Onko hieman liian anteeksiantamaton miniä???
Mieheni veljen vaimo perheineen on nyt vetäneet herneet tosi syvälle nenään. No, ei veljestä sen enempää, sen käytös vanhempiaan kohtaa on ala- arvoista eikä sillä ole mitään syytä vihoitella. Mutta tää vaimo.....Kaikki alkoi siitä kun meidän lapsi on anoppilassa paljon (välimatkaa 8 kilsaa ja muutenkin läheiset välit) ja heidän lapset taas harvemmin ja ovat jo isompia. Nää lapset sitten tuli sovitusti kyläilemään ja sattumalta kun emme tienneet niin olimme sopineet niin, että meidän lapsi on hoidossa siellä toisen niistä kyläilypäivistä (siis toki vain päivät, nää lapset olis ollut 2 yötä ja päivää). Anoppi ehdotti, että kun tulen töistä niin lähdetään yhdessä kauppaan jonne oli lapset luvannut viedä. No, tää vanhempi lapsi oli sitten äidillensä laittanut viestin, että " taas toi xxx on täällä eikä mennäkkän kauppaan" jolloin tää näiden äiti hermostui ja haki lapsensa pois. Siitä on nyt 6kk aikaa ja sinä aikana anoppi on 2 kertaa vienyt postilaatikkoon synttäri- ja joululahjoja, lähettänyt postia, soittanut lapsille, yrittänyt saada miniäänsä ja poikaansa puhelimeen, appiukko on laittanut rahaa tilille jne. Kiitosta ei ole kuulunut. Tai no, perheen poika oli pakotettu soittamaan 2kk rahanlaiton jälkeen, että kiitos rahasta ja luuri kiinni. Sitten tältä miniältä alkoi tulla tekstiviestejä missä syytteli anopin ja appiukon hylänneen heidän lapsensa koska meidän xxx on vain tärkeä ja arvokas jne. Mitä tossakaan nyt voi enää tehdä? Mitä enempää anoppini tai appiukkoni voi tehdä? Todella kiittämätön ja itsekäs on se veljen vaimo ja koko perhe! Työttöminä loisivat ties kuinka monta vuotta ja saivat rahaa appivanhemmilta ja kehtaavat vielä valittaa!
Kommentit (28)
Anoppi varmaan kuitenkin tiesi? Miksei kertonut mitään? Yrittääköhän kuitenkaan olla niin tasapuolinen kuin ap antaa ymmärtää?
outoja on ne ihmiset,jotka siitä suuttuu..
Ette kai te opeta lapsillenne sitä, että mummojen huomiosta on kilpailtava?
Itse olen ollut tosi paljon mummolassa serkusten ja sisarusteni kanssa samaan aikaan. Ja mitä tästä tulikaan, kaikilla meillä on läheiset välit ja olemme paljon tekemisissä.
En voisi kuvitellakaan, etä kokisin lasteni mummolavierailun menevän pilalla jos sisarukseni lapset osuvat paikalle samaan aikaan.
kommentoisin, että isovanhemmat ovat joskus epäreiluja serkuksia kohtaan. Toki on varmasti heitäkin jotka hemmottelevat jotakin/joitakin lapsenlapsiaan muita enemmän, mutta ottakaa huomioon myös se että elämäntilanteet perheissä saattavat olla erilaisia. Esim. pystyn hyvin kuvittelemaan, että työssä käyvälle yh-äidille se isovanhempien hoitoapu on paljon tarpeellisempaa, kun perheelle jossa molemmat vanhemmat ovat. Isovanhempien rahkeet eivät ehkä riitä kaikkien lastenlasten hoitamiseen, ja tilanteesta riippuen kannattaa auttaa sitä joka apua eniten tarvitsee, toki kaikkia lastenlapsia tulee tavata säännöllisesti!
Sama pätee myös taloudelliseen tukeen/lahjoihin. Jos vaikkapa serkuksilla on toisella hyväpalkkaiset vanhemmat, ja toisen perheessä kituutetaan pienillä tuloilla, on minusta ihan ok että isovanhemmat antavat sille vähävaraisemmalle serkulle hieman arvokkaapia lahjoja, sikäli jos heillä on siihen halua/varallisuutta.
Saattaahan se tuntua lapsesta epäreilulta, jos itse saa esim. CD:n joululahjaksi isovanhemmilta, ja serkku saa kännykän. Mutta tiedän esim. tapauksen, joissa lapsella ei olisi mitään kalliita tavaroita (esim. kännykkä, playstation) jos isovanhemmat eivät olisi niitä ostaneet. Tämän lapsen serkun vanhemmilla taas on rahaa, ja he ovat itse ostaneet em. tavarat lapselleen. Mielestäni ihan kohtuullista, toki kaikkia pitää muistaa, mutta ei aina tarvitse joka penniä tai minuuttia laskea, sillä jokaiselle tarpeen mukaan...
Ja ap:lle sen verran, että jos tämä serkku oli äidilleen laittanut viestiä että taas XXX on täällä, niin siitä saa sen kuvan että tämä lapsenne on aiemminkin ollut mummolassa sattumalta/tarkoituksella samaan aikaan kun miehesi veljen lapset...
Ehkä " ongelma" ei ole miniässä, vaan heidän lapissaan... Jos äiti on vain suuttunut lastensa mielipahasta tmv.? Tämä mielipaha saattaa johtua esim. siitä, että lteidän lapsenne on pienempi, ja estää ehkä isovanhempia tekemästä miehesi veljen lapsien kanssa asioita, joita nämä tekisivät muuten keskenään...? Esim. mummo ei ehkä ehdi leipomaan kun pitää hoitaa teidän lastanne, tai he eivät yhdessä hiihtämään tmv. kun lapsenne on liian pieni sellaiseen.
Tun kauppaan menon jo mainitsitkin! Ehkä miehen veljen lapset ovat puhuneet jo viikon mummon kanssa kauppaan menosta, ovat odottaneet sitä, ja yht´äkkiä kaikki peruuntuun teidän lapsenne vuoksi... En tiedä minkä ikäisiä nämä serkut ovat, mutta varsinkin pienet lapset eivät ymmärrä " mennään illemmalla" asiaa samoin kun aikuiset... Ja tosiaan, jos ei ollut eka kerta kyseessä, niin lapset ehkä ovat aiheestakin suuttuneita...? Ja tottakai äiti puolustaa lapsiaan, niin sinäkin tekisit jos hakisit itkevät, loukkaantuneet lapsesi pois kesken mummola vierailun, vai?
Ehkä miniä ylireagoi, mutta sellaista sattuu usein jos lapisa " loukataan" /kohdellaan epäreilusti...
Itse olen joskus jopa itkenyt sitä, ettei mummi välitä minusta ollenkaan. (lapsena siis) Isoäitini jostain syystä otti paljon useammin serkkujani kylään ja hoitoon ja antoi heille aina isommat ja kalliimmat lahjat kuin minulle ja sisaruksilleni. Asuimme kaikki alle 10km säteellä toisistamme, joten välimatka ei ratkaissut tätä asiaa.
Kyllä itse olen edelleen hieman katkera siitä eriarvoisuudesta, jota isoäitini niin huolella näyttää vaalivan. =( Minä olen aina pärjännyt elämässäni omillani, työttömänä en ole ollut päivääkään, vaan olen mennyt mieluummin minimipalkkaduuniinkin. Serkkuni taasen elävät työttömyysrahoilla ja sossun tuilla. Sekä tietenkin isoäitini rahapussilla. Jopa silloin kun opiskelin ja elin todella tiukilla, sain minä joululahjaksi konvehtirasian ja serkkuni 100¿.
Lapsemme oli hoidossa SATTUMALTA koska olimme varanneet miehen kanssa lauantai työvuorot emmekä todellakaan tienneet, että serkukset olivat tulossa. Esitin vielä tälle serkkujen äidille pahoitteluni ja sanoin kyllä, että emme todellakaan olisi lasta tuoneet jos olisimme tienneet. Yritin järkätä toista hoitopaikkaa vielä vaikka oli perjantai- ilta ja myöhä. Lisäksi höveli anoppi monesti oikeen pyytää meitä paikalle katsomaan serkkuja. Ihan viime aikoina tajusin, että ilmassa on ehkä jotain vihamielistä mutta ei se ole meidän vika jos nyt vaan satumme olemaan enemmän yhteydessä isovanhempiin kun mitä he ovat? Kukaan ei kiellä heitä tai heidän lapsiaan käymästä siellä mummolassa. Ja mielestäni tästä jutusta ei voi tunnistaa ketään paitsi asianomainen itse? Ja eihän tää asia muuten edes mua kiinnostaisi mutta kun alkaa jo ihmetyttään tollanen vihamielisyys kun anoppi vaan jaksaa ja jaksaa yrittää korjata välejä ja joudumme itse siihen osallistumaan mm. kuskaamalla anoppia viemään niitä lahjoja sinne postilaatikkoon jne. Meillä nyt sattuu anopin kanssa olemaan läheiset välit kun lähekkäin asutaan. Tiedän myös koska anoppini tunnen, että hän haluaa ihan oikeasti olla tasapuolinen kaikille lapsenlapsilleen. Jaksavat vanhaa ihmistä kiusata tollasella lapsellisella vihoittelulla, huokaus. Itse olisin hermostunut anoppina jo ajat sitten!
Ettei vain itsellesi tullut heti hätä, että lapsesi serkut nyt saavat mummolassa liikaa huomiota. Toimit todella itsekeskeisesti. Täytyy tosin myöntää, että tuo miniän pitkään jatkuva mökötys tuntuu myös kummalliselta. Vai onko käynyt useinkin niin, että hänen lastensa mummolavierailut ovat menneet mönkään, kun sinäkin olet kuskannut lapsesi yhtä aikaa mummolaan - ihan sattumalta tietysti?