Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vauva tarvitsee maitoa kerrallaan? 1 viikon ikäinen

Vierailija
10.09.2011 |

Mulla tulee maitoa huonosti ja pitää antaa lisämaitoa pullosta. Paljonko annan aina yhdellä kertaa? Montako milliä siis? Paljonko noin pienen mahaan edes mahtuu. Vauvan paino on 3 kg.

Ap olisi kiitollinen asiallisista vastauksista!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kokoinen vauva syö ehkä 20-30ml kerrallaan. Siihen oli joku kaava vauvan painon perusteella, mutta en muista sitä. Osastolla osaisivat kyllä kertoa.

Vierailija
2/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva imee ja imee kauankin ja silti kohta taas tosi nälkäinen. Ei pumppaamallakaan tuu paljon mitään. Oon yrittäny syödä ja varsinkin juoda paljon, ei auta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat imettää, kannattaa maito antaa hörpyttämällä mahdollisimman vähän kerrallaan. Taas jos se ei tunnu välttämättömältä, pullosta voi antaa ehkä noin 40ml kerrallaan.

Mutta jos haluat imettää, ole varovainen pullon antamisen suhteen. Itse sotkin esikoisen imetyksen pullolla, kun en ymmärtänyt olevan ihan normaalia kun maidonnousu kestää ja vauva vain imee ja imee ja imee.

Vierailija
4/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei välttämättä ollenkaan tarkoita etteikö maitoa tulisi tarpeeksi! Oikeastaan ainoa keino riittävän maidontulon tarkkailuun on vauvan punnitus - ja sitähän neuvolassa tehdäänkin. Eli sinuna välttäisin lisämaidon antamista, ellei paino oikeasti lähde laskemaan / junnaa paikallaan. Minulla maitoa on tullut "huonosti", eli vauva on joutunut tekemään töitä imemisen eteen, mutta silti kasvanut normaalikäyrillä (3 lasta). Ja pumppaamalla en ole koskaan saanut kuin max 20ml - aluksi vain muutamia tippoja. Vauvan imeminenhän on huomattavasti tehokkaampaa kuin pumppaaminen.

Vauva imee ja imee kauankin ja silti kohta taas tosi nälkäinen. Ei pumppaamallakaan tuu paljon mitään. Oon yrittäny syödä ja varsinkin juoda paljon, ei auta.

Ap

Vierailija
5/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka et saisi pumppaamalla paljoa, vauva todennäköisesti saa.

Vauva voi myös ns. tilata maitoa tiheillä imuväleillä.

Kostuneista vaipoista näet että vauvasi on saanut maitoa :)

Kokeilehan vielä imetystä. Lisämaitoa vain äärimmäisessä tarpeessa mielestäni. Olen itse imettänyt kolmea lastani kaikkia yhteensä 3v.9kk joten tiedän mistä puhun.

Vierailija
6/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva imee ja imee kauankin ja silti kohta taas tosi nälkäinen. Ei pumppaamallakaan tuu paljon mitään. Oon yrittäny syödä ja varsinkin juoda paljon, ei auta. Ap

Jos aiot imettää pidempään kuin kuukauden niin älä anna lisämaitoa. Imetät vaan, ihan niin usein kuin vauva haluaa ja tarkkailet seuraavia: pissavaippoja 5 märkää vuorokaudessa ja kakkaa joka päivä. Paino tietty neuvolassa, siellä voi käydä ihan itsekin vaan punnitsemassa vauvan.

Nyt vauva nostaa maidon määrän tarvitsemalleen tasolle ja jos annat pullosta, se kaikki imu on pois rinnoiltasi. Pumppaustulokset ei kerro mitään, vauva saa rinnasta aina enemmänm kuin pumppu.

Vierailija
7/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa ensimmäiset päivät imetin lähes vuorokauden ympäri (ja rinnanpäät sen näköisetkin, eli aivan rikki) mutta pikkuhiljaa vähentyen. Kuitenkin kotonakin varmasti pitkään 1-2h välein. Sitä paitsi aina vauvan itku ei suinkaan tarkoita nälkää, vaan voi olla myös vatsavaivoja tai vain läheisyyden/turvallisuuden tunteen kaipuuta - ja vauvahan lohduttaa itseään imemällä :)

Se ei välttämättä ollenkaan tarkoita etteikö maitoa tulisi tarpeeksi! Oikeastaan ainoa keino riittävän maidontulon tarkkailuun on vauvan punnitus - ja sitähän neuvolassa tehdäänkin. Eli sinuna välttäisin lisämaidon antamista, ellei paino oikeasti lähde laskemaan / junnaa paikallaan. Minulla maitoa on tullut "huonosti", eli vauva on joutunut tekemään töitä imemisen eteen, mutta silti kasvanut normaalikäyrillä (3 lasta). Ja pumppaamalla en ole koskaan saanut kuin max 20ml - aluksi vain muutamia tippoja. Vauvan imeminenhän on huomattavasti tehokkaampaa kuin pumppaaminen.

Ap

Vierailija
8/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiselle voit lämmittää vaikka puoli desiä kerralla, ja antaa sitten lisää jos uppoaa hyvin. Ihan viikon tai parin sisällä määrät kuitenkin nousevat. On yksilöllistä, paljonko vauva syö kerralla ja kuinka usein. Jotkut vetävät parin kolmen kuukauden iästä parikin desiä kerrallaan.

Imetä aina ensin, ja sitten korvikemaitoa päälle, ettei maidon tulosi kärsi enempää. On tärkeää antaa kuitenkin äidinmaitoa sen minkä pystyt. Ja hienoa, että yrität!!

Muista juoda riittävästi ja syödä monipuolisesti ja imettää riittävän usein, eli aina kun vauva vaikuttaa haluavan. Se imetyshetken läheisyyskin on lapselle tärkeää.

Vierailija
9/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siinä mikään auta. Jotain 30 ml kerralla noin pienelle on sopiva määrä.Älä anna syyllistää itseäsi imettämisestä. Kokeile toki ja tee kaikkesi, mutta jos ei tule niin ei tule. Itse sain tietää vasta jälkeenpäin rintojeni rakennevirheestä, eli minulle imettäminen ei onnistu rintojen rakenteen vuoksi. Sain rauhan asiasta myöhemmin, kun tiesin, että muuta ratkaisua ei ollut kuin pulloruokinta.

Vierailija
10/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä päästä neuvolaan syöttöpunnitukseen. Mulla nousi kakkosen kanssa maito hitaasti ja pelkäsin ettei vauva saa tarpeeksi maitoa. Kotiuduimme sairaalasta kolmantena päivänä ja siihen mennessä suurin syöttöpunnitus"saalis" oli 10ml. Kotona imettelin lähes koko ajan ja olin huolesta sekaisin.

Pääsin nauvolaan viidentenä päivänä tekemään pari syöttöpunnitusta ja niiden tulokset oli yli 20ml/kerta ja terkka sanoi että se riittää jos lapsi imee parin tunnin välein. Huojensi tosi paljon mieltä!

Syöttöpunnitus on siis sellainen että punnitaan vauva ennen syöttöä ja sen jälkeen ja lisääntyneestä painosta näkee, paljonko vauva saa maitoa.

Vierailija
11/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joka ketjuun on postaamassa tissitragediaansa.

eikä siinä mikään auta. Jotain 30 ml kerralla noin pienelle on sopiva määrä.Älä anna syyllistää itseäsi imettämisestä. Kokeile toki ja tee kaikkesi, mutta jos ei tule niin ei tule. Itse sain tietää vasta jälkeenpäin rintojeni rakennevirheestä, eli minulle imettäminen ei onnistu rintojen rakenteen vuoksi. Sain rauhan asiasta myöhemmin, kun tiesin, että muuta ratkaisua ei ollut kuin pulloruokinta.

Minulla on tubulaariset rinnat, sain tietää sen vasta neljän lapsen pitkän ja onnistuneen imetyksen jälkeen ;) Imetys on pääasiassa korvien välin asia, jos uskoo että maito ei riitä niin toimii sitä vahvistavalla tavalla ja päinvastoin. Ihan poikeustapauksissa (traumat, rintaleikkaukset, lääkitys) äiti ei voi imettää.

Vierailija
12/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyessä, eli ei sinne paljon mahdu. Muista, että sinulta tulee vielä ternimaitoa, ja maito voi olla vielä nousemassa. Ja antakaa armoa myös vauvoille. He ovat juuri syntyneet, ja vasta opettelevat imemistä. Jos lapsi on virkeä, siis itkee, syö ja pissaa ja kakkaa, niin kaikki ok. Ja on ihan normaalia, että vastasyntynyt vaatii ruokaa kokoajan.

Vierailija
13/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kans sitä mieltä, että kannattaa sitkeästi imettää jos haluat sen onnistuvan. Itselläni meni 3kk jälkeen imetys pipariksi kun luulin ettei vauva saa tarpeeksi ruokaa ja annoin sit pullosta lisää.. Ja niinhän siinä sitten kävi että kohta se ei huolinut tissiä enää ollenkaan, vaikka olisin tahtonut imettää pidempään.

Viikon vanha lapsi saattaa imeä rintaa todella tiheästikin :D Ainakin mun poika oli tissillä tosi tiuhaan tahtiin ensimmäisen kuukauden..

Vierailija
14/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta imetä ensin molemmista vaikka 15 min ja sitte korviketta päälle. se purkki ei säily kauaa avattuna joten lämmitä 30-40 ml. Varmasti riittää kerralle. Saat itse ja rintasi vähän huohahtaa :)

Se maidon tulo ei lopu vaikka vähän annat korviketta. Voi vaikka auttaakin kun et stressaa itkevästä ja kitisevästä vauvasta.

Muista juoda reilusti ja levätä hyvin ja syödä monipuolisesti ja tarpeeksi.

Vierailija
15/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemistä sen kanssa, saako vauva maitoa tarpeeksi. Ja tuon ikäinen vauva voi tosiaan olla rinnalla vaikka tuntikausia putkeen ja kohta sitten taas. Tilaa nääs lisää maitoa. Korvikkeen annolla varmistat, ettei sitä maitoa tosiaan tule.

Selvitä perusasiat imetyksestä. Itse olen imettänyt kolme lasta, enkä ole koskaan saanut pumpattua juuri mitään. Vauvan olemus käynnistää herumisen, monella.

Vierailija
16/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopuksen kanssa meni 2 viikkoa ennenko päästiin täysimetykseen joksiskin kuukaudeksi. Kaiken kaikkiaan imetin yli vuoden. Eli ei se imetys siihen korvikkeeseen viikon ikäisellä kaadu!!

Vierailija
17/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tubulaariset rinnat, sain tietää sen vasta neljän lapsen pitkän ja onnistuneen imetyksen jälkeen ;) Imetys on pääasiassa korvien välin asia

Tubulaarisia rintoja on monta astetta. Vaikea-asteinen tapaus ei voi imettää, lievä voi ja kaikkea siltä väliltä. Tuo "imetys on korvien välinen asia" on naisia syyllistävä ajattelutapa, joka pitäisi jo luopua. Onneksi lapset on minulla tehty ja imetetty ja ovat jo omillaan, eli minun ei tarvitse enää painiskella noiden asioiden kimpussa. En tunne yhtään "imetys on korvien välinen asia" ajattelevaa naista ja olenkin usein miettinyt, millaisia he mahtavat ihmisinä olla. Ei ehkä hirveästi tee mieli tutustuakaan...

Vierailija
18/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se imetys ehkä yhteen tai kahteen korvikkeeseen kaadu, mutta kun itse on hiton vaikea tietää tuleeko rinnoista maitoa vai ei..

Siitä syystä suosittelen imettämään vaan! Tuon ikänen vauva voi todella imeä rintaa vaikka tunnin ihan lohtuunsa ja pitää 10min tauon ja tahtoa rintaa taas!

Mun lapsi oli rinnalla TODELLA tiuhaan eikä imetys kertojen välissä välttämättä ollut aina kuin tuo 10min tauko ja sitten taas.

Jo sairaalassa mietimme yhdessä hoitajan kanssa miksi vauva imee kaiken aikaa ja kokeilimme lisämaitoa, jota vauva ei juonut.. Sen sijaan tutti kelpasi lohdukkeeksi! Sillä sai imetysvälejä hieman pidemmäksi ja rinnat ehtivät täyttyä maidolla seuraavaa kertaa varten :) Hyvin sujui taysimetys 5kk ja lapsi kasvoi, vaikka alkuun hermoilinkin..

Vierailija
19/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se imetys ehkä yhteen tai kahteen korvikkeeseen kaadu,

kaiken aikaa ja kokeilimme lisämaitoa, jota vauva ei juonut.. S.

Aivan, vauva ei juonut. Mutta kokeilitte kuiten. Miksi ap ei sais kokeilla?? tietäis sitte että ei ole nälkäinen... rauhoittais kummasti mieltä se tieto

Vierailija
20/37 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sanonut että EI SAA KOKEILLA lisämaitoa! Esitin vain oman mielipiteeni ja mielestäni vielä hyvinkin asiallisesti perustellen kuten AP toivoi ja sitten sä tuut siihen huutamaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan