Miksi ei ehkäisyä saa käyttää?
Perustuuko se Raamattuun?
Voiko joku ystävällisesti kertoa?
(Olen lukenut täälläkin kirjoituksia siitä kuinka jotkut keskustelee siitä että lääkäri sanoi ettei vielä kannata yrittää uutta lasta, mutta äidit kirjoittavat etteivät he halua ehkäistä koska se on väärin. Mutta miksi se on väärin?)
Kommentit (54)
Mun mielestä raamattu ei ota mitään kantaa ehkäisyyn. Jumala on antanut meille myös järjen mitä tulis käyttää.On paljon asioita, missä voidaan " sysätä" vastuu Jumalalle.Esim.en käytä turvavyötä autossa kun on kaikki on Jumalan kädessä.Okei tää oli vähän kaukaa haettu, mutta ei ehkäisyssä mitään pahaa ole mun nähdäkseni.Ja tosiaan saattaa olla tapauksia, missä äidillä on sairaus joka olis raskauden aikana vaarallinen joko äidille tai lapselle jne...Hyvät ihmiset järjen käyttö on sallittu ja jopa suotavaa.
Yleensä kysyjän tarkoituksena ei vain ole oikeasti yrittää ymmärtää, vaan lähinnä saada minut ja kaltaiseni ymmärtämään kuinka väärässä olemme :) Se vain on turhaa. En minäkään kuvittele että se, että kerron miten uskon saisi sen kysyjän uskomaan samoin, ellei hän todella kysy sillä mielellä.
xialle vielä, että kyllähän näitä asioita on mietitty tässä vuosien varrella paljonkin, myös siltä kannalta että jospa olenkin itse väärässä. Ehkäpä siksi näissä nettijankkauksissa ei tulekaan vastaan mitään uutta.
xia:
Kumpikaan " vastarannan kiiski" näissä keskusteluissa ei halua tarkastella omia kantojaan objektiivisesti, anna mahdollisuutta sille, että hän itse voisi ollakin väärässä.Siispä jankkaus jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.....ja jatkuu.
ja niin SURULLISTA että jos et jaksa tehdä ja hoitaa liutaa lapsia niin ole hyvä ja luovu uskosta! Muuta vaihtoehtoa ei ole... Ei Jumala rankaise siitä jos ei jaksa! Ei hyvänen aika!
Monet vl-äidit täällä ihmettelee miksi tämä asia niin kovasti puhuttaa. Syy siihen on että uskotte että vain teillä on oikeanlainen usko ja oppikäsitys raamatusta. Ja eräs suurin erottava tekijä muista USKOVISTA on juuri tämä ehkäisemättömyys. Pidätte ehkäisyä syntinä. Ja kun muut seurakunnat ja uskovien yhteisöt ei sitä niin opeta, muut eivät voi olla oikeita uskovia. Tämä vääristymä aiheuttaa närää! Monet niin hellarit kun vapaakirkkolaiset ja luterilaiset uskovat eivät voi hyväksyä että heitä ei pidetä uskovina! Kun sitä todella sydämestään ovat. Itse siihen mukaan lukien! Jokaisen oma asiahan se on mutta silti....
Ja kyllä siinä on empatiaakin mukana kun ajattelee että itse naisena en jaksaisi synnyttää ja hoitaa niin paljon lapsia. Sääliksi käy sitten monia naisia kun se on vaan jaksettava... Ihan oikeesti!
jane2:
itse naisena en jaksaisi synnyttää ja hoitaa niin paljon lapsia. Sääliksi käy sitten monia naisia kun se on vaan jaksettava... Ihan oikeesti!
Eli Jane:
ei ne kaikki jaksa, ei läheskään kaikki.
Kirjoitan tähän nyt tänää Kalevassa olleen kirjoituksen mielidepalstalta:
" Oulunsalon valtuutetut,pysykää päätöksessä. Rahat kotihoitoon, ei hyväosaisten musiikkijuhliin.
Nimimerkki: 9 lapsen uupunut kotiäiti"
Voin kertoa taustoja että Oulunsalossa on ollut kesällä jo perinteinen musiikkitapahtuma, jota ollaan nyt karsimassa, niin että se olisi vain joka toinen vuosi.
Ja minusta se on todella huono idea, sillä kesällä tarvitaan tapahtumia, niihin tulee maksavia turisteja ja tietysti paikkakuntalaisetkin saavat nauttia musikillisesta annista.
Mutta, Oulusalossa asuu hyvin paljon vanhoillisia, en tiedä eivätkö he arvosta tapahtumaa, vai odottavatko he vain apua itselleen kun eivät jaksa, niin kuin yllä olevan kirjoituksen kirjoittaja.
Mutta äidin täyty olla todella uupunut, kun hän haluaa karsia mieluummin musiikista ja hän näkee sen vievän häneltä avun.
Mutta äiti ei ole tainnut miettiä, että hän on ihan itse saattanut itsensä tuohon tilanteeseen.
Entä jos äiti ei olisi tehnyt noin montaa lasta?
Entä jos äiti olisi ollut töissä, niin silloin hänen ei tarvitsisi ajatella musiikin kuuluvan vain hyväosaisille?
Eikö äiti voisi henkilökohtaisesti toimia niin että hän olisi hyväosainen?
Ja missä on uupuneen kotiäidin oma auttava aviomies?
Ja jos aviomies ei auta, niin miksi hän ei palkkaa apua omalle vaimolleen?
Minä en ymmärrä?!
En ymmärrä kirjoituksiasi! Pitikin tulla tänne lukemaan. Ei kyllä kiinnostanut koko ketjua lukea, osan luin vain ja pistipä viestisi silmään.
Ajatteletko yhtään mitä kirjoitat? Me lestadiolaiset emme ehkäise vaan otamme sen usein suurenkin lapsilukumäärän vastaan, kuten tiedät jo. Mutta ajattelitko yhtään kirjoittaessasi, että mikset mene esim. AV:lle kuuluttamaan tuota samaa tekstiäsi, käännettynä se ei lestadiolaisiin! Miksi ei lestadiolaiset niitä lapsia tekee edes yhden tai kaksi, koska eivät jaksa usein niitäkään hoitaa, eikä kasvattaa ja rakastaa täydestä sydämestä?? MIKSI niitä tehdään vaikka ehkäisy on teillä ihan sallittua? Valitettavan paljon on niitä surullisen kuuluisia tapauksi tässäkin naapurustossa, jossa on tehty lapsia, mutta ei niistä ole kyetty/haluttu huolehtia. Kaukana on rakkaus monessakin perheessä, jossa esim televisio on rakkaampi kuin yksikään lapsi. Sääliksi käy!
Miksi lestadiolaisilla äideillä ei ole ihan yhtälaista oikeutta saada/hakea apua, kuin ei lestadiolaisilla äideillä? Ihan yhtälailla ei lestat ovat saattaneet itsensä siihen tilaan, jos ovat väsyttäneet itsensä. Vai itsestäänkö ne mukulat ovat tulla tupsahtaneet ei lestaperheisiin? Minä nostan hattua joka ikiselle ison perheen äidille!! Oli sitten lesta tai ei!! Itselläni nyt ei vielä kovinkaan suurta perhettä ole. Kyllä vain se elämä kuulostaa usein olevan paljon surkeampaa ja vaikeampaa tuolla puistossa tai naapurustossa yhden, kahden lapsen äideillä kuin ystäväpiirissäni lestadiolaisilla. Kerronpa vielä lopuksi, että mieheni velikin vaimonsa kanssa päättivät hankkia sen yhden lapsen (eivät ole lestoja) ja ennenkuin lapsi oli edes ensimmäistä syntymäpäiväänsä viettänyt, oli tämä pieni tyttö jo anoppini hoivassa, kun ei lasta sitten haluttukkaan hoitaa ja rakastaa. :( Mutta niin ne on hyvin vain aina asiat ei lestoilla, kun tyytyy tekeen vain sen yhden lapsen harkitusti. ;)
Ps. Anteeksi kärkäs kirjoitukseni. Ottaa hieman päästä tällaiset jankutukset täällä. En aio edes tulla katsomaan tänne tätä ketjua enään. :) Hyvää talvea vain lestoille ja ei lestoille!
Haluan lisätä vielä yhden asian:
Toivoisin, että kun jotkut haluavat saada paljon lapsia, niin he myös kantaisivat lapsista täyden vastuun.
Rakastamalla ja kasvattamalla täydestä sydämestä joka ikisen, sillä kaikki lapset ansaitsevan sen!
( Ikävä kyllä olen havainnut että jotkut ovat " saaneet" paljon lapsia, mutta heistä ei välttämättä huolehdita niin kuin he ansaitsisivat. Se on surullista ja ehkä siksikin halusin tietää, että mistä tämä suuri lapsimäärä johtuu.)
Onkohan kukaan lestadiolaisäiti huomannut itse, että ei jaksa suuren lapsimäärän kanssa ja olisi hakenut apua?
Tai onko se niin, että kun on itse tehnyt niin pitää itse sinnitellä...
En voi muuta kuin yhtyä edellisen kirjoittajan sanomaan!! Kirjoittaako sivistynyt ihminen tuollaista tekstiä (viittaan siis Deliten tekstiin)!! Ei ainakaan valveutunut, silmät auki kulkeva!! Lestathan ne on ainoita, jotka väsyvät lapsiin!! Hohhoijakkaa! Jos ei sinulla ole muuta sanomaa, suosittelen, että lakkaat kirjoittamasta tänne, ettei viimeinenkin maineenrippeesi katoa!
Minusta ne ovat maallisia ja ei ensimmäisenä tavoiteltavia asioita, mutta ymmärrän että ne ovat jollekin tärkeitä asioita! : (
Ja minä en väitä etteikö ongelmia olisi jokaisessa perhetyypissä!
Niitä on köyhillä ja rikkailla riippumatta lapsimäärästä.
Ja monesti jo se, että kaksi aikuista asuu yhdessä, tuottaa ongelmia, puhumattakaan siitä, että heille tulee lapsia.
Ja olen surullinen sen kirjoittajan puolesta, jonka vlejen lapsi ei saa kasvaa vanhempiensa kanssa. Minusta kaikkia lapset ansaitsevat täyden rakkauden vanhemmiltaan, myös ne ainoat lapset.
Mutta lapsen rakastaminen ja hyvin kasvattaminen ei ole mikään helppo asia kenellekään. (Jos on vain yksi lapsi, niin sen voi EHKÄ laskea tietämättömyden piikkiin, ettei hän ymmärtänyt kuinka paljon lapsi vaatii panostusta. aikaa, yms.)
Siksi en ymmärrä sitä, että joku ehdoin tahdoin haluaa niin monta lasta kuin vain on mahdollista.
Ja toivon että äiti joka on tehnyt sen yhden tai kaksi lasta, ymmärtäisi jo, että kuinka pljlon lapset vaativat ja hän miettisi että onko hänellä voimia kasvattaa lapsikatrasta.
Minusta he tietoisesti ottavat riskin!
Kuten tämä lehden palstalle kirjoittanut 9 lapsen uupunut kotiäiti!
Jos ajatellaan, että Jumala on luonut jokaisen, niin eikö jokainen (lapsikin) ansaitse tulla rakastetuksia?
Jos lapsia tulee kerran vuodessa, niin eikö silloin lapsella ole erilainen mahdollisuus tulla rakastetuksi kuin pienemmän perheen lapsilla?
Ja melkein aina aikuiset päättävät montako lasta he ovat valmiit saamaan.
(Niin pienissä kuin suurissakin perheissä sekä lestaadiolais- ja ei lestaadiolaisuusperheissä.)
(Ja minä en voi sille mitään, jos te ette ymmärrä mitä ajan takaa, mutta voin sanoa teille että yritän ymmärtää mitä te ajatte takaa, vaikka se ei aina helppoa olisikaan.) :)
että lasten vastaanottaminen on jokaisen NAISEN OMA PÄÄTÖS. Ei siis miehen tai organisaation!! Kuten tiedätte, että jos ei halua enempää lapsia,
ehkäisyvälineet on kaikkien saatavilla. Mutta jos haluaa ottaa kaikki lapset vastaan, niin niitä ei tarvitse.
Ja mitä tulee lasten rakastamiseen, se EI VARMASTI vähene, oli niitä sitten yksi tai 10!! Tiedätkö, että puhut aiheesta, josta sinulla ei ole omaa kokemusta, joten ne ovat vain omia ajatuksiasi ja kuvitelmiasi.
Uskon, että tässä maassa olisi ihan yhtä paljon väsyneitä äitejä, vaikka jokaisella olisi lapsia max. 3. Lapset todella tuovat valoa ja jaksamista arkeen (vaikka rankkaa hommaa lasten kasvattaminen onkin, oli niitä 1 tai 10). Millaista on uranaisen arki, jolla lapset hoidossa ja siinä yrittää kotiakin hoitaa. Helppoa? Eihän koskaan väsytä? Entä 2 lapsen kotiäidin arki? Eihän koskaan väsytä?
Me jokainen saamme tässä vapaassa maassa tehdä ITSE omat valintamme elämässämme, millaisen siitä sitten kukin haluaakin. Luota kuule Delite siihen, että lestatkin ovat fiksuja ihmisiä ja kyllä itse huolehtivat omista asioistaan. Niin paljon olen kuullut opettajilta, terveydenhoitajilta ym. positiivista palautetta vanh.lest lapsista ja vanhemmista, kelpaisivat monessa asiassa kuulemma esimerkiksi muille mm. käyttäytymisessä, tyytyväisyydessä, elämäniloisuudessa ym. ym. Suosittelen, että tutustut porukkaan, niin ennakkoluulosi häviävät!
Tämän aiheen jauhaminen on loputonta, joten kannattaa lopettaa. Ihmiset aina kehuvat olevansa niin suvaitsevaisia, niin suvautsevaisia. Mutta kun eteen sattuu lesta, suvaitsevaisuus loppuu just siihen! Annetaan jokaiselle elämisen rauha, ja lopetetaan mollaaminen, solvaaminen ym. Jos itse ei jotakin asiaa ymmärrä, kannattaa hyväksyä se, että kaikki eivät tosiaan kaikkea ymmärrä. PISTE!
Siinä se vika onkin, olen jutellut vain niiden ihmisten kanssa joita luettelit: kasvatuksen ammattilaisten kanssa ja heidän mielestään " lestat" eivät kasvata lapsiaan samalla lailla kuin muut.
Lapset ovat käytökseltään " huonompia" . Olen itse myös seurannut eäritä perheitä, nähnyt koulussa, vapaa-ajalla..
Koulussa kiusaa muita, ei tottele ollenkaan. (Kun käsketään pihalle välitunnille, niin hän lähtee, mutta kun silmä välttää, niin hän on taas sisällä, ja tämä on lievimmästä päästä. Kaikki muut lapset tottelevat normaalisti.)
Lapset, alle kouluikäiset kulkevat ulkona kovallakin pakkasella sisävaatteilla. He myös pyrkivät paikkoihin jotka eivät ole heidän ikäisilleen tarkoitettuja ja heitä on hankala saada pois. Kun he näkevät television, he nauliintuvat sen eteen ja käyttävät kaukosäädintä vaihtaen koko ajan kanavia. Televisio on myös hyvin isolla.
Netissä he menevät heti kun silmä välttää; kielletyille sivuille.
Nämä ovat vain esimekrkkejä ja voit uskoa että näitä on paljon.
Vanhemmat syyttävät muita kasvattajia, vaikka minun mielestä lapsella on vain kaksi kasvattajaa: omat vanhemmat!!!
(Lisäksi kuulin, että eräässä hoitopaikassa on kasvatettavana saman perheen monta sairasta lasta. " Lestavanhemmilla" on joku sairaus ja se periytyy lapsille, silti he " saivat" monta lasta, joita nyt hoitaa ammattilaiset. Miksi he tekivät näin, vaikka kuulivat saavansa sairaita lapsia?)
Mutta olisin halunnut tietää teidän ajatuksia, sillä tiedän itse vain sen minkä näen ja se ei aina nytä hyvältä, vaan tekee surulliseksi. Välillä hyvin surulliseksi ja olen joutunut miettimään lastensuojeluilmoituksen tekemistä. Sillä minusta kaikista tärkeintä ovat lapset, ei vanhempien vakaumus tai usko.
Tietysti olisi ihanteellista jos kaikki " lestat" saisivat liudan lapsia ja he huolehtisivat niistä jokaisesta. Mutta ikävä kyllä se ei kaikkien kohdalla toetudu. (Toki ymmärrän, että esim. sinä voit olla rakastava ja oikealla tavalla kasvattava, huolehtiva äiti. Ja ehkä sinulla on mies, joka jakaa homman sinun kanssasi tasapuolisesti.)
En tiedä ymmärätkö kuinka paljon teistä puhutaan? Ja minusta tuntuu, että jollain tavalla asian voisi muuttaa.
Ja toivon myös että ne " lestat" jotka ei jaksa suuren perheen kanssa, voisivat sen tunnustaa itselleen ja löytäisivät muun ratkaisun.
(MInusta tuo " lesta" sana on ihan hirveä, =leimaava, siksi mieluummin kirjoitan sen heittomerkeillä. Vaikka huomasin kyllä, että te itse käytätte sitä...)
mutta mieluummin elämme tämän pienen hetken täällä kurjuudessa, jotta pääsisimme kerran perille kunnian taivaaseen.
Tämä lestadiolaisten " piikittely" ainakin vahvistaa minun uskoa, sillä raamatussakin sanotaan, että meitä pilkataan täällä maan päällä! Te, jotka jaksatte pohtia näitä lestadiolais -asioita ni huomaa, että teillä itellä ei mene hyvin.. Niinhän se vaan on!
Ps. Arvaan, että tämä se vasta adrenaliinin saa monien sisällä kiehumaan, mutta uskon asioista on turha keskustella jos ei halua yrittää ymmärtää ja uskoa. Minä lähen paapimaan :)
Hyvää yötä kaikille!
Meille on kysymys isosta asiasta, Jumalan tahdon mukaan elämisestä eikä sitä varmaankaan Delite nettipalstalla voi muuttaa :)
Aina kun kuulee noita juttuja kuinka lestat sitä ja tätä ja kuinka niiden lapsetkin, mitäpä siinä voi tehdä? Me jokainen hoidamme ja kasvatamme omat lapsemme, jokainen perhe tyylillään. Ei meillä lestadiolaisilla ole mitään uskonnon sanelemaa lasten hoito- ja kasvatustapaa.
Delite:
En tiedä ymmärätkö kuinka paljon teistä puhutaan? Ja minusta tuntuu, että jollain tavalla asian voisi muuttaa.
tixis:
että lasten vastaanottaminen on jokaisen NAISEN OMA PÄÄTÖS. Ei siis miehen tai organisaation!! Kuten tiedätte, että jos ei halua enempää lapsia,
ehkäisyvälineet on kaikkien saatavilla. Mutta jos haluaa ottaa kaikki lapset vastaan, niin niitä ei tarvitse.Ja mitä tulee lasten rakastamiseen, se EI VARMASTI vähene, oli niitä sitten yksi tai 10!!
Niin paljon olen kuullut opettajilta, terveydenhoitajilta ym. positiivista palautetta vanh.lest lapsista ja vanhemmista, kelpaisivat monessa asiassa kuulemma esimerkiksi muille mm. käyttäytymisessä, tyytyväisyydessä, elämäniloisuudessa ym. ym. Suosittelen, että tutustut porukkaan, niin ennakkoluulosi häviävät!
Minua oikeastaan jo harmitti kun kirjoitin eilen kuulemani / kokemani jutut vanhoillisista, mutta kun tixis kirjoitti päinvastaista. (Eli että muut voisivat ottaa mallia vanhoillisista..) Ehkä näin voi ajatella ainakin ne opettajat, jotka ovat samalla linjalla teidän kanssa tai sitten jos vl on alueella enimmistössä? Tai kai teitäkin on erilaisia tapauksia...En tiedä.
Tuntuu vaan hassulta, kun tixis kirjoitti että on jokaisen oma valinta ottaako vastaa kaikki laset vai ei, ja kuitenkin joku kirjoitti että jos ei ota niin ei ole kunnon uskovainen.
Minusta on myös ikävää kuulla että tämä elämä ei tunnu olevan teille kovin tärkeä. Minusta se on! Täällä elää meidän kanssa muut sisaruksemme, jos ymmärrät. Ja miksi meille olisi annettu tämä elämä jos tämä ei olisi tärkeä? Ja kyllä minusta on oikeus odottaa antoisaa elämää myös nyt ja siksi kannattaa aika käyttää mahdollisimman hyvin eikä suuresta perheestä " kärsien" , jos siihen ei ole voimavaroja.
Jos Jumala on luonut meidät, niin eikö Hän myös ymmärrä että ei yksi ihminen voi kaikkea jaksaa ja siksi joudumme tekemään päätöksiä omia voimavarojakin ajatellen.
Elämähän on lahja Jumalalta, siksihän me annamme kaikkien lastemmekin syntyä :) Ei me suuresta perheestä kärsitä, lapsethan ovat ilo ja rikkaus. Tottakai välillä on kausia että väsyttää ja muutenkin elämä tuntuu kurjalta, niinhän kaikilla on! Perheen koosta riippumatta.
Hän, joka kirjoitti tuosta kärsimisestä (en muista nikkiä), tarkoitti varmaan, että jos joskus tuntuu raskaalta vaikkapa se suuren perheen pyörittäminen, tai ihmisten pilkaaminen tms, valitsemme kuitenkin mieluummin se jotta saisimme pitää uskomme kuin että yrittäisimme päästä mahdollisimman helpolla ja elää yleisesti hyväksytyllä tavalla. Voi olla onnellinen vaikka olisikin välillä raskasta.
Elämähän on valintoja, ja kaikkea ei voi saada. Jos valitset vanhoillislestadiolaisuuden, tulle kylkiäisenä leima otsaan, ainakin Oulunsalossa ja vastaavissa paikoissa. Mutta tämä usko on niin kallisarvoinen asia että nuo ihmisten puheet tms. ei paljoa merkkaa sen rinnalla.
Delite:
Tuntuu vaan hassulta, kun tixis kirjoitti että on jokaisen oma valinta ottaako vastaa kaikki laset vai ei, ja kuitenkin joku kirjoitti että jos ei ota niin ei ole kunnon uskovainen.
Niin, jokaisen oma valinta haluaako uskoa tällä tavalla vai ei, ja jos ei esim usko ehkäisyn olevan synti, voi varmaankin käyttää ehkäisyä. Kyllä meidän joukossamme on ihmisiä jotka ehkäisevät ns " salaa" . Eihän sitä kukaan mitenkään kontrolloi.
miinsku:
mutta mieluummin elämme tämän pienen hetken täällä kurjuudessa, jotta pääsisimme kerran perille kunnian taivaaseen.Tämä lestadiolaisten " piikittely" ainakin vahvistaa minun uskoa, sillä raamatussakin sanotaan, että meitä pilkataan täällä maan päällä! Te, jotka jaksatte pohtia näitä lestadiolais -asioita ni huomaa, että teillä itellä ei mene hyvin.. Niinhän se vaan on!
Mistä kohdin Raamattua on kohta että TEITÄ pilkataan maan päällä?
Minä luulen tietäväni kyseisen kohdan ja minusta se ei tarkoita TEITÄ,vaan yleisesti kristittyjä.
Minusta sinulla on vaarallisen tuntuinen ajattelutapa.
Ei kai Jumala ole luonut ihmimisiä (siis TEITÄ) maan päälle ihan vaan kärsimään?
Mutta on tosi asia että kenenkään ihmisen elämä ei voi olla koko ajan pelkkää unelmaa, vaan kärsimys ja vaikeudet kuuluvat jokaisen ihmisen elämään muodossa tai toisessa jossain vaiheessa elämä. Mutta ei kai se tarkoita sitä, että meidän pitäisi pyrkiä kärsimään..
ja vielä lasten kautta?
(Aika hirveä ajatus!)
Toivottavasti et ajattele näin?
(Se ei ole oikein lastenkaan takia.)
Mistä itse voi tämän elämän aikana tietää että aikanaan pääsee " kunnian taivaaseen" ?
Ei kai se, että elää kurjuudessa takaa mitään?
Entä se, kun ajattelette että ketkä muut pääsee taivaaseen ja ketkä ei...
Miten jollakin voi maan päällä olla niin suuri viisaus tietää?!
tuo salaa ehkäisy kuulostaa vähän samalta kuin katolilaisilla, jotka eivät tee aborttia, mutta sitten lähtevät lomalle ja samalla teettävät abortin.
Miksi ei voi avoimesti tunnustaa?
Miksi ette voi avoimesti hyväksyä, että joku uskoo vaikka ei haluakaan suurperhettä?
(Entä jos kyseessä on oma rakas sisko, joka ei jaksa yhdenkään lapsen kanssa?)
Kyse voi olla jopa aviosuhteen kestävyydestä / epätasa-arvosta, omasta tai miehen meielenterveydeydestä tai muusta sairaudesta.
Tiedätkö jonkun joka avoimesti ehkäisee, mutta saa silti olla teidän " piireissä" ?
On minulla kokemusta oman rakkaan siskon jaksamattomuudesta, minä olisin silloin kyllä antanut hänelle " luvan" ehkäistä mutta siskopa ei halunnut. Nyt jälkeenpäin olen sitä mieltä sisko teki oikein ja onnellinen siitä etten alkanut hänelle puhua järkeä, nyt olen sitä mielt' että itse olin silloin väärässä.
On myös kokemusta " mielenterveydestä tai muusta sairaudesta" omassa perheessä, sanon vain ihan sen takia etteivät nämä asiat ole minulle itselleni mitään teoreettisia tilanteita.
Delite:
tuo salaa ehkäisy kuulostaa vähän samalta kuin katolilaisilla, jotka eivät tee aborttia, mutta sitten lähtevät lomalle ja samalla teettävät abortin.Miksi ei voi avoimesti tunnustaa?
Miksi ette voi avoimesti hyväksyä, että joku uskoo vaikka ei haluakaan suurperhettä?
(Entä jos kyseessä on oma rakas sisko, joka ei jaksa yhdenkään lapsen kanssa?)Kyse voi olla jopa aviosuhteen kestävyydestä / epätasa-arvosta, omasta tai miehen meielenterveydeydestä tai muusta sairaudesta.
Tiedätkö jonkun joka avoimesti ehkäisee, mutta saa silti olla teidän " piireissä" ?
Delite:
Tai kai teitäkin on erilaisia tapauksia...En tiedä.
Kyllä meitä todellakin on erilaisia, laidasta laitaan löytyy.
Itse olen asunut siellä Oulun seudulla paikkakunnalla missä on paljon lestadiolaisia, ja nyt muutettuamme toiselle puolen Suomea tuntuu todella vapauttavalta kun ihmiset eivät kuvittele automaattisesti tietävänsä mitä mieltä olen mistäkin asiasta, miten kasvatamme lapsemme, mitä arvostamme jna. Olen pitkästä aikaa ihminen, jolta voi kysyä mitä ajattelen tai mitä mieltä olen asioista.
Siellä entisessä paikassa kun ihmiset kuvittelivat tietävänsä kaikenlaista, ja todella usein menivät siinä aivan metsään.
Kun ulkopuolisena katselet lestadiolaisperheiden elämää, toivoisin sinun muistavan että todella pieni osa siitä mitä näet, johtuu uskonnosta. Ei kannata yleistää.
Jännää, ettet todella nyt meinaa ymmärtää sitä, että kun sanomme, että kenenkään ei ole pakko ottaa kaikkia lapsia vastaan ym..., niin kuten jo edellä oli maininta, se ei ole mikään mielipide-ero! Useimmitenhän sellaiset,jotka ehkäisyä käyttävät (tai ottavat eron puolisostaan, tai ryyppäävät, tai tekevät asioita, joista eivät jaksa tehdä parannusta), lakkaavat käymästä seuroissa (aivan omasta tahdostaan!!), siis ymmärtävät, etteivät usko samalla tavalla kuin muut vanh.lest. Siis luopuu uskostaan. Ja ne, jotka em. asioita tekevät " salassa" , voisin sanoa, että pettävät vain itseään. Itsehän he ovat vastuussa Jumalalle. Eikä meidän tarvitse tehdä salapoliisin työtä, ja löytää tällaisia ihmisiä, koska ei se ole pois meidän omasta uskosta. Taivaan Isä on se, joka tuomitsee.
Ihmettelen myös sitä, että jotenkin vaan ajattelet niin, että suuri lapsilauma on kärsimystä! Tuo ajattelutapasi aina kalskahtaa korvaan! Onko oma elämäsi lasten kanssa kenties sitä, ja ajattelet, että se ei varsinkaan useamman lapsen kanssa voi muuta olla? Kuule, kyllä se vaan voi!! Kyllähän ei-lestadiolaisissakin on paljon suurperheitä, onko heidänkin elämänsä mielestäsi kärsimystä lasten vuoksi?? Lestadiolaisella usko tuo niin valtavasti voimaa! Sitä ei noin ulkopuolisena millään voi käsittää, sen on niin moni sellainen sanonut, joka on vasta aikuisiällä tehnyt parannuksen (siis " tullut" lestadiolaiseksi).
Sitäkin ihmettelen, että miksi jatkuvasti haluat kaivaa lestadiolaisten uskosta ja uskovista negatiivisia asioita. Joukkomme on suuri, ja siihen mahtuu siis yhtä monta luonteeltaan ja tavoiltaan erilaista ihmistä. Niinhän on ei-lestadiolaisissakin. Mainitsit, että ehkä ne opet ym, jotka ovat kehuneet, ajattelevat samoin. Niin, jos todellakin periaatteesta haluaa olla jotakin ihmistä tai ihmisryhmää vastaan, ei varmasti muuta löydäkään kuin negatiivista. Sen varmaan olet itsekin jo huomannut!
Valitan, että vaikka olemme uskossamme heikkoja, olemme siinä jollakin tapaa myös vahvoja. Ajatellen siis " ulkomaailman" ihmisten mielipiteitä. Miksipä uskoaan muuksi vaihtaisi, vaan muiden mielipiteiden vuoksi, kun tietää sen olevan oikea.
En minä ole väittänyt että te kärsitte, vaan sain sen kuvan esim. miinskun kirjoituksesta:
miinsku:
mutta mieluummin elämme tämän pienen hetken täällä kurjuudessa, jotta pääsisimme kerran perille kunnian taivaaseen.
Luulin että Miinsku tarkoitti sitä.
Kumpikaan " vastarannan kiiski" näissä keskusteluissa ei halua tarkastella omia kantojaan objektiivisesti, anna mahdollisuutta sille, että hän itse voisi ollakin väärässä.
Siispä jankkaus jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.....ja jatkuu.