Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rokotuksista kysymys ja vastaus! Mitä mieltä?

Vierailija
10.01.2006 |

Rokotuksista [4/1999]

Nuorin lapsemme täyttää pian vuoden ja edessä on ensimmäinen MPR-rokotus. Vastikään luin kuitenkin lehdestä ruotsalaistutkimuksesta, jossa epäiltiin rokkojen katoamisen olevan osasyynsä allergioiden lisääntymiseen. Olen alkanut miettiä, voisiko MPR:n jättää pois tai kuten meillä tyttölapsen ollessa kyseessä antaa vain vihurirokkorokotus. Onko esimerkiksi tuhkarokossa jälkitautien vaara todellinen? Mitä jälkiä on jättänyt esimerkiksi meidän 60-luvulla syntyneiden sukupolveen se, että melkein kaikki sairastimme ainakin jonkun rokkotaudin? Olen tavannut tänä syksynä alle kouluikäisen lapsen, joka täydellisestä rokotusohjelmasta huolimatta sairasti - tulirokkoa!

- Piikki vai ei?

VASTAUS:

Suomessa erinomaisen hyvin kattava rokotusohjelma on saanut aikaan sen, että monet todella vaaralliset taudit ovat nyt historiaa. Tästä johtuen lapsikuolleisuus ja myös vaikeat jälkitaudit ovat jääneet pois. Itse olen esimerkiksi 70-luvulla joutunut hoitamaan kaksi hyvin vaikeata aivotulehdusta tuhkarokon jälkitautina. Sama koskee kaikkia näitä muita tauteja, joihin nykyään on rokote. Näin ollen mielestäni on edesvastuutonta jättää rokotukset antamatta.Tulirokko ei ole mikään rokko, jota vastaan voidaan rokottaa, vaan se on bakteeritauti, jonka aiheuttaa streptokokki-niminen bakteeri, joka muhii nielussa. Tulirokko alkaa usein nimenomaan angiinana ja angiinaoirein.Allergia on nykyään varsinainen roskakoppa, jonka syyksi yritetään löytää mitä moninaisempia asioita. Tietenkin voi sanoa, että vielä 40-luvulla lapset olivat niin sairaita, ettei heillä enää ollut voimia allergian kehittämiseen ja toisaalta heikot yksilöt kuolivat. Lisäksi tällöin ei myöskään kiinnitetty huomiota jatkuviin nuhiin ja yskimisiin.

- Marianne Marenk

Lähde: http://www.kaksplus.fi/vastaanotto/?id=331

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla