Kuka teillä päättää lapsiluvun?
Huhtikuun Vauvassa kaksi äitiä kertoo, miltä tuntuu, kun lapsiluku on täynnä.
Onko teillä jo tehty päätös lapsiluvusta? Kuka sanoo viimeisen sanan?
Kommentit (84)
kuuluu tehdä pariskunnan yhdessä.
Meille syntyy syksyllä neljäs ja viimeinen lapsi. Raskausajat ja vauva-aika olleet helppoja, joten sen huomioiden lapsia olisi voinut tulla vaikka kuinka,mutta järki otettiin yhdessä käteen ja minut steriloidaan heti kun synnytyksen jälkeen vain on mahdollista.
Itselläni on vain yksi sisarus, mutta mieheni on itse suurperheestä eli hänellä on yli 10 sisarusta.
joten ei ole tarvinnut asiasta kinata. Jos toinen haluaisi lisää ja toinen ei, niin yhtään lasta ei tehtäis ilman että kumpikin sitä haluaa.
Meillä on suurperhe omasta halustamme. Vauvakuumeet on vaihdelleet meidän perheessä niin, että vuoroin vauvakuumeillut on ensin äiti, vuoroin ensin isä. Sitten toinenkin on vähitellen kypsynyt päätökseen. Yhteistuumin on ratkaisut tehty. Nyt tuntuu kummastakin, että luku on täynnä.
Meillä lapsiluvun päätti hyperemesis eli älytön raskauspahoinvointi, jonka seurauksena menin niin huonoon kuntoon, että ekan raskauden aikana en pystynyt 3 kk:n oksentelun jälkeen enää mihinkään, koiran kävelytyskin oli tuskaa. Toinen raskaus on mennyt hiukan paremmin, 3 kk:n oksennuksen jälkeenkin pystyn vielä hiukan hoitamaan esikoista. Mutta ollaan molemmat oltu raskausaika sen verran tiukoilla, ettei kolmatta raskautta enää kumpikaan kestä, ei mies eikä vaimo. Eli 2 riittää, raskauspahoinvoinnin takia. Muuten kolmas olisi tervetullut, eli jos vastaan tulisi adoptiotrajous tai pieni ja terve sijoituslapsi...
Meillä on uusperhe,minulla oli lapsia 2 jo valmiina ja nyt odotan neljättä eli toista virallista yhteistä=)Lapset on nyt tässä ainakin hetken,kumpikin ollaan sitä mieltä että nämä riittää muutamaksi vuodeksi ainakin,7-vuoden päästä esikko on täysi-ikäinen ja sitten on puhuttu että harkitaan tilanne uusiksi,vieläkö vauvaa yritetään=)Tätä nelosta oisin itse toivonut jo aiemmin,mutta mies halusi pitemmän ikäeron ja hänen toivetta kunnioitin.
meillä ei ole vielä lapsia, mutta olemma puhuneet, että tehdään 1 ja katsotaan sitten. tiedän että me molemmat haluaisimme ainakin 2 mutta itselläni tulee olemaan vaikeuksia raskaudessa ja synnytyksessä sairauteni takia joten katsitaan miten asiat menevät. 2 haluaisin vähintään koska olen ainut lapsi ja koin että olisi ollut mukava jos olisi ollut sisaruksia..
Minulla on edellisestä avioliitosta yksi lapsi. Olen uudessa suhteessa ja raskaana. Olen sanonut, että haluan vielä yhden lapsen tämän jälkeen eli 3 lasta on sitten yhteensä. Että minä päätän asian.
Neljännen jälkeen päätin minä että nyt on meidän perhe tässä. Viimeinen raskaus oli sen verran rankka ettei enää koskaan. Jos esikoisen odotus olisi ollut vastaava ei meillä olisi kuin yksi lapsi.
Viime kädessä nainen koska mies ei voi olla raskaana eikä imettää.
lopulta minä eli äiti päätän.
Mies on aina toivonut neljää lasta. Itselleni olisi ehkä riittänyt kaksi. Meillä on nyt kolme ja viimeinen raskaus oli sen verran hankala, että en enää jaksa. Enkä tästä enää nuorene... Joten ilmoitin, että nyt riittää.
Ennen raskautta mieheni oli valmis vaikka neljään lapseen, mutta vauvan synnyttyä hän onkin päättänyt että yksi saa riittää. Hammasta purren yritän tyytyä yhteen siis.
Mutta TODELLAKIN puhuttiin tämä asia selville jo ekan tapailuviikon aikana, kuten sekin että haluaako toinen naimisiin, millä lailla haluaa asua jne. Ylipäänsä suuret tulevaisuuden suunnitelmat käytiin läpi ettei ole suuria ristiriitoja. Jos olisi ollut erisuuntaiset toiveet, olisi lähdetty saman tien jatkamaan eri suuntiin.
Meillä kumpikin halusi enemmän kuin kaksi lasta. Nyt on kolmas tulossa, kovan työn tuloksena. Mies tuossa jo väläytteli mahdollista isomman auton tarvetta, jos tulee vaikka neljäskin lapsi, mutta itse en kyllä tällä hetkellä halua ajatella enempää raskauksia, tämä on ollut sen verran raskas ensimmäinen kolmannes.
Mutta tulevaisuus näyttää.
vaimo päätti
lapsilukunsa, minä sain päättää olenko niiden isä vai onko se joku muu
Meillä on nyt 2 lasta, vanhempi 2,5 vuotta, nuorempi 1v 1kk, ja tässä kuussa syntyy vielä kolmas pienokainen. Ikää minulla on 22 ja miehelläni 23, mutta lapsiluku mahtaa silti olla jo täynnä.
Mies on vakaasti päättänyt että enempää ei tule. Nyt onkin sitten kauhea mietintä, että kannattaako katua koko loppu elämä, että vauveli ei saa sisarusta, vai sitten erota ja etsiä joku joka niitä lapsia vielä haluaisi.
Itselle kelpaisi kolmekin ehkä jopa neljäkin, mutta kaksikin olisi aivan riittävä. Mutta tuo mies vaan on niin rasittava, kun toitottaa kaikille vähänkään asiaa uteleville, että tämä yksi riittää hänelle varsin hyvin.
Ennen lapsentekoa olin siinä uskossa, että hänkin haluaa lapsiA, eikä vaan yhtä. Ääh. Enpä tiedä. Omana unelmana kun on ainakin yksi vielä lisää.
olemme olleet 6 v lapsettomuushoidoissa ennen esikoista, nyt 1/2 vuotta uudestaan hoidoissa. Itse haluaisin 4 lasta, mutta nyt vaan toivotaan onnea. Olemme silti tosi onnekkaita että meillä on maailman ihanin poika.
Olisin halunnut vielä kolmannen lapsen mutta mies kielsi ehdottomasti.
ja en ole varma haluanko 2 vai 3... mutta eihän miehet ole koskaan valmiita, niin naisen on tehtävä sekin päätös =)
Niinkauan kuin toive oli sama kuin mullakin.
t. sitkoilin 5 lasta : )Naisen logiikkaa, suosittelen
Haluaa 12 lasta. 9:ttä odotan
5 poikaa ja 3 tyttöä
mulla oli täysin sama tilanne.. Meillä vuoden ikäinen pikkumies,ja olen suurella rakkaudella toivonut toista, mutta ukko tyrmäsi kalliin unelmani.. itkin iltaisin sitä totuutta etten koskaan saa toista.. nyt sitten mies on alkanut suostuileen toiseen, kun se on ajatellut sen asian niin kauhuna.. nyt se sitten puhuukin jo pikkukakkosesta... en ole "pakottanut" häntä siihen, vauvasta puhumisenkin lopetin, hän sitten itse alkoi puhumaan.. nyt olen onneni kukkuloilla!!!
*ONNELLISIN*