G: Oletko oikeistolainen vai vasemmistolainen?
Kumpi aatemaailma on lähempänä sinun sydäntäsi ja miksi?
Itse olen vasemmistolainen. Haluan, että hyvinvointiyhteiskunta säilyy eikä kaikkia valtion lafkoja yksityistetä/yhtiöitetä. Haluan myös, että maassamme on mahdollista luuserinkin elää ja olla.
Kommentit (108)
Mitenkäs Kiina-ilmiö? Onko raha vapautettava niin, että työ teetetään niissä maissa, joissa työvoima on halpaa? Eikö ikinä pelota tämä rahan vapaa liikkuminen? Eikö jotain pientä sääntelyä pitäisi olla, oikkarit?
Vierailija:
Kumpi aatemaailma on lähempänä sinun sydäntäsi ja miksi?Itse olen vasemmistolainen. Haluan, että hyvinvointiyhteiskunta säilyy eikä kaikkia valtion lafkoja yksityistetä/yhtiöitetä. Haluan myös, että maassamme on mahdollista luuserinkin elää ja olla.
Oikeistoliberalismi on aatesuunta, joka karsisi verovaroin ylläpidettyjä yhteiskunnan palveluja minimiin. Oikeastaan vain järjestyksen pito ja puolustus olisivat heidän mielestään yhteiskunnan ylläpidettäviä toimintoja.
Koulutuksesta pitäisi siten - ainakin ylemmästä koulutuksesta - kunkin perheen itse maksaa.
Eri juttu sitten on, mitä Suomessa joku Kokoomus ajaa. Kokoomus nyt onkin aika keskustalainen puolue, kuten moni muukin suomalaispuolue, osin laajapohjaisten hallitusten muodostaman tradition takia.
Mutta Kokoomuskin on sitä mieltä, että yksityiskoulut ovat hyvä idea.
-55 vai mikä se nyt oli...-
en todellakaan toivo tästä maasta enempää Neuvostoliitto -vainaan peilikuvaa missä kaikilla pitäisi olla yhtä kivaa.
Vasta kun asuin Saksassa ja opin tuntemaan ent. DDR:ssä kasvaneita ihmisiä, tajusin, että oman lapsuuteni Suomessa oli paljon samaa kuin DDR:ssä. Se oli aika kamalaa huomata!
Olen ehdottomasti ihminen, joka uskoo, että jokainen on oman onnensa seppä ja totta, olen itse menestynyt. Mutta ei se ole helpolla tullut: takana liki 20 vuoden koulu- ja opiskelutaival, asumista ulkomailla, työssä pitää koko ajan kehittyä ja kouluttautua jne.
Hyvä yhteiskunta on sellainen, joka kykenee huolehtimaan sairaista ja yhteiskuntansa heikoimmistakin olematta silti umpipunainen. Saksassa näin aivan liikaa niitä, jotka käyttivät sumeilematta yhteiskuntaa hyväksi, mutta ei heitä sitten kukaan arvostanutkaan.
Peruskouluajatushan on täysin kommaripohjainen: kaikille sama koulutus tulotasosta riippumatta. Jos tässä yhteiskunnassa lähdettäisiin näillä oikeistoarvoilla koulujärjestelmää pukkaamaan, se voisi muodostua jotakuinkin seuraavanlaisista oppilaitoksista:
1. yksityiskoulut, joissa ovat rikkaiden lapset. Näihin kouluihin hakeutuisivat töihin parhaat opettajat. Näiden koulujen käyminen takaisi rikkaiden lapsille hyvät mahdollisuudet saada hyvä koulutus, ammatti ja tulotaso.
2. julkiset koulut, joissa olisivat luusereiden lapset ilmaiseksi. Opettajina toimisivat kaltaiseni huonot opettajat. Koulussa opetus ja eläminen olisi huonoa eikä sieltä pitkälle ponnistettaisi.
Nykyisin mm. yrittäjät makselevat veroja, koska niillä verovaroilla koulutetaan luuserimammojen lapsia, jotka rettelöivät ja rikkovat paikkoja. Eiköhän, oikeistomammat, lähdetä purkamaan tällaista peruskoulujärjestelmää: hyvä koulu niille, jotka osaavat sitä arvostaa...
lapset syntyy " kakaroille" , vanhemmille, jotka itsekin ovat lapsia. Ei ne lapset pysty opiskelemaan pitkälle, kun ei niillä ole ollut aikuisen mallia eikä keskusteluja kotona, eihän niille ole rakentunut maailmankuvaakaan saatikka jotain ammatillisia haaveita. Täälläkään ei ole tasa-arvo, missään ei ole ja yhteiskunnan tulee tukea niitä, joille elämä ei ole suonut kaikkea valmiina. Se on hyvinvointiyhteiskunnan tavoite ?! Vai ?
Maailmanlaajuisesti olen taatusti vasemmalla, kuten lähes kaikki suomalaiset.
Minusta Suomessa rangaistaan hyvästä palkasta tai menestyksestä esim. yrittäjänä. Oikeasti rahaa voi hankkia vain pääomatulona. Sosiaalipuoli on paisunut niin älyttömäksi, että ne, jotka oikeasti tarvitsevat apua, eivät sitä saa. Ja siten on porsaanreikiä. kannustinloukkuja jne.
En tiedä sitten mikä on hyvä, eipä tuo systeemi näy oikein toimivan missään, vaikka monenlaista eri maissa yritetäänkin. Joka tapauksessa suomalainen systeemi on inhimillisempi kuin esim USAlainen. Ymmärtääkseni esim. Kanada on onnistunut kohtuullisesti yhdistämään matalan verotuksen ja yhteiskunnalliset palvelut. En kyllä tunne maata tarkemmin.
JA veroina maksamme myös yhteiskuntarauhasta, toivottomia ihmisiä on kuitenkin aika vähän ja sitä kautta rikollisuus pysyy siedettävänä.
kun näkee useiden oikeistolaisten viesteissä suunnatonta katkeruutta, kylmyyttä ja puhdasta ilkeämielisyyttä. Mikä saa ihmisen ajattelemaan niin, että huono-osaiset ja vähemmän vahvat ihmiset joutavat penkin alle?
Haluan olla heikompien puolella ja mielestäni rikkailla on varaa auttaa köyhempiään. Kommunismi ei kuitenkaan saa minulta korkeita pisteitä. Aatteena hyvin jalo, mutta niin kauan kun ihminen on kateellinen ja tavoittelee omaa etuaan niin kommunismi ei vaan toteudu.
Viikonloppuisin saatan kallistua jopa molempiin, oikealle ehkä useammin... Aina ei itse pysty sitä kontrolloimaan!
Oikeistolaiset purkavat kaiken sen, mitä esim. ay-liike on rakentanut. Kaikki hyvinvointipalvelut romutetaan. Sitten moralisoidaan ja ihmetellään, kun ihmiset voivat huonosti ja ryyppäävät&elävät huonoa elämää. On päivänselvää, että mitä epävarmemmaksi ihmisten elämä menee, sitä huonommat työhalut hänellä ovat.
Jos oikeistolaiset tahtoisivat todella nostaa Suomen työllä pystyyn, niin lopettaisivat pirulaiset sen työolojen alasajon. Ja jos vaikka joskus jokin tehdas pidettäisiin täällä Suomessa, vaikka se pieni japanialainen sen työn halvemmalla tekisikin, niin ehkä työnteon ilo voisi vähän elpyäkin.
Oikeistolaiset vapauttavat viinan, vievät työt ja sitten ihmettelevät, kun syrjäytynyt työtön istuu klo 7 alkon edessä sossusta saamiensa rahojen kanssa. Pientä loogisuutta peliin, tyypit. Mutta kun se Reichsfuhrer Sauli Niinistökin on sen tason ajattelija kuin on, niin eipä kannata opetuslapsiltaankaan kovin hirveitä odotella.
että vähempiosaisistakin on pidettävä huolta. Ihan kuten joku tuossa aiemmin sanoikin, suomalaiset on aika vasemmalla maailmanlaajuisesti katsottuna.
Ikävää on kyllä se, että yrittäjyydestä ja ahkeruudesta rangaistaan. Kaikkien kun pitäisi mennä sen saman putken läpi, demarilaisen putken nimittäin. Kyllä esim. yksityisten vaihtoehtokoulujen perustaminen pitäisi olla helpompaa, pitäisi olla myös mahdollisuus valita lapselleen muutakin kuin kunnallinen päivähoito. No onneksi demaritkin vähitellen ymmärtää, että rahat ei ikuisesti riitä paisuttamaan sosiaalisektoria, pakko on yksityistää.
Itse mietin sitä, että mitä tahansa voi itsellekin tapahtua. Mitä jos työt loppuu sekä itseltä että mieheltä. Koulutusta ja yritystä löytyy molemmilta, mutta koskaanhan ei voi tietää. Ja kyllä heikommista pitää huolehtia ovat he sitten vanhuksia, vammaisia tai muuten vain heikommassa asemassa. Kaikilla ei esim. yksikertaisesti ole rahkeita tai mahdollisuuksia opiskella ja saada hyväpalkkainen työ.
Jos kallistuu vasemmalle, se ei ole sama kuin kommunisti joka ihailee Neuvostoliitto-meininkiä ja haluaa Suomeen saman systeemin. Vähän taas puolin ja toisin pois sitä mustavalkoista ajattelukantaa.
On hienoa kuulla, mitä ihmiset oikeasti ajattelevat.
Meillä on yritys, jossa on myös työntekijöitä. Perustimme pienyrityksemme lainarahalla, teimme alkuvuosina valtavasti töitä, 12-14 h seitsemänä päivänä viikossa, lomiin ei paljon ollut varaa. Siltikin palkka oli melko pieni. Kun yritys alkoi menestyä, palkkasimme työväkeä ja omakin työmäärä väheni.
Suurin osa työntekijöistä on ihan hyviä ja tekevät työnsä. Mutta monia on ollut sellaisia, että yhtäkkiä eivät vaan tulekaan töihin tai töihin tullaan krapulaisena. Tai sitten laiskotellaan minkä suinkin voidaan. Ihan vasta oli eräs työllistetty, joka aluksi oli ihan ok ja mietimme, että voisimme palkata ihan oikeasti hänet meille töihin. Sitten hän alkoi lintsailla ja lopulta ei tullut enää ollenkaan. Tällaiset tarinat ovat ihan arkipäivää, niitä kuulee jatkuvasti muilta yrittäjiltä.
Pitääkö kaikkia hyysätä?
Vierailija:
että maassamme on luuserinkin hyvä olla ja elää. Että teidän luusereiden digi-tv:t ja tv-lupamaksut pitäisi meidän muiden maksaa??Olemme oikeistolaisia, samoin mieheni ja omat vanhempani. Ja tuo ap:n kirjoitus jo kertoi miksi.
Minäkin kannatan hyvinvointiyhteiskuntaa, tosin niin että jokainen kustantaa sen itse. Teemme töitä, meillä on mukava asunto, kaksi toimivaa autoa, ihanat lapset hyvässä hoitopaikassa ja kesäisin asustellaan mökillä koko perhe. Miksi kaikilla pitäsi olla yhtä mukavaa jos ei ole rahkeita?????
Toiset opiskelee ja tekee paljon töitä. Siitä pitää sitten maksaa veroja että nämä vasemmistolaiset eläisivät. Sitten ne purnaa ja on kateellisia jokaiselle joka vähän parempi tuloinen.
Ettekö te tiedä, että monet huippujohtajat suomessa tekevät ihan ympäripyöreitä työpäiviä. Yöllä kotiin, aamulla ylös viiden jälkeen kun pitää jo aamu kasilta olla ties missä ulkomailla. Ja kiitos siitä mitä he tekevät kansantaloudellemme on se, että otetaan heidän palkastaan pois jopa 80% prosenttia veroina. HÄVETKÄÄ.
Minusta hyvinvointiyhteiskuntaa pitää puolustaa ja yritysten saneluvaltaa vastustaa.
Suomessa on aivan kv-tutkimustenkin mukaan erinomaiset olot yrityksille. On osaava työvoima (yhteiskunnan varoin koulutettu), vakaat olot (josta kiitos lankeaa pitkälti yhteiskunnan ylläpitämälle tuloerojen tasausjärjestelmälle ja sosiaaliturvalle), hyvät palvelut ja infrastruktuuri (nekin yhteiskunnan verovaroin ylläpitämiä). Ja silti yritykset ja porvarit kehtaavat narista ja vaatia verotusta alaspäin... siinä on lievänmoinen ristiriita!