VHH-ruokavaliolle siirtyneet (ei ketoilijat), kuinka nopeasti paino lähti laskemaan, jos siis mm. se oli tavoitteena?
Ja millä tahdilla paino laski, henkilökohtaiset esimerkit kiinnostavat. Kiitos etukäteen :)
Kommentit (19)
Mulla lähti 14 kiloa 7 kk:n aikana. Nyt oon taas jatkanut, mutta kun aloin käydä salilla, paino tippuu hitaammin. Lihaksia tullut, johtunee siitä
Aika lailla heti, puolessa vuodessa tavoite - 8 kg normaalipainon sisällä. Ja jatkanut samalla ruokavaliolla eikä ole paino noussut.
Mulla lähtöpaino 88 ja pituutta 168 cm. Ns. virallisterveellinen ja miinuskalorit siitä ei tunnu painoa laskevan, liikuntaa harrastan päivittäin vähintään reippaan kävelyn muodossa (askeleet n. 10000-15000), salilla käyn ohjatusti kaksi kertaa viikossa. Nyt on tarkoitus siirtyä kävelystä vähitellen hölkkään, mutta ennen sitä haluan kyllä muutaman kilon pois, jotta nivelrikkoiset polvet saavat vähän armoa.... Vhh:ta aion nyt kokeilla ja toivon, että se toimii. Ikää on 46 vuotta. Olisikohan liioiteltua toivoa, että painaisin jouluun mennessä 18 kg vähemmän.....
ps. Ketoa kokeilin aikoinaan, mutta niin matalille hiilareille en nyt halua,
Te joilla paino tippui hyvin, huomasitteko hiilarien määrässä jonkun "maagisen" rajan, kun alkoi toimimaan?
ap
Ei yhtään, ketolla vasta tosi hitaasti. Annoskoot todella maltilliset, syön keskimäärin kaksi kertaa päivässä pienen leipälautasellisen salaattia ja ketovihanneksia ja jotain protskua. Jäätävää. Koitin rampata aikanaan lääkärissä miksi paino vain nousee, aina ollut normaalipainoinen tai hoikka tähän saakka. Lääkäri näin korona aikaan minua näkemättä sanoi että jätä sokerit ja ja maitotuotteet pois. No niitä en ole käyttänyt vuosiin. Syy ei koskaan selvinnyt mikä minua vaivaa, ehkä se on ikä. Ja se ettei ylipainoa ole kuitenkaan kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, ketolla vasta tosi hitaasti. Annoskoot todella maltilliset, syön keskimäärin kaksi kertaa päivässä pienen leipälautasellisen salaattia ja ketovihanneksia ja jotain protskua. Jäätävää. Koitin rampata aikanaan lääkärissä miksi paino vain nousee, aina ollut normaalipainoinen tai hoikka tähän saakka. Lääkäri näin korona aikaan minua näkemättä sanoi että jätä sokerit ja ja maitotuotteet pois. No niitä en ole käyttänyt vuosiin. Syy ei koskaan selvinnyt mikä minua vaivaa, ehkä se on ikä. Ja se ettei ylipainoa ole kuitenkaan kovin paljoa.
Mitkä ovat makrojen suhteet sinulla? Olisko niissä korjattavaa. Ja aika vähältä vaikuttaa syömisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat makrojen suhteet sinulla? Olisko niissä korjattavaa. Ja aika vähältä vaikuttaa syömisesi.
En usko, tällä nyt saan painoa alaspäin vaikkakin todella hitaasti. Ei pysty enää riskeerata että se nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, tällä nyt saan painoa alaspäin vaikkakin todella hitaasti. Ei pysty enää riskeerata että se nousisi.
Niin, mitkä ne makrojesi suhteet on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa.
Olen ollut vhh:lla, en ketolla, jo vuodesta 2005. Aloituspaino oli jotain päälle 90kg ja siitä paino tippui nopeasti, alle vuodessa, 25kg. Alkuun kokeilin ketoosia, mutta huomasin että se vie mut johonkin hyper tilaan, jossa en syö enkä nuku ja olo on koko ajan ihan hirveä, joten päätin lopettaa sen ja keskittyä ihan vaan turhien hiilareiden karsimiseen.
Olin pitkään rentokarppaaja, eli en ihmeemmin kytännyt makroja, kunhan oli paljon rasvaa ja vähän hiilaria. Toimi hyvin.
Raskauduin 2009, synnytin 2010 ja koko ajan elin vhh elämää syöden noin 60g hh per päivä, jotenkin siinä raskaana ollessa ja myöhemmin imettäessä tuntui että hh tarvitaan vähän lisää.
2011 lopetin imetyksen ja kiloja oli sitten jäänyt raskaudesta ja imetyksestä vielä ärsyttävän paljon ja olin siinä pisteessä, että nyt on tiukennettava tai homma lähtee kokonaan lapasesta.
Löysin optimal dietin mukaisen makrojakauman ja siihen sopivat ruoka-aineet. Sillä olen nyt ollut jo 10 vuotta.
Normaalipainoinen, migreenitön, nivelkivuton, suolisto-ongelmaton, lääkkeetön.
Ensinnäkin ehdottomasti kannattaa pätkädiettaa. Huomaa kehossa heti tuloksia miten se alkaa käyttämään polttoainetta pidempään, ja nälkä pysyy pois. 16/8 ja jos pystyy vielä tiukempaa 18/6 jne. Verensokeritasoille erittäin suotuisa dietti. Vähähiilarinen siihen lisäksi esim alle 70g päivässä.
Vhh toimi minulle pääosin hyvin.
Testailin Fitfarmin vhh-ohjeita, kunnes kävi niin, että kehoni ei enää tykännyt ehdotetuista aamiaisista. En syö normaalisti kovinkaan usein leipää ja puuroa en oikeastaan ollenkaan. Aamu- ja iltaleivistä/puurosta pukkasikin ihottuma, joka lähti, kun lakkasin syömästä leipää ja puuroa.
Opin sopivat lounaat, päivälliset ja välipalat, kun taas sopivaa iltapalaa ja aamupalaa etsin yhä. Krooninen päänsärky loppui ja kuukautiset olivat kivuttomimmat kuin ikinä, joten kehoni pitää paljon vhh-mallista.
Ekana lähtee nesteturvotus, joillakin voi olla useampikin kilo. Laihtumisen nopeus on yksilöllistä, riippuen paljon siitä onko keholla korjattavaa entisen huonon ravinnon johdosta.
Joillakin vaakalukemat ei välttämättä muutu, mutta vaatteissa kokonumero pienenee.
Olen kiinnostunut VHH-dietistä? Mistä löytyisi parhaat ohjeet? Mitä tarkoitatte makrojen suhteilla?
Sori, olen aloittelija ja tietämätön näissä asioissa. Kiitos, jos viitsitte vastailla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnostunut VHH-dietistä? Mistä löytyisi parhaat ohjeet? Mitä tarkoitatte makrojen suhteilla?
Sori, olen aloittelija ja tietämätön näissä asioissa. Kiitos, jos viitsitte vastailla.
Kannattaa tosiaan perehtyä asiaan kunnolla. Kirjallisuutta löytyy paljonkin, eikä maksa mitään, kirjastosta saa lainata.
Makroravinteet on: hiilihydraatit, rasvat ja proteiinit. Vhh-ruokavaliolla näiden suhteilla on merkitys. Hiilareita syödään vähiten, proteiinia oman tarpeen/normaalipainon mukaan, rasvoilla sitten säädetään energiaa. Kokeilemalla löytää itselleen parhaan suhteen noiden kolmen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Karppaus.info sta mun mielestä löytyy paras apu.
Makroravintoaineita ovat hiilihydraatit, rasva ja proteiini. Vhh:ssa kiepautetaan se normaali makrojakauma, jossa eniten syödään hiilaria ja vähiten rasvaa, toisin päin. Eli rasvaa käytetään pääenergialähteenä hiilihydraattien sijaan. Se on sitten jokaisen itse kokeiltava kuinka paljon mitäkin syö, eli mikä on se oma makrojakauma. Pyrkiikö ketoosiin, alakarppaako, hyväkarppaako vaiko noudattaako jotain tietyn nimistä vhh ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaus.info sta mun mielestä löytyy paras apu.
Ihan aloittelijan kannattaa ennen karppaus.infoon menoa lukea jokin hyvä perusopas. Atkins on klassikko, Andreas Eenfeldtin Ruokavallankumous on myös hyvä opas. Karppaus.info on mielestäni hyvä sitten, kun perusasiat on hallussa, niin montaa eri suuntausta siellä on tarjolla.
Itse laihduin (en siis laihduttanut, vaan söin hyvin) 20 vuotta sitten vhh::lle siirryttyäni 20 kiloa 4 kuukaudessa, hiilarit on n. 70-80 g/pv, rasvasta tulee noin 3/4 energiasta. En ole näitä juuri koskaan laskenut muuten kuin esimerkinomaisesti. Nykyään olen myös 16/8 pätkäpaastolla, se on vhh:lla erittäin helppoa ja vaivatonta.
Tsemppiä aloittajille! :)
Vierailija kirjoitti:
Vhh toimi minulle pääosin hyvin.
Testailin Fitfarmin vhh-ohjeita, kunnes kävi niin, että kehoni ei enää tykännyt ehdotetuista aamiaisista. En syö normaalisti kovinkaan usein leipää ja puuroa en oikeastaan ollenkaan. Aamu- ja iltaleivistä/puurosta pukkasikin ihottuma, joka lähti, kun lakkasin syömästä leipää ja puuroa.
Opin sopivat lounaat, päivälliset ja välipalat, kun taas sopivaa iltapalaa ja aamupalaa etsin yhä. Krooninen päänsärky loppui ja kuukautiset olivat kivuttomimmat kuin ikinä, joten kehoni pitää paljon vhh-mallista.
Niillä Fitfarmin dieeteillä moni on elimistönsä sotkenut. Niin kauan kun kukaan ei pyydä niistä rahojaan takaisin Fitfarmin bisnes pyörii. Miksi naiset ulkoistaa terveytensä joillekin julkkiksille jotka oikeasti eivät ole terveyden ammattilaisia? Fitfarm ei ole ainoa firma joka naisia rahastaa.
Kyllä se ihan heti laskee ja alussa tosi nopeaa. Jos ei, niin syöt liikaa hh.