Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ne ihmset oikeasti tekee rahoillaan, joiden kk-palkka on jotain 10000-20000 ?

Vierailija
30.07.2011 |

Kun tuntuisi, että itselle joku 5000 olisi jo niin suuri palkka, että se riittäisi kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaankin, niin mihin nämä oikeasti isotuloiset oikein rahansa laittavat?

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa suunnilleen tuo aloittajan mainitsema tuloero. Miehen netttotulo ei ole kuin hieman alle 2000eur enemmän kuin mulla. Kyllä se tuntuu uskomattomalta ja juuri syksyllä sitä päiviteltiin, että miten voi olla. Eipä se paljon motivoi tekemään enemmän töitä.

Hyvien tulojen ansiosta me pystyttiin ostamaan okt Espoosta. Tai siis, ennen ostoa me säästettiin yli 15 vuotta. Ja velkaa on silti satoja tuhansia. Esim. mökkiin ei ole meillä varaa. Nyt pitää vielä säästää enemmän, kun asuntolainan kulut moninkertaistuu.

Vierailija
82/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle, ne maksaa veroja yli puolet tuloistaan. Pitävät tätä sossuslvttiä yllä. Tosin heitä on niin vähän, että demareiden täytyy elää velaksi :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tienaa keskimäärin 120 000 kuussa. Eletään ihan tavallista elämää. Meillä on iso asunto ja kolme sähköautoa. Nuorin lapsi on yksityiskoulussa, keskimmäinen opiskelee yliopistossa. Molemmista maksetaan lukukausimaksuja. Vanhin opiskelee ilmaiseksi Suomessa. Suurin osa rahoista menee verojen jälkeen säästöön. Myös jokaiselle lapselle on säästetty rahaa opiskeluja varten noin 100 000. Vanhimman rahat ovat hänellä sijoitettuina, koska hän halusi opiskella Suomessa. Matkustellaan, kun on lomaa.

Mä olen kotirouva. Kukaan mun tutuista Suomessa ei tiedä, kuinka paljon meillä on rahaa. Vanhemmille lapsille asia selvisi kun he alkoivat opiskella ja saivat college fundinsa. Nuorin tuskin on selvillä isänsä tuloista edelleenkään.

Mutta ihan oikeasti meidän elämä ei ole kovinkaan erilaista verrattuna siihen,kun tulot olivat paljon pienemmät, paitsi että rahasta ei tarvitse huolehtia ja sitä on säästössä parin vuoden bruttotulojen verran.

Vierailija
84/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroihin menee varmaan tosi paljon. 

Palkkatulot kannattaa muuntaa pääomatuloiksi niin ei mene niin paljon, eikä tarvitse esim. kunnallispalveluja rahoittaa.

Myös verovähennyksiä pystyy hyödyntämään ihan eritavalla kuin palkkatuloissa, isoissa summissa niistä kertyy tosi merkittävät säästöt.

Pienellä palkalla veroihin menee helposti puolet palkasta, kun kulutusverot ottaa huomioon.

Miljoonien tuloilla veroprosentin saa pienellä kikkailulla painumaan alle viiden prosentin, toki joillekin iso summa silti.

Vierailija
85/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies tienaa keskimäärin 120 000 kuussa. Eletään ihan tavallista elämää. Meillä on iso asunto ja kolme sähköautoa. Nuorin lapsi on yksityiskoulussa, keskimmäinen opiskelee yliopistossa. Molemmista maksetaan lukukausimaksuja. Vanhin opiskelee ilmaiseksi Suomessa. Suurin osa rahoista menee verojen jälkeen säästöön. Myös jokaiselle lapselle on säästetty rahaa opiskeluja varten noin 100 000. Vanhimman rahat ovat hänellä sijoitettuina, koska hän halusi opiskella Suomessa. Matkustellaan, kun on lomaa.

Mä olen kotirouva. Kukaan mun tutuista Suomessa ei tiedä, kuinka paljon meillä on rahaa. Vanhemmille lapsille asia selvisi kun he alkoivat opiskella ja saivat college fundinsa. Nuorin tuskin on selvillä isänsä tuloista edelleenkään.

Mutta ihan oikeasti meidän elämä ei ole kovinkaan erilaista verrattuna siihen,kun tulot olivat paljon pienemmät, paitsi että rahasta ei tarvitse huolehtia ja sitä on säästössä parin vuoden bruttotulojen verran.

Jos mies tienaa 120 000 ja nainen ei mitään, eihän tuo nettotuloina ole kuin ehkä 60000+50000 euroa kahden tienaamana. Ei tuo kauhean suuri tulo ole perheelle.

Vierailija
86/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa veroja

Vierailija
87/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/

10000€/kk tienaava saa 2300€ enemmän käteen kuin 5040€/kk tienaava :)

Näin. Ja se 2300€ käteen on paljon. Vuoden verran laitat sen kuukausittain säästöön, niin saat ihan pätevän uuden auton. Kymmenen vuotta säästelet osakkeisiin tuota 2300 kuukausittain, niin sinulla lähes 300 tuhatta sekä korkoa korolle siihen päälle, eli käytännössä esim. osinkoja tulee kiitettävästi tuollaisella osakesalkulla.

Vierailija
88/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies tienaa 120 000 ja nainen ei mitään, eihän tuo nettotuloina ole kuin ehkä 60000+50000 euroa kahden tienaamana. Ei tuo kauhean suuri tulo ole perheelle.

Kuukaudessa.

Vierailija
89/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton aloitus, joka kertoo vain kuinka pihalla ihmiset voivat olla. Perheasunto maksaa pk-seudulla 500 ylöspäin. Autot, harrasteet, sähköt, ruuat sekä vapaa-aika. Siinä tuollainen 10 000 ole verojen jälkeen juuri mitään useamman lapsen perheessä. Eipä sitä rahaa ehdi tilille kertyä, joten palkkapäivää odotellessa niin kuin kellä tahansa muulla.

Toisaalta vaikka kirjoitat paljon asiaa, niin onhan se 10k brutto kuussa silti hyvä liksa useamman lapsen perheessäkin, monella on paljon alle puolet tai neljäsosa tuosta, ja monelle ei ole edes realistista haaveilla mistään 500k perheasunnosta, eli selkeästi taloudellisesti hyväosaisten luokkaan noilla tuloilla kuuluu ja moni asia mahdollistuu, vaikka ei näiden asioiden jälkeen sitten enää hirveästi ylimääräistä tilille jäisikään. Omaisuus silti kasvaa mukavasti esim. sitä 500k perheasuntoa lyhentäessä, toisin kuin vuokralla asuvilla.

Vierailija
90/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap:lle, ne maksaa veroja yli puolet tuloistaan. Pitävät tätä sossuslvttiä yllä. Tosin heitä on niin vähän, että demareiden täytyy elää velaksi :/

Ei näitä ole niin paljoa. Eiköhän verottajan kirstua lihota keskituloiset.

Vierailija
91/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton aloitus, joka kertoo vain kuinka pihalla ihmiset voivat olla. Perheasunto maksaa pk-seudulla 500 ylöspäin. Autot, harrasteet, sähköt, ruuat sekä vapaa-aika. Siinä tuollainen 10 000 ole verojen jälkeen juuri mitään useamman lapsen perheessä. Eipä sitä rahaa ehdi tilille kertyä, joten palkkapäivää odotellessa niin kuin kellä tahansa muulla.

Toisaalta vaikka kirjoitat paljon asiaa, niin onhan se 10k brutto kuussa silti hyvä liksa useamman lapsen perheessäkin, monella on paljon alle puolet tai neljäsosa tuosta, ja monelle ei ole edes realistista haaveilla mistään 500k perheasunnosta, eli selkeästi taloudellisesti hyväosaisten luokkaan noilla tuloilla kuuluu ja moni asia mahdollistuu, vaikka ei näiden asioiden jälkeen sitten enää hirveästi ylimääräistä tilille jäisikään. Omaisuus silti kasvaa mukavasti esim. sitä 500k perheasuntoa lyhentäessä, toisin kuin vuokralla asuvilla.

Jep. Pienituloinen maksaa 200k kämppäänsä aina eläkeikäänsä asti. 10k palkkainen maksaa reilussa kymmenessä vuodessa 500k perhelukaalinsa pois. Onhan siinä nähdäkseni hieman eroa.

Vierailija
92/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On onhan tuo kuukaudessa aika paljon. Jos ois vuosipalkka niin sitten ei.

Vierailija
93/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatulot kannattaa muuntaa pääomatuloiksi niin ei mene niin paljon, eikä tarvitse esim. kunnallispalveluja rahoittaa.

Myös verovähennyksiä pystyy hyödyntämään ihan eritavalla kuin palkkatuloissa, isoissa summissa niistä kertyy tosi merkittävät säästöt.

Pienellä palkalla veroihin menee helposti puolet palkasta, kun kulutusverot ottaa huomioon.

Miljoonien tuloilla veroprosentin saa pienellä kikkailulla painumaan alle viiden prosentin, toki joillekin iso summa silti.

Pienellä kikkailulla alle viiden prosentin? Siinäpä asiantuntija. Kerro muillekin miten onnistuisit tuossa ilman että se olisi veronkiertoa, joka on muuten rikos?

Vierailija
94/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne maksaa veroja että tuilla elävillä on ruokaa pöydässä ja katto pään päällä.

Vierailija
95/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vuosipalkkaa, eli miten tulevat toimeen.

Kaikilla eivät työt ehkä ole vakituisia, jos miettii vaikka Ohisaloa ja puolisoa. Ostivat suuren asunnon ja ehkä toisenkin. Voivat kuluttaa rahaa nyt mutta jossain vaiheessa tulot voivat vähetä. Sitten ehkä myyvät asunnon tai molemmat.

Politiikka ja polttoainekauppa voivat olla kausiluontoisia. Varmaan lapsilla on hyvät oltavat aikuisikäänsä saakka, sitten alkaa heidän oma työntekonsa ja ansaitsemisensa.

Vierailija
96/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa vain sivusta seuranneena: arvialueella asumiseen, luksusarkituotteisiin ja sisustukseen, matkusteluun, kesämökkiin, aikuisten lasten tukemiseen taloudellisesti. Muusta en tiedä.

Vierailija
97/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan ansiotyössä 14 000 e/kk ja:

- Veroihin menee yli 6500e (moni ei tätä tajua, että suurituloisilla verot vievät melkein puolet palkasta).

- Talo- ja mökkilainan lyhennykseen sekä muut pakolliset kulut (sähköt, auto, päivähoitomaksut jne) 2300-2500e/kk

- Ruoka 300-500e/kk

- Vaihtelevasti esim. ravintolat, vaatteet, kampaaja tms "turha tuhlailu" 50-500 e/kk

- Sijoituksiin (osakkeet ja rahastot) 3000-5000 e/kk

Eli suurin osa palkasta menee kyllä veroihin ja toiseksi eniten säästöön/sijoituksiin. Pärjäisin hyvin puolet pienemmillä tuloilla. Ehkä kerran vuodessa ostan jotain kalliimpaa, vaikka uuden pyörän tai käymme perheen kanssa matkoilla, mutta en ikinä osta mitään kalliita merkkivaatteita, syön harvoin ravintoloissa jne. En voi olla varma, pysyykö tulotasoni näin hyvänä ikuisesti, joten näen säästämisen järkevämpänä turhan pröystäilyn sijaan Toivon myös voivani vähentää työntekoa tulevaisuudessa.

Olen katsonut vähän kauhulla nuoria vaikuttajia jne, jotka tienaavat hyvin, mutta myös kuluttavat kuin viimeistä päivää. Vaikka olen itse korkeasti koulutettu ja alalla, jossa työllistyn varmasti, laitan kyllä vähintään puolet palkasta säästöön ja sijoituksiin.

T. Perheellinen nelikymppinen nainen

Vierailija
98/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienellä kikkailulla alle viiden prosentin? Siinäpä asiantuntija. Kerro muillekin miten onnistuisit tuossa ilman että se olisi veronkiertoa, joka on muuten rikos?

Kun omistaa riittävän suuren osan yrityksestä, alle tietyn euromäärän alittavista osingoista menee vain 8% vero. Kun jakaa pääomatulot useammalle yhtiölle, voi nostaa kaikista yhtiöistä vain alennetun verokannan osingot.

Verovähennysten jälkeen tuloista maksettu veroprosentti on helposti alle viiden, aivan laillisesti ja kaikkien lakien ja pykälien mukaisesti.

Eihän isoja tuloja ole mitään järkeä verottaa tuloverotuksella, niistähän menisi veroa jopa puolet.

Samoin asunto kannattaa ostaa aina yhtiön kautta, pystyy vähentämään korot verotuksessa, holding yhtiöiden kautta tehtynä, voit asua jopa omassa asunnossasi vuokralla tai työsuhdeasunnossa ja taas voi vähentää verotuksessa niin remontit kuin huonekalut ja paljon Ja ihan laillisesti.

Toki jos kaikki alkaisi näin tehdä, niin varmaan verottaja tukkisi tällaiset kikkailut. Siihen saakka suosittelen kaikille, osakeyhtiön perustaminen ei nykyisin paljon maksa.

Vierailija
99/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jonku peruskuukausitulon muuttaa pääomatuloiksi. Pakkohan niistä on ensin verot maksaa ennen kuin alkaa sijoittaa. 

Vierailija
100/129 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä kasvaa syödessä. Ei ne suuret

tulot, vaan pienet menot jne.