Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei ikinä lapsia pph:lle

Vierailija
13.01.2006 |

En ikinä veisi lapsiani pph:lle. He ovat aika useinkin jotenkin vaillinaisia ihmisiä, jotka haluavat helpolla rahaa, eikä muuten sitä vaivaudu saamaan. Ovat työtävieroksuvia saamattomia naisia.

Syöttävät hoitolapsille JÄTTEITÄ, omista vanhoista päivällisistään ja juottavat vettä, halpaa mehua tai vanhaksi mennyttä maitoa. Ovat tyhmiä, usein kouluttamattomia ja yksinkertaisia.

JA EIVÄT KYLLÄ RAKASTA HOITOLAPSIA JOS JOKU SITÄ KUVITTELEE.

He tekevät sitä hommaa siksi, kun muuta eivät osaa tai saanneet. Tai viitsineet edes hakea. Raha on ainoa motiivi ottaa heille vieraita lapsia kotiinsa.

Niin sanokaapas se kuka heitä valvoo, kun huutavat lapsille tai lyövät heitä pahimman sattuessa? Yksin ollesssan pph voi tehdä lapsillenne mitä tahansa...

Mieluummin jätän menemättä töihini ja elän vaikka kaurapuurolla itse jos ainoa vaihtoehto on pph.

Ja kuka tahansa imbeselli yksinkertainen lähiömamma, voi käydä sen muutaman päivän/tunnin pph kurssin ja ottaa sitten vieraiden lapset vastulleensa. Ja todettu on, että vastuu heiltä usein puuttuukin.

Ja mistäs tiedätte onko siellä joku työtön pervo mieskin kotona lisäksi.

Mun mielestä pphoot pitäisi kieltää, ennekuin varmistetaan pph tausta, mies ja miehen tausta ja motiivit tarkkaan. Ja kunnon koulutus heille, vähintään 3 vuotta plus psykologiset testit ja ensiapukoulutus.

Ja jokainen pph pitäisi laittaa kunnan tarkkailuun ja raportointivelvollisuus sekä yllätyskäyntejä kesken päivän pphoille niitä valvovilta tahoilta. Myös elintarvikelabarotoin vierailja voisi tehdä yllätyskäyntejä ravinnon laadun suhteen.

Mutta siltikään en veisi ikinä omia lapsiani ikinä pph:lle.

Turvatoimien jälkeen joku voisi ehkä viedäkin jos tuntee hyvin sen pph.

Omahan on valintanne.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sanon ennemmin: en veisi ikinä lapsiani päiväkotiin: laitokseen, isoon ryhmään, meteliin.

Vierailija
22/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kokemusta pph, kun olin itse lapsi. Kahdella eri pph olin, molemmat kurittivat minua fyysisesti, repivät hiuksista, läpsivät. Olin tuolloin ekassa paikassa 4 ja toisessa vajaa 6. Onneksi uskalsin kertoa vanhemmilleni aina jossain vaiheessa, ottivat minut pois sieltä. En yleistä kaikkia pph, vaan kerron omistani, eikä tod.ole hyvät muistot. :(

Päiväkotiin pääsin 6v, oli se eri ihanaa, siltä ajalta lämpimät muistot, käynyt myöhemminkin moikkaamassa muutamaa hoitajaa sieltä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri paikoissa, eri ikäisenä. Olen ollut myös päiväkodeissa.

Ihan hyvät muistot noin yleensä.

Vierailija
24/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin pitkä koulutus jotenkin automaattisesti takaisi sen, että ihminen tulee lasten kanssa toimeen.

Pari esimerkkiä: Muutama vuosi sitten hakiessani tavallista aikaisemmin poikaani pk:sta näin kun ryhmän lto kiskoi poikaani kovakouraisesti käsivarresta käytävälle. Toinen lto katseli vieressä. Kylläpä säpsähtivät arvon ammattikasvattajat, kun huomasivat minut.

Oma sisareni valmistui juuri lto:ksi, ja on ollut aina sellainen ihminen, jonka ei voi kuvitellakaan lasten kanssa viihtyvän.

Naapurin rouva vei 1,5- vuotiaansa tarhaan, kun siellä kuulemma osataan tarjota enemmän virikkeitä kuin äiti kotona.

Kuinka ihmeessä me äidit, joilla ei ole lto:n pätevyyttä osaamme kasvattaa lapsemme? Vai onko joillakin meistä vanhemmuus kateissa...

Vierailija
25/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko laittaa muutamia totuuksia tästä työstä, jotka jäivät mieleeni ap:n kirjoituksesta.

Tässä muutamia totuuksia:

- Palkka on oikeasti surkea, rahan takia ei tätä työtä tehdä, joten väittämäsi, että hoidamme vain vieraita lapsia rahasta, on väärä.

- Ruoka on useimmiten monipuolisempaa kuin päiväkodeissa, esim. meillä lapset syövät itse alusta asti tehtyjä ruokia, ei eineksiä. Lisäksi useimmiten pph:t käyttävät paljon juuri itse kasvattamiaan vihanneksia.

- Tuosta valvonnasta sen verran, meillä on ohjaaja, joka valvoo alaisiaan mm.pistokokein. Sekä kyllähän sen jo lapsesta näkee, onko hoidossa hyvä olla (esim. kuritettu lapsi on pelokas, syrjäytynyt) Iloinen lapsi...no, sinä varmaan tunnistatkin sellaisen.

- Nykyajan pph:lla koulutus kestää 1-1 1/2 vuotta, johon sisällytetään ensiapukoulutus. Voisi sanoa, että pph:n koulutus vastaa lähihoitajan erikoistumisen lasten-ja nuortenkoulutukseen.

- Lisäksi kaikillta pph:lta vaaditaan rikosrekisteriote, josta selviää, ettei hoitajalla ole esim. lapsiin kohdistunutta väkivaltaa.

Myönnän, että mätiäkin omenoita tästä ammatista löyty, mutta suurin osa on niitä helmiä. Itse olen alle kolmekymmentä ja minusta on ihana, kun omilla lapsillani on leikkikavereita, voin taata turvallisen ja perheomaisen hoitopaikan, niin omillenikin kuin vieraiden lapsille.

Itse olen oikealta ammatiltani sosiaalikasvattaja, mutta teen pph:n työtä vain siksi, että omat lapseni saavat olla vielä kotona (sos.kasvattajana tienaisin triplasti sen minkä pph:na, joten se raha ei ole tärkeä elementti tässä työssä)

Vierailija
26/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä koulutuskaan ei tee jostakusta luontevaa lasten kanssa, jos tämä ei sitä oikeasti ole.

Mutta Suomessa on sentään vielä hyvin asiat. Jossain USAssa saattaa kuka tahansa pistää oman lapsenvahtibisneksen pystyyn, eikä siellä välttämättä pelaa tuo valvonta yhtä hyvin.

Vierailija
27/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoito (myös yksityinen) on kunnan valvoma hoitomuoto. Kukapa ei tekisi työtään rahan takia? Joka ammatista löytyy kultakaivoksia ja vähemmän motivoituneita. Pitääkö pph:n rakastaa hoitolapsia? Eikö kiintymys ja lapsirakkaus riitä? Olenkohan huono lastentarhanopettaja, kun en todellakaan voi väittää rakastavani lapsiryhmäni 22 lasta?

On tuuripeliä, millaisen hoitajan lapsesi saa. Olkoot pk:ssa tai pph:lla. Onneksi suurin osa meistä on työstään pitäviä ja mikä tärkeintä lapsista pitäviä, vastuuntuntoisia kasvattajia!!!

Vierailija
28/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa typerä yleistyksissäsi. ikävää, että sun kaltasia ihmisiä on edes olemassa. Joka ammatissa löytyy niin mätiä kuin hyviä työntekijöitä.

Vierailija
29/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät pidä työstään. Omat lapset syövät herkkuja ja hoitolapset kaurapuuroa. Sitten hoitolapset tietenkin protestoivat kun omat lapset saavat herkut. Mutta mites pph siihen reagoi? On katsonut supernannya ja panee vieraat lapset arestiin kun ovat niin tuhmia. Valittaa vanhemmille, että heidän lapsillaan on käytöshäiriöitä (kumma vain kun kaikilla hoitolapsilla on aina jotain ongelmaa ja omissa ei mitään vikaa). Hoitolapset ovat niin pieniä, että eivät osaa itse kertoa, mitä hoidossa tapahtuu.

Enpä laittaisi omaa lastani ikinä pph.lle.

Vierailija
30/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuoremmalla lapsella on aivan ihana pph, johon luotan kyllä täysillä. Tekee kunnon ruokaa lapsille, ulkoilee metsässä lasten kanssa, käyttää konserteissa jne. Kaikki tällä pph:lla hoidossa olevat lapset ovat oikein onnellisen ja tasapainoisen oloisia. Oma lapseni lähtee hoitoon innoissaan joka aamu.

Meidän vanhempi lapsi on päiväkodissa ja olen kyllä tyytyväinen siihenkin

paikkaan.

Kaverini on lto ja vaihtoi juuri uuteen päiväkotiin, jossa on kuulemma ihan

karseita hoitajia... että joka paikasta löytyy helmiä ja sikoja :)

Vierailija
31/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän alueen pph:t ovat todellakin koulutettuja sekä hoitavat lapset paremmin kuin päiväkodissa. Omakin on tällä hetkellä pph:lla. Itse aloitan pph:na kohta, ja ihan ammattikin löytyy... ai helppoa rahaa? Voi kuule, kun se raha ei tod. ole " helppoa" , kun saat parista lapsesta vajaan 800-900 miinus verot, teet joka päivä monipuolisen ruoan (niin, täällä pph:t noudattavat päiväkotien ruokalistaa) teet joka päivä kymmenen tunnin työpäivän ja ostat kaikkea tarpeellista mitä nyt tarvitseekaan niin raha ei ole mielestäni helppoa. Mutta kokeile vaan itsekin jos vielä tuntuu että helppoa on :D Pph:ksi ryhtyvällä ei motiivina voi olla raha...

Vierailija
32/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma poikani sidottiin 2-vuotiaana siellä tuoliin kiinni koska ei totellut, ja paikassa oli sentään parhaimmillaan kolme työntekijää... taisi olla todella villi! Myöhemmin hänellä todettiin dysfasia...

Vierailija
33/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukseltaan oli terveydenhuotoalan ihminen. Olivat häissämme ym. Teki työtään eläkeikäänsä asti, ei todella ollut yksinkertainen. Omat lapsensa tekevät väitöskirjoja ym. Se siitä yleistyksestä.

Vierailija
34/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi naishenkilö jolla omat lapset jo isoksi kasvaneet. Hoitaja harrastaa liikuntaa vapaa-aikana. Lapset käyvät hoitajan kanssa useissa eri kerhoissa viikoittain, jumppakerho, askartelukerho ja muskari. Kun ei ole kerhoja käyvät samoilemassa metsässä eläimiä ruokkimassa ym. Myös leikkipuistoissa käyvät paljon. Koskaan eivät jää aamupäiväksi sisään vaan aina liikenteeseen lähtevät. Hoitaja käyttää lapsia erilaisissa tapahtumissa, leffoissa ym. Hoitajan yksi oma ammatti on kokki, eli ruuanlaittotaito korkea. Joka viikolle suunniteltu ruokailu ja leivotaan paljon johon lapset osallistuvat. Hoitaja saa lapset toimimaan todella hyvin. Paikkoihin mennessä lapset kävelevät pitäen toisiaan kädestä kiinni tai hoitajasta. Kokemus lapsista on vankka ja on paljon yhteydessä perhepäivähoidon ohjaajaan ja muihin perhepäivähoitajiin.

Ennen tämän hoitajan valitsemista olin kuullut hänestä hyvää pitkin kaupunkiamme ja monet halusivat juuri hänet omaa lastaan hoitamaan. Meillä siis kävi tuuri ja saimme hoitopaikan.

Hoitajalla melko tiukat säännöt ja lapset tottelevat häntä hyvin. Hän lukee lapsille joka päivä ennen päikkäreitä ja muutenkin opettanut lapsia paljon. Juuri 3 v täyttäneet osaavat jo paljon kirjaimia esimerkiksi. Hoitaja kannustaa lapsia todella paljon omatoimisuuteen vähän joka asian tiimoilta. Mielestäni paneutuminen lapsiin on 100%:sta.

Aiemmista hoitolapsista sen verran että kuullut lasten olleen halukkaita hoitoon menemään vapaapäivinäkin ja myöhemmin usein käyvät hoitajaa moikkaamassa.

Hoitaja huomio lapsia paljon ja halailee heitä.

Myöskin syntymäpäivät hoitaja järjestää kaikille lapsille kotonaan, kakut leivotaan jne.

Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole näin loistava hoitaja, mutta parhaimmillaan hyvä hoitaja voittaa päiväkodin monin verroin.

Minun mielestäni päiväkodin pahimmat viat ovat aivan liian suuret lapsisryhmät eli lapset eivät saa koskaan tai harvoin tarpeeksi yksilöllistä ohjausta ja huomiota. Siksi minun valintani oli ehdottomasti pph.

Vierailija
35/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi, kuka vaan ei voi ruveta pph:ksi, ehdokkaat ratsataan, joutuvat toimittamaan työnantajalle selvityksen rikostaustasta, perustelemaan miksi haluavat alalle? Palkka ei niin päätä huimaa, että sitä työtä ihan pelkästä rahasta tekis. Pistkokoeita hoitajien koteihin tehdään ohjaajan puolelta, kuukausittain raportoidaan ja pienimmätkin kolhut kirjataan ja toimitetaan esimiehelle. Perheen alkoholi-ja mielenterveysongelmat selvitetään ennalta. Koulutus teitenkään ei ole pakollinen, mutta nostaa palkkaa, ja suosittelen lämpimästi kaikille kiinnostuneille oppisopimuskoulutusta.

Lapset todellakin voivat olla hyvinkin läheisiä, kuten koko lapsen perhe. Vanhemmat voivat milloin tahansa, ilmoittamattakin tulla vaikka koko päiväksi tsekkaamaan mitä hoidossa tapahtuu. Vuosittainen " lelurahan" käyttö tsekataan, joutuu toimittamaan kuitit kaikista ostoista mitä tällä rahalla teet.

Valitettava totuus on, että alalla toimii tympiintyneitä elämäänsä kyllästyneitä vanhoja piikoja tai muita nihilistejä, mutta valtaosa hoitajista on kumminkin tunteella työssään mukana ja tekevät työnsä takuulla yhtähyvin kuin esim päiväkodin henkilökunta, usein jopa paremmin. Lapsen viihtyvyys ja hyvinvointi on melko hyvä mittari=)

Vierailija
36/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä pphoitajana. Hänellä itsellään on 4 lasta.

Olen joskus piipahtanut hänellä työpäivän aikana.

Meninpä koska tahansa, aina kodissa vallitsee rauhallinen ilmapiiri.

Lapset saavat leikkiä vapaasti ja ystäväni vahtii ja pitää huolta tarkasti kaikista hoidokeistaan.

Hellii ja lellii, kuin omiaan, putsaa kuraiset vaatteet, pyyhkii pikku nenut jne.jne.

Hän on rakentanut kotiinsa ihanan lastenhuoneen, jossa on paljon kivoja leluja, pelejä, majatarvikkeita. Huone on ihanasti sisustettu ja värikäs. Lapsille on ostettu hyvänlaatuiset päiväuniin tarkoitetut sängyt.

Ystäväni noudattaa kaupungin laatimaa ruokalistaa, joka on monipuolinen ja sen lisäksi lapset saavat terveellisiä välipaloja.

Ystäväni käy viikoittain erilaisissa lastentapahtumissa, yksityiset perhepäivähoitajat järjestävät mm. musiikki-leikki-laulu jumppaa, mäenlaskua, jouluna ja vappuna omat juhlat. Tämän lisäksi seurakunnan kerhoissa. Olen nähnyt hänen opettavan hoitolapsia hiihtämään, luistelemaan ja ajamaan pyörällä. Kaikki tämä on mahdollista, koska hänen jo isommilta lapsilta on jäänyt välineitä, joita hoitolapset saavat käyttää kuin omiaan.

Ystäväni kantaa myös vastuuta kasvatuksesta, opettaa hyviä tapoja ja heillä on mm. kiltteystikkaat, joita väritetään. Kaikkien näiden lisäksi olen ollut usein kaupassa hänen kanssaan työpäivän päätyttyä ostelemassa ja valitsemassa askartelutarvikkeita ym.

Tämä tuntemani pphoitaja käyttää runsaasti aikaa miettiessään mitä kivaa opettaisi lapsille ja he saavat askarrella mitä ihanampia äitien- ja isänpäiväkortteja, saavat joululahjoja, synttäreitä juhlitaan, halloweenia ym. ym.

Toivottavasti ystäväni ei koskaan lopeta työtään, johon ainakin hänen hoitolastensa vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä.

Äkkiä ap.n kuvailemat pphoitajat lopettaa työnsä, ei heidänlaisilleen kukaan lapsiaan edes vie!

Vierailija
37/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ja asiansa osaava ihminen. Tekee monipuolista peruskotiruokaa, askartelee, leikkii, ulkoilee ja on lapsia rakastava.

Vierailija
38/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitajia ja opettajia. Mistä tiedät ettei ne kymmenet työllistämistukivaroin siellä olevat juorua ja tee virheita työssään, koska ovat kouluttamattoimia, mistä tiedät????

Itse kun oli harjoittelemassa päiväkodissa minut laitettiin ulos 22 lapsen kanssa, vaikka sellainen on ehdottomasti kielletty.

Revi siitä ap ja varo, ettei tuollaiseen ryhmään oma kullannuppusi joskus joudu!!!!

Ja en nyt voisi sinuakaan kovin lukeneeksi kuvitella tai ainakin sinun kohdallasi on luvut menneet ihan hukkaan!

Vierailija
39/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän riippuu paljon ohjaajasta. Ollessani pph:na ohjaajani TULI kesken päivän " tarkastuskierrokselle" , ihan yllättäen. Mutta ei pelkästään kyttäämään tekemisiäni, vaan myös olemaan tukena hoitajalle, sai jutella päivän kulumisesta yms mieltä askarruttavista asioista.

Ja kyllä hoitajissa on eroja... Tutustuin lähistöllä oleviin hoitajiin. Toinen oli aivan ihana ja kun taas toinen ...

Mutta on hoitajissa eroja päiväkodeissakin!!!!

Vierailija
40/60 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellasia joilla ei ole koulutusta.Näistä tietyistä hoitajista kuulee jatkuvasti valituksia ja myös näkee ulkona sen heidän touhunsa,mutta edelleen saavat toimia hoitajina.On räikeitä tapauksia missä hoitaja löi hoitolasta, kiroilua lapselle, ulkona lapsia istutetaan rattaissa-onhan se helpompa kun ei tarvitse perässä kulkea,ruokaa vähän ja monipuolisuudesta ei tietoakaan. JA ETTEI NYT ALA TULLA NÄITÄ YLEISTYSTÄ YLEISTYSTÄ,NIIN TÄSSÄ RÄIKEIMPIÄ TAPAUKSIA mitä tuolta omalta alalta kuulee.Mutta että niitä huonoja hoitajia on siellä hyvien joukossa yksikin,niin sekin on liikaa.