kuoleva gerbiili
Gerbiili tekee kuolemaa,vanhuuttaan ja lapset suree...nyt laitettiin se omaan terraarioon yksin,mitään muuta ei kai voi tehdä?
Kommentit (49)
Tää on kauheeta lukee näitä keskusteluja😔 Ei edes pikku jyrsijää saa tappaa heppoisin perustein! Jos ei tiedä miten auttaa niin silloin antaa sille kivuttoman kuoleman eläinlääkärillä JOKA OSAA ASIANSA!!! EI ELÄINTÄ VOI RYHTYÄ LOPETTAMAAN JOKU RANDOM TYYPPI JOKA VAAN LUKEE SEN NETISTÄ ENTÄ JOS SE HOMMA EPÄONNISTUU???? SITTEN ELÄIN KITUU KAUHEESTI!!!!!! EI NOIN VOI TEHDÄ😭😭😭😭😭😭😭😭😭 MIETTIKÄÄ!! Kun eläinlääkäri lopettaa eläimen niin se nukutetaan jonka jälkeen se kuolee syvässä unessa! Jos sen taas tappaa jotenkin murtamalla niskat niin sehän ehtii kuitenkin tuntea kipua vaikka ei aavistais mitään! OIKEESTI EIKÖ KENENKÄÄN MORAALI TOIMI!!??!!? Mää oon 12v nuori, joka on huolissaan vanhasta gerbiilistä ja tuli tänne etsimään apua gerbiililleen eikä lukemaan kauheita raakoja tarinoita siitä, että pitää pitkittää eläinten kärsimystä tai tappaa ne raasti murhaten😠 Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta VIISASTUKAA! Kaikkein kauheinta on lukea muissa keskusteluissa "kasvattajista" jotka ei yhtään tiiä gerbiilin perusasioita! Totta on että luonnossa eläimillä on yleensä raaka tai surullinen loppu, mutta ne elääkin vähemmän aikaa ja yleensä niiden elämä on selviytymiskamppailua alusta loppuun! Jos tahtoo eläimen, niin ihmisen tehtävä on tehdä eläimen elämästä onnellinen! KIITOS, jos luit tän kokonaan ja toivottavasti herätti jotain ajatuksia🕊
Laita se gerbiili johonkin läpinäkymättömään pieneen pussiin tai rasiaan ja lyöt lapiolla, tiilellä tms. sen kuoliaaksi. Se tuntuu itsestä pahalta, mutta pahemmalta tuntuu, jos annat sen kitua pikkuhiljaa kuoliaaksi.
Gerbiilin saa hengiltä yös vaikka heittämällä sen voimakkaasti jotain kovaa vasten. Kivijalkaa, pakkautunutta lunta tms. Se on kuitenkin epävarmempi tapa kuin tuo ensimmäinen, varsinkin jos se eläin ei vielä ole täysin liikuntakyvytön.
Se gerbiili kuolee ihan varmasti joka tapauksessa itsekseenkin, mutta se ei vähennä kärsimystä, jos kuolemaa odotellaan tai se viedään eläinlääkärille piikitettäväksi.
Ota itse vastuu loppuun asti lemmikistäsi ja päästä se kärsimyksistä. Kaikki työt eivät ole mukavia, mutta joskus on pakko tehdä ikäviäkin asioita elämässä.
Mulla on yksi gerbiili(kun sen kaveri kuoli ja ei haluttu enempää) alkaa olla jo vanha. Gerbiilin kunnioittamiseksi kun se on kuollut haudatkaa ruukkuun ja istuttakaa vaikka kukan siemen. Kun gerbiili maatu kukka käyttää gerbiiliä ravinteena. Gerbiili tavallaan " jatkaa elämäänsä" tämä voi helpottaa surua ottakaa pitkä ikäinen kasvi ja hoitakaa sitä hyvin
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi gerbiili(kun sen kaveri kuoli ja ei haluttu enempää) alkaa olla jo vanha. Gerbiilin kunnioittamiseksi kun se on kuollut haudatkaa ruukkuun ja istuttakaa vaikka kukan siemen. Kun gerbiili maatu kukka käyttää gerbiiliä ravinteena. Gerbiili tavallaan " jatkaa elämäänsä" tämä voi helpottaa surua ottakaa pitkä ikäinen kasvi ja hoitakaa sitä hyvin
Sehän mätänee siellä. Ei se kukkamulta mitään ruumista maaduta!
Vierailija kirjoitti:
Toi on niin julmaa tehdä eläimelle noin :(! Gerbiilikin on elävä olento ja jos se kärsii, niin se viedään eläinlääkärille lopetettavaksi eikä tolleen rääkätä! En ottaisi tähän muuten näin tiukasti kantaa, mutta menetin eilen kaksi rakasta gerbiiliäni, kun olivat jo niin vanhoja ja toinen oli tosi huonona ja toinenki oli lopetettava, kun ei yksinkään olisi pärjännyt. Lisää gerbiileitä emme halunneet. Maksoi 50€, mutta se ei ole iso summa rakkaan lemmikkinsä kivuttomasta lopetuksesta!
Öö mistä tiedät, ettei olisi pärjännyt? Mulla eli toinen gerbiileistä yli vuoden ihan tyytyväisenä vielä sen jälkeen ku ystävä oli kuollut, mul ollu yht 4 gerbiilin. Varmuuden vuoksiko tappaa myös toinen?
Parhaassa uimakouluiässä. Vessanpönttöön vaan.
Ihmiset ootte iha sairaita. IHAN HULLLUA TUOMMONE KERTOA MITEN TAPPAA ELÄIN. MINULLA KUOLI EILEN YKSI GERBIILI JA KAKSI ON TUOLLA VIELÄ HENGISSÄ. TULIN KATSOMAAN APUA TÄÄLTÄ JA RUTTO IHMISET KERTOO MITEN MURSKATA JONKU VIATTOMAN ELÄIMEN NISKAT. TAI JOLLAI TIILISKIVELLÄ ISKEÄ.
*HÄVETKÄÄÄ* ihan sairaita tuommoset puheet. Kuin materialisteja ootte jos ettte voi käyttää rahaa eläimen rauhalliseen kuolemaan eläinlääkärillä, vaan ajattelette että uuden ostaminen on halvempaa entä lääkärissä käynti.
ONSE GERBIILILLÄKI ELÄMÄ. Vaikka kuin pieni eliö oiski nii elämä se on kuitenki. Meillä gerbiilit oli alkanu vissii syödä sitä yhtä. Puolet päästä oli auki.
Luin jostain että gerbiilit saattavat syödä kuollutta gerbiiliä sen takia koska välittävät siitä kuolleesta, eivätkä halua että peto/saalis eläin tulisi ja söisi sen. He siis yrittävät viimeisen suojella kuollutta, piilottamalla/ suojelemalla tätä. Tekevät tämän syömällä.
Ihmiset oikeesti sivistykää, tuo on sairasta lopettaa elämä nuin. Viekää se teijän eläin, eläinlääkäriin asian osaavalle. Ja se lopettaa elämän, sievästi eläimen nukkuessa iki uneen.
Voin sanoa että kyllä itkin paljon, ja raasto sydäntä ku, olin kaverilla ja veli soitti että gerbiilini on kuollut. Olimme viettämässä piklujouluja kavereiden kesken. Lähdin kesken kaiken pois, istuin ojassa 45min, 20c pakkasessa ja itkin. Lopulta kävelin 4km kotiin pää sekaisin surusta.
Ihmisille jotka ette omiste gerbiiliä, älkää ikinä vähätelko pien eläimen kuolemaa jos näette että joku suree. Vaikka kyllä gerbiili on aika pieni eläin, ja elinikä lyhyt. Älä siltikään sano surevalle "Noni oliko vörttiä hankkia tuommosta, mitä iloa niistä ees on ja 3v vaan elää" (joskus vähemmänkin). Tuntuu äärimmäisen pahalta tuommoinen kommentti. Tai ihan sama mikä pieneläin tai isompi eläin. Ihan sama mikä eläin. Älkää väheksykö surua jonka eläimen kuolema aiheuttaa. Ne jotka sen on kokenutta, tietää miten pahalta rakkaan lemmikin kuolema tuntuu.
Itse kävin juuri liiterissä huvästelemässä rakkaan gerbiilini. Eilen illalla kuoli ja veljeni oli vienyt sinne pahvirasiassa. Itkin kasvoni märiksi ja otin rasian syliini ja siinä sitä pidin 10min.
Olen 14,5 vuotias nuori tyttö ja halusin tuoda asiani julki. Aikuiset ihmiset hävetkää teijän sikamaisia, raakoja puheita.
Suurimmat osaan ottoni kaikille eläimen menettäneille, ja suuret suuret etähalit Tsemppiä Suru ei koskaan katoa mutta muuttaa muotoaan.
Urhea pikku ystäväni, Musto kukkanen,
Jaksoit minun kanssani elää vankeudessa, kuuntelit , mietit , nukuit, söit.
Elämäsi kunnossa oli,
Sitten tuli päivä jolloin sanoit, nyt on aika lähteä taivaaseen, siellä paikkani on, turvallinen , hoivaava ja hohtava.
Minä itkin perääsi, kuuntelit itkut silmissä ja jatkoit matkaa.
Viimeiset sanani: Älä huoli, olin onnellinen sinun kanssasi.
Mutta minä mietin, annoinko tarpeeksi Ginnylle.
Illalla varhain, mökki hiljainen, ei ääntä.
Ginny oli lähtenyt taivaaseen jättämättä hyvästejä.
Itkin tunteja Ginnyn vuoksi, vieläkin näen Ginnyn sydämmessäni iloisena olallani. Sanomassa, nyt en lähde enään, olen sinun hoidossasi ja turvassa ikuisesti sydämmessäsi.
(Runon tekijä metsku. rakkausrunot.fi)
Kiitso jaetuista hetkistä rakas Ginny, anteeksi päivistä jolloin olen ollut kuiluni pohjalla enkä ole pystynyt huolehtimaan tarpeeksi. Olit todella rakas olet vieläkin.
Lepää rauhassa, toivottavasti nyt kaikki paha on ohi ja saat olla eläinten taivaassa. Olet ihana, olit ihana. Tärkeä
Ihan kauheaa että jotkut sanoo että pitäisi laittaa gerbiili kitumaan niin, että iskee päähän. :( minulla oli 3 gerbiiliä, nyt on 2 ja toisella on varmaan hajurauhasen kasvain :(