Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku aikuinen ei osaa uida?

Vierailija
14.09.2014 |

Puhuttiin kaverin kanssa liikuntaharrastuksista ja pyysin häntä joskus uimaseuraksi. Hän nauroi ja kertoi, että on vähän väärä tyyppi siihen, kun ei osaa uida. Olin tosi ihmeissäni, mutta en kehdannut kysyä enempää.

Miten on mahdollista, ettei joku aikuinen osaa uida? Kai nyt jokainen jo lapsena jossain vaiheessa käy pulikoimassa järvessä, meressä tai uimahallissa. Ja mikä siinä uimaan oppimisessa on niin vaikeaa?

En halua arvostella ketään, vaan ihan aidosti ihmettelen ja kysyn.

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan siksi, ettei ole koskaan opetellut. Mitä arvelet, olisiko tälläinen syy mitenkään mahdollinen?

Vierailija
2/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini on uimataidoton. Hän käy välillä mökillä pulahtahtamassa vedessä, mutta ei pysy pinnalla kellumalla eikä siis osaa uida. Ei vain kuulemma oppinut lapsena ja nyt ei jaksa enää opetella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni ei uinut koskaan, vaikka oli innokas veneilijä. Ei ikinä veteen edes kastautumaan. Syytä en todellakaan tiedä. Osalla myös "en osaa uida" tarkoittaa tosiasiassa, ettei vain ole kovin hyvä siinä ja ei siksi viitsi kaveriksi lähteä. 

Vierailija
4/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus opetella. Uimaan oppiminen on hyvin helppoa, kaikki eläimetkin osaa luonnostaan. Ihmisillä pistää psyyke vastaan. Itselläni on kaksi tuttua jotka ovat aikuisiällä opetelleet aikuisten uimakoulussa uimaan. Miehenikin osaa näemmä uida pari metriä, mutta sitten kysyttäessä ei kuitenkaan osaa, tiedä häntä, ehkä se kymmenen metriä on jotenkin vaativampi kuin se kaksi laiturin päästä? :D

Vierailija
5/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en osaa uida ja olen 33v mies. En oppinut edes armeijassa. Ei ole koskaan kiinnostanut yhtään uiminen. En ymmärrä, mitä järkeä on jossain pikkutilassa (uimahalli) räpiköidä 50 muun ihmisen kanssa paskavedessä. Tai mennä räpiköimään jollekkin järvelle... Ennemmin käytän kalastukseen tai nyt syksyllä metsästykseen sen ajan.

Vierailija
6/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:41"]

minä en osaa uida ja olen 33v mies. En oppinut edes armeijassa. Ei ole koskaan kiinnostanut yhtään uiminen. En ymmärrä, mitä järkeä on jossain pikkutilassa (uimahalli) räpiköidä 50 muun ihmisen kanssa paskavedessä. Tai mennä räpiköimään jollekkin järvelle... Ennemmin käytän kalastukseen tai nyt syksyllä metsästykseen sen ajan.

[/quote]

Tokihan kaiken opettelu ja oppiminen on kiinnostuksesta kiinni, eikä kaikkea tarvitse kaikkien opetella. Uiminen sattuu kuitenkin olemaan kansallistaito. En pystyisi itse antamaan itselleni koskaan anteeksi, jos minulla olisi mahdollisuus pelastaa vaikka joku hukkuva, enkä sitä kykenisi tekemään, koska en olisi koskaan opetellut uimaan!

Vierailija
7/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla uimataidottomuus on edelleen aika yleistä, eihän siellä ole järviä mailla halmeilla, ja uimahallejakaan ei ole joka paikassa, eikä etenkään minun lapsuudessani 70-luvulla ollut. Olen ihan tyytyväinen, että osaan uida edes auttavasti. Jos lapsena ei ole oppinut, aikuisena kynnys opetella on paljon korkeampi. 

Vierailija
8/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se tarkoittaa myös sitä, että ei osaa uida teknisesti oikein, vaan jotenkuten vain räpiköi pinnalla.

Myös eri kouluissa on paljon eroa uimisen suhteen, omassa pienessä koulussani uimahallissa käytiin vain kerran vuodessa luokkaretken yhteydessä. Varsinkin jos puhutaan aikuisista ihmisistä, on koulun uimaopetus voinut puuttua kokonaan siihen aikaan. 

Eikä kaikki myöskään lapsena asu järven rannalla tai muuten pääse uimaan kesäisin joka välissä. Jos on viimeksi käynyt vedessä 20 vuotta sitten lapsena, ei uiminen ehkä tunnu enää omalta taidolta. Normaalielämässä uimiseen kuitenkin törmää hyvin harvoin, eli ei sitä taitoa mitenkään pakosti koskaan joudu opettelemaan.

Vierailija
9/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veneily ja uimataidottomuus onkin tosi hyvä combo.

Vierailija
10/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin jokivesissä ei paljoa tarjennut uida. Uimahallia ei ollut lähimaillakaan.

Osaan kyllä nykyisin uida auttavasti, mutta haluan jalkojen yltävän pohjaan.

Vierailija
11/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:41"]

[/quote]

Tokihan kaiken opettelu ja oppiminen on kiinnostuksesta kiinni, eikä kaikkea tarvitse kaikkien opetella. Uiminen sattuu kuitenkin olemaan kansallistaito. En pystyisi itse antamaan itselleni koskaan anteeksi, jos minulla olisi mahdollisuus pelastaa vaikka joku hukkuva, enkä sitä kykenisi tekemään, koska en olisi koskaan opetellut uimaan!

[/quote]

Ei sillä auttavalla uimataidolla ketään pelasteta. Pitää olla taitava ja treenannut, että kykenisi raahaamaan uiden vaikka itseä suurempikokoista tajutonta ihmistä mukanaan. Oletettavasti tuollaisissa tilanteissa vesikään ei ole tyyntä.

Sama asia esimerkiksi elvytyksen kanssa. Olen kyllä käynyt ensiapukurssin joskus 10 vuotta sitten, mutta en minä käytännössä osaisi hätätilanteessa elvyttää. 

Vierailija
12/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö se muuten jotenkin niin, että hyvä uimataito on 200m uintia putkeen, josta 50m selällään?

Vierailija
13/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalut meni, kun nuorena alkoi jalassa suonta vetämään niin, että uintitaito "katosi" ja olisin hukkunut, jos eräs ihminen ei olisi huomannut tilaani ja pelastunut mua..eipä oo huvittanut sen jälkeen enää uida vaan sanon etten osaa uida.

Vierailija
14/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut ilmeisesti suomalaisista? Reilusti yli puolet maapallon väestöstä ei osaa uida, joten ei se niin harvinaista ole..

Vierailija
15/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:52"]

Menikö se muuten jotenkin niin, että hyvä uimataito on 200m uintia putkeen, josta 50m selällään?

[/quote]Ei kun se on uimataito ylipäätään. Minä uin tuon kyllä, mutta hitaasti räpiköiden eli en tosiaankaan osaa uida hyvin.

Vierailija
16/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:51"]

Ei sillä auttavalla uimataidolla ketään pelasteta. Pitää olla taitava ja treenannut, että kykenisi raahaamaan uiden vaikka itseä suurempikokoista tajutonta ihmistä mukanaan. Oletettavasti tuollaisissa tilanteissa vesikään ei ole tyyntä.

Sama asia esimerkiksi elvytyksen kanssa. Olen kyllä käynyt ensiapukurssin joskus 10 vuotta sitten, mutta en minä käytännössä osaisi hätätilanteessa elvyttää. 

[/quote]

No tuostapa en tiedä, itse olen kymmenvuotiaana tyttönä suorittanut syyskuun lopussa, kylmässä vedessä vaatteet päällä, suoritetun vesipelastuskokeen, jossa minun tuli raahata myöskin täysissä vaatteissa olevaa täysikasvuista aikamiestä tietty matka pelastusotteella :)

Mutta esimerkiksi mieheni kuuluu tuohon selittelijäkastiin, onneksi sentään liikumme yhdessä, niin voin sitten tällä huikealla 150 sentin varrellani pelastaa jonkun, tai edes tosissaan yrittää.

Eikä se elvyttäminenkään mitään rakettietiedettä ole, se että on käynyt edes joskus kurssin, auttaa jo pitkälle. Toki kertaus ei ole koskaan pahasta.

Vierailija
17/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on voinut hänen sisaruksista on voinut joskus hukkua ja hänen äiti ei ole antanut mennä hänen uimaan. Minun mummini on uimataidoton hänen siskonsa hukkui 3vuotiaana ja hänen äiti kielsi menemästä uimaan ei ole vieläkään oppinut uimaan.

Vierailija
18/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on niitä suomalaisia, joilla on uimahalli vieressä, mutta vanhemmat eivät viitsi käydä lapsen kanssa uimahallissa. 

Kaiken huipuksi vielä lintsataan koulun uimaopetuksesta. Jostain kumman syystä flunssa iskee aina, kun on uimatunti.

Muslimitytöt ovatkin sitten eri lukunsa..

Vierailija
19/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:55"]

Uimahalut meni, kun nuorena alkoi jalassa suonta vetämään niin, että uintitaito "katosi" ja olisin hukkunut, jos eräs ihminen ei olisi huomannut tilaani ja pelastunut mua..eipä oo huvittanut sen jälkeen enää uida vaan sanon etten osaa uida.

[/quote]

Joo mulla kavereita joilla jokin läheltä piti-melkein hukkumiskokemus ja siksi eivät ui. Itsellänikin ihan vastaavia epämiellyttäviä kokemuksia lapsuudesta mutta eipä tuo ole tahtia haitannut, siksi ihmettelen. Kai sitä uintitaitoa ei ole kotona kannustettu hankkimaan.

Vierailija
20/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan osaa uida. Jo muksuna vihasin veteen menoa. Kyllä meidät kaikki lapset laitettiin uimakouluunkin mutta minä kieltäydyin aina menemästä veteen. Vanhin lapsistani on aivan samanlainen kuin minä.

Koko elämäni olen asunut kivenheiton päässä merestä joten vesi elementtinä on hyvin tuttu.

-innokas veneilijä-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi