Minkä käyttämäsi murresanan et tiennyt olevan murretta
kunnes myöhemmin asia valkeni.
Mulla esim suuli ja sadetakki lausuttuna siten kuin kirjoitetaan
Kommentit (331)
Vanttuut oli laspuuden kotiseutuni kielellä yhtä kuin lapaset. Kun pesulle lähdettiin, tarvittiin pesofati ja saippio. Ja me-pronomini lausuttiin mei. Pisteet sille, joka kertoo missä päin oltiin.
Loppukahdennuksesta vielä, että sen puuttuminen on hyvin tyypillistä Kymenlaaksossa. Kotkalainen Veikko Lavi lauloi "otalöysinrantein", ei siis "otallöysinrantein".
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:33"]
Fikkari
Täysin normaali sana ainakin Etelä-Suomessa, mutta kuopiolainen serkkuni meni täysin hämilleen kun pyysin moisen vekottimen ottamaan mukaan mökille. :D
[/quote]
Mutta varmasti kuitenkin tiesit, että fikkari ei ole yleiskielen sana vaan murre/slangisana? Tässä kysyttiin sanoja, joiden on luullut olevan yleiskieltä mutta jotka ovatkin paljastuneet murteellisiksi.
mikä se fikkari sit on? oon etelä-suomesta
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:50"]
Eihän nää ole murresanoja nähneetkään. Suurin osa ihan yleisesti käytössä...
[/quote]
Yleisesti käytössä, mutta eivät silti kuulu yleiskieleen. Monella tuntuu olevan hukassa se, mitä yleiskieli on. Se on sitä, mitä puhutaan esimerkiksi tv-uutisissa tai kirjoitetaan sanomalehtien pääkirjoituksissa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:14"]mikä se fikkari sit on? oon etelä-suomesta
[/quote]
Taskulamppu
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:12"]
Loppukahdennuksesta vielä, että sen puuttuminen on hyvin tyypillistä Kymenlaaksossa. Kotkalainen Veikko Lavi lauloi "otalöysinrantein", ei siis "otallöysinrantein".
[/quote]
Ja rakastettu Dingo-Neumann hoilasi myös: sinä ja minä liikennevaloissa... ei liikennevvaloissa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:43"]
Rotvalli.
T. Tampereella koko ikänsä asunut
[/quote]
Kyllä minä myös olen aina käyttänyt ja tiennyt sanan Rotvalli. Onko se joku ihmeellinen?
T. Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa elämänsä asunut.
[/quote]
Ei ole "ihmeellinen" vaan murresana, ei siis yleiskielinen (kirjakielinen) sana. Täällä kysyttiin, mitä käyttämäänsä sanaa ihminen ei ole tunnistanut murteelliseksi vaan luullut yleiskieliseksi. Joku tamperelainen täällä oli luullu rotvallin kuuluvan yleiskieleen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:12"]
[/quote]
Ja rakastettu Dingo-Neumann hoilasi myös: sinä ja minä liikennevaloissa... ei liikennevvaloissa.
[/quote]
Dingo-Neumann olikin porilainen, juuri Porin murteelle tuo on tyypillistä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:43"]
Rotvalli.
T. Tampereella koko ikänsä asunut
[/quote]
Mulla tismalleen sama! Koska mikä ihme se on, jos se ei ole rotvalli??
Kanttireuna/kanttaus :D
T. Oululainen
Olen aina luullut että suomen kielessä sanat sanotaan kuten kirjoitetaan, joten ei kyllä mitenkään ole ymmärtänyt murteeksi sitä, että sanoo hernekeitto ja sadetakki just kuten kirjoitetaankin. Dingokin laulaa 'ei tarvitse mennä nukkumaan itkeäkseen..', enkä tajunnut että siinä olisi jotain hassua, kunnes jostain luin että kuuluisi olla 'mennännukkumaan'. En muista tuommoista sääntöä koulustakaan äikän tunneilta, kuitenkin äidinkieli aina 10, ja kirjoituksissa L, mutta kirjallisissa kokeissahan ei puhe onneksi vaikuta.
ap.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:27"]
T. Oululainen
[/quote]
Eiiiii :D :D Kanttireuna on se mikä ommellaan esim. paidan pääntiehen :D
Kahveri (sanasta skafferi). Ruokakomero keittiössä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:27"]
T. Oululainen
[/quote]
Eiiiii :D :D Kanttireuna on se mikä ommellaan esim. paidan pääntiehen :D
[/quote]
Rotvalli on jalkakäytävän reunakiveys.
Bussi, savossa kaikki sanoo linja-auto. :)
En tiedä vastausta, mutta rakastan Tamperetta ja tampereen murretta :3 Oma mies on tampereelta kotosin ja muutetaan takas sinnepäi heti kun saan opiskelut valmiiks.
Sihveli = rikkalapio
tumput = lapaset