Toivon voivani lähteä kotiin illan loputtua.
[/quote]
jep, nuorempana tuli oltua anoppilassa yötä parikin yhtä soittoa, nykyään etsii hotellia, ei jaksa roikkua kenenkään nurkissa
Haluan olla työpäivien jälkeen rauhassa kotona aina koska päivät olen ihmisten kanssa tekemisissä. Se myös ärsyttää jos tulee vieraita jotka ei tajua lähteä!
Haluan olla työpäivien jälkeen rauhassa kotona aina koska päivät olen ihmisten kanssa tekemisissä. Se myös ärsyttää jos tulee vieraita jotka ei tajua lähteä!
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 00:30"]
Kutsuisin kylään jos olisi todellakin sellaisia tulijoita joille pelkkä kahvikuppi ja joku korppu ovat riittävät tarjottavat. En itsekkään odota mitään ihmeellistä kun menen kylään tai eniten kaipaan rentoa ja vilpitöntä ystävällisyyttä.
[/quote]
Mistä sinulle tulee olo, että kahvi ja korppu ei riitä? Onko joku vieraista sanonut, että tällaistako vaan?
En jaksa passata ihmisiä. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Edellisellä kerralla vieraat päättivät viettää meillä pitkän viikonlopun ja olin aivan poikki aamuneljältä alkavista (lounasesivalmistelut) ja puoleen yöhön loppuneista päivistä. Kävin välillä ottamassa Tramalia ohjeen mukaan ja lepäämässä kylmäpakkaukset kiedottuna pitkin kipeää kehoa mutta nekään konstit eivät riitä. Minulla menee viikko vieraista palautumiseen eli ei kiitos.
Tapaan ihmisiä mielelläni kotini ulkopuolella vaikkapa ravintolassa jossa jokainen toimii omana maksumiehenään ja voi tilata ammattikoulutuksen käyneeltä kokilta mieleistään ruokaa. Minun ei tarvi siivota ravintolassa ja voin poistua sieltä kun haluan.
Merkillistä kyllä, ystäväpiiri on harventunut ihmeellisesti kun meiltä ei löydykään "täyden palvelun majataloa" jossa passataan toiveiden mukaan. Jyvät ovat karsiutuneet akanoista ;)
58, kuulostat tosi epämiellyttävältä,suorastaan tympeältä ihmiseltä. Hyi!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2011 klo 22:10"]
Ihan kiva, että vieraita käy joskus, mutta ei liian usein. Lisäksi ärsyttää vieraat ketkä ovat tulleet vaikka kahville eivätkä tajua sitten lähteä pois parin tunnin jälkeen ja keskustelu alkaa olla vaivaantunutta.
[/quote]
Todellakin. Mikään ei ole ahdistavampaa kuin se, että vilkuilet kelloa ja tarjoiltavatkin alkavat loppumaan, ja juuri kun vieraat näyttävät olevan lähdössä, he kysyvätkin että "oisko kahvin paikka". Itse olen vielä niin vieraskorea, että en kehtaa suoraan heittää ulos. Eräälle itse itsensä kutsuneelle yllätysvieraalle yritin parin tunnin kahvittelun jälkeen vihjailla että minulla olisi kyllä tässä paljon hommaa ja olin luvannut muuta menoa, mutta viesti ei mennyt perille ja sen sijaan hyypiö vain kerjäsi lisää tarjoiltavia. Jälkikäteen valitti, miten olin selkeästi yrittänyt päästä hänestä eroon. Eli ymmärrykseen oli mennyt mutta kiusallaan ei välittänyt, vaikka oli vielä täysin ilmoittamatta tullut "vieras" vai pitäisikö sanoa tunkeilija.
Tapaan kyllä itse ystäviäni mielummin kaupungilla kuin kotonani. Kotini on väliaikainen ja täynnä tavaraa, kulkuyhteyksiltään hankala, huono pohjaratkaisu ja todella vähän arkista elintilaa. Kaiken lisäksi olen usein kiireinen omien juttujeni kanssa, ja ärsyttää vieraat jotka tuppautuvat paikalle jo iltapäivästä ja jäävät pölpöttämään tuntikaupalla ja lähtevät myöhään illalla. Pahimmassa tapauksessa pyytävät saada jäädä yöksi, ja loukkaantuvat kun lupaa ei heru.
Kodistani tuli jotenkin huomaamatta ilmainen lapsiparkki/täysihoitola tutuille. Meille sai tulla aina ja ruokaakin tarjottiin. Eräs sunnuntai havahduin siihen, että meillä olevan omien lasteni lisäksi 11 vierasta lasta. Lauantaina vanhemmat olivat soittaneet omille lapsilleen (kaikki!) ja käskeneen sanoa ettei toinen yö meillä varmaan haittaa??? Silloin kaivelin jääkaapin, pakastimen ja kuiva-ainekaapin pohjilta viimeiset ainekset, että sain keiton koko joukolle. Kauppaan olisi pitänyt mennä, mutta autoon eivät mahtuneet edes alle kouluikäiset...
Nykyään meille saavat tulla ainoastaan etukäteen sovittuina lasten ystävät. Enää meille ei astella sisään (ennen ovi oli lukitsematon) ja jätetä lapsia leikkimään, kun piipahdetaan kaupassa/terassilla/vierailulla (lapsilla oli jo valmiina yäkyläkamppeet mukana). Aikuisia ei ole enää edes kahvilla käynyt, kun lapset eivät saaneetkaan jäädä enää yöksi.
Pahat saa parhaat päältä ja hyvät jää nuolemaan näppejään.
Up