Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naapuri ei hoida pihaansa?

Vierailija
09.08.2014 |

Asutaan omakotitaloalueella, rv. -85.

Ollaan rajanaapureina ja pensasaita yhteinen.

Aita leikkaamatta, ruoho ajamatta, pensaat siistimättä, ym. ym.

Kolme vuotta sitten perhe muutti, (me 10 v. aiemmin) vanhemmat iältään noin 30-35. (2 koulikäistä lasta ).

Ovat aiemmin asuneet kerrostalossa.

Onkohan tää sitä uusavuttomuutta vai mistä on kysymys?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin rouva jäi leskeksi, joitakin vuosia sitten.

Vanhenpi, sairaanloinen, herttainen ihminen.

Lapset pitävät pihan kunnossa, joku leikkaa nurmikon, joku pensasaidan, joku pitää kukkapenkit siistinä.

Leski pitää näitä asioita tärkeänä ja on kiitollinen.

Vierailija
42/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin talo isolla pihalla koirien takia. Yhtään ei kiinnosta kykkiä rikkaruohoja kitkemässä.

En ymmärrä mitä se kenellekään kuuluu minkälainen piha naapurilla on. En mäkään kyttää naapureiden pihaa, joten oletan etteivät hekään kyttää meille. Jos käyttäisivät, niin alkaisin bikineissä kitkemään rikkaruohoja perse naapuriin päin suunnattuna. =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muistakaa, omakotitalossa on se ihana yksityisyys, eikä naapurit kyttää, kuten palsta on opettanut.

Vierailija
44/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kyttääjiä joiden elämän tehtävä on seurata naapureita. Vahvistaa taas kerran käsitystä että ne jotka nyysää joka nurkan on niuhoja muutenkin ja haluais puristaa kaikki samaan ahdasmieliseen tyyliin elää.. Ne jotka osaa elää rennommin sallii saman muiltakin eikä hermoile tyhjänpäiväisyyksistä eikä kyttäile toisten pihoja. Ehkä kantsis löysätä omaa pipoa välillä ja antaa muiden elää tavallaan.

Vierailija
45/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on, että vain laiska kyttää toisten pihoja!

Viikonloppuaamuisin ahkerat ja sosiaaliset ja yhteisölliset ihmiset, joilla on tietyn ikäiset lapset, menevät puistoihin lapsineen (puisto kuhisee), harrastuksiin tai tekevät sisällä töitä, ja opettavat lapsiaan työntekoon, mutta kyttääjät jäävät nyppimään 2 ruukkuamppelia. Jotain voisi mennä ohi, jos ei päivystäisi. 

Vierailija
46/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiedä, miksi sun naapuri ei hoida pihaa. Itse en ehdi, muita kiireitä, elämän ruuhkavuodet, pihanhoito ei ole kovin korkealla prioriteetilla juuri nyt.

Vierailija
47/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:42"]Inhoan kyttääjiä joiden elämän tehtävä on seurata naapureita. Vahvistaa taas kerran käsitystä että ne jotka nyysää joka nurkan on niuhoja muutenkin ja haluais puristaa kaikki samaan ahdasmieliseen tyyliin elää.. Ne jotka osaa elää rennommin sallii saman muiltakin eikä hermoile tyhjänpäiväisyyksistä eikä kyttäile toisten pihoja. Ehkä kantsis löysätä omaa pipoa välillä ja antaa muiden elää tavallaan.

[/quote]

Just niin! Hemmetin kontrollifriikit!

Vierailija
48/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, päinvastoin. Pihalla puuhataan koko ajan kaikkea, että varmasti mikään juttu ei jää näkemättä.

Vierailija
49/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun porukoilla on kans siivoton piha. Pieni pläntti puskee vattua, ohdaketta, pajua.. Heinä on metristä. Koira paskonut sinne ja tänne.. Vastapäiset naapurit on myymässä taloaan, jo pari vuotta.. Luulen, että ikkunoista näkyvä naapurin piha ei houkuta ostamaan..(no ei heillä oo näytöissäkään ketään käynyt..)

Vierailija
50/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yksi syy miksi omakotitalossa kaupunkialueella asuminen olisi painajaista. Kukin omalta pikkuaitauksestaan kyylää naapureita. Asun maalla eikä kyyliä näy missään, on tilaa ja vapautta jättää piha kiillottamatta. Kaupungissa asuin kerrostalossa, mikä on ainoa oikea tapa siellä asua (siis minulle). Kerrostaloon muutankin taaa vanhana.

Vierailija
51/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuului suomalaiseen kulttuurin että pihat ovat kuin Venäjällä. Kun menee ruotsiin niin kaikki pihat ovat siistejä ja hoidettuja. Missään ei näy romuautoja ja muuta roinaa okt pihassa.

Suomessa jopa suomenruotsalaisten pihat saattavat olla ruokottomia. Puhumattakaan kun mennään Itä-Suomeen. "

Vaikka olen ristiin rastiin Suomen maata kiertänyt ja vierailut monissa pihoissa, niin kommentisi ei kuulosta uskottavalta. Myös Venäjällä löytyy kauniita pihoja, joskin he käyttävän osan pihastaan hyötyviljelyyn, joka on täysin ymmärrättävää.

Vai tarkoitatko, hyvin hoidetulta ja siistillä pihalla, jota näkee esim. Tukholmassa (pinta-alaltaa alle 1000 m2) tai Helsingin keskustassa, joka koostuu muutaman neliön viheralueesta ja kukkapenkistä ja parista pienestä puusta, jonka ihminen on muokannut kokonaan mieleisekseen, välittämättä pieneliöistä ja hyönteisistä.

Ja nyt olet viemässä tätä mallia esim. Itä-Suomeen, joka on harvaan asuttua ja luonto/metsä/vesistö on osana pihapiiriä, toisin kuin esim. Tukholmassa.

Vierailija
52/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista asennetta, hälläväliä tyyliä ja ilkeilyä. Miksi?

Omakotitalon jos hommaa, on syytä varautua myös lisätehtäviin. Niihin kuuluu mm. lumityöt ja pihan siistminen. Ruutukaava-alueella nämä on enemmän kun suotavaa.

No, ne jotka jättävät em. asiat hunigolle, kertoo vain asianomistajan tyylistä (lue laiskuudesta ja itsekkyydestä).

Vierailija
53/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:53"]

Omituista asennetta, hälläväliä tyyliä ja ilkeilyä. Miksi?

Omakotitalon jos hommaa, on syytä varautua myös lisätehtäviin. Niihin kuuluu mm. lumityöt ja pihan siistminen. Ruutukaava-alueella nämä on enemmän kun suotavaa.

No, ne jotka jättävät em. asiat hunigolle, kertoo vain asianomistajan tyylistä (lue laiskuudesta ja itsekkyydestä).

[/quote]

Laiskimmat tuntemani ihmiset eivät tee mitään muuta kuin nyppivät muutamaa ruukkukukkaa päivät päästään ja samalla juoruavat ja raportoivat toisten tekemisistä, pihat sliipattu, naapurin aidat huono juttu, koska sitten ei näksisi kunnolla eikä tietäisi mistä valittaa...

Vierailija
54/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niiiin hienoo asua omakotitalossa. Ei kuulu naapurin vessanveto, ovien pauke jne.

Monelle perheelle tulee vaan yllätyksenä kuinka paljon töitä on omalla tontilla.

Yrittäsivät hoitaa edes perusasiat, rikkaruohoita viis. Juoruaminen on taas ihan oma juttunsa.

T. Samantyylisen naapurin saanut, lisänä jatkuvasti haukkuva koira.

Vierailija
55/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ehdi keskittymään pihanhoitoon, niin sitten se vaan rehottaa. Onneksi tulee kohta syksy, niin eipä vaivaa enää naapureitakaan.

Vierailija
56/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 11:15"]"Kuului suomalaiseen kulttuurin että pihat ovat kuin Venäjällä. Kun menee ruotsiin niin kaikki pihat ovat siistejä ja hoidettuja. Missään ei näy romuautoja ja muuta roinaa okt pihassa.

Suomessa jopa suomenruotsalaisten pihat saattavat olla ruokottomia. Puhumattakaan kun mennään Itä-Suomeen. "

Vaikka olen ristiin rastiin Suomen maata kiertänyt ja vierailut monissa pihoissa, niin kommentisi ei kuulosta uskottavalta. Myös Venäjällä löytyy kauniita pihoja, joskin he käyttävän osan pihastaan hyötyviljelyyn, joka on täysin ymmärrättävää.

Vai tarkoitatko, hyvin hoidetulta ja siistillä pihalla, jota näkee esim. Tukholmassa (pinta-alaltaa alle 1000 m2) tai Helsingin keskustassa, joka koostuu muutaman neliön viheralueesta ja kukkapenkistä ja parista pienestä puusta, jonka ihminen on muokannut kokonaan mieleisekseen, välittämättä pieneliöistä ja hyönteisistä.

Ja nyt olet viemässä tätä mallia esim. Itä-Suomeen, joka on harvaan asuttua ja luonto/metsä/vesistö on osana pihapiiriä, toisin kuin esim. Tukholmassa.

[/quote]

Kyllä minä olen Ruotsin maaseudulla kulkenut. Siellä vaan pidetään pihoista parempaa huolta ja romua ei näy pihoissa. Onhan Suomessakin hienoja pihoja, mutta yksi mätä omena saattaa pilata maiseman.

Kertokaa minulle miksi niitä 80-luvun autonratoja pitää säilöä pihalle. Ei niistä ikinä ajokelpoisia tule. Vai ovatko ne varaosia varten?

Vierailija
57/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävis jos sama tilanne olis rivarissa?

Vierailija
58/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 10:14"]

"Oletkohan minun naapurini muuten? Noilla kasvaa koko piha pelkkää horsmaa ja kommenttina tuli, kun kysyin ystävällisesti että voisikohan tuosta rajalta edes nuo horsmat leikata pois, "Me halutaan pitää tää piha luonnontilaisena".. FU ja silleen. Ne prkleen horsmat leviää meidänkin pihalle ja niissä on järkyttävä määrä kitkemistä."

Miksi sinä kitket ne horsmat pois?

Meillä on iso piha ja olen istuttanut useita satoja eri lajikkeita kukkia, pensaita, puita (jotka eivät kuulu Suomen luontoon)  ja erinomaisesti viihtyvät olosuhteissa ja rikkaruohojen seassa, myös sellaisia kasvelajeja, joita täällä ei ole totuttu näkemaan esim. neidonhiuspuu, hevoskastajansa jne. pihoissa.

Jostakin syystä, monet pitävät mullalla olevaa ja rikkaruohotonta kasvualustaa hyvänä kasville, mutta näin ei luonnossa ole eli se on luonnoton tapa pitää kasvillisuus elinvoimaisena, päinvastoin esim. kosteuden suhteen ja sitten aloitetaan keinokastelu.

Eikä ne kitkemällä rikkaruohot lopu, sillä maaperässä on tuhatvuotinen siemenpankki ja jo tuulen mukana siemenet leviävät kilometrien päähän, jopa kymmenien. Rikkaruohoit kertovat myös maaperästä.

[/quote]

Siis miksi minä kitken horsmia pois? Öööh, no koska ne ovat rumia ja vievät elinvoimat niiltä kasveilta, joiden haluan kasvavan.Tadaa!
Ja tässä on jonkin verran puutarhanhoitoa opiskeltu, joten tiedän miten perennapenkin saa toimimaan. Minä en tosin halua mitään rumia horsmia, suolaheiniä ja hiirenvirnoja penkkeihini, vaan haluan kauniit istutukset. 
Ja arvaa mitä? Kitkempä myös noita istutettuja perennoja, jos ne ovat levinneet vääriin paikkoihin! IIIIIK!

Vierailija
59/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen kyyläämistä naapureissa on, en ymmärrä.

Vierailija
60/84 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoho on ajettu viimeksi jotain kuukausi sitten. Oli helvetisti paarmoja ja nyt on ollut uuvuttava helle. Onneksi ei ole rajanaapureita. Mulle homma välttää ihan tälläisenäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi