Kätilö vastaa asiallisiin kysymyksiin klo 12.15 saakka
Siis raskautta, synnytystä, lapsivuodeaikaa ja vastasyntynyttä koskeviin kysymyksiin. Naistentaudeistakin jotain tiedän.
Kommentit (12)
Aika harvinaista ainakin jos synnytys edistyy normaalisti.
klö
TODELLA todennäköistä? 25. päivä, 30. päivä,...? Pillereitä syöty monta vuotta.
35 vuoden jälkeen riskit  lisääntyvät huomattavasti samalla kun raskaaksi tulon mahdollisuus heikkenee. Kyllähän jotkut saavat lapsia vielä liki viisikymppisenäkin, mutta lapsi pitäisi jaksaa myös hoitaa, joten suosittelisin alle 40v.
klö
TODELLA todennäköistä? 25. päivä, 30. päivä,...? Pillereitä syöty monta vuotta.
Mieluiten raskautuminen vasta seuraavassa kierrossa niin ehtii oma hormonitoiminta paremmin palautua.
klö
Minulle yritettiin laittaa epiduraalia mutta ahtaiden nikamavälien takia jouduttiin pistämään n. 7 kertaa, eikä sittenkään koko homma toiminut. Epiduraalilla ei siis ollut vaikutusta. Kuitenkin parin kuukauden päästä synnytyksestä selkä(ranka)ni tuli yhtäkkiä kipeäksi juuri niiltä tienoilta johon silloin pisteltiin. Kipu tuntuu taivuttaessa selkää taaksepäin ja on jatkunut nyt 4kk, kuitenkin vähän lieventyen.
Voiko tämä kipu olla epiduraalista johtuvaa? En ainakaan ole keksinyt mitään muuta syytä, eikä kipu myöskään ole tavallista (en ole kokenut sellaista aiemmin).
kun usein mainitaan, että epiduraalin käyttö lisää todennäköisyyttä imukupin käyttöön. Mistä on kyse? Viekö epiduraali ponnistustarpeen vai missä on yhteys?
Kovin raskasta ruokaa ei anneta, juotavaa kyllä ja nestemäistä jos joudutaan leikkaussalitoimenpiteeseen jostain syystä ja pitäisi nukuttaa on aspiraatiovaara.
klö
Minulle yritettiin laittaa epiduraalia mutta ahtaiden nikamavälien takia jouduttiin pistämään n. 7 kertaa, eikä sittenkään koko homma toiminut. Epiduraalilla ei siis ollut vaikutusta. Kuitenkin parin kuukauden päästä synnytyksestä selkä(ranka)ni tuli yhtäkkiä kipeäksi juuri niiltä tienoilta johon silloin pisteltiin. Kipu tuntuu taivuttaessa selkää taaksepäin ja on jatkunut nyt 4kk, kuitenkin vähän lieventyen.
Voiko tämä kipu olla epiduraalista johtuvaa? En ainakaan ole keksinyt mitään muuta syytä, eikä kipu myöskään ole tavallista (en ole kokenut sellaista aiemmin).
Olen joskus ennenkin lukenut täältä vastaavan tarinan, joten kai se mahdollista on. Lääkäriin mahdollisimman pian suosittelisin sinun menevän.
klö
kun usein mainitaan, että epiduraalin käyttö lisää todennäköisyyttä imukupin käyttöön. Mistä on kyse? Viekö epiduraali ponnistustarpeen vai missä on yhteys?
Juuri ponnistustarpeen heikkenemisestä on kysymys siinä, että epiduraalien jälkeen on enemmän imukuppeja.
klö
menossa nyt 38 viikko ja liitoskivut ovat aivan sietämättömät. minkä verran särkylääkkeitä voi ottaa ettei ole haittaa?
Neuvolassa sanottiin että 3g parasetamolia päivässä on vielä ok. Nyt olen ottanut 500mg paramaxia 6 kertaa päivässä, vähän lievittää.
että Keski-Suomen keskusairaalassa on lopetettu ilokaasun käyttö synnytyksissa henkilökunnan terveysriskien vuoksi? Minua harmittaa hirveästi tämä, kun ilokaasu kuitenkin on yksi niitä harvoja sekä äidille että lapselle turvallisia kivunlievityskeinoja. (Ja lisäksi omassa synnytyksessäni siitä 5h ajasta jona ilokaasua käytin, ehkä n. puoli tuntia oli huoneessa joku henkilökuntaan kuuluva.)
Oletko siis itse huomannut jotain ongelmaa kätilönä siinä, että potilas käyttää ilokaasua?
Miten sinä näet asian?
(Ikää nyt 32, kolme lasta ja neljäs haaveissa, mutta vähän myöhemmin)