Miksi naapuri ei hoida pihaansa?
Asutaan omakotitaloalueella, rv. -85.
Ollaan rajanaapureina ja pensasaita yhteinen.
Aita leikkaamatta, ruoho ajamatta, pensaat siistimättä, ym. ym.
Kolme vuotta sitten perhe muutti, (me 10 v. aiemmin) vanhemmat iältään noin 30-35. (2 koulikäistä lasta ).
Ovat aiemmin asuneet kerrostalossa.
Onkohan tää sitä uusavuttomuutta vai mistä on kysymys?
Kommentit (84)
Mie en tiijä kun en asu tein lähellä. Jos kävisit kysymässä.
Tiedän tunteen.. itsellä on omasta mielestä kaunis piha. Leikkaan aidat nurmikot, kitken penkit yms. Ja mitä on naapurissa.. Ruostuneita auton raatoja, kasa polttopuita mitä ei ole viitsitty pinota.. villiintyneet pensaat mitkä on vallanut suurimman osan pihasta.. Laho grillikatos ja jokapaikka täynnä nokkosia. Leikkaamaton nurmikko, leikataan ehkä pari-kolme kertaa kesässä jos mies kerkeää.. Mies käy töissä ja n. 30v äiti makaa kotona lasten kanssa. Talon kuisti täynnä roskia. En edes halua tietää miltä talov näyttää sisältä.. :(
Nousi pieni pala kurkkuun, kun mietin, että tämähän on suoraan meiltä kymmenen vuoden takaa. Sitten katsoin viestin lähetysaikaa ja huomasin, että sehän on lähetetty kymmenisen vuotta sitten. Voisi siis olla aivan hyvin meidän naapurin.
Minä olin silloin lasten kanssa kotona, tosin opiskelin samalla. Tai yritin, siinä missä kotitöiltäni ehdin. Mieshän ei tehnyt kotona yhtään mitään, koska hän, mielestään suuri ja tärkeä, kävi sentään töissä. Jako oli tehty muutosta lähtien niin, että hän hoitaa pihan ja minä siivous- ja pyykkäyshommat. Nopeasti kävi selväksi, että hän ei todellakaan hoitanut pihaa, eikä mitään muutakaan. Kunhan osteli ties mitä hauskaa lumilinkoa, grilliä, silppuria, leikkuria, härveliä ja hurvelia, mitkä sitten alkuinnon jälkeen (heti) jäivät johonkin ulos ruostumaan pilalle. Hänen tehtävänsä oli töissä käydessään viedä kierrätettävät jätteet. Niitä hän ei ottanut oma-aloitteisesti koskaan, joten astioiden tursutessa yli, nostin niitä kuistille odottamaan miehen inspiraatiota ottaa ne mukaansa. Jonain syksynä muistan itkien ja täysin uupuneena haravoineeni pihaa, kun hävetti niin. Seuraavina annoin olla ja päätin, että ei ole minun häpeäni.
Mitä sisätiloihin tulee, ne olivat aina tip top. Pyykit pyykätty, tiskit tiskattu, kaikki siistiä jääkaappia, lattiakaivoja ja lastenhuoneen kaappeja myöden. Ne olivat niitä minun "tehtäviäni".
Sittemmin elämäntilanne on luojan kiitos tuosta muuttunut monin tavoin. Oma pihakin on siisti.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa, onko naapurin pihalla kukkia vai ei, onko heillä pitkä tai lyhyt nurmikko, mutta miksi he tuovat roinansa naapureiden ikkunoiden eteen? Onko se ilkeyttä vai välinpitämättömyttä? Kunhan he eivät itse joudu rojujaan katselemaan, niin ovat tyytyväsiä eikä heitä haittaa yhtään että roinakasa naapureita harmittaa.
Voisikohan joku pihaansa sotkeva kertoa syyn sille, miksi laittaa tavarakasansa ym. naapureiden ikkunoiden eteen ja toki myös pois omien ikkunoidensa läheltä?
Kiinnostaisi myös tietää, miksi he eivät voi niitä romuja jätekeräykseen. Miksi omasta pihasta pitää tehdä kaatopaikka. Jos on aikaa istua terassilla, niin on aikaa nostaa jätteet peräkärryn kyytiin ja viedä ne pois. Peräkärryjä myös vuokrataan edullisesti monilla huoltoasemilla. Vink vink.
Vanha ketju, mutta aihe pysyy aina harmillisen tuoreena.
Moni tuntuu olettavan, että ihmiset kyttäävät toistensa pihoille. Ei aina suinkaan ole kysymys siitä, vaan kuten meilläkin, naapuri on tuonut roskansa ja rojunsa sikinsokin kasoihin meidän ikkunan eteen seinustalleen, joten he eivät itse näe roinakasaa ikkunoistaan, kun heillä ei sillä puolella ikkunoita ole.
Tuollainen tapa on aika itsekästä toimintaa. Ei ole mukavaa, että joulunakin näkyy ikkunastamme naapurin lumen alla törröttävät tavarat. Pitäisikö aina pitää keittiön ja olohuoneen sälekaihtimet kiinnni?
Minua ei haittaa, onko naapurin pihalla kukkia vai ei, onko heillä pitkä tai lyhyt nurmikko, mutta miksi he tuovat roinansa naapureiden ikkunoiden eteen? Onko se ilkeyttä vai välinpitämättömyttä? Kunhan he eivät itse joudu rojujaan katselemaan, niin ovat tyytyväsiä eikä heitä haittaa yhtään että roinakasa naapureita harmittaa.