Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ketään diabetes 2 sairastunutta?

Vierailija
16.01.2006 |

itselläni diagnoosi, yleensä sairastuneet kuulema laihtuvat taudin alussa, mutta mulla nousee paino ihan hirveää vauhtia, enkä pysty laihduttamaan, kun matalan verensokerin oireet tulee monta kertaa päivässä ja siihenhän ei auta, kuin syöminen, joten mistä ihmeestä saisin neuvoja tähän tilanteeseen, lääkäristä ei ollut apua, käski vaan laihduttaa....

(heh heh, hyvä vitsi)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut viestini tosi tarkkaan. Ja ihan tarkennukseksi, vaikka tuskin sitä ymmärrät, hedelmä ei todellakaan auta tahi riitä, kun verensokeri minun kokoisella ihmisellä laskee esim alle kolmen....

Vierailija
2/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verensokerisi on kolme ja syöt pienehkön omenan (n.10g hh), vs nousee noin viiteen. Matalilla sokereilla ei kannata tankata liikaa, sillä silloin saa vain entistä pahemman olon, kun vs on ensin matalalla ja nousee sitten hetkessä korkeaksi.

En suosittele suklaata ensiapu-ruuaksi, jos suinkin voit syödä jotakin muuta. Suklaa ei ole hyvä vaihtoehto laihduttamisen eikä verensokereiden kannalta! Pieni suklaapatukka sisältää melkein päivällisen verran kaloreita ja 20-50g hiilihydraatteja. Eli 50g hiilareita sisältävä suklaapatukka nostaa sokereita n.10 pykälää ylöspäin ja huono-olo tulee uudelleen!!

Hiilihydraatit siis nostavat verensokeria. Karppauslinjalla sinun on huolehdittava myös hiilareiden riittävästä määrästä. Huomioithan myös, että proteiinipitoiset ruuat nostavat verensokeria pitkällä viiveellä n.parin tunnin kuluttua (tosin kaikkien elimistö ei reagoi yhtä voimakkaasti).

Suosittelen varaamaan ajan diabeteshoitajalta ja keskustelemaan hänen kanssaan ruokailutottumuksista ja varsinkin laihduttamisesta. Hanki tietoa, ettet laihduta " henkesi edestä" !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostaa verensokeria.

Nyt kyllä epäilyttää, että minun oireet johtuvatkin jostain muusta, kuin verensokerin laskusta, koska omenan tai tuoremehun, jopa pienen ruisleivän syöminen ei auta oireisiin, pahimmillaan odotin 2 dl appelsiinimehun juomisen jälkeen 2 tuntia, että meneekö kohtaus ohi, ei mennyt, nippa nappa pääsin sohvalta lopulta jääkaapille mättämään, muistaakseni söin jogurttia ja vihdoin siitä n 20 min päästä olo vasta alkoi kohentua ja näkö palautua ja tärinät hävitä...

mut yritän vielä päästä diabeteshoitajan juttusille, lääkäri tosiaan ei antanut mitään tietoa eikä apua.

Vierailija
4/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) mittaa sokerit

2) jos sokerit n.3, syö 10-15g hh

3) mittaa sokerit uudelleen n.15-20min kuluttua riippuen siitä, mitä olet syönyt (esim.mehu,karkki yms nostaa sokereita nopeasti täysjyväleipä hieman hitaammin). Syö lisää tarvittaessa. Näköongelmat voivat johtua myös korkeasta sokerista (omakohtaista kokemusta)

Nämä hiilari asiat ovat tämänhetkisen hoitosuosituksen mukaan hoidon tärkein asia! Esim. 1-tyypin D:ssa pikainsuliinit pistetään hiilareiden mukaan ja 2-tyypin D:ssa olo pysyy hyvä, kun osaat syödä oikein!

Nyt soitat heti D-hoitajalle ja kerrot tilanteen yhtään sitä kaunistelematta. Tilanteesi on kammottava!! Sinä tarvitset nyt neuvoja ja nopeasti!! Tiedän, että jonot ovat pitkiä, mutta tilanteesi on oikeasti lähellä hengenvaarallista, joten luulisi että saat ajan. Jos d-hoitajalta ei saa aikaa tai odotusaika on pitkä, kysy kuinka nopeasti saisit ajan ravitsemusterapeutille.

Ravitsemusterapeutit tietävät vielä enemmän aiheesta, myös turvallisesta laihduttamisesta. Uskoisin, että paikkakunnasta riippuen voisit saada ajan parin viikon päästä tai jopa nopeammin jos d-hoitaja soittaa ja kertoo, että kyseessä on henkilö, joka tarvitsee nopeasti opastusta. Ravitsemusterapeutteja on sekä terveyskeskuksissa että sairaaloissa, kumpaakin kannattaa yrittää, esim.peruutusajat!

Osaat kuitenkin antaa itsellesi ensiapua, mutta kun saat lisätietoa ei ns.kohtauksia tule enää jatkossa tai ei ainakaan niin usein!

t:10

Olen vielä hetken palstalla, jos haluat kysyä jotain.

Vierailija
5/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käväisin tuossa jumpassa välillä (joo, kaikkine kiloineni :) ja siellä tuli mieleen, että voiko minulla olla kuitenkaan jo diabetes, kun välillä pystyn esim tämmöisen tunnin jumpan ihan hyvin tekemään, tosin mulla on aina tuoremehua mukana 2 dl, eikä tule oireita, oireet jostain syystä ovat selvästi pahemmat aamulla ja tuonne iltapäivään asti, illat sitten on helpompia... vai onko minulla joku " esiaste" , että voinko vielä pysäyttää varsinaisen diabeteksen puhkeamisen?

Otan kyllä hoitajaan yhteyttä, yritän tosiaan päästä heti ammattiauttajalle.

Vierailija
6/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää pitkältä aikaväliltä sokereiden keskiarvon, eli HBA1C

Se on ihan eri asia kuin sokerirasitustesti, jossa on toisen mittauksen raja-arvo yli 12.

Vierailija
7/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit ruuan jälkeen puolentoista tunnin päästä. sama tehdä myös päivällisellä.

Sekä aina kun on huono olo

Vierailija
8/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerirasitustestihän se olikin, tehtiin raskauden aikana ja sitten imetyksen lopettamisen jälkeen, siinäkin se kakkosarvo oli juuri se 12... eli rajoilla mennään näköjään.

kiitos kovasti vastanneille, terv. ap!

Vierailija
10/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ainakin se poisti täysin tuon hillittömän syömishalun, joka aiheutui äkillisestä verensokerin laskusta. Ja paino putosi siinä sivussa kuin itsestään. Niin ja PCO parantui ja tulin raskaaksi.

Vierailija
11/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään huonoja oloja ja syömishimoja.

Millaisia oireita sulla on?

Paasto koholla vai pitkäaikaissokrut?

Vierailija
12/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mulla oli nyt eka paasto koholla, just se raja-arvo 6.1 ja pitkäaikasen toinen arvo on ollut useamman kerran koholla, alhaisen verensokerin oireet tulee monta kertaa päivässä ja toki ymmärrän, et ei pitäis syödä yhtään hiilareita, ettei vs nousisi, mutta mitä ihmettä minä sitten teen tai syön, kun alkaa tärisyttämään, näkö hämärtyy, kädet puutuu enkä pysty esim autolla ajamaan?????? siihen pitäisi saada neuvo, 3 lapsen äitinä en voi jäädä makaamaankaan sänkyyn vuodeksi, että laihtuisin, tai pääsisin hiilarikierteestä....

noi linkit oli hyviä, kiitos niistä, pitää tutkia enemmän tuota karppausta tästä näkökulmasta...

Vierailija
13/13 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tarvi aina olla verensokerin kohottajana joku suklaapatukka, hedelmäkin käy.

eikä lihota!!