Yliopistossa tehty gradu (tai diplomityö) ja AMK:n lopputyöhön = yhtä vaativia ja samantasoisia?
Lisaan vielä hieman vettä myllyyn yliopisto-amk -keskusteluun:
Millainen on gradun ja AMK:n opinnäytetyötyön ero mielestäsi? Ovatko yhtä vaativia, työläitä ja tieteellisiä?
Itse kirjoitan parhaillaan gradua (pääaineena sosiaalipolitiikka) ja kaksi kaveriani tekevät sosionominopintojensa opinnäytetöitä. Tulevien sosionomien mielestä heidän opparinsa vastaavat lähes gradua. Mielestäni lopputyöt AMK:sta painivat ihan eri liigassa, AMK-opinnäytetyötä ei voi verrata edes yliopistossa tehtävään alempaan kandidaatintutkintoon.
Kommentit (76)
Eikä voi samana päivänä edes puhua. ;) Kyllä gradu on gradu.
hirevän eri tasoisia on gradut, kuten myös AMK:n lopputyöt. Ystäväni teki hoitoalalta AMK:n lopputyön, ja se oli tosi laaja. Tekivät ihan käytännön tutkimusta, eikä vaan mikään pelkkä kirjallisuuskatsaus. Oli paljon laajempi kun vaikkapa mun kandi. Gradua en ole tehnyt, niin vaikea verrata.
amk:n opparihan vastaa lähinnä yliopiston kandia, gradu on sitten suurinpiirtein sama kun ylemmän amk:n oppari (ainakin opiskeluvuosien kannalta). Mutta kokemukseni mukaan amk:n oppari on vaativampi/laajempi kuin kandityö. Tosin tämä riippuu ihan koulutusohjelmasta ja opiskelijan taidoista/tavoitteista. Molemmistahan saa hyväksytyn aika paskallakin, mutta 5:n saa käsittääkseni hankalemmin AMK:ssa kuin yliopistossa.
vaan laudatur. Ja arvosanoja on 7 kpl.
kyllä väitän, että helpolla meni oppari vitoseksi. Itteeki hävettää oma tuotos/panostus asiaan. Yliopistosta ei ole kokemusta ja tuskin tuleekaan, pelottaa ajatuskin ;)
dippatöitä, graduja ja amk-lopputöitä ja mielestäni amk-lopputyö on vähemmän tieteellinen ja vaativa. Työläydestä on paha sanoa, toiselle yksinkertainenkin juttu on työläs pala ja toiselle taas ei.
Tällöin oppariin ei ole pakko panostaa kovinkaan paljon eli tyyliin kunhan läpi menee.
Enkä ole vielä omaani tehnyt, mutta lukenut olen niitä aika kasan.
Ainakin meidän koulutusohjelmassa niiden taso näkyy vaihtelevan aika laajasti. Siellä on sellaisia, jotka on tehty jonkin laitteen käyttöönotosta elintarviketehtaassa, eli aika yksinkertainen. Toisessa päässä on tehty täysin toimivia omavalvontasuunnitelmia (terveysviranomaisen hyväksymiä)tai kehitetty uusi tuote tai toimintatapa jolekin elintarviketehtaalle.
Ylipäätään amk-opinnäytetöissä on tyypillistä se että pyörää ei lähdetä keksimään uudestaan, vaan sen käytölle lähdetään hakemaan uusia käyttökohteita omistaja toiveen mukaisesti. Näin kuvainnollisesti sanottuna. Yliopistossa kai halutaan yrittää keksiä ihan kokonaan uutta.
tarkoitushan on osoittaa, että hallitsee oman alansa tieteellisen tutkimisen perusteet. Ja sen voi sitten tehdä hyvin tai huonosti. Oma gradu oli tosi surkea ja sillä pystyin juuri osoittamaan, että tiedän miten kuuluu tehdä, mutta en ole itse kuitenkaan tehnyt. (siinä vaiheessa kiinnosti enää valmistuminen ja että gradu hyväksytää)
Olen jotenkin ajatellut, että amk opinnot ja ehkä sitten myös lopputyöt on enemmän kiinni käytännössä.
AMK opinnäytetyöni läpi.
se oli suorastaan satuilua, toki teoria oli totta, mutta käytännön toteutus oli päästä temmattua huttua.. ja kolmonen rapsahti.
Luulen (toivon) että yliopistossa arvostelu on tiukempaa.
Teen itse AMK:n lopputyötä aiheesta, jota Suomessa ei ole käsitelty vielä ollenkaan, ei yliopistossa eikä AMK:ssa (siis lopputöissä).
Verrattiin kaverin gradun tekemistä ja minun lopputyötä, ja ihan samallalailla menevät / ovat samanlaiset.
Molemmat on joutunut selvittämään/kirjoittamaan teoriat itse aiheeseen liittyen sekä myös tutkimusta varten. Tältä pohjalta muodostetaan toimenpide-ehdotukset, käydään teoriaa vielä läpi jne jne. Sivumääräkin on jota kuinkin sama.
Huvittavinta tässä on se, että yliopistotutkinnossa gradusta saa enemmän pisteitä kuin tuosta amk työstä, vaikka meillä siis kummallakin on mennyt saman verran aikaa työn tekemiseen.
No, vähemmälläkin varmaan pääsisi, eli kyllä riippuu ihan aiheesta ja tekijästä, että ovatko toisiinsa verrannollisia vai ei!!!!
Oman kokemukseni mukaan vaatimusten taso esim. tieteellisyyden osalta oli kuin eri planeetalta. Myös ns. lähdekritiikkiä painotettiin yliopistopuolella paljon, AMK:ssa ei.
En siis rinnastaisi tekniikan alalla lopputöitä toisiinsa, koska vaatimukset näille oli niin erilaisia. Ovathan tutkinnotkin aivan eri tasoisia.
Vaikea sanoa tosin puhumastasi aloista, niistä minulla ei ole kokemusta.
mikä näin innovatiivinen aihe on? Edes ala.
Ei niitä kannata edes vertailla, ero on liian suuri.
AMK- lopputyö vastaa yliopistomaailman kandia (alempi korkeakoulututkinto), vaikka ei tuo lopputyö todellakaan ole samaa tasoa kandin kanssa. Gradu ja diplomityö kuuluvat ylempään korkeakoulututkintoon, sitten tulee lisuri ja sen jälkeen väikkäri.
T:Työkseen lopputöitä arkistoiva kirjastontäti
tein työhuonekaverini kanssa samaan aikaan gradua ja hän amk-lopputyötä tradenomipuolella. Halusi tehdä samasta aiheesta ja teki käytännössä ihan saman kuin minä. Paljon kevyemmän vain (lyhyt, vähän lähteitä, lyhyt analyysiosuus jne.) ja aikaa meni kolmasosa. Sai korkeamman arvosanan vielä kuin minä.
Itse olen sosionomi. Mun mielestä riippuu ihan alasta, mut meillä oli tosi vaativa opinnäytetyö et luulisin sen olevan gradun tasoinen (mitä nyt joskus oon graduja nähny)
Joidenkin AMK alojen opinnäytetyöt on kyl tosi ala-arvoisia.
Englanniksi. Sain arvosanaksi 3, pienellä lisätyöllä olisi helposti tullut 4. Ihan paska se mielestäni oli ja yskin sen kasaan vain saadakseni paperit ulos.
niin silti voisin veikata että se on huomattavasti helpompi, aika vasemmalla kädellä sutasin sen muutamassa kuukaudessa.
Opettajakoulutuksessa tehdyt gradut ovat varmaan samaa kaliiperia amk-lopputöiden kanssa. Humanistien gradut ovat ihan eri tasoa.
T: luokanopettaja (Juu, ihan paska oli minunkin gradu. Hävettää vieläki.)