Tyttärellä 11v 7kk
alkoi kuukautiset.
Juhlistamme tapahtumaa mars-jätskillä ja sauna-illalla
Kommentit (47)
tyttäreni on se sama pikkutyttö kuin ennenkin.
Enemmän minuun vaikutti ns. ulkoiset muutokset jotka alkoi kesällä, siis rintojen kasvu, kasvoivat aika nopeasti ja silloin huomasin että eihän äidin pieni olekaan enää niin pieni.
Muutenkin tytär alkoi katkaisemaan " napanuoraa" eli ei enää niin usein tullut syliin, eikä halunnut suukkoja ja haleja jatkuvasti. Nyt päättää itse milloin haluaa halata ja sylitellä :)
Toivon kuitenkin että tytär pysyisi vielä hetken jos toisenkin pienenä, ja äidin tyttönä. Eikä olisi niin kiire aikuisuuteen vaikka keho onkin jo muuttunut.
Vierailija:
Tuntuu, että lapsuus jää aina lyhyemmäksi:/ Mutta oikeastaan se on tosiaan juhlan aihe, mitä ei tarvitse surkutella..
Mutta kun muistelen itseäni epävarmana murkkuna, kaikki alappään asiat oli hirveän punastuttavia. Olisin ollut äärettömän vaivautunut jos äitini olisi halunnut juhlistaa asiaa jotenkin. Ja varsinkin jos mummolle ja tädille olisi kerrottu.
itsellä alkoi kuukautiset 12,5 vuotiaana ja olen siitä asti käyttänyt tamponeja, siteitä ainoastaan öisin.
Runsaina vuotopäivinä mulla oli pikkuhousunsuoja vielä varmistamassa.
Ne pienimmät koot käy kyllä aloittelijalle, sillä vaikka lapsi on neitsyt, niin ei se immenkalvo ole sellainen yhteinäinen, vaan siinä on reikä, joten tamponin käyttö on kyllä mahdollista. Aluksi tietenkin suositellaan niitä pienimpiä kokoja.
Mun mielestä siteet on todella ärsyttäviä, joskus koulussa muistan niitä käyttäneeni ja se tunne kun verta holahtaa siteeseen on oikeasti kamala. Jatkuva miettiminen siitä onko side hyvin on myös inhottavaa ja se, että näkyykö se, varsinkin kun nykymuoti suosii tiukkaa vaatetusta.
Uskon,e ttä todella moni nuori tänä päivänä käyttää enemmän tamponeja, vaikka äiskä ei niitä suosittelisikaan.
on kyllä käyttänyt tamponeja, mutta kierukan kanssa en tykkää käyttää, aiheuttaa mulle tulehduksia.
Ja tytär saa sitten itse miettiä haluaako tamponin vai siteen, nyt alkuun halusi siteitä
Joillain saattaa olla tosi runsas vuoto. Itsellänikin oli vielä vajaa vuosi sitten sellaiset menkat, että en voinut juuri kotoa lähteä parin-kolmen ekan vuotopäivän aikana ja isoja turbositeitä käytettiin niin päivin kuin öin ja vaihdettiin tunnin välein....
Että ei siinä tullut mieleen, että lähtisi saunaa tahrimaan.... Sillä vaikka olisi pefletti niin jo siinä kun nousee seisomaan pefletiltä valahtaisi parikymmenstä millilitraa lauteille ;)
Nyt onneksi jostain syystä menkat ovat muuttuneet vähän niukemmiksi. viimeisestä raskaudesta on aikaa jo neljä vuotta, ehkä johtuu siitä, en tiedä.
Itellä alkoi kuukautiset 11- vuotiaana ja nykyisin oon 174 cm pitkä. En ollut vielä kuukautisten alkaessa.
Meidän peheen tyttö (jota en ole synnyttänyt) oli kyllä niin lohduton ensimmäsiet kuukautiset saatuaan, ettei olisi tullut mieleenkään juhlia moista. Hän itki sylissäni, että hän ei halua tätä ja kuinka kauan tää kestää. Tiedon puutteesta ei ollut kysymys, tyttö vain ei olisi vielä halunnut ottaa tätä askelta aikuisuuteen.
Nuori käytti ensin siteitä, mutta siirtyi nopeasti omasta aloitteestaan kuukuppiin, jonka tilasin hänen pyynnöstään netistä. Niitä saa kyllä apteekeistakin. On kuulemma tosi kätevä. Eikä varmaan haittaa uidessa.
pärjää varmasti menkkojen runsaudessa myös monelle ja käy silti saunassa.
Ja myöhemmässä vaiheessa vuotoa voin käydä muussakin kuin omassa saunassa vaikka tamponin kanssa. Enpä ole juuri menojani sen mukaan rajaillut.
Toki tuplavarmistus (side ja tamponi) täytyy olla kotoa poistuttaessa.
Outoa, ettet ollut kuullut tästä.
tunnin välein vaihtelen jotain yösiteitä, mutta siltikin saunon. Peflette pyllyn alla ja sitten kun nousee niin kylmällä vedellä huuhtaisee lauteen jos on läikkää tullut.
Minulle kuitenkin kuukautiset ovat ihan luonnollinen juttu naisen elämässä.
Itse käytän kuukuppia, mutta en kyllä aio tyttärelleni vielä moista antaa (tosin eivät ole vielä 11,5 vuotiaan menkat alkaneetkaan..). Kuukuppia käytettäessä hygieniakin on niin tärkeää, että mahtaako 11v vielä " pystyä" siihen?
Ja sitä ei kyllä mitenkään juhlittu. Mua asia herkisti, ja tyttö selvästi nolotti. Ei halunnut puhua siitä pahemmin mun kanssa. Annoin asia olla, sen verran olen joutunut salapoliisin hommia harrastamaan että, katson milloin siteitä rupeaa menemään, josta päättelen että nyt on se aika kuukaudesta tytöllä ja ostan varuiksi siteitä lisää kaappiin.
Hienoa asia sinänsä, tytöstä on kasvamassa nuori nainen. Pikkutyttö silti vielä.
Pituuskasvua ja kuukautisten alkamista säätelevät ihan eri hormonit. Itselläni alkoi 12-vuotiaana menkat ja kasvoin koko yläasteajan.
kuukautisten alettua, mistähän tämä ajatus lähtee että muka kasvu lakkaisi?
Kuukuppeja on sitä paitsi eri kokoja, nuorille on omansa ja synnyttäneille omansa. Meidän kuukuppinuori on pienikokoinen.
Tuntuu, että lapsuus jää aina lyhyemmäksi:/ Mutta oikeastaan se on tosiaan juhlan aihe, mitä ei tarvitse surkutella..
mutta, ei kai se lapsuus mihinkään katoa vaikka ns. naiseuden merkit näkyykin.
Mulla tuli ekat kuukautiset, kun olin 10v6kk. Ja toiset menkat tuli sitten viisi kuukautta myöhemmin ja siitä lähtien ne ovat olleet säännölliset.
Joten pikkuhiljaa alan valmistautua ja valmistaa tytärtä kuukautisiin. Kun luin viestejäsi, niin tippa tuli silmään. Ajattelin, että kun ne alkaa, ei tytär ole enään " lapsi" jossain mielessä. Miltä sinusta tuntui äitinä? Äitinä musta tuntuu, että juuri tyttären kasvaminen tuo mieleen oman nuoruuden ja sen omat vaikeudet ym. Kuukautisetkin on iso asia, joka kestää n. 40 vuotta naisen elämästä. Onnea tyttärelle ja myös sinulle.