Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TUPULIINI ja muut asiasta tietävät(kirkkovihkiminen)

11.01.2006 |

Tupuliini, vastasit minulle aikaisemmin näin, kun kyselin naimisiin menosta maistraatin ja kastajaisten väliltä:

Miksi ei kirkkovihkimistä ?

Itselläni ei omaa kokemusta ihan pienistä häistä ja poika kastettiin kotona. Mutta jos haluatte vihkimisen erikseen - ei sitä ole pakko maistraatissa käydä tekemässä - kyllä kirkkovihkimisen saa myös pienellä porukalla. Jos maistraatti tuntuu " kylmältä" , miksi ei mennä vihille kirkossa ? - Itse olin eilen miehen ja pojan kanssa ainoina todistajina kirkossa tapahtuneelle vihkimiselle. Parin ja meidän perheen lisäksi paikalla pappi ja kanttori. (Tässä tapauksessa varsinainen juhla suvulle ja ystäville järjestetään ensi kesänä erikseen...).

Rupesi kiinnostamaan kyseinenkin vaihtoehto, aina ollut vaan mielessä, että kirkkohäät ovat isot.

Eli kertoisitteko minulle lisää tästä vaihtoehdosta:

esim: vaatetuksesta, voiko tapahtua myös viikonloppuna, muutenkin millainen tilaisuus oli, kuinka nopeasti järjestettävissä (tässäkin tapauksessa varsinainen juhla järjestettäisiin kesällä) ja mitä muuta muistettavaa...

Kiitollisena odotellen M@nsikk@

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vaatimus on ne 2 todistajaa ja nekin seurakunta järjestää tarpeen mukaan " talon puolesta" . Eli kirkossa voi mennä naimisiin niin pienellä virasmäärällä kuin vain haluaa! Voi pyytää vain ne 2 todistajaa tai sitten vaikka vain ne lähimmät, esim. omat ja puolison vanhemmat ja lähimpiä ystäviä.

Asustakin saa toki itse päättää :) Voi laittaa ihan perinteisen morsiuspuvun ja miehelle vaikka frakki tai sitten vähän kevyempää juhla-asua, esim. morsiamelle vaalea jakkupuku tai kotelomekko ja miehelle puku. Morsiuskimppu ja morsiamen kampaus ja meikki varmasti lisäävät juhlan tuntua :)

Vierailija
2/7 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkimisen ajankohtaa kannattaa kysellä omasta seurakunnasta, viikonloppuisinhan ne häät yleensä pidetään, joten toki myös pienet häät onnistuu viikonloppuna :)

Järjestely varmasti käy nopeaa, jos tarkoituksena on vain nyt hoitaa tuo vihkiminen ja myöhemmin juhlia. Eli hoidatte avioliiton esteiden tutkinnan kirkkoherranvirastossa (menee viikko) ja varaatte samalla kirkon ja papin+kanttorin. Tähän aikaan vuodesta kirkoissa tuskin on tungosta, joten uskon että saatte sen päivän ja kellonajan jonka haluatte!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelyt voi tehdä ihan niin kuin itse haluaa, ei vieraiden määrä mitenkään rajoita suunnittelua. Meillä ajankohta oli lauantai-iltapäivä muistaakseni klo 14, mukana oli omat vanhemmat ja sisarukset sekä kummit. Asuna minulla oli hääpuku, mutta sellainen hillitty malli, mikä mielestäni sopi tällaisiin pieniin häihin aikuiselle morsiamelle. Harkitsin kyllä pitkään ihan sellaista juhlavaa jakkupukuakin.

Vihkimisen jälkeen siirryttiin pienehköön vuokrattuun juhlatilaan (itse asiassa saunatila, mutta sen oleskelutila soveltui mainiosti tällaiseen pieneen juhlaan), jossa oli pitopalvelu järjestämässä ruokailun ja kahvituksen. Mitään varsinaista ohjelmaa ei ollut, ei siis tanssia tms. Koolla oli kuitenkin vain omat perheet ja aika kului mukavasti seurustellen ja lasten telmimistä seuraten.

Meillä juhla järjestettiin varsin nopeasti. Juhla oli keväällä ja tilat varattiin vähän ennen joulua, tammikuussa hoidettiin pitopalvelu. Kirkkoasiat meni niin, että soitin kirkkoherranvirastoon, josta varasin sopivan päivän ja sitten sovittiin papin kanssa tapaaminen. Papin kanssa sovittiin sitten yksityiskohdista ja plussana oli, että meillä oli mahtava kanttori, joka lauloi toimituksen aikana todella kauniin laulun, siitä tuli lisätunnelmaa näin pieneen tilaisuuteen. Häämarssit yms. otettiin mukaan toimitukseen, vaikka olisi voinut jättää poiskin, kävelin yhdessä mieheni kanssa alttarille, isä ei siis saattanut jne.

Vierailija
4/7 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista. Ja tarkoitus olisi mennä naimisiin aika pian ja ihan vaan ns.pari todistajaa mukaan.

Lisää kommentteja otetaan vastaan.

Vierailija
5/7 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron vielä vähän lisää tuosta esimerkistä, josta alunperin mainitsin.

Tässä tapauksessa morsiamella oli juhlava mekko, mutta ei " perinteinen valkoinen prinsessamekko" , koska hän ei kokenut sitä omakseen. Kyseessä ei ollut ihan nuori pari - vaikkakin liitto molemmille ensimmäinen. Sulhasella oli musta puku. Meidän perhe pukeutui, kuten mihin tahansa häihin - suuriin tai pieniin. Miehellä puhu - itsellä mekko jakulla ja pojalla (1.5 v) suorat housut - valkoinen paita + liivi.

Vihkiminen meni normaalin " lyhyen" kaavan kautta (ei siis ehtoollista mukana). Pari käveli yhdessä alttarille - papin puhe - valat - virsi tms. mitä nyt " normaaliin" kaavaan kuuluu.

Kirkon jälkeen pari oli varannut pöydän eräästä ravintolasta, ja kävimme siellä syömässä. Erikseen oli sinne tilattu pieni hääkakku + kahvi - muuten ihan " normaali" ruoka.

Järjestelyt veivät parilta aikaa saman verran mitä mihin tahansa vihkimiseen - kampaaja, valokuvaus tms. varaukset. Kutsukortteja ei kyllä tarvinnut lähetellä...

Jahas - meidän poika päätti tänään nukkua normaalia lyhyemmät päiväunet...

Vierailija
6/7 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli kirkossa n. 20 henkeä eli meidän vanhemmat ja sisarukset perheineen. Kirkkohäät voi olla ihan miten pienet vaan, puvut yms. oman maun mukaan. Mulla oli hyvin yksinkertainen valkoinen puku, miehellä musta puku, joka oli hankittu jo erästä toista tilaisuutta varten.

Meille itselle olisi ehkä riittänyt häät ilman vieraitakin, mutta ajateltiin, että nämä lähimmät pitää kyllä kutsua, vanhemmat ainakin olisivat loukkaantuneet elleivät olisi päässeet mukaan.

Voitte suunnitella tilaisuuden papin kanssa mielenne mukaiseksi, soita kirkkoherranvirastoon ja sovi tapaaminen. Meillä oli normaalit musiikit eli marssit alkuun ja loppuu, lisäksi yksi virsi. Pappi ja kanttori tulevat talon puolesta, vahtimestari järjestää kirkossa kaiken valmiiksi eli vihkiryijyn, kukat alttarille, virsikirjat valmiiksi etupenkkeihin.

Vihkimisen jälkeen oli ruokailu kirkossa olleille eräässä ravintolassa, ja jatkot sitten meillä kotona puutarhajuhlina, jonne pyysimme myös joitakin ystäviä mukaan. Lapset mukaan lukien illalla oli koolla 40 henkeä.

Vierailija
7/7 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eikun asiaa huomen aamulla eteenpäin... :)

Ja erityis kiitos sinulle tupuliini, kun toit tämänkin vaihtoehdon esille. Muuten olisimme varmaan käyneet maistraatissa, vaikka todellisuudessa halusimme kuitenkin kirkkohäät, mutta kuten totesin minulla oli vain mielikuva että kirkkohäät isoilla rahoilla...

M@nsikk@