Tuttavani sanoi että 1v lapsi ei tarvitse kerhoa tai muiden samanikäisten seuraa koska...
ei osaa vielä leikkiä.Mitä mieltä olette?Itse olen eri mieltä,tekisi mieli käydä käydä jossain esim.perhekahvilassa jossa saisi leikkiä ikäistensä kanssa.
Kommentit (24)
mutta totta on myös, että oman ikäisten ja vähän vanhempien seurassa kehitys kiihtyy. Mutta toisaalta huomasin, että meillä kehitys kiihtyi myös, kun näki useita aikuisia (eli kuuli erilaista puhetta ja näki erilaista käyttäytymistä) yhdessä.
Tässähän ei ollut kyse alle kolmivuotiaista, joka on aika laaja ryhmä eri kehitystasoilla olevia lapsia, vaan yksivuotiaista. Jo puolitoistavuotiaana meidän poika on jo ihan eri tavalla nauttinut muiden lasten seurasta. Parhaiden kavereiden (eli niiden, joita näkee usein) kanssa pystyvät jo kehittelemään yhteisiäkin leikkejä, kuten työntävät yhdessä polkuautoa yms. Jos lapsi ei näe moneen päivään muita lapsia, kyllästyy ja alkaa tekemään pahojaan. Eli jossain määrin kaipaa myös toisten lasten seuraa, ei kylläkään päivittäin. Mutta yksivuotiaana se oli enemmänkin äidin hupia se lasten leikkien seurailu. :)
Kyllä esim. täällä missä minä asun on sosiaalinen paine mennä jo heti mukaan tuohon toimintaan. Ihmiset kun seurustelee mieluiten niiden kanssa, joilla on samanikäisiä lapsia ja jos menet mukaan vasta kun omasi on parivuotias, niin kyllä saat yrittää " ulkopuolelta" sisäpiiriin!
Aika tiukkoja on äidinkin sosiaalisen elämänä vaatimukset..! Heti pitää verkostoitua ;)))
on se, että pikkulapsen vastustuskyky on vielä huono. Vuoden ikäisen vastustuskykyä ei siis tarvitse lähteä ' vahvistamaan' yhtään mihinkään.
Itse asiaan niin ei 1v. vielä leiki muiden kanssa. Mutta se ei tarkoita etteikö hän tykkäisi seurailla muiden leikkejä. Ei muiden lasten säännöllinen tapaaminen ole välttämätöntä, mutta se voi olla mukavaa vaihtelua sekä äidille että lapselle.
mutta meidän lapsi jo 1-vuotiaana tykkäs kovasti leikkiä isompien (5-6-vuotiaiden) tyttöjen kanssa, jotka osasivat leikkiä pienemmän kanssa. Ajoivat takaa tms.
Ja minusta on vain hyväksi käydä sekä äidin että lapsen kannalta noissa perhekerhoissa, jotta oppii olemaan ryhmässä. Ja oppii pitämään puoliaan, kun viedään leluja käsistä tai joku meinaa kävellä yli tms. Ettei ihan pienestä ala pillittämään ja hätkähdä.