Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sienipelko - tiedätkö ketään sieniä pelkäävää? Mitä neuvoja?

Vierailija
12.09.2011 |

Erityislapsemme pelkää sieniä, mutta asiaa on niin vaikea lähestyä, kun emme oikein tiedä, miten sitä pelkoa voisi käsitellä / lievittää.

Kokemuksia? Vinkkejä? Miten voisimme helpottaa lapsen oloa, kun kuitenkin paljon perheen kanssa retkeilemme?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 2 kirjoitti:

"Pelkää sieniä?

Anteeksi, tää on varmasti vakava asia, mutta oletko ihan tosissasi? Mitä pelottavaa sienissä on?

Voisitteko esim. tutkia yhdessä sieniä, ensin niin, että katsoo vaan ja sitten voi varovasti koskea. Usein ihmiset pelkää sellaista, mitä eivät tunne."

Kyllä, olen tosissani.

Lapseni pelkää sieniä. Kun olen pyytänyt häntä kuvaamaan tarkemmin, miltä pelko tuntuu tai mitä hän niissä pelkää, hän on kertonut, että ne ovat niin ällöttäviä ja kamalia, ja kun hän näkee sienen, niin häntä puistattaa ja menee kylmät väreet.

Oletko mahtanut kuulla sellaisesta, että joillain ihmisillä on esim. korkeanpaikankammo tai pelkäävät hämähäkkejä? Joillain taas on erittäin voimakas lentopelko. Tämä sienipelko on samaa sarjaa näiden fobioiden kanssa, mutta ei vain niin yleinen.

Voisi kysyä, mitä pelättävää hämähäkeissä on? Tai miksi nyt joku lentämistä pelkää?

Ei tässä lapsemme sienipelossa auta, että hänelle sanotaan, ettei sienissä ole mitään pelättävää.

Kyllä, olemme tutkineet yhdessä sienikirjoja ja katsoneet kuvia, ne eivät ole hänestä pelottavia ja voimme silloin keskustella sienistä ihan normaalisti.

Pelkoreaktio tulee, kun näkee aidon, oikean sienen. Ei puhettakaan, että menisi lähellekään saati sitten koskisi.

Kiitos, että oli muutamia ymmärtäväisiä vastauksia.

Parempi olla koskemattakin niihin.

Ei niihin pakko ole kajotakaan.

Omia lapsia en ole koskaan vienyt sieneen eikä niitä syödä kotona koska itsekin niitä inhoan.

Ei kaikesta tarvitse pitääkään. Se on ihan ok.

Anna hänen pelätä.

Miksi tehdä asiasta haloo.

Vierailija
22/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkäsin pienenä että poimin vahingossa myrkkysienen

Keräsin vain kantarelleja

Ne en kerää vahingossa myrkkysieniä jos kerään sieniä jotka tunnen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko jos näkee tutun ihmisen keräämässä, putsaamassa ja pilkkomassa sieniä?

Tai satukirjat, joissa sieniä?

Sienten limaisuus ja outous ällöttää, mutta hyviä ovat ja ihania kuvituksia niistä saa. Katso esim Elsa Beskow.

Vierailija
24/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettelisi sienten nimiä? Sitten olisivat tuttuja, eivät tuntemattomia. Voisi antaa lempinimiäkin.

Vierailija
25/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OttoX kirjoitti:

Muakin pelottaa sienet ihan ihan sairaasti. Mitä voi tehdä?

Mene sienikurssille.

Vierailija
26/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sienilaji olisi vähiten limainen ja ällöttävä? Käävät ehkä? Kanttarellitkin ovat aika napakoita, eivätkä limaisia ainakaan kuivalla säällä. Sellaisesta varmaan kannattaa aloittaa tutustuminen. Lisäksi nuoret sienet ovat kiinteämpiä ja ryhdikkäämpiä, ehkä ne eivät pelota yhtä paljon?

Vierailija
27/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet on ällöttäviä. Löttösiä ja limaisia. Anna lapsparan olla. Ei sienistä tarvitse tykätä, eikä edes sietääkään.

Vierailija
28/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkäsin itse jossain vaiheessa lapsena sieniä myös. Pelkäsin myös mm. perhosia, ja yleensä kaikkia eläimiä. Sekä huonekasveja, ne olivat minusta ahdistavia ja pelottavia. Enkä ollut ihan pieni lapsi, kouluiässä vielä noita pelkoja esiintyi. Menivät itsestään ohi murrosikään mennessä. Joskin vieläkin vähän inhonväristykset menee läpi, jos perhonen tai muu hyönteinen laskeutuu mun päälle.

Vierailija
29/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet on ällöttäviä. Löttösiä ja limaisia. Anna lapsparan olla. Ei sienistä tarvitse tykätä, eikä edes sietääkään.

Kyllä sienien olemassaoloa on syytä sietää, jos aikoo ulkoilla. Syödä ei tarvitse, jollei halua.

Vierailija
30/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella meidän luokalla oli oppilas, joka pelkäsi ihan kauhukseen sieniä. Koskaan ei selvinnyt miksi eikä osannut itsekään sitä sanoa, mutta sai ihan paniikkikohtauksia jopa. En tiedä miten nyt 30v myöhemmin, vieläkö pelkää. Itse en ole ikinä tykännyt mausta enkä hajusta, mutta ulkonäkö ei aiheuta mitään erityistä pelkoa tai inhoa.

Vierailija
31/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään etenkin myrkkysieniä, ja isoja sieniä.

Vierailija
32/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani kertoi että oli maistellut sieniä ja sitten oli alkanut pelottaa kovasti!

Vierailija
33/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pelkäsin itse jossain vaiheessa lapsena sieniä myös. Pelkäsin myös mm. perhosia, ja yleensä kaikkia eläimiä. Sekä huonekasveja, ne olivat minusta ahdistavia ja pelottavia. Enkä ollut ihan pieni lapsi, kouluiässä vielä noita pelkoja esiintyi. Menivät itsestään ohi murrosikään mennessä. Joskin vieläkin vähän inhonväristykset menee läpi, jos perhonen tai muu hyönteinen laskeutuu mun päälle.

Mulla on ollut putkikasvipelko. Kirjaimellisesti! Kammoan yhä aikuisena koiranputkia lukuun ottamatta muita putkikasveja. Etenkin jättiputkia, nehän ovat oikeastikin vaarallisia ja luontoon kuulumattomia.

Vierailija
34/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tuoreita herkkusieniä kaupasta lapsesi kanssa ja tutkikaa niitä. Kauppa saattaa olla turvallisemman tuntuinen ympäristö kuin metsä joten sieltä yhdessä ostetut sienet voisivat olla hyvä tutkimuksen kohde? Katso että valitsette kuivia ja napakoita.

Vierailija
35/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella diagnoosia? Potilasjärjestö voisi osata kohdennetusti tukea

Erityislapsi laaja käsite, on eri ikä-ja kehitystasoista nepsystä vaikeavammaisuuteen

Kielellisesti osaako ilmaista asioita? Jos esimerkiksi yhdessä miettisi missä nähnyt sieniä tai niihin mielikuvia herättäviä asioita, esim youtube-video, peli tms, kuullut pelottavan sadun jne

Millaista reagointi on sienien läheisyydessä? Tai jos näkee ihan vaan kuvia niistä?

Vierailija
36/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni että lasten erilaiset pelot johtuvat aivojen kehittymisestä, siksi he näkevät paljon painajaisia.

Vierailija
37/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet - kaikki sienet - ovat oksettavia. En sanoisi sitä peloksi, vaan ihan vaan inhoan sieniä yli kaiken.

Vierailija
38/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet - kaikki sienet - ovat oksettavia. En sanoisi sitä peloksi, vaan ihan vaan inhoan sieniä yli kaiken.

Tuo nyt ei oikein liity aiheeseen? Pystyt varmaankin metsässä kävelemään sienen ohi ilman pelkoa?

Vierailija
39/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla on jokin idiootti lastenohjelma, peli tai jostain opittu sieniällötys. Esim en voi käsittää ihmisiä jotka vinkuu ja huutaa ruuan äärellä kuin päätä leikattais. Siis jos jokin ei niin mieluisa aines ruuassa. Opittu juttu. Oletko hössö ja kaiken ymmärtävä?

Ja miksi niistä sienistä nyt täytyy tehdä niin iso numero???????

Ei niitä ole pakko syödä ja käsitellä.

Vierailija
40/81 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen enkä voi sietää sieniä. Onneksi minua ei niihin pakolla "siedätetty" lapsena, vaan sain rauhassa lähteä pois tilasta, jossa haisivat sienet jne. Kiitos vanhemmilleni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän