Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teille, jotka olette laittaneet omaa pihaa/puutarhaa!!

13.01.2006 |

Meillä on valmistumassa talo isolle tontille (4000m2). Aiomme jättää osan tontista ihan luonnontilaan (metsää ja pieni peltoalue), mutta osa tietysti laitetaan puutarhaksi/pihaksi. Mikä on teidän mielestänne realistinen budjetti pihan laitolle. Hirvittää jo nyt, miten paljon rakentaminen nielee rahaa ja puutarhajuttuihin ei kyllä ihan heti ole paljoa varaa...Eli paljollako teidän mielestänne pääsisi kivasti alkuun? Tarkoitus olisi laittaa hieman laattaa/kiveä talon edustalle. Sitten tietysti nurmikkoa ja jonkun verran jotain kasveja/pensaita...Talo tulee olemaan haja-asutusalueella (lähin naapuri n.200m:n päässä), joten mitään pitkää tai korkeaa aitaa ei tarvitse laittaa (ainakaan heti alussa)...Mulla ei ole mitään tajua, miten paljon esim. multa maksaa...Pientä tuntumaa noista soralaskuista kuitenkin sai, että ei se ilmaista ole tuo maa missään muodossa!!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meillä on reilu 4000 m2 tontti, josta (onneksi) osa on metsää eli jätettiin luonnontilaan. Pihaa olemme tähän mennessä tehneet n. 1500 m2 ja rahaa on mennyt yli 20.000 e. Osa töistä teetettiin puutarhafirmalla ja kaivinkoneurakoitsijalla (pohjatyöt, pengerrykset, 300 m2 kivetys, nurmikkomullan levitys). Suurin osa istutuksista tehtiin itse + nurmikon kylväminen. Suosittelen puutarhasuunnitelman teettämistä. Itse on tosi vaikea (varsinkin tällaisen aloittelijan kuin minä) katsoa mikä perenna sopii minkäkin kanssa ja mikä kasvi viihtyy varjossa, mikä auringossa jne. Valmiin suunnitelman kanssa on helppo mennä puutarhamyymälään ja " vikaostokset" jää tekemättä.

Vierailija
2/2 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihankin kuuluu näyttää arvoiseltaan.Kannattaa tehdä suunnitelma,joko itse tai ammattilaisen avustuksella.Kiveyksiin ja kulkuväyliin kannattaa panostaa ja kunnon istutusalueisiin.Kyllä varmaan pihaan menee semmoinen 7000-8000 euroa,jos haluaa helppohoitoista ja nättiä.Kannattaa miettiä pesasaidat,tavalliset aidat ensin.Isommat puut ja pensaat tontin reunamille.Monivuotiset kukat kannattaa koota yhteen isoon istutusalueeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla