En luota enää Naistenklinikkaan, tänä vuonna jo monta tapausta, jossa eivät ole ottaneet vakavia oireita vakavasti! ov
Olin itsekin osastolla 42, mutta vaihdoin Kättärille. Syy: Naistenklinikalla ei riittänyt kiinnostusta selvittää vaivojeni syytä, tahtoivat vain makuuttaa mua. Kun lopulta pääsin Kättärille äitiyspolille, lääkäri oli järkyttynyt, että miksi minua ei ole lähetetty erikoislääkärille tutkimuksiin. Sanoin, että juuri siksi tänne tulinkin, kun PYYNNÖISTÄNI huolimatta en Naistenklinikalla saanut lähetettä. Enkä asianmukaista lääkitystä. Nyt asiani ovat kunnossa, kävin erikoislääkärillä ja sain asianmukaisen hoidon.
Valitettavasti ei ole kyse vain omasta kokemuksestani. Olin osastolla sen verran pitkään, että tutustuin muihinkin. En voi tässä kertoa tapauksista tarkemmin, mutta kahdesta tapauksesta on lähdössä hoitovirhesyyte.
Kyse on ollut erittäin vaarallisista oireista molemmissa, olisi ehdottomasti täytynyt tutkia tarkemmin. Mutta ei! Toisessa tapauksessa äiti kuvaili tuskiaan niin koviksi, että tahtoo hypätä ikkunasta, kun kivut olivat jatkuneet jo toista vuorokautta. Lääkärien ja hoitohenkilökunnan mukaan mitään ei olisi voitu tehdä, eikä mitään syytä tutkimuksiin ollut. Antoivat vain lisää kipulääkettä ja lopulta unilääkettä. Myöhemmin selvisi, että tarkemmat tutkimukset olisivat olleet paikallaan sekä leikkaus.
Multa on näiden kokemusten myötä mennyt usko kokonaan osasto 42:seen! Siis miten vähätellen siellä on suhtauduttu kaikkiin näihin tietämiini tapauksiin, omat kokemukset mukaan lukien. Aina vain samat ratkaisut, lisää lääkettä, tiputusta, koeta kestää, ei se voi olla vakavaa. Oikeasti olen ihan raivona ja tekisi mieli tehdä näistä tapauksista julkisia yksityiskohtineen, mutta en voi tehdä sitä, koska nämä ovat toisten yksityisasioita, enkä itseäni halua myös tunnistettavan.
Sanotaan nyt vielä tässä, että monet kätilöt siellä osastolla kyllä olivat ihan mukavia, en minä sitä väitä. Hoito ei vain ole ollut asianmukaista! Mun mielestä odottavan äidin tuntemukset pitäisi ottaa vakavasti ja tutkia ne tarkasti, varsinkin kun kyse on vakavista oireista!
Että jos joku sinne joutuu hoitoon, niin kehottaisin todella painottamaan vakavia oireita, vaatimaan hoitoa. Sitä ei välttämättä tarjota asianmukaisesti.
Kommentit (59)
Sanon kuitenkin jotain, koska täällä jo joku muukin tiesi: joulukuussa kuollut äitiä oltaisiin voitu auttaa, mikäli henkilökuntaa olisi pikkasen edes kiinnostanut hänen kipunsa. Olen tästä tosi järkyttynyt, kun nyt olen lukenut tätä ketjua ja muutkin ovat kertoneet, että kipuja ei ole otettu vakavasti ja niiden syitä selvitetty!
Synnyttäjille tarjolla.
Naikkarilla, Kättärillä sekä Jorvissa potilas (synnyttäjä siis myöskin) on uusiutuva luonnonvara - heitä tulee aina lisää, he eivät lopu kesken. Mitä sitten, jos joku kokee saaneensa huonoa hoitoa? Heillä on suuren sairaalan byrokraattinen koneisto takanaan, lähde siinä sitten oikeuksiasi vaatimaan =0(.
Oikein hyvä asia, ap, että kirjoitit tästä tärkeästä aiheesta. Toivottavasti se joskus menisi synnyttävien äitien mieliin, että toisaalla kokemus saattaisi olla aivan toisenlaista.
vaikka tammisaari kuinka kiinnostaisi. Ei ole autoa, eikä ole rahaa matkoihin tammisaareen.
Kun muutamia vuosia sitten synnytin, ja meinasin kuolla hoitovirheen takia minua varoitettiin (uhkailtiin) puhumasta julkisuudessa tästä. En kerro tarkemmin.
jo tarpeeksi syitä lähteä julkisuuteen ja nostamaan syyte?? Ei ihme, ettei asialle tehdä mitään, jos ette ihmisparat pidä huolta OMISTA OIKEUKSISTANNE! Miksi teidän pitää hyssytellä ja mennä kiltisti kotiin nuolemaan haavojanne, ettekö ymmärrä että monta hoitovirhettä ja kuolemantapausta voidaan välttää jos teidänlaisenne ihmisenne tekisi asioille jotain!!!!!!!
olisin luultavasti tälläkin hetkellä ihan muualla kuin omassa kodissani.
kuten potilasoikeudesta, oppia Yhdysvalloista. Sieltä ei voi saada kuin parasta palvelua, tutkimuksia ja potilas aina otetaan vakavasti huomioon, eikä virheisiin ole varaa. Jokainen tietää miksi! Siksi, että syytteet voivat olla todella kovat ja korvausvaatimuksineen. Siellä ei leikitä ihmishengillä, siellä ei vähätellä potilaiden vaivoja, siellä hoidetaan potilasta ja siellä myös potilaat osaavat vaatia hoitoa. Joten suut auki siellä sairaalassa jos teitä kohdellaan kaltoin ja potilasasiamiehen tai asianjajan puheille! Jos näitä selvityksiä ylimmälle johdolle tulee onhan se selvä että heidän on pakko korjata asia.
Kävitkö keskustelemassa asianajajan kanssa ja sanoiko hän sinulle jättää asia sikseen?
ja helposti höynäytettävissä. Serkkuni " joutui" yllättäen synnytyksensä jälkeen hoitoon mielisairaalaan, koska oli keksinyt omasta päästään mitä ihmeellisempiä juttuja osastonsa lääkäristä. Lääkärin mielestä kyse oli vakavasta lapsivuodepsykoosista.
moni äiti on joutunut hoitoon synnytysmasennuksen takia ja jäänyt sille tielleen.
Voisiko asiasta nyt jälkikäteen tehdä valitusta tai olisiko joku jolle voisit puhua, juristi tms?
NKL on _niin_ paha paikka että jos ei ole tyytyväinen hoitoon tai meinaa valittaa, niin joutuu pakkohoitoon psykiatriseen sairalaan... Tämä nyt ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä pakkohoitoon lähettäminen vaatii ihan oman protokollansa ja on varsn vaikeaa Suomessa. Lisäksi vastanottavassa päässä (jos lähetteen saisi) on tutkimassa taas eri lääkäri (psykiatri) joka taatusti pystyy toteamaan terveeksi jos puerperaalipsykoosia ei todella ole.
Anteeksi vaan, en halua vähätellä kenenkään huonoja kokemuksia, mutta aika usein kysymys on myös siitä ettei potilas itse tiedä tarkasti omia lääketieteellisiä faktoja hoidostaan ja/tai ei osaa niitä tulkita. Sitten luullaan että vakava hoitovirhe on tapahtunut vaikka asianaomainen ei edes ei tiedä todellisuudessa mitä on tapahtunut- tokihan Suomessa voisi hoitohenkilökunta vähän paremmin selittää potilaalle tekemiään ratkaisuja. On ikävää että se jää niin puutteelliseksi, luultavasti kiireen ja henkilökunnan vähyyden vuoksi.
Suosittelen todella ottamaan yhteyttä potilasvahinkokeskuskseen sillä seltä saa ainakin puoleettoman tutkimuksen asioiden kulusta ja asiantuntijoiden arvion onko hoitovirhe tapahtunut. Jos nyt jotkut ajattelette että potilasvahinkokeskuskin on yhteistyössä NKL:n lääkäreiden kanssa niin kehoittaisin todella tarkistuttamaan sen päänupin kunnon...
Sisällä ollessani en vain millään meinannut uskoa todeksi, että sain huonoa hoitoa (kohtelun ystävällisyydessä ei ollut vikaa, mutta vaivoja painettiin villaisella). Oikeasti pelkäsin -sisällä sairaalassa ollessani- että minulle tai vauvalle tapahtuu jotain vakavaa. En jaksa kertoa kaikkia yksityiskohtia, koska nämä kokemukset on niin samanlaisia. Raskausmyrkytyksen takia olin sisällä.
Valitus jäi tekemättä, koska kotona vauvan kanssa sitä vaan ajatteli, että loppu hyvin kaikki hyvin. Eikä siinä vaiheessa ollut enää puhtia tarttu asiaan. Voisi sen kai vielä jälkeenpäinkin tehdä.
voisimme tosiaan kirjoittaa valitukset. Vaikkakin puutteelliset, mutta kyllähän niihin pitää aina reagoida.
Otakaahan yhteyttä potilasasiamieheen!
Olen ollut siellä monia kertoja katsomassa ystäviäni ja kunnellut heidän tarinoitaan.. :( YÖK!
Kätilöopisto ei edes tunnu miltään sairaalalta ja henkilökunta on aivan loistavaa!!! Onneksi olin järkevä ja menin sinne loistavaa hoitoon!
hoitovirhe...' . Lukekaapas hyvät ihmiset jostain skitsofrenian oireista.
Vierailija:
NKL on _niin_ paha paikka että jos ei ole tyytyväinen hoitoon tai meinaa valittaa, niin joutuu pakkohoitoon psykiatriseen sairalaan... Tämä nyt ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä pakkohoitoon lähettäminen vaatii ihan oman protokollansa ja on varsn vaikeaa Suomessa. Lisäksi vastanottavassa päässä (jos lähetteen saisi) on tutkimassa taas eri lääkäri (psykiatri) joka taatusti pystyy toteamaan terveeksi jos puerperaalipsykoosia ei todella ole.
Anteeksi vaan, en halua vähätellä kenenkään huonoja kokemuksia, mutta aika usein kysymys on myös siitä ettei potilas itse tiedä tarkasti omia lääketieteellisiä faktoja hoidostaan ja/tai ei osaa niitä tulkita. Sitten luullaan että vakava hoitovirhe on tapahtunut vaikka asianaomainen ei edes ei tiedä todellisuudessa mitä on tapahtunut- tokihan Suomessa voisi hoitohenkilökunta vähän paremmin selittää potilaalle tekemiään ratkaisuja. On ikävää että se jää niin puutteelliseksi, luultavasti kiireen ja henkilökunnan vähyyden vuoksi.
Suosittelen todella ottamaan yhteyttä potilasvahinkokeskuskseen sillä seltä saa ainakin puoleettoman tutkimuksen asioiden kulusta ja asiantuntijoiden arvion onko hoitovirhe tapahtunut. Jos nyt jotkut ajattelette että potilasvahinkokeskuskin on yhteistyössä NKL:n lääkäreiden kanssa niin kehoittaisin todella tarkistuttamaan sen päänupin kunnon...
Suosittelen todella ottamaan yhteyttä potilasvahinkokeskuskseen sillä seltä saa ainakin puoleettoman tutkimuksen asioiden kulusta ja asiantuntijoiden arvion onko hoitovirhe tapahtunut.
Uskotko potilasasiamiehen olevan potilaan asialla? Minä en. Harva uskaltaa tehdä potilasvahinkoilmoitusta. Sellaisen voi tehdä lähinnä omainen, joka ei tarvitse terveyspalveluita tai jos asuu muualla Suomessa.
Ja NKL:lta erinomaiset. Mutta se onkin toinen tarina sitten.... huoh! ... Onkohan missään oikeastaan hyvin asiat, kun rahoja/henkilökuntaa vähennetään, koulutuksia lyhennetään ja työntekijöille ei makseta kunnon palkkaa (hyvät lähtee yksityisiksi). Kannatan synnytystenkin yksityistämistä!