¤Maalismussukat¤ (ke-to)
Kommentit (50)
Eliisa kyseli noista sydämen tykytyksista ja hengästymisestä, miulla samaa ongelmaa ja se tuntuu kiusalliselta kun väkisinkin tulee mieleen, ettei ole normaalia olla hengästynyt kun vaan makaa pitkällään tekemättä mitään :( oon kans kärsiny sydämen tykytyksestä melkein koko raskausajan ja alkupuolella ajattelin että se aiheutu alhaisesta hemoglopiinista(luin jostain että voi aiheuttaa moista vaivaa...), mutta tykytykset jatkuu edelleen vaikka hemppa on noussut reilusti alusta.... Nykyisin hengästyn kun käännän kylkeä sängyssä (tosi kivaa) ja mieskin sitä kovasti ihmettelee, voihan se olla että kasvava masu painaa keuhkoja tai jotain. En oo muistanu ottaa neuvolassa puheeksi.
Masu on pinkeä ja napa melkein tasoissa masun kanssa, mutta ei ole vielä pullahtanut ulos...
Innokkaana bikinirajan höylääjänä olen muuten huomannut, ettei moinen homma oikein meinaa enää onnistua ;) säärikarvojakin on hankala ajella, kohta joutuu mies hommin, ellei halua kärsiä karvaisesta vaimosta ;)
jatkampa taas töitäkin välillä !!!!!
Fiona
Heissan!
Taas uusi mussukka ilmottautuu kehiin! Jonkin aikaa olen jo keskusteluja seuraillut, mutta vasta nyt uskaltauduin itsekin osallistumaan kun on melkeen jotain sanottavaakin... ;)
Eli RINTALIIVEISTÄ pitää jakamani kaikkien kanssa, että niihin voi ostaa sellaisia pidennyspalasia! Tämä oli itselleni ihan uutta ja ihmeellistä... Ei siis välttämättä tarvitse enää tässä vaiheessa ostaa uusia liivejä paria vikaa kuukautta varten jos vain ympärysmitta on muuttunut. Helsingissä ainakin Viipurin Korsetti - kaupasta saa tällaisia " lisäpaloja" , varmaan muualtakin...
Sitten noita " gallupeja" : TURVOTUSTA on vähän, sen verran että kohta taidan ottaa sormukset pois ettei niitä tarvitse sitten sahata. Suklaa HIMOTTAA vietävästi, erityisesti suklaajäätelö. YÖUNET ovat usein heikkolaatuiset: melkein koko ajan väsyttää, mutta uni ei vaan tule ja aamuyöstä herää muka " virkeänä" kun Toukka aloittaa jumpan klo. 5.00. NAPA on matkalla - ei vielä pullahtanut, mutta kyllä se sieltä tulee... Yllättävän hidas prosessi ottaen huomioon millaisella vauhdilla maha kasvaa... ;)
Meillä ei juuri JUTELLA VAUVALLE, vaikka se voisi kyllä olla kivaakin. Isänsä toivottaa hänelle aamuisin huomenet ja iltaisin hyvät yöt, mutta muuten ei mitään " erityistä ohjelmaa" ole kehitetty... Itse yritän soittaa Toukalle klassista musiikkia kun se kuulemma lisää tuota matemaattisuutta (joka ei ole meidän perheessä mikään vahva ala)... ;)
NIMI on meillä vielä kovasti hakusessa - keksittynä on jo kiva nimi sekä pojalle että tytölle, mutta ne eivät ole ollenkaan " samaa sarjaa" . Sinälläänhän esikoisen tapauksessa voi vielä antaa minkä tyylisen nimen tahansa, mutta siinä on se vaara ettei myöhemmin syntyville sisaruksille keksi mitään vastaavaa. Ehkäpä tässä kuitenkin murehdimme hieman liian pitkälle...
Vauvan sukupuolikin on meille täysi arvoitus: itse veikkaan tyttöä, mies poikaa ja suku jakautuu melko tasan arvioissaan... Maha on kuulemma " selkeä poikamaha" (eli ei ollenkaan sivuille levittäytyvä), mutta kun se " poikaviiva" on vielä kovin hailakka (ja äitini mielstä se on parempi mittari)... Sinällään sukupuolella ei ole mitään väliä, mutta asian arvuuttelu on meille suurta hupia.
Tällaista siis meillä. On kyllä tosi mukavaa että viimein löysin näihin keskusteluihin - esikoisen odottajana kun sitä on niin monesta jutusta täysin pihalla. Moni huoli häviää kun tajuaa että muillakin on samoja vaivoja ja ongelmia...
Suhni ja Toukka, rv 27+6
Mä soitin jo ihan senkin takia että tiesin ettei % tule riittämään. Viime vuoden kun oli äippärahalla ja kotihoidontuella, oli % 21 ja nyt uudessa verokortissa % oli vain 14!!! Soitin verotoimistoon ja sain uuden kortin sosiaalietuuksille ja tämän vuoden % on 21,5. Ei siis paljon muuttunut viimevuodesta mutta verokortista kyllä!
Sitä tulo rajaa ei kannata katsoa, se kun on vain palkkatuloa verten, ei sosiaalietuuksille. Verokorttipuhelimessa sitten vaan kysyvät tulot erikseen äippälomalta, kotihoidontuelta ja mahdillisista töistä että osaavat laskea oikein. Kannattaa siis laskea valmiiksi kaikki (vähän ylä kanttiin) ennen kuin soittaa. Viime vuonna riitti vain arvio vuositulosta, nyt halusivat eriteltynä kaikki...
Heipodei kaikille PITKÄSTÄ aikaa!!
Ihan ensteksi: TERVETULOA KAIKILLE UUSILLE TULOKKAILLE!
Joulu meni meillä oikein hienosti ja joulun jälkeen lähdettiinkin heti pohjoiseen ja siellä meni uusi vuosi ja tultiinkin vasta tiistaina kotiin, vaikka alunperin piti tulla jo sunnuntaina. Mutta hengissä siis selvittiin siitäkin reissusta, vaikka vähän hirvittikin, kun raskaus on jo näin pitkällä.
En edes yritä etsiä kaikkia keskusteluita, joita täällä on käyty poissaollessani. Ja tämäkin pino on jo niin pitkä, etten millään muista esitettyjä kysymyksiä.. Yritän kuitenkin tässä pikkuhiljaa päästä taas ajantasalle.
Omia kuulumisia.. Eli neuvolassa oltiin taas eilen. Painoa on tullut nyt yhteensä 7 kiloa eli hyvää vauhtia mennään. Turvotusta on hitusen, mutta pissa oli ihan puhdas ja sormuksetkin vielä mahtuu, joten ei kai tässä hätää. Verenpaine oli 126/70. Hb oli 129 eli edelleenkään ei tarvitse rautalisää napsia. Kuuluisa Sf-mitta huitelee tällä hetkellä 31 sentissä eli pikkuisen keskikäyrän yläpuolella kuten tähänkin asti. Vauvelin syke perinteiset 150-160 ja raivotarjonnassa köllöttelee tyytyväisenä. Ensi viikolla alkaa meillä sitten perhevalmennus, jota on hurjat kolme kertaa, kerran viikossa.
( . ) ei kummempia. Napa pullahti joulun aikaan ja sitä ollaan ihmetelty. Hassusti näkyy paidan läpi pieni kohouma. Masu on jo melkoinen ja olo on tukala. Supistuksia on päivittäin. Kipeitä on myös aika lailla, mutta ei mitään hälyttävää onneksi ole. Kenkien laitto on yhtä tuskaa ja liikkuminen samoin. Väsymyskin on välillä ihan ylivoimainen, mutta mieli on pirteä.
Eilen käytiin ostamassa vauvelille pinnasänky. Nyt alkaa olla " tärkeimmät" hommattuna, paitsi vaatteita täytyy vielä pikkuisen ostaa. Äippäloma kun alkaa, niin minä aloitan vauvelin vaatteiden pesun.
Mulla alkaa työt taas maanantaina ja viimeinen työpäivä on 31.1. Eli vielä pitäisi hetki jaksaa ahertaa. Maanantaina on myös gradun palautusmiitinki proffan kanssa. Vähän jänskättää, millainen tuomio tulee.
Tänään pitäisi ehtiä vielä kauppaan, kunhan ukkokulta kotiutuu töistä. Mieskin meni vasta tänään töihin loman jäljiltä ja töitä vissiin riittää ihan kohtuullisesti. Huomenna on onneksi miehelläkin vapaata ja koko viikonloppu samoin. Tarkoitus on lauantaina mennä katsomaan Narniaa leffateatteriin. Vieläköhän sitä pystyy istumaan paikoillaan niin kauan? Ja kestääkö rakko?.. En tiedä..
Mutta hengissä ollaan siis täälläkin edelleen ja ahkerasti taas mukana keskusteluissa! :)
Muksaa päivän jatkoa kaikille!
Lily & Nappo 32+1
[color=limegreen]TERVETULOA mukaan [b]suhni[/b]! Käyn nostamassa tuota meijän virallista pinoa, niin saat sinnekin käydä tietojais lisäilemässä. Päivitän sen sitten taas parin päivän sisällä ajan tasalle.
Ja kiitti [b]Katjuska[/b] verovinkistä, pitääkin soittaa sinne verotoimistoon ja selvittää oma veroprosentti.
-Monkey-
[color=green]ja Suhnille tervetuloa mukaan!
tulin tuossa tunti sitten neuvolasta (ja postin kautta, ostin kasan käytettyjä vaatteita joten nyt on jotain mitä hypistellä;) ja kaikki tuntui olevan kunnossa.
vatsan kasvu on alusta tasoittunut ja nyt mennään ihan keskikäyrällä, sf-mitta 27. painoa ei joulu ja reissu ollut kerännyt kovinkaan paljon, jotain 150g vaan nousu nyt per viikko. vauva oli raivotarjonnassa (kääntyilee tosin vielä, mutta huomaan että viihtyy jo aika paljon pää alaspäin koska potkut tulee samasta suunnasta usein, hyvä niin).
oli mulla kunnon asiaakin ja te osaatte vastata; mullahan on tuo vanhempainetuus[/color][color=red]HAKEMUS[/color] [color=green]vielä tuossa pöydällä, tarkoitus olisi lähettää se alkuviikosta, viikon päästä perjantai kun on vika päivä se hoitaa.. niin siis haenko mä tuolla yhdellä lapulla nyt sekä pakkausta, äitiys- että vanhempainrahaa, entä lapsilisää??
:) Caddie taas[/color]
caddie:
oli mulla kunnon asiaakin ja te osaatte vastata; mullahan on tuo vanhempainetuusHAKEMUSvielä tuossa pöydällä, tarkoitus olisi lähettää se alkuviikosta, viikon päästä perjantai kun on vika päivä se hoitaa.. niin siis haenko mä tuolla yhdellä lapulla nyt sekä pakkausta, äitiys- että vanhempainrahaa, entä lapsilisää??
ELikäs kyllä, haet siis nuo kaikki tuolla samlaa hakemuksella. Päätökset avustuksesta (pakkaus) ja päivärahasta tulevat muutaman viikon sisään ja päätös lapsilisästä sitten vauvan synnyttyä. Oikeus lapsilisäänhän alkaa syntymää seuraavasta kuusta.
Ei kun täyttelemään:)
-Santtu 32+1 vajaa kaksi viikkoa äippälomaan
[color=green]mitenkähän nää hakemukset jää mulla aina viimeiseen.. helppoa kun näkee tuon äitiyspakkauksen sisällönkin netissä, niin pääsee suunnittelemaan vaatehankintoja ennekuin tavarat edes fyysisesti näpeissä..
Caddie[/color]
ja silmät luppaa jo kiinni ; ) Hemppakin tosiaan siellä 112 tuntumassa joten ei hurraamista siihen mitä alkuun oli 139 :0
Pidin sitten lapset välilllä kotona tänään päiväkodista. Touhuttu ollaan koko päivä kun mieskin ollut aamu 6sta ja on vieläkin klo22 asti töissä! Tekee kaksi vuoroa peräkkäin..Olis rahantarvetta näet.
Aamupäivästä mentiin luistelukentälle pelaan sitten ruoka ja olin jo valmis sänkyyn, mutta isäni tuli poikkeen joten se niistä päikkäreistä..
Aloin riisumaan kuusta ja isäni heivasi sen sitten pihalle ja eikun imuroimaan. Kyllä vaas siinä tuli selkä taas kipeeksi. Ei nykyään kestä mitään tehdä kun jo kipeytyy..Siinä mielessä voisin vauvan haluta jo ulos että loppuis nää vaivat! Kaikki muutkin joulukoristukset pois ja sitten hetki lepoa kunnes taas väsäsin ruokaa ja lähdimme vielä illasta ulkoileen..Lapset sippasivatkin sitten jo klo 20 sänkyihinsä ja minä pääsin kattoon everwoodia. Äsken kävin suihkussa ja nyt voisi mennä nukkuun ; )
Pari vastausta taas kysymyksiin eli. LINEA NEGRAA ei ole ja olikin vaan esikoista odottaessa (tyttö). Kuopuksesta ei tullut eikä nytkään (kuopus poika ja luultavasti tämäkin poika)
SUPISTUKSIA tulee ja menee muttei varsinaisesti kivuliaita, mutta epämiellyttäviä.
RINTALIIVEISTA osa vanhoista mahtuu, osa ei ja olen parit uudet ostanut..Minullakun muutenkin a-kupin rinnat ja nyt ostanut b-kuppia. Ei edes imetys ole koskaan niitä kasvattanut niin paljoa etten olisi b-kupin imetysliiveillä pärjännyt.
Minullakin olisi kysymys TEILLE JOILLA USEAMPIA LAPSIA ELI OOTTEKO OLLEET FYYSISESTI HUONOMMASSA KUNNOSSA MITÄ USEAMPI RASKAUS ON TAKANA? Olen vaan itsestäni huomannut että esikoisen odotus oli yhtä huhlaa ilman mitään vaivoja. Närästystä ja alun pahoinvointia lukuunottamatta. Kuopusta odottaessa alkoi liitoskivut ja selkäsäryt ja nyt tuntuu että olen niin kipee ja raihnanen ollut jo rv 14 alkaen kehoni kanssa. Ihan pienet askareet saa selän kipeeks, liitokset narisemaan ja häpyluuta särkemään mitä ei edellisessä raskaudessa vielä ollut. Hui kamala kuinka huonossa kunnossa ne ihmiset ovat jotka odottavat esim 10 ttä lasta tau useampaa jos aina vaan huonommaksi menee?! Miten siis muilla?
Nyt painun maate. Moido!
Luin juuri tosta toisesta ketjusta erillisestä vero kortista joka tarkoitettu kelan tuloille. Silloin tuloista ei mene sitä ylimääräistä 2% korotusta. Eli jos teillä ei äitiysloman aikana ole muita tuloja ja olette jo päätöksen saaneet kannattaa soittaa verotoimistoon ja pyytää uutta kelan tuloille tarkoitettua korttia. Mä ite soitin sinne ja täti laski mun tulot ja jätti vielä loppu vuodelle löysää sen verran että voin pitää kesäloman heti äitiysloman jälkeen ja sitten jäädä kotihoidon tuelle. Mutta kannattaa ottaa selvää. Turha sitä on liikaa maksaa.
Kati (rv 31+4)