Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttärellä 11v 7kk

Vierailija
25.10.2007 |

alkoi kuukautiset.

Juhlistamme tapahtumaa mars-jätskillä ja sauna-illalla

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai meillä, kyllä vanhoista pyyhkeistä ommellut pyllyn aluset. kuka nyt paljaalla lauteella istuu vaikka oma sauna onkin?

Juu, tyttö pyysi jätskiä, no eipä sen suuremmin ole kaupungilla kuulutettu, kyllä tämän tietää vain minä ja tytär sekä mummo :) Ja te...

Vierailija
2/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme tapa miksi juhlia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin kyllä juhlistaa tyttäreni naiseksi tulemista, sitten kun se tapahtuu tavalla tai toisella.

Ja meillä kyllä saa käydä saunassa menkkojen aikana, pefletit on todellakin keksitty.

Vierailija
4/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi juhlia? Saapa tyttö kuvan että naiseudessa ja kuukautisissa ei ole mitään hävettävää tai luonnotonta. Ei tietty tarvi mitään bileitä , mutta tuollainen pikkujuhlinta ihan hauska.

Vierailija
5/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi samana kesänä kun täytin 10v ja se tuntui lähinnä maailmanlopulta!! Ei olisi tullut mieleenikään juhlia sitä!! =DD

Vierailija
6/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä koulun uinnit... onko hän sitten vaan poissa jos on menkat....

(itsellä aika samanikäinen tyttö ja varmaan menkat alkaa kohta. tyttö harrastaa kilpauintia ja en tajua mitä sitten tehdään kun on menkat. en ole itse ikinä tamponeita käyttänyt ja mahtaako ne nuorelle tytölle sopiakaan..)

Vierailija
7/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ihan innossaan kun menkat alkoi. Olin kerennyt niitä jo oottaa. Naapurin tytölle taisin sanoakin että kohta mullakin varmasti alkaa.

Isolla siskolla alkoi 13vuotiaana, siitä päättelin.

t.5

Niin ja koin että olen niiiiiin iso ja melkein aikuinen. Kun menkatkin kerta alkoi ja rinnat kasvoi kovaa kyytiä.;) Kyllä siinä on aikuisuus kaukana!!

Että ei se mikää Nainen ap:n tyttökään vielä ole. Ihan täys lapsi. Mutta mukavaha se on että tulee positiivinen kuva menkoista!

Vierailija
8/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menkat voi olla miesten keksintö?

Vierailija
9/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en ole ap. Eli minä itse käytin tampooneja nuorena vaikka en ollut seksiä harrastanutkaan. Mulle ainakin kävi ne mini-tampoonit. Meillä ei äiti varmaan ole koskaan tampooneja kans käyttänyt enkä mä häneltä niitä neuvoja saanut mihinkään. Olin siis itse tutkinut kaikkea ja itse ostin itselleni tampoonitkin. Mä tosin olin jo lähemmäs 14v kun menkat alkoi eli olin jo hieman vanhempi.

Mutta siis on tosi hienoa että ajattelet valmiiksi noita juttuja jo tyttäresi puolesta. Mä en saanut kotoa mitään valistusta etukäteen ja kun sanoin äidille että menkat alkoi, niin sanoi vaan et siteitä on tuolla kaapissa ja ne mahakivut on sitä että jännittää. Eli antoi ymmärtää että kivut on itseaiheutettuja ja niistä ei valiteta. No kiitos äidin musta on tullut tosi oma-aloitteinen kun olen kaiken joutunut opettelemaan kirjoista.

Vierailija
10/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden asettimellisten Tampaxien käytön. Ekat kokeilukappaleet ja sellaisen kivan kuljetusrasian sai silloin tilattua jonkun Sinä&Minä tai MeKaks -lehden kupongilla. Siis joskus todella vuonna 1 ja 2.

Mutta ap:n idea siis ihana. Minä olen ajatellut myös juhlistaa tyttäreni kuukautisten alkamista, vaikka siihen voi vielä olla matkaa kymmenen vuotta. Lähinnä siksi, kun meillä kotona noi oli vähän sellaisia hys hys -juttuja, enkä ihan heti alkanut suhtautua kovin luontevasti tilanteeseen.

Eikö ihmiset muuten käy saunassa menkkojen aikana oikeasti? Eks silloin varsinkin kuulu peseytyä? Ja opettaa se tapa myös lapsilleen.

Vierailija
11/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun omat menkkani alkoivat, oli jotain vähän päälle 10v. Olin ihan niinku maailmanloppu ois tullut ja kysyin äidiltä melkein itkien, et miksi minä, miks mulle käy näin..=) Nykyisin en oo ihan noin dramaattinen..

Oli kivaa kun äitini koitti keksiä jotain piristystä, taisin saada jätskit minäkin. Oltiin asioista kyllä juteltu jo etukäteen, mut silti tais tulla yllätyksenä. Se oli kans " isojen tyttöjen juttu" kun käytiin ekat omat rintsikat ostamassa..

Vierailija
12/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

19: en minä saunassa käy menkka-aikaan, huonolle tuntuu ilmankin. Pestähän voi suihkullakin.

Vierailija
13/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 12-vuotiaana, ja vaikka äitini jatkuvasti sanoi, että kohta sulla varmaan alkaa ne, niin sitten kun se päivä koitti, sanoi hän juuri väärät sanat: " Voi ei, nytkö ne jo alkoi" . Hän sai minut häpeämään kuukautisia :(

Vierailija
14/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin jo paljon aiemmin että puhun avoimesti naiseuteen liittyvistä asioista ja kuukautisista luettiin mm. netistä nuorille tarkoitetuilta asiallisilta sivuilta.

Kävimme muutamaa kuukautta aiemmin yhdessä kaupassa ostamassa Libresse siteitä ja samaa merkkiä on käyttänyt koko ajan. Tyttöni ei suostu kehon sisäisiin suojiin. Liikuntatunneilla on ollut normaalisti verkkareissa niin kuin muulloinkin.

Jos uimahallivuoro sattuisi menkka-aikaan ei sinne tietenkään menisi.

Onneksi oli pääsiäisloma silloin kun ensimmäiset menkat oli joten sai olla kotona kaikessa rauhassa ja opetella uuteen asiaan.

Asiaa ei ole kuulutettu kenellekään ainoastaan mummo ja tätinsä tietää. Tyttö ei ole halunnut puhua tästä kaveripiirissä. Osa hänen luokkakavereistaan on edelleen ilman fyysisiä muutoksia osa jo naisen näköisiä.

Vierailija
15/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

19: en minä saunassa käy menkka-aikaan, huonolle tuntuu ilmankin. Pestähän voi suihkullakin.

Vierailija
16/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin kuukautisia monta vuotta, nyt ne on onneksi samantekevät.

Vierailija
17/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten monella kuukautisiin liittyy hys-hys-ajattelua ja häpeää. Myöskään mun äitini ei osannut puhua naiseudesta luonnollisesti, hänellä olikin aiheesta paljon ongelmia itsellään (olen käsittänyt nämä asiat kun minusta tuli aikuinen). Kerran unohdin käytetyn kuukautissuojan vessaan näkyville ja sain siitä kunnon valitukset, oli niin syntinen ja epäonnistunut teko että... Ei varmasti olisi mitenkään juhlistanut kuukautisten alkua, siitä piti olla hyvin hiljaa. Itse olen päättänyt että jos joskus saan tyttären en siirrä tätä samaa häpeää enää eteenpäin. Mun mielestä kuukautisia saa ja kuuluu juhlistaa pienessä piirissä, mennä vaikka syömään tai kokata kotona jotain erityistä :) Ihan mikä itsestä tuntuu hyvältä. Siis niin, että tyttärelle jää olo että kuukautisten alku ja " naiseksi tuleminen" on hieno ja upea asia, että itseään kuuluu ja SAA arvostaa myös sitä kautta.

Vierailija
18/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin puhuttiin kuukautisista jo aiemmin, kun tyttärellä alkoi valkovuoto. Ja silloin puhuttiin paljon asioista, kuukautisethan on ihan normaali asia tytön/naisen elämässä.

Itselläni äiti punasteli ja häpeili kun minulla alkoi kuukautiset, ei kertonut mitään koko asiasta, onneksi tyttöystäväni äiti kertoi asiallisesti joten ymmärsin että asia on ihan normaali.

Meillä oli siis sauna ja jätskiä, vähän namujakin tytär sai :) Siteitä ostimme eilen sekä alwaysin että libressen saa itse kokeilla kumpi on mieluisampi. Tamppooneja en itse käytä, mutta jos tytär haluaa kokeilla niin toki ostan ja opastan käytössä, mutta ei ainakaan näin alkuun halunnut kuin siteitä.

Ja saunasta, minä kai käyn aina saunassa kuukautisten aikaan, miksi en kävisi? Aina olen käynyt en edes ole ajatellut että ei voisi saunoa kun on kuukautiset.

Onpa hassua huomata kuinka vaikea aihe kuukautiset on vielä monelle naiselle.

Vierailija
19/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä jotain hävettävää, siis naiseudessa. Ollaan ylpeitä että meillä on kyky tulla raskaaksi ja saada lapsia

Vierailija
20/47 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivotaan kakku jne. Olisiko jenkeissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme