3,5-kuukautinen vauva 6-7 tunniksi isälle hoitoon, miten saada vauva juomaan pullosta?
Mulla on reilun viikon päästä " pakollinen" meno, joka kestää noin 6-7 tuntia ja en voi tulla välillä syöttämään vauvaa. Muutoin isä hoitaa lapsen erittäin hyvin eikä tarvitse kantaa huolta, mutta ongelmana on se, miten saada vauva syömään pullosta. Tähän asti on syönyt vain ja ainoastaan rinnasta. Tuo 6-7 tuntia on kuitenkin sen verran pitkä aika, että pitäisi (ainakin) kerran syödä siinä välissä, jos syötän heti lähtiessä ja takaisin tullessa.
Täytyy kai etukäteen lypsää maitoa, mutta mistä tiedän kuinka paljon vauva syö kerralla, kun eihän rinnassa ole mittaria? Miten saan vauvan syömään pullosta, vai voisiko jo yrittää nokkamukista? Esikoisen kanssa ei onnistunut mitenkään päin ja silloin olinkin poissa enintään yhden syöttövälin verran. Nyt ei siis ole vielä yritettykään/ei ole tarvinnut koittaa muuta kuin tissiä.
Vinkkejä siis kaivattaisiin!
Kommentit (2)
Ja meillä oli käytössä ainaki tollanen Mam:n tuttipullo, jonka tutti on muotoiltu " rinnanpään" muotoiseksi. Vauva ei suostunu muusta pullosta juomaan, ennenku yhtäkkiä hoksaski että saahan tästä tavallisestaki pullosta maitoa:) Mutta jos ei juo pullosta, niin nokkamuki on kyllä kans hyvä vaihtoehto. Meillä tyttö joi sairaalasta lähtien joka ilta yhen syöttökerran pullosta ja tottuki sitte pulloon, eikä oo ollu ongelmia sen suhteen.
Kun esikoinen oli pieni, kävin aika paljonkin omissa menoissani täysimetyksestä huolimatta. Pojalle lypsin aina etukäteen pullon tai kaksi jääkaappiin, joita mies sitten lämmitteli. Mielestäni pari tuttipullollista riittäisi teidänkin tilanteessa. Meillä toimi parhaiten Aventin tuttipullot. Jos syöttämisen kanssa oli joskus ongelmia, mies saattoi mm. riisua paitansa ja syöttää pojan iho ihoa vasten. Oli lukenut jostain tuosta ja kuulemma toimi hyvin ainakin ihan pienellä vauvalla :).
Mies kokeili joskus myös korviketta, mitä poika joi vähän, mutta ei uponnut yhtä helposti kuin lypsymaito. Joskus oli tehnyt lypsymaito/korvikesekoitusta, kun oli tarvinnut enemmän ja se oli uponnut korviketta paremmin. Pakastettua äidinmaitoa poika ei ikinä suostunut juomaan - sitäkin mies kokeili muutamaan kertaan.
Nyt kun toinen on syntynyt, olen jättänyt hoitajan (miehen, siskon tai oman äitini) täysin tuttipullojen ja Nannin varaan. Hyvin on mennyt ne muutamat kerrat, kun ovat korviketta tytölle antaneet.
Saattaa toki olla, että meidän lapset juovat helposti tuttipullosta, mutta itse olen ainakin vinkannut muutamalle ystävälleni vauvan syntymän jälkeen, että kannattaa silloin tällöin antaa lypsymaitoa tuttipullosta. Näin vauva tottuu jo ihan pienestä tuttipulloon ja ei tule sitten suurta paniikkia, jos tulee joskus tärkeä meno. Meillä tuo harjoittelu tuli ihan itsestään, kun jouduin pojan rintamaitokeltaisuuden takia pitämään pari päivää rintamaitotaukoa pojan ollessa 1,5 kk. Silloin poika oppi tuttipulloon ja sen käytössä ei ollut ikinä mitään ongelmaa. Tosin tuttipulloa ei hoitokertrojen lisäksi käytetty oikeastaan koskaan, nokkamukiin siirryttiin puolivuotiaana. En usko, että nokkamuki toimisi tuttipulloa paremmin vielä 3,5-kuukautisella.