Haluaako joku neuvoja työnhakuun? Tökkiikö työhakemus?
Voisin jelppiä jos lastenhoidoiltani ehdin tässä tulevan vuorokauden aikana. Painun nyt nukkumaan, mutta laittakaa tähän ketjuun kysymyksiä, niin voin koettaa niitä purkaa. Kaikkeen en välttämättä osaa vastata, mutta josko sitten joku muu...
Terveisin ' hoitovapaalainen'
Kommentit (38)
Huolestuttaa vain kielemme kohtalo, kun oikeinkirjoitus ei tunnu merkitsevän enää kenellekään mitään :( Jos virheistä mainitsee, haukutaan pilkun***sijaksi ja nipoksi. Onneksi sentään jossain arvostetaan ja vaaditaan oikeinkirjoitustaitoa ;)
9
Kuinkas saisin töitä tässä vaiheessa kun viikkoja on kasassa 17+ ja sain viikko sitten kenkää edellisestä työstä.
Ottaako kukaan raskaana olevaa naista töihin? Vaikkei se pitäisi lain mukaan olla este.... Kannattaako työhaastattelussa kertoa koko asiasta? Vai vasta kun on viimeistään 3 kk ennen laskettua aikaa?
hommaa kohta 10 vuotta ja tavannut niin nuoria, akateemisesti koulutettuja, perusduunareita, maahanmuuttajia, masentunutta ja velkavankeudessa kamppailevaa ihmistä...laidasta laitaan unohtamatta sitten noita työpaikkojen koulutuksia ja ohjauksia. Luulen jo vähän tietäväni tästä elämästä ja mm. tuosta työnhausta ja työelämän kuvioista. Korostan sanaa ' vähän' .
Itse olen aina saanut avun, kun sitä olen uskaltanut pyytää. Uskon siihen, että hyvä työ palkitaan eikä se ole minulta pois; jos nyt jotakuta neuvon hakemuksen teossa, niin ihminen itse tekee sen kovimman duunin jos haastatteluun pääsee. Usein se on niin pienestä kiinni, että ihminen pääsee tilanteessaan eteenpäin ja itse olen saanut tätä olla todistamassa useita useita kertoja, minun onneksi.
Mulla on hyvä mies ja kolme lasta ja toivon juuri heidän takiaan, että tulevaisuus ja heidän elämänsä olisi turvallista ja elämisen arvoista. Jos heidän kanssaan elää ja kasvaa muita lapsia, joiden vanhempia olen ehkä voinut jollain tavalla auttaa, niin se olennaisin on saavutettu.
En hae mitään ' pyhää kehää' pääni yläpuolelle killumaan, olen vain tällainen, hyväntahtoinen ja toisia lähimmäisiä auttavaksi lapsuudenkodissani kasvatettu. Siksi siis täällä ja näitä pieniä neuvoja työnhakuun rustailemassa.
Meeri
Viittaan heti siihen, mitä olet itse laittanut ja mielestäni osannut tiivistää sen olennaisimman noihin omiin sanoihisi: voisit käyttää tuota jopa aloitusotsakkeena, jos haluat.
Työvuosia on takana reippaasti ja siihen päälle tuore maisterintutkinto -kesällä pitäisi valmistua!
Samoin tämä: olet sanonut tässä juuri sen, joka kuvaa tämän hetkistä tilannettasi. Hyvin kuvattu. Käytä tätä.
Työkokemukseni ei vastaa ammattia, johon valmistun, mutta liippaa sen verran läheltä, että siitä saamistani tiedoista ja taidoista on selkeästi lisäarvoa uuteen ammattiini.
Voisit kokeilla tiivistää kaikki aiemmat työkokemuksesi yhteen nippuun, joka kuvaisi sinua hyvin. Tarvittaessa kiinnostunut työnataja kyllä tsekkaa ne. Nosta esille ne työpaikat, joista itse olet eniten ylpeä tai tyytyväisin, unohtamatta silti, että ne tukisi sinua uuden löytämisessä.
Tilanteesi on hastava mutta toisaalta loistava; voit aloittaa uudelta pohjalta ja mikä parasta, olet jo saamassa opintosi valmiiksi. Sinua satsaisin siihen, että pyrkisin mielessäni kuvaamaan lyhyesti sen työtehtävän, jota olisit valmis tavoittelemaan unohtamatta sitä, että voit silti ottaa riskiä ja haaveilla sanoin:joku työnantaja voi tyktä tyylistäsi ja rohkeudestasi visioida. Luota itseesi ja siihen, että näet omin silmin itsesi tulevassa työssäsi. Etsi vastaus seuraavaan kysymykseen: mikä on olennaisinta/tärkeintä tulevassa työssäsi? Käytä sitä tiennäyttäjänä.
Uskallan heittää tällaisia neuvoja, sillä taidat olla ihmisenä uutta pelottomasti etsivä ja valmis laittamaan itsesi tarvittaessa likoon...
Onnea etsintään!
Meeri
kotosalla, niin olen vähän ruosteessa, valitan.
Voisit lähteä miettimään aloitusta haettavan työpaikan ja työnantajan suhteen: jos kovin virallinen haku, niin pysy asiallisena. Jos ilmoitus ' kirkuu' heittämään vähän erilaista tekstiä, niin vastaa siihen. Ole johdonmukainen ja itsesi oloinen.
Voit kokeilla mm.
' Asiakaspalveluun haluava Minna tässä hei!'
' Etsittekö kielitaitoista myyjää - tässä minä olen.'
Jos työilmoituksessa käytetään jotain tiettyä ilmaisua...' haluamme olla paras kauppaketju Suomessa' ...niin kannattaa hyödyntää siinä olevaa tekstiä ja laittaa vaikkapa: Suomen parhaaseen kauppaketjuun töihin!'
Jos ei ole tuollaista pohjaa tai hakemus pitää tehdä vaikka julkiselle sektorille, niin silti voit viitata haluusi tulla haastatteluun ja mahdollisuuteen kuulla tehtävästä lisää:
' koulunkäyntiavustajaksi Leppälän kouluun, kyllä vain - siksi haen ja tämän hakemuksen sinne laitan' ! Tuota voi nyt muotoilla mieleisekseen ja vähän varovaisemmaksi, mutta idea juuri tuo; hyödynnä aloituksessasi sitä, mitä ilmoituksessa on sinulle antaa.
Jep. Oisko tuossa riitävästi apuja.
ja se lienee yksi vahvimmista avuistasi työnhaussa. Pidä siis sitä esillä, mutta älä tyrkyttämiseen asti. Jos/kun haastatteluun pääset, niin valmistaudu kertomaan ytimekkästi siitä, miksi päätit opiskella vielä aikuisiällä ja miten koit sen auttavan jatkossa.
Hienoa, että olet jaksanut opiskella ja saada lisäkapasiteettia itsellesi.
Peukkuja!
Meeri
opettajan paperit työn ohessa. silti vannon käytännön olevan paras opettaja, ei ne tutkinnot. Laitoin vain maininnan tuosta, kun jollekulle se on tärkeää, että on käynyt kouluja, toiset taas uskoo siihen kantapään kautta opittuun....Riittikö vastaus?!
Meeri
kun on koulutus vähän eri linjalta kuin työkokemus? Miten hakea esim. markkinoinnin alan paikkoihin tai muihin kaupallisen alan töihin? Mitä hakemuksiin kannattaa laittaa?
Miten päättää työhakemus?
Painota juuri sitä, mitä sinulla on ja mitä vaaditaan haettavassa x-hommassa. Muutenkin on hyvä muunnella omaa CV:tä uuden haun puitteissa, ethän laita sitä samaa hakemustakaan uuteen paikkaan,vai?!
Ja tuo sinun mainitsemasi atk-osaaminen, älä vähättele sitä vähääkään vaan voit oppia vielä lisää jo opitun päälle, jos se vain sinua jaksaa kiinnostaa ja on työn kannalta olennainen taito. Mainitse ihmeessä ne erikoisohjelmat, jotka hallitset - samallahan viestität sitä, että tiedät jo vähän tuon haettavan työn eri puolista ja käytännön vaatimuksista.
Onnea hakemuksen tekoon!
Meeri
hallitse tuota työlainsääsäntöä, mutta netistä voit löytää hyviä hakulinkkejä (mm. Google) ja aina voit soittaa alueesi työsuojelupiiriin; siellä on puhelinneuvontaa noihin asioihin.
Mutta tuo varsinainen kysymyksesi. Sinulla on vielä aikaa laskettuun aikaan ja työkokemuksesi on tuore. Mikään ei estä sinua hakemasta. Jos aiot jossain vaiheessa palata oman alasi töihin, teillä on ns. ' pienet piirit' eli työnantajat voi tuntea toisensa, niin silloin voisi olla viisasta kertoa olevansa raskaana. Voihan olla ettet tule valituksi, mutta työnantaja voi muistaa sinut juuri siksi, että olit silloin odotuksestasi rehellinen. Toisaalta raskauden, varsinkin ensimmäisen neljänneksen aikana, voi sattua vaikka mitä jolloin en itse kuuluttaisi asiaa pomolleni. Itsekin jouduin kertomaan olevani raskaana koeaikana ja luulin saavani kenkää....ei tullut monoa, onneksi.
Näin siis tuumin noihin kysymyksiisi. Toivottavasti oli apua.
Meeri
kun on koulutus vähän eri linjalta kuin työkokemus? -> Näinhän on useimpien tilanne, että koulutusta on mutta työnsarka tehty muualla. Minulle ammatti-ihmisenä se kertoo ensimmäisenä ihmisestä, jolla paljon mahdollisuuksia ja potentiaalia kun on ' omassa itsessään' kykyä soveltaa oppimaansa ja silti toimia ihan eri alalla. Usein se veri vie sinne, minne mieli haluaa....Älä siis murehdi sitä.
Miten hakea esim. markkinoinnin alan paikkoihin tai muihin kaupallisen alan töihin? Mitä hakemuksiin kannattaa laittaa? --> Sinun kannattaa ehdottomasti hyödyntää tuo työkokemuksesi ja vetää yhteen kaikki se mitä olet töissäsi oppinut; nouki joka työstäsi jokin olennainen, josta on/ollut hyötyä jatkossa. Noita kyseisen alan paikkojahan löytyy mm. mol.fi sivuilta jos sitä tarkoitit, että missä. Seuraa lehtiä ja nettiä.
Joku tuossa kyseli niitä hyviä hakemuslinkkejä. En nyt tähän hätään muista niitä, mutta kannattaa käydä hakumoottorilla hakemassa, niitä löytyy varmasti.
Miten päättää työhakemus?--> Voi viitata mm. nykyiseen elämäntilnateeseesi; pääset helposti käymään paikanpäällä, olet valmis tarttumaan hommiin nopeallakin aikataululla. Luota itseesi ja siihen, että me vielä nähdään. Älä pyytele et toivottavasti otatte hakemukseni huomioon hakuprosessissa vaan laita vaan rohkeasti, että koska voin tulla käymään ja kertomaan itsestäni/osaamisestani lisää?
Saitko vastauksia kysymyksiisi?Onnea matkaan!
Meeri
Miten hyödynnän hakemuksessani sitä mitä olen oppinut tai tehnyt nykyisessä työssäni? Nykyinen työni ei siis vastaa koulutusta.
..ja kyllä CV on yleensä n. 3 sivua pitkä. Hakemuskirje sen sijaan pitäisi saada mahtumaan yhdelle sivulle. Jos saisin eteeni vain yhden sivun pituisen CV:n, päättelisin, ettei henkilöllä ole paljoakaan ansioita.
Minä, kasvastustieteiden maisteri, kaipaisin hieman neuvoja.
Olen ollut kuusi vuotta kotona ja sitä ennen henkilöstön kehittämisen hommissa. Se ei kuitenkaan koskaan tuntunut omalta alalta ja vielä vähemmän nyt pitkän kotona olon jälkeen ja pienten lasten äitinä haluaisin jotain hieman " vähemmän haastavaa" . Tarkoitan tällä sitä, että haluaisin jotakuinkin 8-16 työtä, jossa ei tarvitsisi päätä vaivata työpäivän jälkeen.
Jos ja kun haen jotain työtä, jonka uskoisin sopivan minulle, niin miten vakuutan työnantajan siitä, että minulle " kelpaa" työ, johon ei vaadita korkeakoulututkintoa? Jos esim. haetaan hlöä, jolla olisi merkonomin tai tradenomin tutkinto mutta itse työ sisältää paljon vaatimuksia, joiden koen kohtavaan työminäni ominaisuuksia.
Kiitos paljon!
ps. oletko psykologi vai meikäläisiä...?
esittää. Jo esitysmuoto CV:ssä on toimiva ja kevyt lukea, niin ei siitä pitemmästäkään cv:stä haittaa ole. Oma CV:ni on usemman sivun pituinen, koska taas teen lyhyemmän, napakan hakemuksen. Perusohjeena vaan tätä työnhakua aloittelevalle on koettaa karsia turha sälä pois. Jos olet ehtinyt elämässäsi opiskella, tehdä useampaa työtä yhtä aikaa, koluta ulkomaita ja harrastaa siten, että hyödyt niistäkin kuvioista työnhaussa, niin totta ihmessä kaikki se pitää näkyä.
En ala tässä ' nokittelemaan' kenenkään kanssa vaan toivon, että joku saa hakemustaan eteenpäin, ettei se homma nyt siihen tyssää...niinkin on monelle käynyt. Eli kerro sinäkin ihmeessä omat tietosi ja vinkkisi.
Ystävällisesti: Meeri
Miten hyödynnän hakemuksessani sitä mitä olen oppinut tai tehnyt nykyisessä työssäni? -->Laita kaikki työelämässäsi oppimasi asia ylös ja kuvaa itsellesi omat työtehtäväsi. Poimi niistä sitten olennaisimmat ja hakemaasi tehtävään vastaavat osaamisesi. Lähde tästä. Sulla on hyvä pohja ' alemmasta koulutuksesta' huolimatta....Ja ei se koulutus vaan miten sitä osaa käyttää, on mun mottoni täs vuosien varrella....
Nykyinen työni ei siis vastaa koulutusta. --> No hätä, hyödynnä jo kertynyttä äläkä turhaan tuijota taaksesi...voit aina päivittää osaamistasi, jos siltä tuntuu; eri alojen kursseja etc. on varmasti tarjolla.
Toivottavasti sait apuja!
Terkuin Meeri
Olen ollut kuusi vuotta kotona ja sitä ennen henkilöstön kehittämisen hommissa. Se ei kuitenkaan koskaan tuntunut omalta alalta ja vielä vähemmän nyt pitkän kotona olon jälkeen ja pienten lasten äitinä haluaisin jotain hieman " vähemmän haastavaa" . Tarkoitan tällä sitä, että haluaisin jotakuinkin 8-16 työtä, jossa ei tarvitsisi päätä vaivata työpäivän jälkeen.
---> sun kannattaa ehdottomasti tuoda tämä perustelu esille hakemusta tehdessäsi; elämäntilanteesi on muuttunut ja samoin arvomaailmasi lasten myötä. Kotona vietetyt 6 vuotta on varmasti olleet täyttä työtä ja olet oppinut uutta; mieti mitä se sinun kohdallasi on.
Jos ja kun haen jotain työtä, jonka uskoisin sopivan minulle, niin miten vakuutan työnantajan siitä, että minulle " kelpaa" työ, johon ei vaadita korkeakoulututkintoa? Jos esim. haetaan hlöä, jolla olisi merkonomin tai tradenomin tutkinto mutta itse työ sisältää paljon vaatimuksia, joiden koen kohtavaan työminäni ominaisuuksia. ---->
Kerro se juuri noin, omin sanoin. Usein se pelkkä titteli tai asema ei ole palkitsevaa vaan juuri ne tehtävät. Joskus voi siis olla, että firman johto ei olekaan niin haastavissa hommissa kuin esim. hieman alemmalla tasolla puuhaava oman alansa osaaja.
Mieti rauhassa mitä työltäsi haet ja odotat ja tee hakemus niiden pohjalta. Näin varmasti löydät mieleisesi työn. Usko itseesi!
ps. oletko psykologi vai meikäläisiä... ---> olen psykologi mutta myös kasvatustieteilijä....ammatillisen puolen ope.
Terkuin:Meeri
mun opintoni vaan minun opintoni etc.
Joudun tässä vaan pitään kiirusta ja toivon kaikkien lukijoiden hiffaavan sen, mitä ajan takaa ja pitävät sitten huolen itse oikeinkirjoituksesta. AINA KANNATTAA LUETUTTAA HAKEMUS/CV JOLLAKIN TOISELLA; JOTTA ITSELLE PIMENNOSSA OLEVAT VIRHEET SAISI SIELTÄ POIS. -> MITÄ ENEMMÄN VIRHEITÄ, SEN ' HUOLIMATTOMAMMAN' KUVAN HAKIJASTA SAA. TIETYSTI, JOS Hakijalla on LUKIVAIKEUS, NIIN SEN VOI LAITTAA SIIHEN SELITYKSEKSI: hakija yrittää saada kirjoitetuksi kirjoittamisvaikeuksistaan huolimatta, se kertoo asenteesta.
Kiitos 9 kun laitoit viestiä.