Lapsen sienipelko - tiedätkö ketään sieniä pelkäävää? Mitä neuvoja?
Erityislapsemme pelkää sieniä, mutta asiaa on niin vaikea lähestyä, kun emme oikein tiedä, miten sitä pelkoa voisi käsitellä / lievittää.
Kokemuksia? Vinkkejä? Miten voisimme helpottaa lapsen oloa, kun kuitenkin paljon perheen kanssa retkeilemme?
Kommentit (81)
Fobioihin auttaa vain asteittainen altistaminen.
Joko ap:n lapsi on voittanut sienipelkonsa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sienipelko on? Sienihän pysyy paikoillaan, ei hyökkää eikä pure. Eikä väkisin tunge suuhun tullakseen syödyksi. Mitä sienipelkoinen tarkalleen ottaen pelkää? Eihän sieniin ole pakko koskea eikä niitä tarvitse syödä.
Ihmiset nyt vain pelkäävät monenlaisia asioita. Ei se hämähäkkikään sieltä huoneen nurkasta ole kimppuun tulemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sienipelko on? Sienihän pysyy paikoillaan, ei hyökkää eikä pure. Eikä väkisin tunge suuhun tullakseen syödyksi. Mitä sienipelkoinen tarkalleen ottaen pelkää? Eihän sieniin ole pakko koskea eikä niitä tarvitse syödä.
Ihmiset nyt vain pelkäävät monenlaisia asioita. Ei se hämähäkkikään sieltä huoneen nurkasta ole kimppuun tulemassa.
En vertaisi tähän. Hämähäkkipelolla on jonkintasoinen biologinen perusta: on olemassa tappavan myrkyllisiä hämähäkkejä ja ne voivat purra. Myrkyllisinkään sieni ei sentään tunge suuhun myrkyttämään ketään. En kiellä sienipelon olemassa oloa, en vaan ymmärrä sitä. Selittäkää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Joko ap:n lapsi on voittanut sienipelkonsa?
Tuskinpa on enää 12:n vuoden jälkeen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienet - kaikki sienet - ovat oksettavia. En sanoisi sitä peloksi, vaan ihan vaan inhoan sieniä yli kaiken.
Tuo nyt ei oikein liity aiheeseen? Pystyt varmaankin metsässä kävelemään sienen ohi ilman pelkoa?
Liittyy siten, että täällä moni kertoo inhoavansa sieniä. Mietin vain että onko siinä kyse pelosta? Mielestäni pikemminkin inhosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vertaisi tähän. Hämähäkkipelolla on jonkintasoinen biologinen perusta: on olemassa tappavan myrkyllisiä hämähäkkejä ja ne voivat purra. Myrkyllisinkään sieni ei sentään tunge suuhun myrkyttämään ketään. En kiellä sienipelon olemassa oloa, en vaan ymmärrä sitä. Selittäkää minulle.
Ihmisillä nyt vain on erilaisia pelkoja. Ei niissä ole mitään logiikkaa. Joku voi pelätä kanoja, peilejä tai keltaista väriä. Ehkä sieniä pelkäävää inhottaa ajatus limaisesta sienestä, jos vaikka kompastuisi ja mätkähtäisi naama edellä niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienet on ällöttäviä. Löttösiä ja limaisia. Anna lapsparan olla. Ei sienistä tarvitse tykätä, eikä edes sietääkään.
Kyllä sienien olemassaoloa on syytä sietää, jos aikoo ulkoilla. Syödä ei tarvitse, jollei halua.
En tykkää hyttysistä tai iilimadoistakaan.
Ei ne ulkoilua silti estä, tuskin sienetkään.
Ihan turhaa hössötystä nyt on, anna pelätä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin on ällöttävillä asioilla. Mädillä, ikävän näköisillä. Korkeita paikkojakin pelätään vaikka ei sieltä kukaan itsestään tipu.
Onko sille pakko tehdä jotakin? Kuha ette pakota olemaan sienien lähellä.
Itse pelkäsin pienenä sieniä ja vanhempani uhkasivat että vievät minut kallonkutistajalle tämän takia. Häpesin pelkoani toden teolla.
Nyt vanhempanakaan en tykkää niistä edelleenkään, enkä tämän takia käy mielelläni metsässä loppusyksystä vaikka metsää rakastankin. Vanhemmiten myös oppinut että meillä kaikilla on omat pelkomme. Moni pelkää esim lintuja, ei heitäkään toimiteta psykiatriselle eikä lentopelkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Onko sille pakko tehdä jotakin? Kuha ette pakota olemaan sienien lähellä.
Sieniä syksyisin kasvaa kyllä sen verran joka puolella että vaikeaa niistä täysin on erossa pysyä... Ihan katujen vierellä nurmillakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä nyt vain on erilaisia pelkoja. Ei niissä ole mitään logiikkaa. Joku voi pelätä kanoja, peilejä tai keltaista väriä. Ehkä sieniä pelkäävää inhottaa ajatus limaisesta sienestä, jos vaikka kompastuisi ja mätkähtäisi naama edellä niihin.
Ihan kaikkeen voi kehittää fobian tai fetissin. Itse tunnen muutaman omituisen fobian omaavan henkilön; toinen pelkää ilmapalloja eikä voi olla samassa tilassa niiden kanssa. Toinen pelkää koiperhosia eikä voi olla tekemisissä niiden kanssa. Syksy on pahinta, kun koiperhoset kerääntyvät asuintalojen valojen läheisyyteen.
Minun 6-v poikani on pelännyt sieniä jo kolme vuotta. Hän on nähnyt joka syksy muutamia painajaisia jättimäisistä sienistä. Silti häntä jotenkin myös kiehtoo sienet, potkii kaikki mitkä tielle osuu ja tykkäisi lähteä keräämään, tosin itse en tunnista enkä osaa kerätä. Että jollain lailla siedättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Nro 2 kirjoitti:
"Pelkää sieniä?
Anteeksi, tää on varmasti vakava asia, mutta oletko ihan tosissasi? Mitä pelottavaa sienissä on?
Voisitteko esim. tutkia yhdessä sieniä, ensin niin, että katsoo vaan ja sitten voi varovasti koskea. Usein ihmiset pelkää sellaista, mitä eivät tunne."Kyllä, olen tosissani.
Lapseni pelkää sieniä. Kun olen pyytänyt häntä kuvaamaan tarkemmin, miltä pelko tuntuu tai mitä hän niissä pelkää, hän on kertonut, että ne ovat niin ällöttäviä ja kamalia, ja kun hän näkee sienen, niin häntä puistattaa ja menee kylmät väreet.
Oletko mahtanut kuulla sellaisesta, että joillain ihmisillä on esim. korkeanpaikankammo tai pelkäävät hämähäkkejä? Joillain taas on erittäin voimakas lentopelko. Tämä sienipelko on samaa sarjaa näiden fobioiden kanssa, mutta ei vain niin yleinen.
Voisi kysyä, mitä pelättävää hämähäkeissä on? Tai miksi nyt joku lentämistä pelkää?
Ei tässä lapsemme sienipelossa auta, että hänelle sanotaan, ettei sienissä ole mitään pelättävää.
Kyllä, olemme tutkineet yhdessä sienikirjoja ja katsoneet kuvia, ne eivät ole hänestä pelottavia ja voimme silloin keskustella sienistä ihan normaalisti.
Pelkoreaktio tulee, kun näkee aidon, oikean sienen. Ei puhettakaan, että menisi lähellekään saati sitten koskisi.
Kiitos, että oli muutamia ymmärtäväisiä vastauksia.
En yhtään ihmettele.Onhan sienet jotenkin ällöjä ja limaisia.
Meillä myös lapset pelkkää sieniä, mikä on mielestäni oikein hyvä, että ei ainakaan syö vahingossa myrkyllisiä sieniä, taitaa olla lapsille aika vaistonvarainen toiminta tuo sienipelko, harvemmin lapset tykkää edes ruokasienistä.
Minäkin pelkäsin lapsena. Kiitos vanhemmilleni ettei minua painostettu potkimaan ja tutkimaan sieniä. Vieläkin välttelen punaisia kärpässieniä. Hyi
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut putkikasvipelko. Kirjaimellisesti! Kammoan yhä aikuisena koiranputkia lukuun ottamatta muita putkikasveja. Etenkin jättiputkia, nehän ovat oikeastikin vaarallisia ja luontoon kuulumattomia.
Mullakin on ihan hirvee putkikasvipelko, myös koiranputkiin. En tarkalleen tiiä mistä se johtuu, mutta kun olin 6v kiinnitin huomiota miten koiranputki kasvaa. Ne varret ällöttävät. Varsinkin karhunputket, jotka on paksuja ja järkyttävän pitkiä, ahdistaa kauheasti! Tulee vilunväristyksiä kun näkeekään sellasen. Jättiputkista puhumattakaan, en oo onneksi ikinä nähnyt luonnossa niitä, mutta oon lukenu niistä paljon mikä on saattanut vaan lisätä pelkoa, joskin kuten aikaisempi mainitsikin, niitä onkin syytä pelätä.
Moni kaverini pienempänä on tosin leikitellyt fobiallani, ja jahdannut mua joku putkikasvi kädessä että mukava. :D oon myös nähnyt painajaista jossa törmään jättiputkeen ja se alkaa tunkea kukintojaan mun suuhun :DDD
Vierailija kirjoitti:
Fobioihin auttaa vain asteittainen altistaminen.
Ensin vaikka sienelle ryypätkääpä, sitten varovasti naitatti ja vanha kääpä näille kun altistaa niin kammo häviää.