Ihan rehellisesti duunarit: mikä on ammattisi ja tuntipalkkasi?
Kysyn siksi, että olen pitkän aikaan ollut hyvin alipalkatussa työssä, ja nyt kun olen vaihtanut työpaikkaa, en oikein osaa suhteuttaa onko palkkani hyvä vai huono.
Ymmärrän että tietyissä ammateissa on iso tuntipalkka, haen nyt ns. "normaalia" palkkaa mikä on se mitä yleensä tavallisesta duunarin työstä maksetaan. Tarkoitan siis kaupan kassaa, bussikuskia, sihteeriä jne. ammatteja, en sydänlääkäreitä ymv. ammatteja.
Kysyn siksi, että mietin jäänkö nykyiseen työhöni, vai kannattaako minun etsiä uutta työpaikkaa, jos ajattelen tuon puhtaasti rahan kautta. Siksi vaikea suhteuttaa kun entinen työni oli provisiopalkattua, ja vasta nyt olen ns. tuntipalkkalaisena hommissa.
Kommentit (264)
Tukihenkilö 12,4€/h laskettuna kk palkasta
Tietoliikenneasentaja. Päivä klo 0700-1500. Palkka 3600€/kk jotta akateemikot pääsee nettiin ulisemaan ulkoamuistetun koetilaisuuden arvollistamista euromäärissä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:18"]
Maalari 17e/h
[/quote]
Jouluyönä 20 vuotta sitten:D
[/quote]
Totta, olen palkkakuopassa, tuntitöissä. Voinhan tietysti pyytää pohjia, mutta aika nihkeästi niitä nykyisin jakavat.
Asiakasneuvoja, reilu 11e/h (en nyt tiä tarkkaan kun oon hoitovapaalla ja joku korotus tullut sillä välin), iltalisä nelisen euroa ja lauantailisä reilu 5e.
Illat ja viikonloput ihan ok mutta onhan arkipäivän aamuviorot aika +-0
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:27"]
Kauhean hyviä palkkoja monella. Trolleja varmaan.
[/quote]
Palveluneuvoja 2631e/kk.
Rahoitusala.
Tämäkin on niin suhteellista.[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 06:20"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]Tämä on suhteellista. 15€/h. palkoilla kahden hengen talous makselee omakotitaloa ja autoa mukavasti jossakin itäsuomalaisessa kaupungissa, kun taas pääkaupunkiseudulla voi olla vaikeuksia kaksiossa.
Putkimies 20v kokemusta
19,90/h / n. 65 000€/vuosi vuosiansio vaihtelee älyttömästi rippuen urakoiden kannattavuudesta/omasta vauhdista
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:24"]
Järkyttävän paskoja palkkoja.
[/quote]
Mieti, mitä olet itse palvelusta valmis maksamaan. Sitten jaa se noin kolmella. Silloin saat bruttona sen tuntipalkan, mitä itse muille olet valmist kustantamaan. Kolmonenkin on kohtalaisen pieni jakaja, monessa ammatissa oikea on nelonen. Eli kun maksat putkimiehelle, joka ei ole itse yrittäjä, 60 euroa tunnilta, putkimies voi saada työntekijänä bruttona n. 15 euroa. Sillä lopulla maksetaan palkan sivukulut, tuotannontekemiseen tarvittavat kulut ja yrittäjän kate, joka on tuosta n. 20 %. Ei kukaan halua hyväntekeväisyyttä työntekijöitä pitää, vaan kyllä siitä halutaan jotain itselle. Miettikää itseänne yrittäjäksi, haluaisitteko ottaa työntekijävastuun ilman että itse saatte työntekijästä mitään käytännön hyötyä? Kyllä, olen ollut yrittäjänä, mutta ikimaailmassa en laajentaisi niin paljon, että joutuisin työntekijöitä ottaamaan.
Nyt olen pienessä yrityksessä töissä ja palkkani on vastuuseen nähden pieni, vähän reilu 15 euroa brutto jää laskennaliseksi tuntipalkaksi. Eikä veloiteta asiakkaalta noin paljoa kuin esimerkissä, koska kustannuksia minusta ei ole niin paljon. Siitäkin ajasta, kun ei ole veloitettavaa työtä, on maksettava palkkaa. Ei yritys voisi maksaa minulle enempää muulla tavoin kuin nostamalla asiakkailta veloitettavaa hintaa. Se taas tietä projektien valumista kilpailijoille. Tiedän kuukausiliikevaihtomme tarkalleen, koska lasken sen itse. Se on mm. yksi homma, mistä minulle tulee nollatuottotunteja. Minulla ainoa vaihtoehto on vaihtaa isompaan yritykseen tai yrittää saada firmalle kiinteähintaisia projekteja; isompaan sitten kun on näyttöjä riittävästi jos pääsen. Mutta, olen vielä liian kokematon siihen, että asiakkaat luottaisivat, vaikka osaan hommani ja teen sen hyvin. Kaiken lisäksi naisinsinööri miesvaltaisella alalla ei kaikille tänä päivänäkään käy. Moni ei osaa ajatella, että se oma palkka pitäisi tuottaa ja vielä jotain sen lisäksi, ei pelkästään olla palkkaa vailla.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 06:42"]Tämäkin on niin suhteellista.[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 06:20"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]Tämä on suhteellista. 15€/h. palkoilla kahden hengen talous makselee omakotitaloa ja autoa mukavasti jossakin itäsuomalaisessa kaupungissa, kun taas pääkaupunkiseudulla voi olla vaikeuksia kaksiossa.
[/quote]
Akka kaupassa kaSsalla 30h/viikko, ok talo ja mulla tuo 15€\h nosturiasentaja.
Ei näillä tuloilla paljon juhlita ,2autoa pakollinen ym. Pakko tehdä vielä pimeää iltaduunia että jää harraste rahaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:11"]
Kysyn siksi, että olen pitkän aikaan ollut hyvin alipalkatussa työssä, ja nyt kun olen vaihtanut työpaikkaa, en oikein osaa suhteuttaa onko palkkani hyvä vai huono.
Ymmärrän että tietyissä ammateissa on iso tuntipalkka, haen nyt ns. "normaalia" palkkaa mikä on se mitä yleensä tavallisesta duunarin työstä maksetaan. Tarkoitan siis kaupan kassaa, bussikuskia, sihteeriä jne. ammatteja, en sydänlääkäreitä ymv. ammatteja.
Kysyn siksi, että mietin jäänkö nykyiseen työhöni, vai kannattaako minun etsiä uutta työpaikkaa, jos ajattelen tuon puhtaasti rahan kautta. Siksi vaikea suhteuttaa kun entinen työni oli provisiopalkattua, ja vasta nyt olen ns. tuntipalkkalaisena hommissa.
[/quote]
Asentaja 18 e/h.
Pitäisi asettaa minimipalkka 6€ ja maksimi 10€/h. Noihin progressiivinen vero 25%-40%. En ymmärrä mihin kukaan tarvitsee enempää.
Siivooja (elintarvikehygieniayksikkö, pesen tuotantotiloja ja koneita) 10,53/h plus yölisät.
Prosessityöntekijä 21e/h ja kolmivuorossa eli lisät päälle.
Tarjoilija 14€/h, ei lisiä