Mitä ne ihmset oikeasti tekee rahoillaan, joiden kk-palkka on jotain 10000-20000 ?
Kun tuntuisi, että itselle joku 5000 olisi jo niin suuri palkka, että se riittäisi kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaankin, niin mihin nämä oikeasti isotuloiset oikein rahansa laittavat?
Kommentit (129)
Minäkin tunnen perheen jossa isin vuositulot ovat toista miljoonaa vuodessa, olleet jo vuosikausia, mukavampaa ja tavallisempaa perhettä saa hakea, cittarissa viimeksi tavattiin perheen rouvan kanssa tuulipukuostoksilla.
niin on tällä meidän kummisedälläkin olleet tulot miljoonaluokkaa jo , sanoisinko, vuosikymmeniä. Eli siis ihan valmistumisesta saakka ollut hyväpalkkaisissa hommissa.
Ja silti... olisi yhä edelleenkin valmis myymään vaikka oman äitinsä, jos siitä hyvän hinnan saisi!
Lypsävät rahaa kaikilta, mistä vaan irti saavat, mutta itse eivät ole valmiita antamaan mitään!
Siinä missä viidestä tonnista jää käteen suunnilleen kolme, kymmenestä jäännoin neljä,
Eikö Suomessakin ole joku katto, ehkä jossain 50-55% tienoilla? Eli kaipa kympistä jää vähän enemmän.
Riippuu alasta, mutta noilla tuloilla moni kyllä osaa väistellä veroja, siis ihan laillisesti. Toimitaan yrityksen nimissä eikä nosteta ansiotuloja tms.
tulee sitten vielä noin 5% veroluonteisia maksuja
$116,145.83. Tuollaisten summien hallitsemiseen tarvitaan jo muita ihmisia palkkalistoille.
On tunnettu hyvantekevaisyydestaan.
tuo ap:n tulotasoluokka ei vielä ole kovin korkea, mutta isommilla tuloilla työ on usein aika määräävä osa elämää. Ei vain sitten tarvitse miettiä mihin rahansa laittaa. On apulaisia arjessa, useampi koti ja vapaa-ajanasunto, autoja, veneitä eli ne juoksevat kulutkin ovat aika korkeat. Mutta elämänmakuista lapsiperheen arkea silti, vaikka vähän isommissa puitteissa.
Siihen toki sitten päälle se 4,7% muita veronluonteisia vähennyksiä mutta nehän nyt menevät muiltakin.
Jos taasen saa palkkaa 5000e/kk niin silloin vero% on 30,5. Lasketaanpa ja lisätään vaikka ne 4,7% veronluonteiset vähennykset yös mukaan.
10000e:sta jää käteen 5580e.
5000e:sta jää käteen 3240e.
10000e on kaksinkertainen 5000e:oon verrattuna. 5580e on 1,72 kertainen verrattuna 3240e:oon verrattuna.
Progressiivinen verotus toki vähentää tuloeroa mutta ei mitenkään huomattavasti...
sano kerran yksi hyväpalkkainen entinen koulukaveri , kun mieheni kertoi oman normi-insinöörin palkkansa hänelle.
Siinä missä viidestä tonnista jää käteen suunnilleen kolme, kymmenestä jäännoin neljä, eli eipä se ero loppujen lopuksi ole niin suuri, ettäkö ylimääräiseen rahaan hukkuisi.
No ei varmasti maksa 60% veroja, ei voi olla yli 45% veroprosenttia tuloista ja yleensä se jää sen alle reilusti, maksavat korkeintaan40% veroja. Ei kansanedustajatkaan maksa kuin 33% veroja 7000€ tuloista.
Uskoisi niin että nämä isotuloiset oikein keräävät rahaa, se on heille harrastus Monet keräilevät postimerkkejä ja kuka mitäkin, joskus se otta pattiin kun ei ole rahaa, niin on pakko ostella punaisella merkittyjä ruokatarvikkeita. Mutta niinkuin kirjoitin rakkautta ei voi ostaa. Olemme onnellisia vaikka emme rikkaita olekkaan, joskus vaan toivoisi ettei kaikessa tarvitsisi senttiä venyttää.
rakastavampi, onnellisempi tai muuten parempi ihminen. Hän on vain köyhempi.
tuo tuntemani miljoonia vuodessa tienaavan perheen elämä ei pyöri rahan ympärillä, työnteko on toki tärkeää mutta aina riittää aikaa vaikkapa lasten harratuksille.
17
[quote author="Vierailija" time="01.08.2011 klo 09:11"]
Se kuluu seuraavasti:
Talon vuokra 2200 (asumme ulkomailla)
Ruoka 700
Laskut 800
Harrastukset, terveydenhoito, auton kulut, matkat 1300
Vapaa-ajan asunnon laina 2200
Säästöön 2500.
[/quote]
nyt pistät omiasi. Tuosta puuttuvat vaatemenot ja muut kodin menot, jotka ovat luultavasti tuolla tulotasolla tonnin kuussa nekin.
No voin kertoa, että raha ei tee onnelliseksi :-) Meillä on aika isot tulot, asutaan ihan tavallisessa vanhahkossa omakotitalossa, yksi pari vuotta vanha tila-auto, käydään Lidlissä, lapset saa harrastaa mitä tahtovat. Olen tarkka rahasta eikä todellakaan ostella mitään veneitä vaan yli jäänyt raha pistetään säästöön. Kaiken sais kyllä kulumaan ja enemmänkin, jos koko ajan hamstraisi lisää tavaraa. Merkkivaatteiden yms perään ei olla, toki lapsille saatetaan ostaa Converset, Jopo tai joku muu merkkituote, jos se tuntuu todella tärkeältä. Ei ikinä tehdä tuloistamme numeroa, en pidä sellaisesta pröystäilystä ollenkaan. Olen köyhästä perheestä. Meille tärkeintä on oma perhe, vietetään paljon aikaa yhdessä. Olen onnellinen, mutta niin olin myös köyhempänä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:11"]
No voin kertoa, että raha ei tee onnelliseksi :-) Meillä on aika isot tulot, asutaan ihan tavallisessa vanhahkossa omakotitalossa, yksi pari vuotta vanha tila-auto, käydään Lidlissä, lapset saa harrastaa mitä tahtovat. Olen tarkka rahasta eikä todellakaan ostella mitään veneitä vaan yli jäänyt raha pistetään säästöön. Kaiken sais kyllä kulumaan ja enemmänkin, jos koko ajan hamstraisi lisää tavaraa. Merkkivaatteiden yms perään ei olla, toki lapsille saatetaan ostaa Converset, Jopo tai joku muu merkkituote, jos se tuntuu todella tärkeältä. Ei ikinä tehdä tuloistamme numeroa, en pidä sellaisesta pröystäilystä ollenkaan. Olen köyhästä perheestä. Meille tärkeintä on oma perhe, vietetään paljon aikaa yhdessä. Olen onnellinen, mutta niin olin myös köyhempänä.
[/quote]
Niin monella ei ole mitään saumaa harrastaa mitään mikä maksaa tai ostaa jopa tms. Kyllä sunkin onnelisuutesi on rahan myötä lisääntynyt.
Tuntuu hirveen kurjalle sanoa lapselle, että ei voi saada harrastaa jotain missä on luonostaan lahjakas tai ei voi koskaan osallistua mihinkään maksulliseen kavereiden kanssa puhumattakaan siitä, että saisi jotain merkkikuteita ym. Lomallakaan ei koskaan mennä mihinkään, koska ei ole rahaa matkustaa.
Verotus syö Suomessa niin paljon, että harvalle jää mitenkään kohtuuttomia summia käteen. 10 000 palkasta jää verojen ja lakisääteisten maksujen jälkeen käteen n. 4500, siitä maksellaan vähän kalliimman kämpän asuntolainaa, eletään taloudellisesti huoletonta arkea (ulkona syömiset, hyvä auto, laadukkaat vaatteet ja sisustus) ja vaikka pari kaukomatkaa vuodessa. Helposti uppoaa.
Moni sijoittaa myös osakkeisiin tai sijoitusasuntoihin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2011 klo 23:09"]
Siinä missä viidestä tonnista jää käteen suunnilleen kolme, kymmenestä jäännoin neljä, eli eipä se ero loppujen lopuksi ole niin suuri, ettäkö ylimääräiseen rahaan hukkuisi.
[/quote]
Älä puhu paskaa, kymppitonnin tuloilla veroprosentti ei todellakaan ole 60%
Yleensä ne menot kasvavat tulojen myötä. Hyvätuloisilla on omakotitalo, lainan lyhennykseen menee pari tonnia, autoon tonni. Lasten harrastukset voivat helposti viedä tonnin, kesälomareissuihin saa menemään 5-10 000€ jne.
Mun miehellä oli Suomessa asuessa bruttotulot noin 10 000 kuussa. Siitä jäi käteen noin 5700, jos oikein muistan. Nyt ei asuta Suomessa ja miehen tulot on 21 000 kuussa ja käteen jää noin 14 000. Tästä summasta menee säästöön 2500-4000kk (kolmen lapsen kouluttaminen yliopistossa on kotimaassamme kallista), vuokraan 3500, autolainoihin 800, vesi, sähkö ja kaasulaskuihin noin 200-250kk, puhelimiin ja nettiin noin 200 ja ruokaan ja lasten harrastuksiin sekä matkusteluun loput. Toki tultaisiin toimeen pienemmälläkin summalla, mutta ei me näillä tuloilla mitään rikkaita olla. Asuinpaikassamme on paljon ihmisiä, jotka tienaavat paljon enemmän kuin mieheni. Itse en tällä hetkellä ole töissä. Suomessa olin ihan keskipalkkaisessa työssä ja tienasin noin 3000 kuussa. Suomessa kaikki ylimääräinen raha meni asuntolainan maksuun ja matkusteluun. Tulojen kasvaessa yleensä menotkin kasvaa, niin kuin joku tuossa aiemmin kirjoitti.
Maksaa velkojaan. Mitä enemmän tuloja sitä enemmän velkaa. Isompia asuntoja, hienompia autoja. En vaan tajua miten joillekin ei mikään riitä. Koskaan.
60% veroa silti jäisi käteen tuplaten se mitä nyt on bruttopalkka. Ja ihan hyvää elämää elän näinkin. Eli jäisi rahaa niinkin ettei jokaista makkarapakettia tarvitsisi ostaa sitä halvinta.
Minäkin tunnen perheen jossa isin vuositulot ovat toista miljoonaa vuodessa, olleet jo vuosikausia, mukavampaa ja tavallisempaa perhettä saa hakea, cittarissa viimeksi tavattiin perheen rouvan kanssa tuulipukuostoksilla.