Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apoa!!! Tietäisikö joku

05.01.2006 |

onko vaarallista käydä raskaana röntgenissä? Tuossa jouluna plussasin ;) ja tänään tyhmyyksissäni kävin keuhkoni kuvauttamassa.... Eli miten vaarallista masuasukille tuommoinen?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka vaarallista, mutta yleensä raskaana olevia ei kuvata! Jos vain itse muistaa mainita asiasta... Kävin vähän aikaa sitten hammaslääkärissä, kun viisaudenhampaat ovat puhjenneet ja ne vihottelee. Eivät tee asialle mitään, koska ei voi ottaa röntgenkuvia. Joudun siis odottelemaan...

Vierailija
2/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asiasta tiedä muuta kuin että, raskausaikana ei suositella röntgenkuvausta sen säteilyn takia. Riippuu millasesta kuvauksesta on kysymys niin säteilyä tulee eri määrä. Hammaskuvauksista vähemmän ja iisommista varsinkin lantionseudun kuvauksesta enemmän. Löysin netistä pari kiinnostavaa saittia, käy toki lukemaan ne.

http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/07_Kysy_asiantuntijalta/07_Raska…

ja

http://www.psshp.fi/index.asp?link=1831&language=1

(Sanoilla röntgen ja raskaus löytyy muutakin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite pitäisi kyllä raskaudesta mainita ennen röntgeniä. Tosin myös röntgenhoitajan kuuluisi kai tämä asia varmistaa.

Joskus hammaslääkärit kuvaa hampaita, mutta käyttää lyijysuojaa masun päällä. Keuhkokuvia ottaessa ei lyijysuojaa masun päällä kai oikein voi käyttää, koska kehkot on siinä niin kohdun lähellä ja ovat iso alue kuvattavaksi.

En kuitenkaan ole alalla, joten tämä vain maalikkotietoa.

Vierailija
4/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan olen selaillut nettisivuja, mutta en oikein ole selvyyttä saanut, että miten vaarallista rv 5 ollessa tuo säteily on. Toisissa sanotaan, että alkuraskaus pahinta ja toisissa taas, että vasta viikon 10 jälkeen. Ota siitä selvää :( Vasta maanantaina neuvola ja ajattelin maanantaina soittaa sinne röntgeniin kans, mutta viikonloppu on niiiiiin pitkä ja huoli kaihertää.

Vierailija
5/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös olekin jouluinen-04? Meitä alkaa olla täällä odottajissa taas monia ;-)

Koeta nyt ottaa vkloppu rauhallisesti, koska kuitenkaan asialle ei enää voi mitään. Tietty voit soittaa vaikka paikalliselle " Lastenklinikalle" (en muista olitko pääkaupunkiseudulta) ja kysyä sieltä nyt vklopun aikana.

Vierailija
6/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu tosiaan, että tuon pikkumiehen kanssa ei oma ajatus oikein kulje, kun yrittää perässä pysytellä. Tulee tehtyä vaikka mitä tyhmyyksiä, joita sitten päivittelee. Tämä oli kyllä aivan käsittämätön moka, kun eilen vielä soitin ja varmistin, että mikä tutkimus tehdään. Sitten kesken tutkimuksen passitettiin röntgeniin, enkä tajunnut asiaa, kun kotiin palattuani :(

Mitenkäs pitkällä itse olet Pumpuli? Hauskaa tosiaan huomata, että tälle palstalle olen taas palannut ja tuttuja nimimerkkejä löytyy ;) Toivottavasti täällä pysytellään loppuun asti ilman isompia murheita.

Huoh, nyt yritän vielä Googlettaa lisätietoa kun poika nukkuu ja mies kattelee telkkaria.

Vierailija
7/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaillaan menossa tainnuttava alkuraskauden väsymys...juuri tuli eka kymppi täyteen, eli la on 2.8. Vanhoja jouluisia on tuolla elokuisissa ainakin 2 muuta minun lisäkseni.

Meille tämä kolmas tulee nyt sitten peräperään kahden edellisen kanssa, eli esikoinen on nyt 2v3kk ja joulupoika 1v1kk (syntyi 28.11). ALuksi pelkäsin kovasti, miten kroppani kestää 3 raskautta ja synnytystä kolmen vuoden sisään, mutta nyt kun ollaan jo sykkeet nähty alkuraskauden ultrassa, pelot ja sellaset on väistyny.

Eikös susta tule nyt syyskuinen vai ehditkö elokuisiin? Se oliskin hauskaa, että saatais vielä tuttuja listoille ;-)

Jaksele hyvin ja eiköhän tuo röntgen-asiakin pian unohdu, kun saat jonkun ammattilaisen mielipiteen. Ja eihän tuolle nyt tosiaan enää mitään voi, joten murehtia ei kannata.

Pumpuli

Vierailija
8/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laskeskelin, että saattaapi olla syyskuun eka viikko, mutta jos tehdään sektio?! niin sitten voipi olla tuota elokuun puoltakin. Viimeksi repesin niin pahasti, että jos tulee tästä kaverista yhtä kookas, niin suosittelivat sektiota, ettei tule pidätysongelmia. Ehkäpä yritän liittyä joukkoonne sinne elokuisiin jos vaan sopii.

Olenkin miettinyt, että miltä tuntuu, kun on lapsosilla pieni ikäero. No, tuleehan noille 1v8kk suurinpiirtein eli ei tuo joulupoika (25.12.04) nyt enää vauva ole, mutta uhmaa varmaan sitäkin enemmän. On meinaan aika voimakastahtoinen aina ollut.

Kiitos muuten juttuseurasta ;)

Vierailija
9/12 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on jo iso ja aika aktiivinen porukka, päivittäin löytyy pinoja...toisin kuin laiskat jouluikuiset pinouduttiin ehkä 4 kertaa koko vauvavuonna ;-)

Pienessä ikäerossa on hirmu paljon hyvin puolia! Oma asenne vaan kohdalleen, eli vauva-aika on lyhyt. Niin on jo meidänkin joulupojasta ja syys-03-pojasta tullut paita ja peppu. Mekin ollaan ajateltu, että nyt on sitten trio kasassa ja vauva-ajan jälkeen keskitytään sitten muihin juttuihin, joihin nyt ei ehdi/pysty. Veljelläni on myös 3 lasta 3 vuodessa ja ovat selvinneet, lapset on nyt kaikki jo koulussa. Eiköhän mekin selvitä.

Elokuisissa itse asiassa juuri tätä monet miettivät, että miten kahden pienen kanssa sitten jaksaa, joten tervetuloa vaan jakamaan ajatuksia!

Palailemme siis hvyinkin pien asiaan, kun liityt joukkoomme! Kivaa!b

Vierailija
10/12 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ilmoita siitä hoitajalle. Yleensä kuvauksia ei tehdä jos näin on. Ainoastaan jos on aivan välttämätöntä äidin terveyden kannalta niin sitten kuvataan. Lääkäri yleensä päättää tämän asian. Ja mun mielestä mitä pienempi sikiö on, sitä herkemmin voi tulla jotain. Mutta en osaa sanoa miten monelle esim sadasta tulee jotain röntgenkuvauksen vuoksi... Kannattaa ottaa yhteyttä tähän lääkäriin joka antoi lähetteen röntgeniin!!! Oon ite röntgenhoitaja, mutta en ole ollut pitkään aikaan työelämässä sillä alalla :).

Vierailija
11/12 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lonkkakontrollissa, enkä saanut mennä tytön mukaan kuvauksiin, olen rv 12 ja risat.

-Tiziana

Vierailija
12/12 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mie kävin joskus alkuraskaudessa (en muista viikkoja) röngtenissä kuvauttaan poskiontelot, ei pitäs olla mitään varaa jos on kunnon suojaukset.

Ite pietin pienempänä pahana käyä otatuttaan ne kuvat, entä että oisin syöny turhaan antibiootti kuurin, vaan ' varmuuden vuoksi' .

Ja ainaki mitä kyselin kätilö- kaveriltani ni sano ettei pitäs olla mitään haittaa jos ei yhtenään siellä ravaa ja tosiaan ku mainitsee raskaudesta ni tätit laittaa hyvät suojaukset.

Näin siis meillä--

mie ja masukki 29+2