Väsynyt äiti kaipaa TUKEA!
Miksi tämä on niin raskasta? Tämä äitiys nimittäin. Vauva on nyt 10 kk. Rajojen kokeilua ja uhmaa on jo nyt ilmassa. Kitinää, itkua, kitinää, itkua.
Luulin todella, että alkuitkujen jälkeen tulee sellainen " onnellinen perhe" vaihe, jolloin vauva vaan naureskelee ja hymyilee ja nukkuu 12h putkeen. Mutta EI! Meillä " alkuitkut" kesti synnäriltä puolen vuoden ikään. Tänä aikana vauvaa ei voinut sylistään laskea, ei voinut vaunutella, vauva söi ½-2 tunnin välein yötä päivää. Ja kun mentiin täysimetyksellä, niin olin tietenkin 24/7 vauvassa kiinni. Väsyttää!!
Nyt sentään nukutaan yöt, mutta sellaista " auvoista" vaihetta ei ole meillä nähty. Miksi halusin lapsen? En enää muista. Vauvasta on niin vaikea pitää, kun mikään ei kelpaa, vaikka parhaansa yrittää. Helpottaako tämä vasta kun lapsi muuttaa pois kotoa??
Ihan samaa ajattelin mitä nro 21 tuossa sanoi eli minua auttoi ja auttaa edelleen lasten kanssa että on selkeä päiväjärjestys. Ei se nyt tarvitse minuutilleen mennä tietyllä tavalla mutta niin että on selkeä rytmi. Ja parasta päivässä oli minulla esim klo 15 kahvit. Sillon söin aina myös jotakin hyvää, pullan tai muffinsin tai jotain.
Miten vauvasi viihtyy rattaissa. Mä tykkään kauheasti mennä pitkille kävelylenkeille, tuntuu että samalla saa itsekin hyvää liikuntaa. On ollut ihanaa kun meidän kuopus on oppinut nukahtamaan vaunuissa (jos on oikea aika) ja on päässyt parin tunnin lenkeille.
En tietenkään tiedä mitään teistä ja teidän päivistä mutta meillä voisi olla tällainen esimerkkipäivä:
Herätään klo 08, sitten kaikessa rauhassa aamupuuhat. Isot saa leikkiä " vapaata leikkiä" . Sitten kotitöitä siinä määrin kun niitä ehtii tehdä. Klo 11 ulos. Riippuu onko kaikki lapset mukana vaan pelkästään rattaissa istuvat mennäänkö leikkipaikalle vaan vai kävelylle. Kotiin klo 13, sitten lounas. Päiväunet. Klo 15 ne kahvit. Sitten välipala ja taas ulos vaikka tunniksi. Päivällisen valmistelua, sitten mies tulee kotiin 17:30. Yhteinen ilta.
Luulen että tuossa sinun tilanteessa on varmaan hankalinta se tylsistyminen. Tuntuu että vauva kitisee koko ajan joten hänen kanssaan on oltava. Totuuden nimissä 10-kuisen kanssa ei kuitenkaan voi niin paljon tehdä joten tuntuu että ei tee sitten yhtikäs mitään ja tulee ihan mökkihöperöksi. Siksi rytmit varmasti auttavat.
Ja yhdyn myös edellisiin kirjottajiin, en nyt muista numeroa, mutta kun on esikoisesta kyse niin TIEDÄN että tuntuu aivan toivottomalta että tämä tulee aina olemaan tällaista eikä näy valoa tunnelin päässä. Aika tuntuu menevät etanan vauhtia.
Mukavia päiviä kuitenkin teille!