Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lintuinfluenssa pelottaa

Vierailija
09.01.2006 |

Lintuinfluenssan olemassaolo tekee elosta ikävää. Jos tauti leviää muuttolintujen mukana sorsiin, niin esimerkiksi rannat ovat aivan epähygieenisiä lapsille. Rannoillahan ne kesyt pullasorsat käyvät kakkaamassa. Uskaltaako rannoille enää mennä. Onko enää hauska uida järvessä? Linnunkakkaa on muutenkin joka puolella ja voi jäädä kengänpohjaan. Jos itse vahtii, ettei lapsi koske kakkoihin, vahtiiko muka tarhan täti? Ei. Entä, jos muuttuu ihmisestä toiseen leviäväksi. Uskaltaako viedä tarhaan tai kouluun ollenkaan. Minusta on tyhmää, ettei maailmanlaajuisesti teurasteta kaikkia vapaana ulkona pidettyjä lintuja. Vaikka se olisi joillekin ikävää, niin vielä ikävämpää on lintuinfluenssa.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niinkään tartunta linnuista, mutta pandemian uhka pelottaa todella.

Vierailija
2/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen ihan varmasti pelkää tautia, joka voi tappaa meidät kaikki. Ja mikä pahinta lapsemme.

Vähättelevillä ihmisillä toimii kuitenkin ihmisen psykologiset puolustusmekanismit mm. kieltäminen ja torjunta. Ja ehkä hyvä niin, koska emme voi alkaa hysteerisiksi, olipa tauti tulossa tai ei.Hysterialla pilaamme lastemme ja nuortemme perusturvallisuuden jo ennen aikojaan.. Jokaisen on ehkä syytä miettiä, kuinka toimisi, jos uutisissa ilmoitettaisiin taudin alkaneen levitä. Kirjoittaa vaikka paperille, jos oikein ahdistaa! Eikä jokin pieni määrä säilykkeitäkään varmuusvarastossa ole haitallista, jos se suo helpotusta pelkoon ( hernekeittokin säilyy jopa vuoteen 2009). Tämän suunnitelman teon jälkeen voidaan taas elää vain tätä päivää kerrallaan. Huomisesta ei tiedä kukaan, eivät edes johtavat tiedemiehet. Ja nuo hernekeitot voi vaikka sitten vuonna 2009 syödä mökillä auringonlaskua ihaillessa...ja ostaa sitten vaikka uutta tilalle sinne varastoon;)) Jaksamista kaikille. t. psykiatrinen sairaanhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa myös se, että lintuinfluenssatiedotus on aivan liian yksipuolista. Kerrotaan vaan, missä sitä on tavattu ja kuinka paljon lintuja tapettu. Haluaisin tietää jo hieman etukäteen millaisiin toimiin suomessa kehotetaan ryhtymään muuttolintujen tuotua sen suomeen ja muuta sellaista käytännöllistä, miten suomessa toimitaan.

Vierailija
4/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan viime aikoina yhä enemmän, muuttolinnut ovat taas kohta tulossa...

Todella ahdistavaa...

Vierailija
5/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tämän ahdistuksen saa loppumaan?

Vierailija
6/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autojen olemassaolo tekee elosta ikävää. Jos tauti leviää Mersujen mukana Skodaan, niin esimerkiksi rannat ovat aivan epähygieenisiä lapsille. Rannoillahan ne kesyt autot käyvät kakkaamassa. Uskaltaako rannoille enää mennä. Onko enää hauska uida järvessä? Pakokaasua on muutenkin joka puolella ja voi jäädä kengänpohjaan. Jos itse vahtii, ettei lapsi koske autoihin, vahtiiko muka tarhan täti? Ei. Entä, jos muuttuu ihmisestä toiseen leviäväksi. Uskaltaako viedä tarhaan tai kouluun ollenkaan. Minusta on tyhmää, ettei maailmanlaajuisesti teurasteta kaikkia vapaana ulkona pidettyjä autoja. Vaikka se olisi joillekin ikävää, niin vielä ikävämpää on pakokaasut.

Vierailija
7/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on alkanut jo ahdistaa, että tämä pelko alkaa mennä " yli äyräiden" . Koko ajan jossain alitajunnan pohjalla kolkuttaa pelko ja huomaan jatkuvasti suunnittelevani erilaisia selviytymismekanismeja ja kauhuskenarioita. Olen raskaana ja epäilen, että raskaushormonit ovat sekoittaneet pääni ja suhteellisuudentajuni ihan totaalisesti. Mutta en kestä ajatusta, että lapsilleni tapahtuisi jotakin!

Esikoista odottaessani sars tappoi ihmisiä ympäri maailmaa ja silloin pelkäsin ihan yhtä paljon kuin nytkin. Silloin pelko ooli kuitenkin ainakin jonkin verran aiheellisempaa, kun nyt taas ei tiedä muuttuuko LI koskaan pandemiaksi.

Vierailija
8/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mitenkään ymmärtää niitä, jotka halvekisvat ja naureskelevat pelkääville. Tällöin tietysti saattaa olla kyse defenssistä tms.

Mutta. Sen verran olen jotenkin fatalisti ja hihhuli, että mielestäni jonkinasteinen yleinen pelko on hyvästä. On oikein, että luontoa vähän pelätään ja kunnioitetaan. Jotenkin hiljaa mielessäni ajattelen, että lievä pelko, nöyrtyminen ja asioiden ajattelu saattaa päästää meidät vähän vähemmällä. Haluan uskoa, että luonto (jälleen kerran) varoittaa ja pelottelee meitä, ja jos nöyrrymme se edessä, meitä ei rangaista niin kovasti. Ihmisillä ei ole tällä kertaa varaa olla ylimielisiä ja uskoa johonkin ihmepelastukseen.

Vierailija
9/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaaksi ennen kevättä. Kauheeta, mut näin on. Ajattelen vain miten tää lintuinfluessa leviää joka puolelle muuttolintujen myötä. Ja ihmisille ei ole vielä keksitty tepsivää rokotetta...

Vierailija
10/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sitä tiedä koska se pandemia lähtee, jos on lähteäkseen. Voi olla, että se tulee vuoden päästä tai kymmenen. Joten eipä kai sitä ole mitään syytä ajatella, että juuri NYT ei uskaltaisi tulla raskaaksi.

Itselläni on l.a. keväällä ja toivon vain, ettei pandmia ole juuri päällä, kun synnytyksen aika koittaa. Synnytyksen jälkeen voimmekin tarvittaessa koko perhe eristäytyä jonnekin korpeen.

Tämä koko uutisointi kyllä ahdistaa ja huomaan seurailevani neuroottisesti cnn:n wbbisivuja mahdollisten uusien huonojen uutisten pelossa.

Vierailija
11/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen tehnyt suunnitelman sen varalle, miten toimimme, jos pandemia todella tulee. Tartuntaa linnuista en pelkää, vaan lähinnä mahdollista viruksen muuntumista ihmisestä toiseen leviäväksi.

Suunnitelmamme on se, että mies ei mene työpaikalle vaan tekee etätöitä ja minä olen lasten kanssa kotona, niin kuin nytkin. Vieraita ei oteta vastaan. Kerran viikossa käydään ostamassa pakastin täyteen ruokaa. Onneksi on oma iso talo ja valtava pakastin, jonne mahtuu tavaraa. Ja oma auto, ettei tarvitse käyttää julkisia kulkuvälineitä. Kauppareissuja varten olen ostanut laatikollisen kertakäyttöisiä hengityssuojaimia ja ison pullon desinfiontiainetta käsien pesua varten. Tämän enempää en kai voi tehdä, en ole ainakaan keksinyt mitään järkevää.

Psykiatrinen sairaanhoitaja ehdotti säilykepurkkien hankkimista, mutta minusta hengityssuojaimet ja desinfiontiaine on paljon parempi idea. Eristyksestä voi tulla pitkä, eikä ole mitään järkeä ostaa etukäteen säilykkeitä kuukausien tarpeisiin, koska voihan olla, että niitä ei koskaan tarvitakaan. Ja joka ilta rukoilen, että ei tarvita.

Sairaanhoitaja minäkin muuten olen. Totta on, että pelko on terve tunne ja kuuluu elämään, mutta ainakin minua tämä pelko häiritsee jo todella paljon. Viime yönä näin untakin kuolleista kanoista. En kehtaa asiaa kenellekään edes tunnustaa.

Hormonit varmaan lisäävät pelkoa. Ja se, että kun lasten kanssa kotona, niin ehtii miettiä kaikenlaista ihan liikaa.

Vierailija
12/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että sinä päivänä, kun vahivstetaan, että virus on mutatoitunut ihmisestä toiseen tarttuvaksi, alan hamstrata ruokaa varastoon. Eihän sitä tiedä miten ruokaa on edes saatavissa/ kaupat auki, jos pandemia äityy oikein pahaksi. Enkä uskalla lähteä ihmisten ilmoille, jos pandemia leviää. En halua ottaa mitään riskiä kahden pienen lapsen kanssa. Menemme todennäköisesti mökille metsän keskelle ja elämme siellä eristyksissä sen aikaa kuin vaara on olemassa.

Vierailija
13/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen ajatellut, että sinä päivänä, kun vahivstetaan, että virus on mutatoitunut ihmisestä toiseen tarttuvaksi, alan hamstrata ruokaa varastoon. Eihän sitä tiedä miten ruokaa on edes saatavissa/ kaupat auki, jos pandemia äityy oikein pahaksi. Enkä uskalla lähteä ihmisten ilmoille, jos pandemia leviää. En halua ottaa mitään riskiä kahden pienen lapsen kanssa. Menemme todennäköisesti mökille metsän keskelle ja elämme siellä eristyksissä sen aikaa kuin vaara on olemassa.

Minä luulen että parin kuukauden eristys ei riitä, jos pandemia tulee. Rokotteen valmistamiseen menee puoli vuotta ja olen ajatellut, että se aika pitäisi pysyä kotona.

Puoleksi vuodeksi ei varmaan voi mitenkään ostaa ruokaa etukäteen. Tietenkin kannattaa yrittää ostaa niin paljon kuin mahdollista kaikenlaista varastoon, mutta pienten lasten kanssa ei ehkä pärjää ilman kauppareissua silloin tällöin. Ei ehkä ihan kerran viikossa, mutta kerran kuussa. Sen takia minusta hengistyssuojaimet ja desinfiontiaine on ihan ykkösvarautumisväline.

Vierailija
14/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Psykiatrinen sairaanhoitaja ehdotti säilykepurkkien hankkimista, mutta minusta hengityssuojaimet ja desinfiontiaine on paljon parempi idea. Eristyksestä voi tulla pitkä, eikä ole mitään järkeä ostaa etukäteen säilykkeitä kuukausien tarpeisiin, koska voihan olla, että niitä ei koskaan tarvitakaan. Ja joka ilta rukoilen, että ei tarvita.

No jos psykiatrinen sairaanhoitaja niin ehdotti. Niin tottakai. Nyt tiedetään mistä tämä hysteria on peräisin. Hullujen huoneiden sairaanhoitajat ehdottavat säilykepurkkien hamstraamista.

Vierailija
15/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- On kuulemma todennäköistä, että jos virus muuttuu ihmisestä toiseen tarttuvaksi, sen tappavuus samalla vähenee.

- Suomi on tämän vuoden aikana hankkimassa varastoon mallirokotetta. Tämän rokotteen antama suoja on kuulemma n. 70%. Se vähentää sekä viruksen leviämistä, että tappavuutta. Kun vain Suomi saisi rokotteet ajoissa!

- Jos virus lähtee leviämään Kaukoidästä, Suomella voi olla jopa 6 kk aikaa reagoida ennen kuin virus on täällä.

- On mahdollista, että pandemia saadaan pysäytettyä ajoissa sulkemalla alue, josta tartunta lähtee leviämällä ja hoitamalla kaikki tuon alueen ihmiset Tamiflulla/ mahdollisella rokotteella.

Jos joku muu keksii muita positiivisia juttuja, olisin kiitollinen. Tarvitsen tsemppausta.

Vierailija
16/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä luulen että parin kuukauden eristys ei riitä, jos pandemia tulee. Rokotteen valmistamiseen menee puoli vuotta ja olen ajatellut, että se aika pitäisi pysyä kotona.

Esim. espanjantauti iski Suomeen kolmessa n 8 viikon aallossa, joiden välissä oli aina vuosi. Eli jos L.I. käyttäytyisi samalla tavalla, toisen aallon aikaan rokote olisi jo olemassa ja riittäisi siis, että selviää hengissä yhdestä 8 viikon aallosta.

Vierailija
17/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ja luotan siihen, että Suomessa annetaan kunnon ohjeet kansalaisille, jos tilanne äityy pahaksi.

Vierailija
18/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on avara maa, ja täällä kyllä pystyy melko helposti elämään pääosan ajasta erillään muista ihmisistä. Tällöin tautikaan ei leviä niin nopeasti ja helposti, kun rajoitetaan suuria massakokoontumisia.

Uskon ja toivon myös, että hengityssuojaimilla voi vähän vähentää riskejä.

Samoin terveydenhuolto on huomattavasti kehittyneempää, jos verrataan espanjantaudin aikohin, ja kotimaa muutenkin tasapainossa verrattuna niihin aikoihin.

Vierailija
19/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Esim. espanjantauti iski Suomeen kolmessa n 8 viikon aallossa, joiden välissä oli aina vuosi. Eli jos L.I. käyttäytyisi samalla tavalla, toisen aallon aikaan rokote olisi jo olemassa ja riittäisi siis, että selviää hengissä yhdestä 8 viikon aallosta.

Kiitos tästä keskustelusta. Nyt pelkoni vähenivät, ainakin hetkeksi. Täällä on ihana purkaa pelkojaan, koska vaikka joku nauraakin, niin se ei tiedä kenelle.;-) Itsekin vähän häpeän pelkoani, mutta en voi sille mitään. Normaali järkeni ei nyt auta ja siksi pistän pelon hormoonien syyksi.;-)

Vierailija
20/90 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haukut psyk. sairaanhoitajaa. Sinä kai haluat kieltää vaarallisten asioiden olemassaolon ja et siedä sitä, että joku pitää sinunlaisiasi asioiden kieltäjinä. Sairaanhoitajan kommentit olivat erittäin asiallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä